2019-04-03, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Du har rätt att både duscha och laga mat mitt i natten om du vill det!
Har du till ex ett jobb som innebär att du slutar kl 01:00 så är du kanske hemma vid 01:30 i bästa fall beroende på pendlingsavstånd!

Skulle du då behöva avstå från både mat och dusch så är det inte något skäl för att kallas störning sånt får grannarna vacker stå ut med!
Folk både pissar och lever om i trapphus mitt i natten inte har någon blivit vräkt pga det!

Går det att bevisa att man verkligen stör ifall man duschar mitt i natten efter ett arbetspass?
Musik har alltid vart något som är hatat och det har alltid varit strängare regler kring det om man bott i lägenhet!

Men ingen har ens fått igenom några klagomål på annat än musik då det är strängare regler trots att snöröjning med skrapande traktorskopa i marken kan förekomma 03:00 på vardagar helt ostraffat!

Så mitt svar är att spelar man inte musik mitt i natten så är det helt okej att störa på andra sätt!

Eftersom fastighets ägaren har skyldigheter vad gäller framkomlighet snö/halkbekämpning gentemot hyresgästerna är det rätt naturligt att snöröjning är okej på sennatten-mkt tidig morgon.... Omöjligt att snöröja och sanda överallt 10 minuter innan den första drar iväg till jobbet liksom.

För övrigt gäller som flera skrivit 22-07 ska man iaktta särskild försiktighet vad gäller ljudnivåerna. En snabb/enstaka dusch eller om det inte låtet en mass i rören är okej. Opera i duschen varje natt kl 02-03 är nog inte det. Bäst är såklart att ha bra kommunikation med grannarna! Då brukar det lösa sig.
Citera
2019-04-03, 00:55
Medlem
Både jag och min sambo jobbar sena kvällar. Vi duschar alltid runt 01.30-02 på nätterna. Ingen som klagat. Bor i försig i bostadsrätt kanske andra regler då?!
Citera
2019-04-03, 00:55
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Jag hade väldigt stränga föräldrar, och tydligen har det jag lärt mig under uppväxten varit fel.

En sak som var absolut förbjudet var att duscha efter en viss tid när vi bodde i lägenhet. Tror det var kl21 eller nåt. Jag trodde det var lagen. Man fick vänta tills dagen efter om man ville det.

Nu i min lägenhet hör jag folk duscha så sent om kl0, samt kl23 väldigt ofta. Det "mind fucka" mig väldigt hårt.

Hur är det? Får man duscha så sent på natten? Får man duscha när man vill i sin lägenhet?

Om jag går ut och springer, och kommer hem kl3 på morgonen. Får man duscha?

Ibland så har man pissdagar och kommer hem 22.30 t.ex.
När man jobbat i 15h nått så skiter iaf jag i dessa regler, jag vill känna mig lite fräsch innan jag kan sova mina 6h inför nästa arbetspass.
Det tycker jag är helt acceptabelt.

Men är det någon som bara för skojs skull regelbundet skiter i att ta sin dusch/sitt bad i tid fastän de har alla möjligheter till det, så tycker jag inte det är ok.
Hänsyn ska man ge och förhoppningsvis få tillbaka, men inom rimliga gränser.

Ifall man jobbar sent eller kanske börjar jäkligt tidigt och vill fräscha till sig innan jobbet så måste man ju kunna göra det. Kanske inte duschbada i en timme 03.30 men inom rimliga gränser.

Sedan finns det ju en hel del idioter som skiter i allt, och har du en sådan till granne så har ud mina sympatier.
Citera
2019-04-03, 01:03
Medlem
Jag bor längst ner vet nån om det hörs mindre om man skulle duscha där än längre upp i huset?
Citera
2019-04-03, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cch83
Både jag och min sambo jobbar sena kvällar. Vi duschar alltid runt 01.30-02 på nätterna. Ingen som klagat. Bor i försig i bostadsrätt kanske andra regler då?!

Kan ni inte duscha på arbetet så ni slipper störa grannarna hemma?
Citera
2019-04-03, 01:07
Medlem
Swe1227s avatar
När jag bodde i egen lägenhet första tiden var jag försiktig med att duscha efter kl 11. Nu bryr jag mig inte lika mycket med viss respekt kan man ju visa.
Citera
2019-04-03, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AstraLPO
Jag bor längst ner vet nån om det hörs mindre om man skulle duscha där än längre upp i huset?
Klart bättre om man bor längst ner. Det är vattenbruset som far upp och ner genom huset som väsnas och stör grannarna. Bor man på bottenvåningen kan man egentligen duscha dygnet runt utan att störa någon.
Citera
2019-04-03, 01:11
Medlem
Ingen som bryr sig. Duscha på grabben
Citera
2019-04-03, 01:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstraLPO
Borde höras som minst på 1:a våningen och som högst på högsta våningen, bla ljud i vattenrör och avlopp påverkas.
Citera
2019-04-03, 01:19
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Hört att mellan kl 22 och 07 så ska man inte väsnas i lägenheten. Om det är en skriven eller oskriven regel vet jag ej. Duscha kan låta för andra i huset men kör på, jag har duschat på natten. Det kan ju hända olyckor oxå som att ens unge skiter ner sig i magsjuka, då måste man ju få använda duschen.
Citera
2019-04-03, 01:25
Medlem
Haajibs avatar
Man får ta hänsyn, om det är dåligt isolerat kan man visa respekt och inte föra oljud.
Citera
2019-04-03, 01:38
Medlem
Reggaemans avatar
I mitt hyreskontrakt står det att man ska undvika att duscha, dammsuga och göra andra aktiviteter som kan störa grannarna efter kl 22, gärna inte efter 21 heller

Jag bor högst upp och jag duschar då och då kl 12-01 på natten men det är ingen som har klagat, om någon skulle klaga så skulle jag direkt undvika att duscha efter dessa tider pga resptekt för mina grannar.

Men som sagt, ingen har klagat innan

Jag har även bott i annan lägenhet men grannar ovanför mig och jag har aldrig störts av att mina grannar för smått oväsen av dig vid udda tider, tycker synd om de som har grannar som ryter till vid minsta ljud

Men för att svara på dig fråga: Är det något du stör dig på mycket så lägg en lapp i vederbörandes brevlåda eller ring på och förklara att det stör din sömn osv?
Personligen så anser jag att man inte ska göra dessa saker efter typ 22 om någon faktiskt stör sig på det, i mitt fall så har ingen som sagt klagat
Senast redigerad av Reggaeman 2019-04-03 kl. 01:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in