2019-04-02, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pigge2
Allt är ju möjligt men jag har aldrig hört något sådant. Verkar inte vara hans typ men vad vet jag.

Och han verkar inte heller vara bankens typ, även om hon drivit med honom i REA

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/l1VOr7/vi-ar-elakare-an-nagonsin
Citera
2019-04-02, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det är vad Dufvenius också säger i Dagens Nyheter 31/3 -19. Det styr även uppsättningarna. När någon har [spelar?] ett uselt humör och våldskapital, regissören och teaterledning som tillåter det så backar medspelarna. "Till slut står man ute i kulissen, för att det accepteras uppifrån."
Att vara psykopat, missbrukare och ha extremt dåligt ölsinne är inte detsamma som att ha våldskapital
Citera
2019-04-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Äh. Bipolära är inte en enhetlig grupp, och även om så vore fallet så skulle inte benägenhet att ta till våld vara ett utmärkande drag. Eller ens sätta i gång några dramatiska verbala konflikter nödvändigtvis. Dessutom kan du med stor framgång behandla detta sjukdomsspektrum.
S t ö r n i n g a r i personligheten däremot kan du inte få bukt på med hjälp av läkemedel, möjligen med hjälp av terapi om personen i fråga är motiverad, vilket han i regel inte är. Jag finner det också intressant att du inte kan se att Nilsson är den svagare parten här, ”bipolär” eller inte. Svagare i den meningen att det är hon som fått stryk, det är väl det som är det väsentliga. Att Ramberg har någon typ av personlighetsstörning behöver man inte vara psykiatriker för att se.
Störningar? Nu börjar det bli grovt. Ramberg är väl en man från den gamla skolan, en rest av hårda män som inte tar skit utan att reagera. Ungefär som många män från andra kulturer i förorten. Dessutom har han alkoholproblem. Kvinnor gör det bäst i att hålla sig från män som dessa om dom inte kan hantera dom, med det går tydligen inte för dom är "roligare" (under en liten tid) än mesarna ni skapat. Men alla hårda män är väl störda. Jag försvarar inte våld eller grisit beteende men idag kan folk inte ta en utskällning ens utan att gör på sig. Lycka till om landet hamnar i krig, försvara det själva då ni utrotat hårda starka män.

Att folk på dramaten anlitat honom kan ju bero på att dom vill ha den stämmningen, närvaron då han kommer in på scenen. Att publiken ska känna övriga skådespelares oro, hat eller fruktan. Att andra inte får ha en mystämmning på jobbet kommer då i andra hand. Jag har ingen annan förklaring på det annars mer än att han har en hel del hållhakar på ledningen. Är det medvetet och av konstärliga skäl så drar Ramberg ensam en tung börda nu för han kanske ville var snäll på äldre dar och inte skrämma skiten ur små unga damer men kommer inte ur sitt fack (och nu är det väl riktigt kört för botgöring). Nu tror inte ens jag han kan vara snäll på jobbet men ändå, vem vet.
Citera
2019-04-02, 18:44
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Att vara psykopat, missbrukare och ha extremt dåligt ölsinne är inte detsamma som att ha våldskapital
Humör, raseriutbrott och våldskapital är ord hon använder här.
Citera
2019-04-02, 19:40
Medlem
Citat:

Att någon blir förbannad och viftar med armarna är enligt mig inte detsamma som att besitta ett våldskapital. Men alla har ju rätt till sin definition
Citera
2019-04-02, 19:46
Medlem
Örjan har tydligen inlärningssvårigheter och kan inte räkna till 10 @dyngbaggegalan
Citera
2019-04-02, 19:51
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Det är vad Dufvenius också säger i Dagens Nyheter 31/3 -19. Det styr även uppsättningarna. När någon har [spelar?] ett uselt humör och våldskapital, regissören och teaterledning som tillåter det så backar medspelarna. "Till slut står man ute i kulissen, för att det accepteras uppifrån."
Citat:
Jo det är precis vad det är. Du borde veta att dom som missbrukar alkohol har lättare för att bruka våld.
Har du inte förstått vad "dåligt ölsinne" innebär? En person med detta har lättare för att ta till våld och det har till och med gjorts undersökningar om det.
Därför har vissa dåligt ölsinne
Forskare kan ha hittat en förklaring till varför vissa personer har sämre ölsinne än andra, och vill slåss oftare.
Förklaringen till gåtan kan vara att den är ärftlig.
Forskare har hittat två genvarianter som ökar risken för upprepade våldsbrott, och fyndet tros förklara varför vissa blir så aggressiva av alkohol.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6003331
Citat:
Ramberg har ju till och med i en dom uttalat att han ska genomgå behandling, 12 stegs programmet, för sin alkoholism. Den händelsen är från år 2000 och då uttalade han dödshot och tar strypgrepp på en hovmästare för att han inte får beställa in mer alkohol för att han är för berusad.
När dörrvakten försöker få ut honom från restaurangen så sparkar han honom på smalbenet.
Känner vi igen det beteendet från rättegången med Josefin?

Ramberg medger att det var korrekt att slänga ut honom eftersom han var burdus, aggressiv och störande. Han säger att han "i sitt yrke som skådespelare är tränad att reagera".
Så jävla sjukt att han fick vara kvar på Dramaten trots den andra domen på kort tid
Han har ju gjort mer vilket vittnas om i "tystnad tagning" och då blir han aggressiv igen 2017 och han får fortfarande vara kvar
Men nu behöver ju inte Ramberg någon alkohol för att bli aggressiv, hans uppblåste ego är nog för att han ska bli aggressiv även nykter. Tror knappast att han var full på Dramaten när han skrämde Dufvenius. Att Dufvenius fick ha eskort till och från scenen av rädsla för Ramberg är talande nog.
På vilken annan arbetsplats hade Ramberg beteende accepterats?
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Vid 01-tiden den 16 april 2000 dyker skådespelaren upp vid restaurangen Sturehof i centrala Stockholm. Han är kraftigt berusad, men släpps in. Efter 20 minuter då han druckit enbart vatten vill han beställa vin. Han nekas med motiveringen att han är för berusad. Skådespelaren tar då tag om hovmästaren Fredrik Norbergs armar och överkropp och säger "Jag ska döda dig, din jävel! Jag ska göra ditt liv till ett helvete!" Han tar sedan ett strypgrepp på Norberg och upprepar samma hot. Norberg lyckas ta sig loss. Dörrvakten Magnus Ahlman ber skådespelaren följa med, men han börjar bråka och sparkar Ahlman på vänster smalben. Skådespelaren vägrar att lugna ner sig och polis tillkallas. Skådespelaren uppger i förhör att han var på gott humör den här kvällen. Han säger att dörrvakten förnedrade honom genom att försöka få honom att erkänna att han var homosexuell. Skådespelaren medger att det var korrekt att slänga ut honom eftersom han var burdus, aggressiv och störande. Han säger att han "i sitt yrke som skådespelare är tränad att reagera".

Tingsrätten föreslår skyddstillsyn i stället för fängelse eftersom skådespelarens alkoholmissbruk bidragit till brotten och att han har förklarat sig villig att genomgå behandling, Anonyma alkoholisters 12-stegsprogram. Han döms till skyddstillsyn med övervakning i 15 månader. Samme skådespelare inleder i september 1994 ett förhållande med en av landets mest folkkära artister. Hösten 1996 vill hon avbryta förhållandet för att han misshandlar henne fysiskt och psykiskt. Han blir "vansinnig" när hon berättar att hon vill göra slut. Han slänger ut nycklarna till hennes egen lägenhet genom fönstret och tar sedan en vass brevkniv och håller framför henne. Hon sätter upp sina armar som skydd. Han skär henne i armbågen. Tillsammans tar de en taxi till sjukhus och Dramatenskådespelaren uppger för sjukhuspersonalen att hans flickvän har ramlat på en flaska. Vid ett senare tillfälle knuffar han omkull henne och sparkar henne i magen med sina cowboyboots.

Morgonen därpå trycker han upp henne mot en vägg och tar strypgrepp på henne, säger att han ska slå sönder hennes ansikte så att hon inte kan filma. När hon sedan lämnar hans lägenhet häller han vatten på henne från fönstret. Den 30 januari 1997 uppsöker hon sjukhus sedan skådespelaren slagit henne under vänster bröst och på benen. Den 15 april förbjuds han att ta kontakt med eller följa efter henne i ett år framåt. Han bryter vid flera tillfällen mot förbudet. Han försöker bryta sig in i hennes lägenhet och talar in en rad meddelanden på hennes telefonsvarare, som hon sparar och senare spelar upp i rättssalen: "Min ilska är enorm, XXXXX, den är enorm. Jag vet inte hur jag ska komma över det här. Den är enorm, den är enorm. Jag tror aldrig att jag varit så här galen, ilsken någon gång i mitt liv tidigare. Ta det i betänkande." Ett annat samtal: "Jag vaknar hela tiden av hat. Din tjocka grisfarmarfitta. Jag vaknar av hat till dig. Ett enormt jävla hat. Jag lovar dig min hämnd, den kommer att bli ljuv. Jag ska tänka ut något raffinerat åt dig, just åt dig. Som du förstår (ohörbart) hållit på med. Förstår du det? Din feta jävla gris." Och skådespelaren skickar brev: "Det hatet jag kände i cellen på Södermalms polisstation är nog det värsta jag känt. Man ska aldrig hopblanda sig med människor som sysslat med 1000-årig inavel. Men vi ses." I tingsrätten berättar och gråter kvinnan: - Han blev djävulsk mot mig. Men då var jag så kär att jag inte kunde ta mig loss. - Jag kan inte förklara. Det är som att be Dr Jekyll förklara Mr Hyde.

Jag är något slags dubbelnatur, svarar skådespelaren. Han döms i tingsrätten till tre månaders fängelse för misshandel, upprepade olaga hot, skadegörelse och överträdelse av besöksförbud. I hovrätten mildras dock domen och skådespelaren slipper undan med villkorlig dom. Våren 2002 inleds en ny förundersökning mot skådespelaren. Än en gång hittar han sin före detta flickvän, nu på restaurangen Riche nära Stureplan i Stockholm. De är där i var sitt sällskap och inleder ett samtal. - Skäms du inte för vad du har gjort mot mig, frågar kvinnan. Dramatenskåde-spelaren svarar: - I still want to kill you (Jag vill fortfarande döda dig.) Han uppger för Expressen att det inte stämmer, att hon har hittat på allt.

https://www.expressen.se/noje/dramatens-varstingar/

Detta måste väl vara Ramberg?
Citera
2019-04-02, 19:52
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Att någon blir förbannad och viftar med armarna är enligt mig inte detsamma som att besitta ett våldskapital. Men alla har ju rätt till sin definition
Det framgår av repliker i reportage senaste två åren att han hotar med våld. Och att han inte dragit sig för att använda våld tidigare är både allmän och själverkänd dokumenterad information. Varthän vill du komma egentligen?
Citera
2019-04-02, 19:56
Medlem
Citat:
Det framgår av repliker i reportage senaste två åren att han hotar med våld. Och att han inte dragit sig för att använda våld tidigare är både allmän och själverkänd dokumenterad information. Varthän vill du komma egentligen?

Det är ju bara en definitionsfråga. Om jag blir förbannad och ger dig en örfil så indikerar det inte att jag besitter ett våldskapital, i min värld är det betydligt mer än så. Men som sagt alla får skapa sin definition.
Citera
2019-04-02, 19:59
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Störningar? Nu börjar det bli grovt. Ramberg är väl en man från den gamla skolan, en rest av hårda män som inte tar skit utan att reagera. Ungefär som många män från andra kulturer i förorten. Dessutom har han alkoholproblem. Kvinnor gör det bäst i att hålla sig från män som dessa om dom inte kan hantera dom, med det går tydligen inte för dom är "roligare" (under en liten tid) än mesarna ni skapat. Men alla hårda män är väl störda. Jag försvarar inte våld eller grisit beteende men idag kan folk inte ta en utskällning ens utan att gör på sig. Lycka till om landet hamnar i krig, försvara det själva då ni utrotat hårda starka män.

Att folk på dramaten anlitat honom kan ju bero på att dom vill ha den stämmningen, närvaron då han kommer in på scenen. Att publiken ska känna övriga skådespelares oro, hat eller fruktan. Att andra inte får ha en mystämmning på jobbet kommer då i andra hand. Jag har ingen annan förklaring på det annars mer än att han har en hel del hållhakar på ledningen. Är det medvetet och av konstärliga skäl så drar Ramberg ensam en tung börda nu för han kanske ville var snäll på äldre dar och inte skrämma skiten ur små unga damer men kommer inte ur sitt fack (och nu är det väl riktigt kört för botgöring). Nu tror inte ens jag han kan vara snäll på jobbet men ändå, vem vet.

Dom flesta äger olika sidor, jag har en granne rätt lik Ramberg till kropp utseende och kynne och han har över åren djävlar i mig visat folk var som skåpet ska stå och med ett fog för detta.

En dem gillar honom inte även om att han över åren har hjälpt dem med en massa saker då många inget kan mer än att snacka stort.
Sådan är Toffelhjältens natur.
Han vet och att jag vet att så är det, han är inte ett dugg otrevlig däremot rak och att det där som det ligger, en del ger sig in men att dem tål ingenting och är oftast dem som tappar det börjar att fäkta och bedriva långbänkar.

Jag kom att tänka på när Josefin i efter träffade på Ramberg ute på krogen och utbrast öppet inför alla att vad han hade gjort henne! Det var väl onödigt tycker jag, vad hade hon väntat sig? Att Ramberg där på krogen inför alla skulle göra en offentlig avbön?
Josefin fick svar på tal och hade hon bara skött sitt eget så hade nog kvällen löpt på väl för hennes del. Men att hon vart ju ledsen.
Citera
2019-04-02, 20:06
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Det är ju bara en definitionsfråga.
Då förstår jag inte varför du börjar dilla om det.

Citat:
Om jag blir förbannad och ger dig en örfil så indikerar det inte att jag besitter ett våldskapital
Danska skallar är hans specialitet. Efter det strypgrepp.
Citera
2019-04-02, 20:26
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Det är ju bara en definitionsfråga. Om jag blir förbannad och ger dig en örfil så indikerar det inte att jag besitter ett våldskapital, i min värld är det betydligt mer än så. Men som sagt alla får skapa sin definition.
Ramberg har uppenbarligen haft ett fungerande våldskapital för den relativt skyddade miljö där han verkat. Polis med förstärkningsvapen har det för sin miljö men de vore värnlösa mot infanteri med granatkastare, vilket i sin tur inte förslår mot en atombomsutrustad motståndare och så vidare.

Nej, alla får inte skapa sin egen definition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in