2019-04-02, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Då har du lärt dig väldigt fel. Det du kan dra som slutsats gällande strypning är att det är en effektiv metod och inte likställd affektiv när det kommer till raseri.
Anledningen till att den klassas som våldsam gällande terminologin beror på liten överlevnadschans.
Den säger ingenting i sig om förövarens tillstånd.
Det finns stollar som till och med njuter, än värre återupplivar offren.
Det finns även de som agerar i affekt av desperation.

Jag vet. Jag har hittat en död knästående person i en sån riggning.

Hanna hittades i sängen med ansiktet vänd mot dörren. Inte ens tillrättalagd som man gör med avlidna. En gest av respektlöshet från mördaren. Hon är död, bra. Dessutom en dotter strypt. Desperation igen? Visst håller du väl med om att dödsorsaker och hur de hittas signalerar 180-grader samförstånd?
Citera
2019-04-02, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I normalfallet vid en nedlagd Fu hade du endast fått de sammanfattande slutsatserna och att händelsen anses polisiärt utredd och utredningen nu är nedlagd.

Nu gjorde polisen ett sällsynt undantag och meddelade lite mer i syfte att försöka besvara vissa frågor som förekommit t.ex. här.

Med tanke på reaktionen tvivlar jag starkt att det låter sig återupprepas en nästa gång.

Det är inte förbjudet. Hänvisar till Trollhättan. Polisen kan ta hänsyn till efterlevande och vittnen som kan lida men och kanske bli jagade av gärningsmannens medrottslingar.

Polisen kunde, men har inte delgett ytterligare information genom sin publicering av FUP.
Jag tror att ditt och flera andra antaganden. Svs att en sån här utredning aldrig blir officiell kan ha bidragit till en ytlig utredning. Polisen i Malmö har fullt jobb med gängskjutningar ochmördare som går lösa. Jag förväntar mig att få veta fakta kring bevisningen av ”gemensam planering”. Handstilarna har de undersökt, vilka nu ”de” är. Tror inte ens NFC varit inblandade. Sedan nämner rapporten något ”hokuspokus” om att ingen har skrivit på ett tomt papper. Det fnns inga såna metoder. Underskrifterna kan alltså varit skrivna innan texten printades ut. Osv... så varför la polisen ned så mycket arbete för att svärta det som skulle kunna föeklara? För att det var grötmos?
Citera
2019-04-02, 15:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag vet. Jag har hittat en död knästående person i en sån riggning.

Hanna hittades i sängen med ansiktet vänd mot dörren. Inte ens tillrättalagd som man gör med avlidna. En gest av respektlöshet från mördaren. Hon är död, bra. Dessutom en dotter strypt. Desperation igen? Visst håller du väl med om att dödsorsaker och hur de hittas signalerar 180-grader samförstånd?
Vet du ens vad du svarar på?
Jag skrev att sakfaktamässigt är det fel att koppla samman strypning med affekttillstånd raseri hos förövaren såsom du gör.

Du kan lika lite utläsa respektlöhet ur det fragmentatiska som framkommit gällande hur hon hittas nerbäddad i sängen.
För övrigt är en dotter strypt - den andra är kvävd.

Hanna är en formellt misstänkt dottermördare enligt polisutredningen - oavsett om du vill försvara henne på bas av noll sakfakta och emotionellt dravel när det kommer till motargument.
Senast redigerad av develi 2019-04-02 kl. 15:14.
Citera
2019-04-02, 15:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är inte förbjudet. Hänvisar till Trollhättan. Polisen kan ta hänsyn till efterlevande och vittnen som kan lida men och kanske bli jagade av gärningsmannens medrottslingar.
Vem pratar om förbjudet?
Det är snarare extremt ovanligt. Ett pressmeddelande hade väl fått dig att klättra på väggarna..
Citat:
Jag förväntar mig att få veta fakta kring bevisningen av ”gemensam planering”. Handstilarna har de undersökt, vilka nu ”de” är. Tror inte ens NFC varit inblandade.
Har du överklagat till Kammarrätten?
Fetat säger nog mer om dig än om förundersökningen...
Citera
2019-04-02, 15:30
Medlem
Citat:
Vet du ens vad du svarar på?
Jag skrev att sakfaktamässigt är det fel att koppla samman strypning med affekttillstånd raseri hos förövaren såsom du gör.

Du kan lika lite utläsa respektlöhet ur det fragmentatiska som framkommit gällande hur hon hittas nerbäddad i sängen.
För övrigt är en dotter strypt - den andra är kvävd.

Hanna är en formellt misstänkt dottermördare enligt polisutredningen - oavsett om du vill försvara henne på bas av noll sakfakta och emotionellt dravel när det kommer till motargument.

Du måste lära dig att tänka själv. Att 2/3 av dem som dödats är strypta. Det behöver man inte planlägga i i flera månader.

Det fragmentariska ja. Att Hannas ansikte låg vänt mot dörren. Hanna ströps och sen var hon klar. Tror faktiskt det är rätt benämning att säga att Oskar sket i henne. Du har säkert aldrig varit med vid en dödsbädd eller förstått att man lägger till kroppen på den som dött. Spelar ingen roll men man gör det av respekt och kärlek.
Citera
2019-04-02, 15:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Då har du lärt dig väldigt fel. Det du kan dra som slutsats gällande strypning är att det är en effektiv metod och inte likställd affektiv när det kommer till raseri.
Anledningen till att den klassas som våldsam gällande terminologin beror på liten överlevnadschans.
Den säger ingenting i sig om förövarens tillstånd.
Det finns stollar som till och med njuter, än värre återupplivar offren.
Det finns även de som agerar i affekt av desperation.
Man kan konstatera att 1 x kvävning + 2 x strypning kan vara resultatet av tre uppsåtliga mord utförda med kallt blod, eller med den underliggande kalkylen att morden skulle effektueras så snabbt som möjligt. - Metod/utförande kan dessförinnan också ha instuderats.

I likhet med morden kan även testamente, avskedsbrev samt spår i olika medier ha förberetts och kalkylerats in i ett sannolikhetsscenario med syftet att maximera mördarens odds och eftermäle.

De enda gemensamma mordplaner som kan skönjas ryms i en enda mening i förklaringsbrevet; ungefär mitt på sidan:
Citat:
Vi tog vårt beslut tidig höst 2017.
Det är av största vikt vad som står skrivet i de därpå följande meningarna (och i synnerhet den sista meningen före ort och datum) eftersom den övre halvan av brevet lätt kunna övertäckas med t.ex. ett fastgemat C5 svarskuvert.

Det är klarlagt att brevet varit utskrivet innan det skrevs under, dvs man har t.ex. sett att utskrivaren inte kunnat producera ett i förväg underskrivet tomt brev utan att efterlämna vissa spår, alt. haft en metod att tidsmässigt kunna jämföra de olika bläckskrifterna; den tryckta resp. handskivna.

Så mot hypotesen om renodlad depression/psykosliknande tillstånd, kan ställas hypotesen om kallt (eller i vart fall kylslaget) blod inkl. självmord. - Det verkliga motivet kan ha gått upp i rök.

PT efterlämnade fler frågetecken än den besvarade relevanta frågor (som heller inte hördes i sin hehet). - "Avskeds slash förklaringsbrevet" manglades fram och tillbaka; det övriga nämndes i förbipasserande bisatser.

Som tur är har inte alla samma hisnande blinda tro på uniformerade auktoriteter med rätt att sekretessa in absurdum.
Citera
2019-04-02, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
På vilket sätt skulle min gissning att han har ont i ryggen vara mer hånfullt än att påstå att SS ser plågad ut eftersom han vet att utredningen han är ansvarig för är dålig. Min förklaring till varför SS möjligen ser plågad ut är fullständigt hånfri och ett svar på Xilverekos hånfulla inlägg.

Du verkar faktiskt ha lite svårt att hänga med i diskussionen. Du lägger kanske ner lite för mycket fokus på att sortera in människor i olika fack i stället för att försöka förstå vad som faktiskt skrivs?
Lika svårt kanske som du har när du avsiktligt missförstod diskussionen om barnvakten där skribenterna diskrediterade föräldrarnas arrangemang och inte vänskapen som flickorna och barnvakten skapade med tiden.
Det är snarare du som vill sortera människor i olika fack, kolla dig själv hur du behandlar Solglitret (framförallt) och alla andra som inte delar dina åsikter. Varför kan inte du/ni sakligt, utan att dumförklara eller anklaga folk för att ljuga eller plantera idéer här i tråden, föra en vanlig dialog? Måste ändå ge dig cred för att du inte är vulgär som Develi är.

Vi tror olika. Punkt. Jag kan förstå att du köper hela utredningen och nöjer dig med den. Jag däremot har stora frågetecken och samtidigt önskar jag inte att FU ska avmaskas mer. Jag har tvivlat på ”i samförstånd” sedan i början. Om det beror på att det hela hemska brottet är så svårt att ta in eller om det beror på att jag och många fler med mig, finner konstigheter i hela historien av händelsen, har jag inget svar på.
Senast redigerad av Adjin 2019-04-02 kl. 16:18.
Citera
2019-04-02, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Som tur är har inte alla samma hisnande blinda tro på uniformerade auktoriteter med rätt att sekretessa in absurdum.

Nej, vi har även de som lägger sin tro och sina liv i kvasivetenskapliga alternativa teorier också.
Det står var och en fritt att göra sitt val och du har gjort ditt, men du är inte säkrare på det än att du har behov av att nedvärdera de som inte gjort samma val.
Citera
2019-04-02, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag försökte luska lite bland mina vänner på LU förra våren och det jag hörde var att det funnits en oro för Oskar. Dock från "väns vän" snarare än direkt från någon som kände/arbetade med honom.

Vad jag fick höra från flera var att det hade funnits oro och från en person mer detaljerat att det hade funnits vad hen kallade "märkligt beteende". Jag ställde inte frågan rakt ut utan sade mer "och tydligen har ingen sett några varningssignaler" och då liksom knorrade min vän och sade något i stil med "mmm jo det fanns det nog" och så det där med "märkligt" eller "annorlunda" beteende.

Hen påstod att det kom från en kollegas partner som tydligen arbetade med Oskar.

Mitt intryck var att ingen någonsin kunnat tro att något sådant här skulle hända men att det fanns en viss oro för Oskars egen mentala hälsa (jag antar att man var oroliga för en utbrändhet eller en depression, även om det på min vän lät snarare som om man var oroliga för ett psykosgenombrott men jag tar det senare med en nypa salt, skvaller är ju skvaller).

Att föräldrarna inte mådde riktigt bra tror jag att omgivningen hade märkt av, bara inte omfattningen av det.
Och detta har även Missan sett. Ändå väljer några här i tråden att håna henne på ett sätt som inte hör hemma bland vuxna.
Tack för ditt inlägg Harperlee.
Citera
2019-04-02, 16:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Nej, vi har även de som lägger sin tro och sina liv i kvasivetenskapliga alternativa teorier också.
Det står var och en fritt att göra sitt val och du har gjort ditt, men du är inte säkrare på det än att du har behov av att nedvärdera de som inte gjort samma val.
Anser att det inte ska behöva vara en fråga om "val": Det blir ungefär samma sak som att i brist på vederhäftig information tvingas välja på sanning och lögn.
Citera
2019-04-02, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus

Låter som polisens undersökning av avskedsbrevet.

Var och en får välja vad de vill, om så någon ska tvinga dom...
Citera
2019-04-02, 16:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Polisen kunde, men har inte delgett ytterligare information genom sin publicering av FUP.
Jag tror att ditt och flera andra antaganden. Svs att en sån här utredning aldrig blir officiell kan ha bidragit till en ytlig utredning. Polisen i Malmö har fullt jobb med gängskjutningar ochmördare som går lösa. Jag förväntar mig att få veta fakta kring bevisningen av ”gemensam planering”. Handstilarna har de undersökt, vilka nu ”de” är. Tror inte ens NFC varit inblandade. Sedan nämner rapporten något ”hokuspokus” om att ingen har skrivit på ett tomt papper. Det fnns inga såna metoder. Underskrifterna kan alltså varit skrivna innan texten printades ut. Osv... så varför la polisen ned så mycket arbete för att svärta det som skulle kunna föeklara? För att det var grötmos?

Det KAN vara på andra sätt (det kan det alltid), men om det är som vanligt i utredningar om grova brott, så har man varit mycket noga med att utesluta främmande/yttre gärningspersoner.

När det gäller handstil, så gör man en handstilsanalys på prov man kan ha samlat in från t ex anhöriga eller arbetsgivare. När ett papper skrivs ut på en laserskrivare värmebehandlas det, och det går enkelt att avgöra om en underskrift kommit till före eller efter utskrift. Det finns vissa möjligheter att se detta även på andra skrivartyper, valstryck och annat.

När det gäller brottsofferundersökningarna samlar man DNA, hudrester, skraprester, tittar på avvärjningsskador och våldsskador (klämma, pressa, bryta etc) och matchar de fynd man gör, (även fingeravtryck är möjliga) mot olika hypoteser om tillvägagångssätt då det gäller dödligt våld.

Skulle det funnits minsta indikation på att någon utomstående (utanför de fyra) varit inblandad i gärningarna hade detta givetvis aldrig betraktats som en utredd händelse.

Vill man sedan tro att polisen slarvat eller har egna skäl att ljuga kan man naturligtvis göra det. Det är dock en betydligt enklare förklaring, att polisen delger endast en begränsad mängd information, för att inte i onödan drabba släktingar (anhöriga) eller andra inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in