2019-04-01, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Bara kolla i början på tråden.
På forumet jag annars följer har de ”västlänmingar” som jobbat för dem oftast inte väldigt positiva ordalag. Följt det långt före denna olycka.
Okej, jag har bara erfarenhet av airliners där man sagt typ "den ljusa stjärnan i afrika"...

Men jag känner flygfolk här som också initialt tyckte/tycker att MAX är ett jättebra flygplan så fackfolk kan man inte alltid ensidigt lyssna på, dom/vi har en tendens att gilla en variant och prata skit om den andra.

Men allmänt så visst väst har ett helt annat säkerhetstänk, tyvärr verkar det inte gälla ärthjärnorna på Boeings marknadskontor, beklagligt mycket beklagligt.

Norwegian tyckte väl att allt var skitbra också från början... tvärt emot kineserna som slog stop tillslut och USA totalvägrade så världen är inte som den varit.
Senast redigerad av sukhoi-t50 2019-04-01 kl. 19:51.
Citera
2019-04-01, 19:56
Bannlyst
Någon som kan gissa vilken vis "pilot" som skrev detta i början på tråden, han verkar vara väldigt kunnig men kanske inte så bra som han tror, han verkar ha rätt lätt att gissa sig fram till felet och även förminska saker...

"Det är ju frivilligt att inte vara frivillig.
Men jag skulle tro att det inte är flygplanstypen.

Förra gången var det ett litet fel på planet, men de som flög skulle egentligen ha kunnat hantera det utan problem.

Bilar som krockar, slutar du åka med det märket då ?"

FACIT finns inlägg #tvåa-nolla
Citera
2019-04-01, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Etiopien hävdar att USA vill mörka och vice versa
Även denna medalj har, som dom flesta, två sidor.
«U.S. investigators have complained that Ethiopian officials have been slow to share information retrieved from the black box recorders on the Ethiopian Airlines flight and that they've been reluctant to pass on other relevant information, according to The Wall Street Journal, which cites people close to the investigation.»
«Other sources told the Journal that Ethiopian investigators are annoyed at what they see as U.S. authorities' attempts to control the initial crash report, which is expected to be released in the next week. People from both countries say the tension has affected the investigation, though officials from the two nations have been able to continue working together.
Ethiopian officials have pushed back against what they consider an effort from Boeing investigators to influence and speedup the release of the preliminary report, according to the Journal. Boeing has denied that it ever attempted to do so.»
https://www.usnews.com/news/national-news/articles/2019-04-01/us-and-ethiopian-officials-clash-over-boeing-737-max-crash-investigation

Såklart Boeing pressar på som satan, dom har tvingats stoppa produktionen så klockan tickar, har dom ingen haverirapport kan dom inte hävda att dom har sin lilla fix klar.
Citera
2019-04-01, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Såklart Boeing pressar på som satan, dom har tvingats stoppa produktionen så klockan tickar, har dom ingen haverirapport kan dom inte hävda att dom har sin lilla fix klar.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< <<<<<<<<<<<<<<<

Jag finner det mycket intressant
Man litade inte på Boeing så att dom eller ngn dom anlitar får boxen / data
Nu ser man till att jänkarna inte får materialet .Heller efter Fransmännen fått ut det.

Frequently, probes of airline crashes that occur outside the U.S. in which American investigators play a role prompt friction and outright disagreements between U.S. government and industry experts and local investigators leading the probes.

Om jag gissar är det en Förhandling om ersättningen till de avlidna som sker i bakgrunden.
Eller en mutkolv / tjänstemän som skall göra en hacka .. inte så ovanligt ute världen.

lite snabbt googlat

Ethiopia Corruption Report

Public Services
Companies face high risks of corruption in Ethiopia’s public services provision. Petty corruption and the solicitation of bribes in return for the processing of documents are particularly common forms of corruption in the public services sector

typ
Jaeehh behöver ni uppgifter som vi kan skaffa kanske .. är ju inte omöjligt går. Fattar ju kan vara
bra ha om det skall processas
kan man alltid resonera om sådant ..Måste kanske smörja någon men det kan gå.
Har ni någon ide hur ni har tänkt er .. ?? Ngn siffra per
avliden till Familjer och så vidare ELLER ?? Vad säger ni ?? "

Lämnar Etiopiern å andra Sidan ut detta utan att kanske ha kompetensen resurserna då är han borta ur skeendet.
Jänkaren får vara lite mindre stor i käften och uppvisa expertis i Bestickningens ädla Konst om han tänker komma vidare är grundtipset,
Man minns Bob Dylans sång ---> Gotta Serve Somebody
Citera
2019-04-01, 21:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Vem ska skriva historien?
Det är ju alltid ledsamt om den som har mest pengar ensam får skriva innehållet i historieböckerna.

I den mån det finns en maktkamp här, och så har det beskrivits i media, så har vi USA, Boeing och FAA på ena sidan och Etiopien och Ethiopian Airlines på den andra.

Ethiopiens representanter var tidigt tydliga med att dom ville att en oberoende organisation skulle ta fram innehållet från flightrecordrarna. Det uppfattades som att Ethiopien inte litade på USA. Valet stod mellan Tyskland och Frankrike och det blev BEA i Frankrike som fick förtroendet. Att BEA skulle delta i att gömma fakta för Boeing framstår IMO som långsökt.

För Boeing handlar detta om plan till ett värde av 120 x 5000 = 600000 miljoner USD, 600 miljarder USD, 5574 miljarder SEK.

Klart att Boeing vill att alla ska acceptera att det bara är att installera en programuppdatering och sedan är alla problem borta. Att beklaga sorgen för dom efterlevande är väl redan avklarat?

Kanske är det så att det räcker, men hela "MAX-gate" innehåller IMO ännu många frågetecken som måste rätas ut innan 737 MAX bör släppas upp i luften igen.

Det tycks ju även många i USA anse. Jag tror det vore klädsamt och även lönsamt för Boeing att bli lite mer öppna med vilka problem som varit, vad dom gör för att dom misstag vi sett ska upphöra, och för att 737 MAX inte ska fortsätta att ramla ner. Även om det inte är Chuck Yeager eller Sully vid spakarna eller en tredje pilot i cockpit.

Dom misstag jag tänker på är t.ex.:
– MCAS aktiveringsalgoritm.
– MCAS potentiellt fatala åtgärder vid givarfel.
– MCAS "authority" över vad pilot kan göra med höjdroder.

För mig är det också en självklarhet att Boeing nu måste ta bort sin tunghäfta och bli helt och hållet öppna med mer exakt hur den instabilitet som 737 MAX har yttrar sig i olika situationer. Dom måste också bli öppna med hur MCAS är tänkt att lösa det problemet. Tidigare hade det räckt med en sådan öppenhet gentemot kunder/flygbolag och piloter. Nu finns också en stor allmänhet som också vill veta om dom kan sätta sig i en Boeing 737 MAX och känna sig säkra.

Att i "tysthet", lite apropos och utan att det redovisas att och varför ändra trimsteget från 0,6° till 2,5° tyder på att Boeing inte vet vad dom håller på med. Om dom vet, ska dom tala om!

Det finns många tecken på att det finns fler misstag, men öppenheten har inte varit sådan att vi kan få en bra helhetsbild ännu.

Det är i första hand i Boeings händer om "MAX-gate" ska skada Boeing i grunden eller om elden kan släckas innan den får ordentligt fäste. Kanske måste FAAs arbetsformer förändras också?

Citera
2019-04-01, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Preliminära rapporten verkar ngt fördröjd.
Ethiopiska luftfartfsmyndigheten och NTSB är väl inte riktigt överrens.
En intressant sak är att Etiopiska havkom såg till att beordra franska BEA att radera alla dara efter utläsning och överlämning till Etiopierna. De vill tydligen inte ha full transparens, och jag kan nog säga sedan innan att iaff mitt förtroende för en fullt öppen utredning utan politiska inslag är ngt begränsat.
Vi har sett det förr...

Googla på ”Ethiopian Airlines Flight 409” för att läsa mognadsgraden på Ethiopiska havkom efter kraschen 2010. Libanon utredde med starkt stöd av BEA och NTSB. ( har läst utredningen, könns relativt vattentät). Ethiopierna var inte nöjda utan klagade på det mesta om jag minns rätt...

Jag har letat efter mera info om hanteringen av CVR- & FDR-data (i det aktuella fallet), men hittar inte mycket substansiellt...
Skulle vara intressant att veta vilka datamängder det rör sig om.
Men, om det är 2 timmars ljud i CVR, så borde det vara mycket hanterbara datamängder. (kanske max några GB)
FDR-data borde vara ännu mindre.
Således enkelt idag att lagra/kopiera/transportera dessa datamängder.
Jag kan inte tänka mig annat än att BEA sparade kopior på filerna i samband med att dom skickades till Etiopiska havkom. Däremot så ser jag uppgifter om att dom inte hade lyssnat på FDR.
(Och, även om dom lyssnade kanske dom ändå inte skulle förstå språket..?)
Får Boeing tillgång till filerna?
Rimligen borde dom väl redan ha dom, eftersom dom ligger i frenetiskt för att hitta och korrigera ev. mjukvarufel.
Jag kan förstås tänka mig att man från Etiopisk sida vill undvika att det "pekas finger" för mycket i "Etiopisk riktning"...Finns det data som i stället pekar mot Boeing så lär man väl låta detta bli ordentligt känt...?

/T
Citera
2019-04-01, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< <<<<<<<<<<<<<<<

Nu ser man till att jänkarna inte får materialet .Heller efter Fransmännen fått ut det.

Frequently, probes of airline crashes that occur outside the U.S. in which American investigators play a role prompt friction and outright disagreements between U.S. government and industry experts and local investigators leading the probes.

Om jag gissar är det en Förhandling om ersättningen till de avlidna som sker i bakgrunden.
Eller en mutkolv / tjänstemän som skall göra en hacka .. inte så ovanligt ute världen.

lite snabbt googlat

Public Services
Companies face high risks of corruption in Ethiopia’s public services provision. Petty corruption and the solicitation of bribes in return for the processing of documents are particularly common forms of corruption in the public services sector

typ
Jaeehh behöver ni uppgifter som vi kan skaffa kanske .. är ju inte omöjligt går. Fattar ju kan vara

Lämnar Etiopiern å andra Sidan ut detta utan att kanske ha kompetensen resurserna då är han borta ur skeendet.
Jänkaren får vara lite mindre stor i käften och uppvisa expertis i Bestickningens ädla Konst om han tänker komma vidare är grundtipset,
Dom kanske förhandlar till sig kanonpriser på flygplan om dom lägger ansvaret på piloterna...
Citera
2019-04-01, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vem ska skriva historien?
Det är ju alltid ledsamt om den som har mest pengar ensam får skriva innehållet i historieböckerna.

I den mån det finns en maktkamp här, och så har det beskrivits i media, så har vi USA, Boeing och FAA på ena sidan och Etiopien och Ethiopian Airlines på den andra.

Ethiopiens representanter var tidigt tydliga med att dom ville att en oberoende organisation skulle ta fram innehållet från flightrecordrarna. Det uppfattades som att Ethiopien inte litade på USA. Valet stod mellan Tyskland och Frankrike och det blev BEA i Frankrike som fick förtroendet. Att BEA skulle delta i att gömma fakta för Boeing framstår IMO som långsökt.

För Boeing handlar detta om plan till ett värde av 120 x 5000 = 600000 miljoner USD, 600 miljarder USD, 5574 miljarder SEK.

Löpande underhåll är kanske lika mycket också så det är en jäkla massa pengar men framförallt prestige, detta är den enda civila flygplanstillverkaren kvar i hela USA!
Citera
2019-04-01, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Oavsett vad förhöret gick ut på kvarstår faktum, senatorerna ställde frågor baserade på tidningsartiklar, allt bemöttes sakligt av chefen FAA på ett mycket skickligt och professionellt sätt.

Det där med "självcertifiering" förklaras också, innebörden betyder inte att Boeing har sista ordet, se förhöret, som sagt.

Detta sätt att arbeta är inget unikt för FAA och Boeing enligt chefen för FAA.

Jag har varit tydlig med att jag kan ändra uppfattning om information om oegentligheter framkommer, dock är vi inte där än, och haveriutredningen är än så länge i sin linda.
Pratar vi verkligen om samma sak, hur hela friden kan då påstå att han svarade sakligt!!!! Han svarade värre än våra värsta politiker!
Citera
2019-04-01, 22:48
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa

lite snabbt googlat

Public Services

typ

Etiopien ligger nere på 114e plats (ju lägre plats desto sämre) på listan över länders korruption och på plats 128 när det gäller demokrati.
Det handlar alltså i praktiken om en genomkorrupt diktatur.

Att de vill undanhålla information för omvärlden är illa av flera skäl. Dels har de inte själva kompetens att genomföra en sådan här utredning och dels kan de då välja att hemlighålla viktiga fakta.

Vi behöver en objektiv, transparent och väl genomförd haveriutredning för att kunna lära från den.
Det är genom sådana lärdomar vi kan undvika framtida flygkatastrofer.

Det är inte nödvändigtvis bara NTSB som kan och bör bidra. Det hade gått utmärkt att även låta BEA med deras kompetens ingå eller gärna leda utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jag har letat efter mera info om hanteringen av CVR- & FDR-data (i det aktuella fallet), men hittar inte mycket substansiellt...
Skulle vara intressant att veta vilka datamängder det rör sig om.
Men, om det är 2 timmars ljud i CVR, så borde det vara mycket hanterbara datamängder. (kanske max några GB)
FDR-data borde vara ännu mindre.
Således enkelt idag att lagra/kopiera/transportera dessa datamängder.
Jag kan inte tänka mig annat än att BEA sparade kopior på filerna i samband med att dom skickades till Etiopiska havkom. Däremot så ser jag uppgifter om att dom inte hade lyssnat på FDR.
(Och, även om dom lyssnade kanske dom ändå inte skulle förstå språket..?)
Får Boeing tillgång till filerna?
Rimligen borde dom väl redan ha dom, eftersom dom ligger i frenetiskt för att hitta och korrigera ev. mjukvarufel.
Jag kan förstås tänka mig att man från Etiopisk sida vill undvika att det "pekas finger" för mycket i "Etiopisk riktning"...Finns det data som i stället pekar mot Boeing så lär man väl låta detta bli ordentligt känt...?

/T
Enligt vad som framkommit har BEA gått med på kraven att inte behålla kopior.
Det är ett utomordentligt märkligt krav och jag förstår nu varför det tog så lång tid att hitta någon som ville tömma lådorna på data.

Vi får hoppas att omvärlden sätter politisk press på Etiopien att inte hemlighålla.
Det ligger i allas vårt intresse att kunna dra rätt lärdomar så att inte ännu fler ska behöva sätta livet till.
Senast redigerad av ksv 2019-04-01 kl. 22:58.
Citera
2019-04-01, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Etiopien ligger nere på 114e plats (ju lägre plats desto sämre) på listan över länders korruption och på plats 128 när det gäller demokrati.
Det handlar alltså i praktiken om en genomkorrupt diktatur.

Att de vill undanhålla information för omvärlden är illa av flera skäl. Dels har de inte själva kompetens att genomföra en sådan här utredning och dels kan de då välja att hemlighålla viktiga fakta.

Vi behöver en objektiv, transparent och väl genomförd haveriutredning för att kunna lära från den.
Det är genom sådana lärdomar vi kan undvika framtida flygkatastrofer.

Det är inte nödvändigtvis bara NTSB som kan och bör bidra. Det hade gått utmärkt att även låta BEA med deras kompetens ingå eller gärna leda utredningen.

Enligt vad som framkommit har BEA gått med på kraven att inte behålla kopior.
Det är ett utomordentligt märkligt krav och jag förstår nu varför det tog så lång tid att hitta någon som ville tömma lådorna på data.

Vi får hoppas att omvärlden sätter politisk press på Etiopien att inte hemlighålla.
Det ligger i allas vårt intresse att kunna dra rätt lärdomar så att inte ännu fler ska behöva sätta livet till.
Korruption skall ej förekomma självklart, men ärligt är det inte att sikta lite fel av dig, ska vi inte hoppas att omvärlden/kunderna sätter press på Boeing och FAA då dom är grundproblemet!!!

Se till att MAX aldrig mer flyger genom att tala om för alla att vi inte bokar resor med det planet.
Det kostar skjortan för Boeing, men det är absolut inte vårt fel.

Dom vann kriget, dom åkte snålskjuts på England efter kriget och kopierade vilt från dom och tyskarna och sedan söp dom bort allt pga girighet så nu har dom bara Boeing kvar.

Tänk på det när vi påstår att kineser kopierar.

Förlåt, det heter inte girighet det heter konsolidering av branchen...
Senast redigerad av sukhoi-t50 2019-04-02 kl. 00:06.
Citera
2019-04-02, 00:09
Medlem
Citat:
Korruption skall ej förekomma självklart, men ärligt är det inte att sikta lite fel av dig, ska vi inte hoppas att omvärlden/kunderna sätter press på Boeing och FAA då dom är grundproblemet!!!

Se till att MAX aldrig mer flyger genom att tala om för alla att vi inte bokar resor med det planet.
Det kostar skjortan för Boeing, men det är absolut inte vårt fel.

Dom vann kriget, dom åkte snålskjuts på England efter kriget och kopierade vilt från dom och tyskarna och sedan söp dom bort allt pga girighet så nu har dom bara Boeing kvar.

Tänk på det när vi påstår att kineser kopierar.

Förlåt, det heter inte girighet det heter konsolidering av branchen...

Varför ska Boeing eller FAA få press på sig om det mörkas vad som hänt i cockpit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in