Citat:
EDIT: Vad är källan till det du citerade ovan?
Detta har inget med olyckan eller MCAS att göra.
På 737 kan man inte köra trimmen ända till 0 på skalan med tummswitchen. Jag minns inte exakt, men man kommer till 2-3 grader har jag för mig, så får man veva sista biten.
Jag vet detta, eftersom det fanns en procedur tidigare där man skulle trimma fullt nose down innan man avisade flygplanet.
Det jag tror de menar är följande:
Om flygplanet är lastat så att det är maximalt baktungt och man flyger i hög hastighet, skulle man kunna komma att behöva ha flygplanet trimmat i området nära noll på skalan.
Det skulle alltså kunna bli så att flygplanet inte kan trimmas helt perfekt med den elektriska trimmen, vilket i så fall skulle innebära att nosen fortfarande vill upp. I det läget skulle man behöva trimma med veven en liten bit till för att uppnå perfekt balans.
Från manualen:
Detta har inget med olyckan eller MCAS att göra.
På 737 kan man inte köra trimmen ända till 0 på skalan med tummswitchen. Jag minns inte exakt, men man kommer till 2-3 grader har jag för mig, så får man veva sista biten.
Jag vet detta, eftersom det fanns en procedur tidigare där man skulle trimma fullt nose down innan man avisade flygplanet.
Det jag tror de menar är följande:
Om flygplanet är lastat så att det är maximalt baktungt och man flyger i hög hastighet, skulle man kunna komma att behöva ha flygplanet trimmat i området nära noll på skalan.
Det skulle alltså kunna bli så att flygplanet inte kan trimmas helt perfekt med den elektriska trimmen, vilket i så fall skulle innebära att nosen fortfarande vill upp. I det läget skulle man behöva trimma med veven en liten bit till för att uppnå perfekt balans.
Från manualen:
Om begränsning av manuell eltrim med knapparna i spaken på 737 MAX
Sent i går kväll så kom nyheten från flera källor att det var en förändring i hur manuell eltrim begränsades i 737 MAX som skilde från tidigare 737-or och hur det kunde ha påverkat JT610 och ET302. Syftet med begränsningen, som jag uppfattade gällde i båda riktningar, var att minska risken för för mycket trim, oavsiktligt. Det hänvisades till ett EASA-dokument där detta observerats och där EASA framförde vikten av manualer kompletterades med information om detta. Så har, enligt mediauppgifterna, inte skett.
Jag länkade till någon källa och även till EASA-dokumentet här:
(FB) Ethiopian Airlines på väg till Nairobi har störtat 10/3-19
Jerusalem Post, som jag länkade till, var tidigt ute med detta, men flera andra media följde strax efter.
Jerusalem Post skrev bl.a.
«The European Aviation and Space Agency (EASA) certified the plane as safe in part because it said additional procedures and training would "clearly explain" to pilots the "unusual" situations in which they would need to manipulate a rarely used manual wheel to control, or "trim," the plane's angle.Om detta betyder att knapparna, under vissa omständigheter, inte kan användas för att trimma tillbaka efter det att MCAS har gjort en felaktig trim, så kan det ha haft stor betydelse för utgången för JT610 och ET302.
Those situations, however, were not listed in the flight manual, according to a copy from American Airlines seen by Reuters.
The undated EASA certification document, available online, was issued in February 2016, an agency spokesman said.
It specifically noted that at speeds greater than 230 knots (265mph, 425kph) with flaps retracted, pilots might have to use the wheel in the cockpit's center console rather than an electric thumb switch on the control yoke.»
Här är ett par andra källor.
INSIGHT-Regulators knew before crashes that 737 MAX trim control was confusing in some conditions - document
https://news.yahoo.com/insight-regulators-knew-crashes-737-230000258.html
Regulators knew before crashes 737 MAX trim control could be confusing
https://www.smh.com.au/world/north-america/regulators-knew-before-crashes-737-max-trim-control-could-be-confusing-20190401-p519k5.html
Här är ett utdrag från EASA-dokumentet.
«The aisle stand trim switches can be used to trim the airplane throughout the flight envelope and fully complies with the reference regulation. Simulation has demonstrated that the thumb switch trim does not have enough authority to completely trim the aircraft longitudinally in certain corners of the flight envelope, e.g. gear up/flaps up, aft center of gravity, near Vmo/Mmo corner, and gear down/flaps up, at speeds above 230 kts.Jag antar att den betydelse som vi idag vet att MCAS kan ha inte var känd när EASA skrev detta?
In those cases, longitudinal trim is achieved by using the manual stabilizer trim wheel to position the stabilizer. The trim wheel can be used to trim the airplane throughout the entire flight envelope. In addition, the autopilot has the authority to trim the airplane in these conditions.»
–