2019-04-01, 17:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
EDIT: Vad är källan till det du citerade ovan?

Detta har inget med olyckan eller MCAS att göra.

På 737 kan man inte köra trimmen ända till 0 på skalan med tummswitchen. Jag minns inte exakt, men man kommer till 2-3 grader har jag för mig, så får man veva sista biten.
Jag vet detta, eftersom det fanns en procedur tidigare där man skulle trimma fullt nose down innan man avisade flygplanet.

Det jag tror de menar är följande:
Om flygplanet är lastat så att det är maximalt baktungt och man flyger i hög hastighet, skulle man kunna komma att behöva ha flygplanet trimmat i området nära noll på skalan.
Det skulle alltså kunna bli så att flygplanet inte kan trimmas helt perfekt med den elektriska trimmen, vilket i så fall skulle innebära att nosen fortfarande vill upp. I det läget skulle man behöva trimma med veven en liten bit till för att uppnå perfekt balans.

Från manualen:

Om begränsning av manuell eltrim med knapparna i spaken på 737 MAX
Sent i går kväll så kom nyheten från flera källor att det var en förändring i hur manuell eltrim begränsades i 737 MAX som skilde från tidigare 737-or och hur det kunde ha påverkat JT610 och ET302. Syftet med begränsningen, som jag uppfattade gällde i båda riktningar, var att minska risken för för mycket trim, oavsiktligt. Det hänvisades till ett EASA-dokument där detta observerats och där EASA framförde vikten av manualer kompletterades med information om detta. Så har, enligt mediauppgifterna, inte skett.
Jag länkade till någon källa och även till EASA-dokumentet här:
(FB) Ethiopian Airlines på väg till Nairobi har störtat 10/3-19

Jerusalem Post, som jag länkade till, var tidigt ute med detta, men flera andra media följde strax efter.
Jerusalem Post skrev bl.a.
«The European Aviation and Space Agency (EASA) certified the plane as safe in part because it said additional procedures and training would "clearly explain" to pilots the "unusual" situations in which they would need to manipulate a rarely used manual wheel to control, or "trim," the plane's angle.
Those situations, however, were not listed in the flight manual, according to a copy from American Airlines seen by Reuters.
The undated EASA certification document, available online, was issued in February 2016, an agency spokesman said.
It specifically noted that at speeds greater than 230 knots (265mph, 425kph) with flaps retracted, pilots might have to use the wheel in the cockpit's center console rather than an electric thumb switch on the control yoke.»
Om detta betyder att knapparna, under vissa omständigheter, inte kan användas för att trimma tillbaka efter det att MCAS har gjort en felaktig trim, så kan det ha haft stor betydelse för utgången för JT610 och ET302.

Här är ett par andra källor.

INSIGHT-Regulators knew before crashes that 737 MAX trim control was confusing in some conditions - document
https://news.yahoo.com/insight-regulators-knew-crashes-737-230000258.html

Regulators knew before crashes 737 MAX trim control could be confusing
https://www.smh.com.au/world/north-america/regulators-knew-before-crashes-737-max-trim-control-could-be-confusing-20190401-p519k5.html

Här är ett utdrag från EASA-dokumentet.
«The aisle stand trim switches can be used to trim the airplane throughout the flight envelope and fully complies with the reference regulation. Simulation has demonstrated that the thumb switch trim does not have enough authority to completely trim the aircraft longitudinally in certain corners of the flight envelope, e.g. gear up/flaps up, aft center of gravity, near Vmo/Mmo corner, and gear down/flaps up, at speeds above 230 kts.
In those cases, longitudinal trim is achieved by using the manual stabilizer trim wheel to position the stabilizer. The trim wheel can be used to trim the airplane throughout the entire flight envelope. In addition, the autopilot has the authority to trim the airplane in these conditions.»
Jag antar att den betydelse som vi idag vet att MCAS kan ha inte var känd när EASA skrev detta?

Citera
2019-04-01, 18:13
Medlem
lasternassummas avatar
Här är ett citat till från artikeln i JP som jag borde haft med i inlägget ovan.
Regulators knew before crashes that boeing 737 max had problems in certain conditions
«In the EASA document, the regulator said simulations showed the electric thumb switches could not keep the 737 MAX properly trimmed under certain conditions, including those of the Lion Air and Ethiopian Airlines crashes, according to the Indonesian preliminary report and a source with knowledge of the Ethiopian air traffic control recordings.»

https://www.jpost.com/International/Regulators-knew-before-crashes-that-Boeing-737-MAX-had-problems-in-certain-conditions-585133
Citera
2019-04-01, 19:11
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Preliminära rapporten verkar ngt fördröjd.
Ethiopiska luftfartfsmyndigheten och NTSB är väl inte riktigt överrens.
En intressant sak är att Etiopiska havkom såg till att beordra franska BEA att radera alla dara efter utläsning och överlämning till Etiopierna. De vill tydligen inte ha full transparens, och jag kan nog säga sedan innan att iaff mitt förtroende för en fullt öppen utredning utan politiska inslag är ngt begränsat.
Vi har sett det förr...

Googla på ”Ethiopian Airlines Flight 409” för att läsa mognadsgraden på Ethiopiska havkom efter kraschen 2010. Libanon utredde med starkt stöd av BEA och NTSB. ( har läst utredningen, könns relativt vattentät). Ethiopierna var inte nöjda utan klagade på det mesta om jag minns rätt...
Senast redigerad av OmedelSvensson 2019-04-01 kl. 19:15.
Citera
2019-04-01, 19:13
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om begränsning av manuell eltrim med knapparna i spaken på 737 MAX
Sent i går kväll så kom nyheten från flera källor att det var en förändring i hur manuell eltrim begränsades i 737 MAX som skilde från tidigare 737-or och hur det kunde ha påverkat JT610 och ET302. Syftet med begränsningen, som jag uppfattade gällde i båda riktningar, var att minska risken för för mycket trim, oavsiktligt. Det hänvisades till ett EASA-dokument där detta observerats och där EASA framförde vikten av manualer kompletterades med information om detta. Så har, enligt mediauppgifterna, inte skett.
Jag länkade till någon källa och även till EASA-dokumentet här:
(FB) Ethiopian Airlines på väg till Nairobi har störtat 10/3-19

Jerusalem Post, som jag länkade till, var tidigt ute med detta, men flera andra media följde strax efter.
Jerusalem Post skrev bl.a.
«The European Aviation and Space Agency (EASA) certified the plane as safe in part because it said additional procedures and training would "clearly explain" to pilots the "unusual" situations in which they would need to manipulate a rarely used manual wheel to control, or "trim," the plane's angle.
Those situations, however, were not listed in the flight manual, according to a copy from American Airlines seen by Reuters.
The undated EASA certification document, available online, was issued in February 2016, an agency spokesman said.
It specifically noted that at speeds greater than 230 knots (265mph, 425kph) with flaps retracted, pilots might have to use the wheel in the cockpit's center console rather than an electric thumb switch on the control yoke.»
Om detta betyder att knapparna, under vissa omständigheter, inte kan användas för att trimma tillbaka efter det att MCAS har gjort en felaktig trim, så kan det ha haft stor betydelse för utgången för JT610 och ET302.

Här är ett par andra källor.

INSIGHT-Regulators knew before crashes that 737 MAX trim control was confusing in some conditions - document
https://news.yahoo.com/insight-regulators-knew-crashes-737-230000258.html

Regulators knew before crashes 737 MAX trim control could be confusing
https://www.smh.com.au/world/north-america/regulators-knew-before-crashes-737-max-trim-control-could-be-confusing-20190401-p519k5.html

Här är ett utdrag från EASA-dokumentet.
«The aisle stand trim switches can be used to trim the airplane throughout the flight envelope and fully complies with the reference regulation. Simulation has demonstrated that the thumb switch trim does not have enough authority to completely trim the aircraft longitudinally in certain corners of the flight envelope, e.g. gear up/flaps up, aft center of gravity, near Vmo/Mmo corner, and gear down/flaps up, at speeds above 230 kts.
In those cases, longitudinal trim is achieved by using the manual stabilizer trim wheel to position the stabilizer. The trim wheel can be used to trim the airplane throughout the entire flight envelope. In addition, the autopilot has the authority to trim the airplane in these conditions.»
Jag antar att den betydelse som vi idag vet att MCAS kan ha inte var känd när EASA skrev detta?

Fast det EASA skriver om, är ju det som jag beskrev ovan. Att det inte går att elektriskt trimma hela vägen till ändläget.
Det står dessutom i klartext att detta handlar om "corner of the envelope".

Hur någon kan koppla detta från EASA till de aktuella olyckorna förstår jag inte. Ingen av de flygplanen lär ha haft problem med att de var så baktunga att de inte kunde trimma tillräckligt mycket nose down...
Citera
2019-04-01, 19:23
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Preliminära rapporten verkar ngt fördröjd.
Ethiopiska luftfartfsmyndigheten och NTSB är väl inte riktigt överrens.
En intressant sak är att Etiopiska havkom såg till att beordra franska BEA att radera alla dara efter utläsning och överlämning till Etiopierna. De vill tydligen inte ha full transparens, och jag kan nog säga sedan innan att iaff mitt förtroende för en fullt öppen utredning utan politiska inslag är ngt begränsat.
Vi har sett det förr...

Googla på ”Ethiopian Airlines Flight 409” för att läsa mognadsgraden på Ethiopiska havkom efter kraschen 2010. Libanon utredde med starkt stöd av BEA och NTSB. ( har läst utredningen, könns relativt vattentät). Ethiopierna var inte nöjda utan klagade på det mesta om jag minns rätt...
Det är riktigt illa att de vill radera den ursprungliga datan från FDR.

Tyvärr händer det allt för ofta att icke-demokratier i tredje världen försöker försvåra objektiva utredningar.
Vi har bl.a. även sett hur Egypten gjort så tidigare.
Citera
2019-04-01, 19:28
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Tyvärr händer det allt för ofta att icke-demokratier i tredje världen försöker försvåra objektiva utredningar.

Japp, det är också ett tecken på hur det ligger till med flygsäkerhetsstandard, mognad i flygfrågor mm i staten i fråga. I ledningsvis var det ju några som ville höja Ethiopian till skyarna i denna tråd, man ville ju inte upplevas otrevlig så man sågade inte dem helt vid fotknölarna. Men sannolikt har vi tyvärr lite ”motbevis” inom kort.
Jag tror ett viktigt faktum är att flygbolag mycket sällan är speciellt mycket bätte än den luftfartsmyndighet som utövar tillsyn på bolaget i fråga.
Håller tummarna för att det inte är så illa som det skulle kunna bli...
Citera
2019-04-01, 19:32
Bannlyst
Citat:

Säkert så, här är det företagen som gör det som myndigheterna gör där?
Citera
2019-04-01, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Japp, det är också ett tecken på hur det ligger till med flygsäkerhetsstandard, mognad i flygfrågor mm i staten i fråga. I ledningsvis var det ju några som ville höja Ethiopian till skyarna i denna tråd, man ville ju inte upplevas otrevlig så man sågade inte dem helt vid fotknölarna. Men sannolikt har vi tyvärr lite ”motbevis” inom kort.
Jag tror ett viktigt faktum är att flygbolag mycket sällan är speciellt mycket bätte än den luftfartsmyndighet som utövar tillsyn på bolaget i fråga.
Håller tummarna för att det inte är så illa som det skulle kunna bli...
Jag har följt denna tråd rätt länge dock inte sedan absolut start, men jag har iallafall inte läst att någon velat höja dom till skyarna, däremot har jag läst en jäkla massa från vissa om att sänka piloterna i till botten.

Däremot ute på tex airliners så har Etiopian nämnts med mycket positiva ordalag och flera, och dom är kanske den enda som investerat i en MAX simulator vilket säger en del om hur dom tänker eller hur.
Citera
2019-04-01, 19:41
Bannlyst
Postade jag denna länk, nåväl gör det igen
https://www.facebook.com/B737Theory/posts/speed-trim-system-stsan-electrical-stabilizer-trim-input-automatically-controls-/1444657072229571/

Samt detta
" For the first time, Boeing admits MCAS is an extension of Speed Trim, which I have long suspected, and why it was designed with a single input. Speed Trim is constantly applying stabilizer trim commands in manual flight. This masks MCAS trim commands. Further, MCAS trim commands are effectively a slowover and in the case of the Lion Air flights, intermittent. These factors, combined with the flight deck effects from the high AoA value causing high workload, interfere with the expected human response. There has yet to be any acknowledgement of this, rather the opposite by ignoring it. The FAA repeatedly made the same assertion, the MCAS malfunction is easy to detect."
Citera
2019-04-01, 19:41
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Jag har följt denna tråd rätt länge dock inte sedan absolut start, men jag har iallafall inte läst att någon velat höja dom till skyarna, däremot har jag läst en jäkla massa från vissa om att sänka piloterna i till botten.

Däremot ute på tex airliners så har Etiopian nämnts med mycket positiva ordalag och flera, och dom är kanske den enda som investerat i en MAX simulator vilket säger en del om hur dom tänker eller hur.

Bara kolla i början på tråden.
På forumet jag annars följer har de ”västlänmingar” som jobbat för dem oftast inte väldigt positiva ordalag. Följt det långt före denna olycka.
Citera
2019-04-01, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Ja, det är oansvarigt av AA-piloterna att ta så lätt på det här.

Vi köpte just biljetter till semestern och uteslöt givetvis AA och Southwest, även om jag tror att det kommer att dröja längre än så innan MAX går i trafik igen (om någonsin).
Så köpta att det är pinsamt.
Citera
2019-04-01, 19:47
Medlem
lasternassummas avatar
Etiopien hävdar att USA vill mörka och vice versa
Även denna medalj har, som dom flesta, två sidor.
«U.S. investigators have complained that Ethiopian officials have been slow to share information retrieved from the black box recorders on the Ethiopian Airlines flight and that they've been reluctant to pass on other relevant information, according to The Wall Street Journal, which cites people close to the investigation.»
«Other sources told the Journal that Ethiopian investigators are annoyed at what they see as U.S. authorities' attempts to control the initial crash report, which is expected to be released in the next week. People from both countries say the tension has affected the investigation, though officials from the two nations have been able to continue working together.
Ethiopian officials have pushed back against what they consider an effort from Boeing investigators to influence and speedup the release of the preliminary report, according to the Journal. Boeing has denied that it ever attempted to do so.»
https://www.usnews.com/news/national-news/articles/2019-04-01/us-and-ethiopian-officials-clash-over-boeing-737-max-crash-investigation

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in