Citat:
Ursprungligen postat av
hannes.muller
Det har du rätt i. Hitintills oss veterligen borde jag väl skrivit.
Att de skulle klara sig ur en granskning utan att bli åtalade ser jag som ganska otroligt. Ännu så länge finns det väl inga som helst tecken på att en sådan sker?
Den här personen som läckte ut delar av förundersökningen kanske visste att polisen inte skickat över material som tydde på omfattande skattebrott till skattemyndigheterna? Kanske gör man så ibland och den började oroa sig för att Nujjens skulle komma undan och det var ett av skälen till att läcka?
Brukar utredare av brott kontakta andra myndigheter om man till exempel ser tecken på till exempel omfattande skattebrott?
Först en kommentar till det fetade: det uppdagas ju då och då att kommunikationen mellan svenska myndigheter är dålig. Ofta åberopas då sekretessregler, vilket är urbota fånigt.
Men åter till skattebrottet.
SKV resonerar så här: eftersom resurserna är begränsade så ägnar man sig i första hand åt sådant som är enkelt att kolla och ger mest pengar in till statskassan, sett till den arbetsinsats som behöver göras.
I det här fallet är det ju öppet mål. 85.000 kr är ju klarlagt. Eftersom pengarna är att betrakta som lön ska löneskatt och arbetsgivaravgift utgå. Och eftersom man undanhållit arbetsgivaravgiften ska man också betala ett skattetillägg på 20%. Det blir totalt ca 57.000 kr som paret Debbie/Rickard ska erlägga till staten.
Småpengar för dessa högavlönade människor. Och märk väl, detta kan redan ha skett utan att det för den skull blivit offentligt. Det vet vi ingenting om.
Men detta är ju bara toppen av ett isberg. De omfattande renoveringarna har ju kostat enormt mycket mer, en låg gissning är nog 4 miljoner, kanske mer. Och man kan ju anta att det mesta skett svart. Om det skulle vara uppe i 4 miljoner, så har staten, dvs VI, gått miste om inbetalning av arbetsgivaravgifter och skattetillägg på minst 1,5 miljoner, kanske mycket mer.
Solidaritet med det svenska samhället är knappast något som utmärker denna klan.
Och märk väl, detta är välbeställda människor. Özz själv sitter på, via sitt bolag Nujen Media, tillgångar runt 11 MSEK. Och då tycker jag att man har råd att anlita svensk arbetskraft med F-skattsedel.