Citat:
Ursprungligen postat av
JackFoley
spionprogramvara i en arbetstagares privata dator är solklart dataintrång
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
arbetsgivare skulle begå olaga dataintrång
Självklart får man inte göra det utan samtycke. Men vad jag syftar på är att man kan ställa det som villkor för anställning, men för att samtycket ska vara giltigt även enligt GDPR, så krävs det att intresset för arbetsgivaren att övervaka den anställde även på privat tid, väger tyngre än den anställdes integritet.
Och det gör det enbart i EXTREMT få fall, dvs det jag nämner, "top secret"-hemligheter som kan vålla men för rikets säkerhet. I 99,9% av fallen är det förbjudet - även med samtycke - att övervaka den anställde - på dess privata utrustning som inte används till arbetsbruk.
Att göra det utan samtycke, är alltid olagligt, oavsett intresseavvägning eller GDPR, eftersom då rör det sig om dataintrång.
Jag förutsatte här att TS tidigare lämnat samtycke till övervakningen iom att TS nämnde att det hade med jobbet att göra, och står det då i anställningsavtalet finstilt att samtycke lämnas - så gäller detta samtycke - men som sagt, för att samtycke ska vara giltigt krävs dock att intresset för arbetsgivaren att övervaka den anställde väger tyngre än intresset för arbetstagaren att ha sin privata integritet i fred.