2019-04-01, 16:10
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddapudda
Vart kan man hitta denna information som du säger har laddats upp?
Skulle vara roligt att se din porrhistorik

Jag skulle också vara intresserad av se var. Det går inte att hitta med tex Google. Om min porrhistorik ligger ute är mitt minsta problem. Jag år så förnedrad och slut att jag knappast bryr mig längre.
Citera
2019-04-01, 16:15
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Normalt sett är detta inte tillåtet nej, inte ens med samtycke, eftersom en arbetstagare står i en beroendeställning till arbetsgivaren.

Men i vissa fall kan det vara motiverat. Det kan vara om du hanterar extremt känslig information (tänk "Top Secret") och då kan man vara tvungen att gå med på en IT-policy som gäller även dina hemdatorer, med regler på vad du får göra på fritiden och vilka sidor osv du får besöka m.m., allt för att inte info ska läcka ut.

För det vore ju förödande om du t.ex. porrsurfade på fritiden, får in något malware som aktiverar mikrofonen på din dator, och sedan när du strax innan avfärd till jobbet tar några ord med chefen i telefon om saker som är "Top Secret" och detta läcker ut via malwaret för att mikrofonen hör.

Det hela handlar om det som i GDPR kallas intresseavvägning. Din rätt till integritet och privatliv på fritiden väger i 99,9% fallen mycket tyngre än arbetsgivarens rätt att övervaka dig så du inte gör dumheter på fritiden, eftersom på fritiden har inte arbetsgivaren något att göra med.

Men i vissa extrema fall, kan arbetsgivarens intresse av att information rörande Sveriges totalförsvar, inte läcker ut till obehöriga vilket kan drabba rikets säkerhet, väga mycket tyngre än din rätt till integritet och privatliv i din hemdator på fritiden. Och då är det bara att finna sig i de reglerna och låta arbetsgivaren låsa ner ens hemdator, och rätta sig efter IT-policyn (inkl på vilka sidor man får surfa), även på fritiden.

Tack för ett jättebra svar, sebnie! Det var det här jag misstänkte efter att ha läst diverse artiklar i tidningarna.
Citera
2019-04-01, 16:17
Avslutad
De där tio månaderna, TS? Handen på hjärtat. Var du sjukskriven för psykiska problem?
Citera
2019-04-01, 16:24
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
De där tio månaderna, TS? Handen på hjärtat. Var du sjukskriven för psykiska problem?

Ja, handen på hjärtat, jag har varit sjukskriven pga "psykiska problem" och i flera omgångar de senaste åren. Exakt vad angår inte dig.

Det här har pågått i snart tio(10) år och jag har blivit anklagad för att vara både narkotikamissbrukare och alkoholmissbrukare hela tiden, trots att de blodprover både företagshälsovården och öppenvården har gjort tills för ett år sen har varit OK.
Citera
2019-04-01, 16:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Edward-Teller
Ja, handen på hjärtat, jag har varit sjukskriven pga "psykiska problem" och i flera omgångar de senaste åren. Exakt vad angår inte dig.

Det här har pågått i snart tio(10) år och jag har blivit anklagad för att vara både narkotikamissbrukare och alkoholmissbrukare hela tiden, trots att de blodprover både företagshälsovården och öppenvården har gjort tills för ett år sen har varit OK.

Jag förstår. Och nej, det angår inte mig. Men försök att ta dig til den psykiatriska öppenvården och prata med någon där. Sköt om dig!
Citera
2019-04-01, 16:31
Medlem
Citat:

Det här har pågått i snart tio(10) år och jag har blivit anklagad för att vara både narkotikamissbrukare .

Undrade just när droger skulle komma in i bilden.
Citera
2019-04-01, 17:46
Medlem
JackFoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Normalt sett är detta inte tillåtet nej, inte ens med samtycke, eftersom en arbetstagare står i en beroendeställning till arbetsgivaren.

Men i vissa fall kan det vara motiverat. Det kan vara om du hanterar extremt känslig information (tänk "Top Secret") och då kan man vara tvungen att gå med på en IT-policy som gäller även dina hemdatorer, med regler på vad du får göra på fritiden och vilka sidor osv du får besöka m.m., allt för att inte info ska läcka ut.

För det vore ju förödande om du t.ex. porrsurfade på fritiden, får in något malware som aktiverar mikrofonen på din dator, och sedan när du strax innan avfärd till jobbet tar några ord med chefen i telefon om saker som är "Top Secret" och detta läcker ut via malwaret för att mikrofonen hör.

Det hela handlar om det som i GDPR kallas intresseavvägning. Din rätt till integritet och privatliv på fritiden väger i 99,9% fallen mycket tyngre än arbetsgivarens rätt att övervaka dig så du inte gör dumheter på fritiden, eftersom på fritiden har inte arbetsgivaren något att göra med.
Sebnie din djävla skojare är du och ljuger ihop svar nu igen!

Att installera spionprogramvara i en arbetstagares privata dator är solklart dataintrång och det kan inget GDPR eller "intresse" uppväga för. Du är, som vanligt, helt snurrig.
Citera
2019-04-01, 18:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Juridiken är relevant oavsett om det är mina vanföreställningar eller inte.
Det juridiska svaret är att din arbetsgivare skulle begå olaga dataintrång om han/hon snokade igenom din dator utan ditt medgivande så det är inte lagligt.
Citera
2019-04-01, 18:32
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackFoley
spionprogramvara i en arbetstagares privata dator är solklart dataintrång
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
arbetsgivare skulle begå olaga dataintrång

Självklart får man inte göra det utan samtycke. Men vad jag syftar på är att man kan ställa det som villkor för anställning, men för att samtycket ska vara giltigt även enligt GDPR, så krävs det att intresset för arbetsgivaren att övervaka den anställde även på privat tid, väger tyngre än den anställdes integritet.

Och det gör det enbart i EXTREMT få fall, dvs det jag nämner, "top secret"-hemligheter som kan vålla men för rikets säkerhet. I 99,9% av fallen är det förbjudet - även med samtycke - att övervaka den anställde - på dess privata utrustning som inte används till arbetsbruk.

Att göra det utan samtycke, är alltid olagligt, oavsett intresseavvägning eller GDPR, eftersom då rör det sig om dataintrång.

Jag förutsatte här att TS tidigare lämnat samtycke till övervakningen iom att TS nämnde att det hade med jobbet att göra, och står det då i anställningsavtalet finstilt att samtycke lämnas - så gäller detta samtycke - men som sagt, för att samtycke ska vara giltigt krävs dock att intresset för arbetsgivaren att övervaka den anställde väger tyngre än intresset för arbetstagaren att ha sin privata integritet i fred.
Senast redigerad av sebnie 2019-04-01 kl. 18:37.
Citera
2019-04-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ja, det är alltså frågan om mina hemdatorer.

Till exempel så har de gått igenom den hemdator jag använder mest och:

* Gått igenom den, grävt fram all skit de kan hitta och gjort det tillgängligt för resten av det här landet. Till exempel en kontaktannons som inte är så fräsch.

* Tar det jag skriver i Word eller annan ordbehandlare och gör det tillgängligt för resten av landet. Till exempel har de lagt ut hela eller delar av en bok jag håller på att skriva.

* Lägger ut information om vad jag laddar ner med BitTorrent.

* Följer vad jag gör på Flashback och gör det tillgängligt för resten av det här landet.

Att de kan övervaka vad jag gjorde (har inte varit där på tio månader) på min arbetsdator förstår jag. De äger utrustning, mjukvaran och system och jag skrev på ett avtal där jag godkänner att arbetsgivaren kan övervaka min arbetsdator.

Men det här?

Det är solklart olagligt. De har ingen rätt att gå igenom din personliga dator, de har ingen rätt att ta ut någon information från datorn och de får inte publicera information om vad du skriver i word eller här på FB eller vad du laddar ner.

Samtliga delar av det du beskriver är olagligt.
Citera
2019-04-02, 12:47
Medlem
tkhasis avatar
Men Edward-Teller, hur kan det ligga öppet för hela landet att se om du inte ens kan hitta det själv när du söker? Förstår inte.
Citera
2019-04-02, 12:58
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tkhasi
Men Edward-Teller, hur kan det ligga öppet för hela landet att se om du inte ens kan hitta det själv när du söker? Förstår inte.

Det ligger inte helt öppet. Det är inte svårt att göra nånting så att sökmotorerna inte indexerar det. Jag har lagt ner tiotals timmar (det räcker inte) på att hitta det och frågat mig själv om jag bara är galen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in