2019-04-01, 15:31
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edward-Teller
Syftet var att de inte litade på mig har jag fått reda på. De ville ha koll på mig. När jag har frågat någon om något som gäller det här har jag bara fått höra att jag inbillar mig.

Det gäller inte bara före detta kollegor, det gäller mer än så.

Jag fick någon sorts av "psykotiskt sammanbrott" av allt det här och har betett mig på ett sätt som inte inger förtroende och sen sitter jag där, långt ner i skiten.

Förstår jag dig rätt om jag tolkar det som att du inte har några faktiska bevis? Hur fick du reda på att de har gjort det här? Jobbar du nu, eller är du sjukskriven? Det blir många frågor, men det är en ovanlig situation.
Citera
2019-04-01, 15:32
Avslutad
Citat:
Syftet var att de inte litade på mig har jag fått reda på. De ville ha koll på mig. När jag har frågat någon om något som gäller det här har jag bara fått höra att jag inbillar mig.

Det gäller inte bara före detta kollegor, det gäller mer än så.

Jag fick någon sorts av "psykotiskt sammanbrott" av allt det här och har betett mig på ett sätt som inte inger förtroende och sen sitter jag där, långt ner i skiten.
Är du verkligen helt säker på att någon övervakar din dator och att det här inte bara är en episod i ditt psykotiska sammanbrott? Har du några belägg på att de faktiskt övervakar dig? Var lägger dem ut dina dokument menar du?
Citera
2019-04-01, 15:34
Medlem
Citat:
Mjukvara för embedded-grejer utan säkerhetsklassning. Inga styrsystem för flygplan till exempel .

Kanske är dagen till ära som gör att jag har svårt att tro på folk.
Citera
2019-04-01, 15:36
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Förstår jag dig rätt om jag tolkar det som att du inte har några faktiska bevis? Hur fick du reda på att de har gjort det här? Jobbar du nu, eller är du sjukskriven? Det blir många frågor, men det är en ovanlig situation.

Näe, jag har inga faktiskt bevis och har ifrågasatt mitt eget förstånd många gånger. Jag är sjukskriven.
Citera
2019-04-01, 15:36
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Kanske är dagen till ära som gör att jag har svårt att tro på folk.

Välkommen till verkligheten.
Citera
2019-04-01, 15:38
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Är du verkligen helt säker på att någon övervakar din dator och att det här inte bara är en episod i ditt psykotiska sammanbrott? Har du några belägg på att de faktiskt övervakar dig? Var lägger dem ut dina dokument menar du?

Ja men jag vet. Psykiatrin tutar i mig att jag är paranoid och jag har i omgångar varit övertygad om att jag är galen, men sen har något vänt på allt igen.
Citera
2019-04-01, 15:46
Medlem
Edward-Tellers avatar
Men nu gällde frågan inte mitt psykiska skick (det är inte bra) utan frågan gällde hur det här kan vara lagligt.

Jag har många gånger fått höra att inget är olagligt men jag undrar.

Som exempel, när du besöker en webbsida nuförtiden får du först klicka för att du godkänner att det lagras cookies på din dator.

Detta är ett krav från EU i och med GDPR som ersätter PUL i Sverige.

Men det jag har nämnt är alltså ok?
Senast redigerad av Edward-Teller 2019-04-01 kl. 15:50.
Citera
2019-04-01, 16:03
Avslutad
Citat:
Men nu gällde frågan inte mitt psykiska skick (det är inte bra) utan frågan gällde hur det här kan vara lagligt.
Fast det är ju ganska viktigt att veta om det här har hänt i verkligheten eller bara i din fantasi. Det är tämligen vitalt för huruvida det är av intresse att ens börja tala om juridiken.
Citera
2019-04-01, 16:05
Medlem
Vart kan man hitta denna information som du säger har laddats upp?
Skulle vara roligt att se din porrhistorik
Citera
2019-04-01, 16:07
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Fast det är ju ganska viktigt att veta om det här har hänt i verkligheten eller bara i din fantasi. Det är tämligen vitalt för huruvida det är av intresse att ens börja tala om juridiken.

Juridiken är relevant oavsett om det är mina vanföreställningar eller inte.
Citera
2019-04-01, 16:09
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Citat:

Jag har många gånger fått höra att inget är olagligt men jag undrar.

Som exempel, när du besöker en webbsida nuförtiden får du först klicka för att du godkänner att det lagras cookies på din dator.

Detta är ett krav från EU i och med GDPR som ersätter PUL i Sverige.

Men det jag har nämnt är alltså ok?

Om det skulle ha varit på riktigt så hade inte varit lagligt, nej. Men nu händer det inte på riktigt. Allt är i ditt huvud.
Citera
2019-04-01, 16:10
Medlem
sebnies avatar
Normalt sett är detta inte tillåtet nej, inte ens med samtycke, eftersom en arbetstagare står i en beroendeställning till arbetsgivaren.

Men i vissa fall kan det vara motiverat. Det kan vara om du hanterar extremt känslig information (tänk "Top Secret") och då kan man vara tvungen att gå med på en IT-policy som gäller även dina hemdatorer, med regler på vad du får göra på fritiden och vilka sidor osv du får besöka m.m., allt för att inte info ska läcka ut.

För det vore ju förödande om du t.ex. porrsurfade på fritiden, får in något malware som aktiverar mikrofonen på din dator, och sedan när du strax innan avfärd till jobbet tar några ord med chefen i telefon om saker som är "Top Secret" och detta läcker ut via malwaret för att mikrofonen hör.

Det hela handlar om det som i GDPR kallas intresseavvägning. Din rätt till integritet och privatliv på fritiden väger i 99,9% fallen mycket tyngre än arbetsgivarens rätt att övervaka dig så du inte gör dumheter på fritiden, eftersom på fritiden har inte arbetsgivaren något att göra med.

Men i vissa extrema fall, kan arbetsgivarens intresse av att information rörande Sveriges totalförsvar, inte läcker ut till obehöriga vilket kan drabba rikets säkerhet, väga mycket tyngre än din rätt till integritet och privatliv i din hemdator på fritiden. Och då är det bara att finna sig i de reglerna och låta arbetsgivaren låsa ner ens hemdator, och rätta sig efter IT-policyn (inkl på vilka sidor man får surfa), även på fritiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in