2019-03-30, 07:59
Medlem
Hej och tack för alla svar!

Jag har undersökt möjlighet och bestämt mig för att krypa upp i prisklasserna till mellan 20 000 och 30 000 kr på bil. Genom att sträcka mig lite ekonomiskt, kan jag (vad jag upplever utifrån annonserna) få ännu mer bil för pengarna. En bil jag börjat titta extra mycket på är Citroën C3 (har så klart fortfarande VW, toyota och andra märken aktuella) från 2005 (efter ansiktslyftet).
Vad jag kan läsa mig till är att som förare har man en bra sittposition i relativt mjuka säten och ordentliga armstöd. Ofta kommer bilarna med mycket utrustning (Ja, mycket utrustning ger också många möjligheter till småfel).

Vill gärna att svaren motiveras utifrån egen direkt erfarenhet, inte hörsägen.

1. Hur dålig är egentligen kvalitéten på dessa små franska bilar, vad gäller hållbarhet, jämfört med andra likvärdiga bilar?
  2. Hur är komforten i Citroën C3 jämfört med likvärdiga bilar i prisklassen?
Citera
2019-03-30, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakan7
Hej!

Det börjar närma sig ett bilbyte då min nuvarande bil (Volvo S40 -01) börjar närma sig slutet av sin livstid (om den inte går till någon händig efter mig som kan fixa lack och rost). Det är ännu inte akut och jag räknar med att den ändå ska kunna gå igenom besiktningen under våren. Sedan jag skaffade volvon har jag börjat arbeta på heltid med en pendling på knappt 3 mil enkel väg. Jag har dessutom en hobby som gör att jag tämligen ofta (flera gånger per månad) kör längre sträckor. Nu börjar det som sagt bli dags att byta bil och då har en fråga börjat rulla runt i huvudet, särskilt sedan sambon skaffat en ny Fiat 500, frågan är som följer:

Finns där någon bil, värde max 15 000 kr som är relativt liten men ändå bekväm att köra långt med?

Liten i storlek max en golf med låg bränsleförbrukning.
Bekväm i form av körkomfort (kunna sitta länge utan träsmak i baken), bra ljus (nattkörningar) alt. enkelt att sätta dit extraljus.

Hoppas på givande diskussioner kring detta!
Med tanke på din budget så blir utbudet väldigt snävt.

Jag själv har ägt några V40 genom åren o det är en bil jag gillat.
Sedan har jag blivit bortskämd med nyare bilar samtidigt som vi alltid haft en extrabil.
Nu blev det aktuellt att byta extrabilen o jag har tröttnat på all skit jag köpt. Därför föll valet på ännu en V40 o nu bliv det intressant.
Då säljaren fick betala skatten så betalade jag 6000kr för själva bilen. Då med en T4-motor.
Nu var tanken att denna bil bara ska avlasta den nyare bilen men jag blev riktigt förvånad just över komforten. Denna bil kan jag med sargad kropp använda till mer än att bara veckohandla med.
Min poäng här är att du redan är van med modellen samt att jag har blivit bortskämd med en V60-14.
Ändå så är V40 en bil jag med min kropp fixar flertalet mil med.

Om jag fick en T4 med 22 000mil för en struntsumma så kan du själv räkna ut vad du får för 15 000kr.
För ditt problem är att hitta en liten bil med komfort för 15 000kr. Det blir inte lätt.
Har du varit nöjd med den du har nu så köp en till fast i bättre skick. Kan du inte sälja den gamla så har du även reservdelar.
Citera
2019-03-30, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Med tanke på din budget så blir utbudet väldigt snävt.

Jag själv har ägt några V40 genom åren o det är en bil jag gillat.
Sedan har jag blivit bortskämd med nyare bilar samtidigt som vi alltid haft en extrabil.
Nu blev det aktuellt att byta extrabilen o jag har tröttnat på all skit jag köpt. Därför föll valet på ännu en V40 o nu bliv det intressant.
Då säljaren fick betala skatten så betalade jag 6000kr för själva bilen. Då med en T4-motor.
Nu var tanken att denna bil bara ska avlasta den nyare bilen men jag blev riktigt förvånad just över komforten. Denna bil kan jag med sargad kropp använda till mer än att bara veckohandla med.
Min poäng här är att du redan är van med modellen samt att jag har blivit bortskämd med en V60-14.
Ändå så är V40 en bil jag med min kropp fixar flertalet mil med.

Om jag fick en T4 med 22 000mil för en struntsumma så kan du själv räkna ut vad du får för 15 000kr.
För ditt problem är att hitta en liten bil med komfort för 15 000kr. Det blir inte lätt.
Har du varit nöjd med den du har nu så köp en till fast i bättre skick. Kan du inte sälja den gamla så har du även reservdelar.

Tack för ett utförligt svar!

För det första så kommer jag kunna sträcka mig, genom att vänta någon månad till och spara, till max 30 000. Genom att titta runt så märker jag att jag kommer få mycket mer bil för pengarna, jämfört en bil för 15 000kr.

Jag håller med att det på sätt och vis hade varit skönt att fortsätta med S40/V40. Men jag vill också få ner månadskostnaderna för bilen, varför jag är ute efter en mindre bil.

Tittar specifikt just nu på Citroen C3 från tidigast -05, något du har erfarenhet av?
Citera
2019-03-30, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakan7
Tack för ett utförligt svar!

För det första så kommer jag kunna sträcka mig, genom att vänta någon månad till och spara, till max 30 000. Genom att titta runt så märker jag att jag kommer få mycket mer bil för pengarna, jämfört en bil för 15 000kr.

Jag håller med att det på sätt och vis hade varit skönt att fortsätta med S40/V40. Men jag vill också få ner månadskostnaderna för bilen, varför jag är ute efter en mindre bil.

Tittar specifikt just nu på Citroen C3 från tidigast -05, något du har erfarenhet av?
Cittran är INTE bekväm. Lite därför jag propagerade för just V/S40.
Men nu gillar jag hur du tänker. För 30 får du helt andra bilar samt ett större utbud.
En varning bara.
Den ökade prisklassen innehåller även många, riktigt slitna bilar där man i den lägre kan förutsätta just detta. Gör inte mitt misstag som ledde till att jag i dag startade en tråd om att sälja bildelar.
Provkör ordentligt samt lyssna på bilen. Ta gärna hjälp om du själv är osäker.
Citera
2019-03-30, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Cittran är INTE bekväm. Lite därför jag propagerade för just V/S40.
Men nu gillar jag hur du tänker. För 30 får du helt andra bilar samt ett större utbud.
En varning bara.
Den ökade prisklassen innehåller även många, riktigt slitna bilar där man i den lägre kan förutsätta just detta. Gör inte mitt misstag som ledde till att jag i dag startade en tråd om att sälja bildelar.
Provkör ordentligt samt lyssna på bilen. Ta gärna hjälp om du själv är osäker.

Vad gäller att köpa objekt så fokuserar jag på låga mil, fräsch bil och väl omhändertagen med regelbunden, dokumenterad service. I slutändan magkänsla som hittils inte slagit fel på en bil (3 beg bilköp).

Volvo s40/v40 är mycket bra val för nästa bil, just för att jag redan känner modellen bra. Men jag vill ändå ta mig tid nu (absolut ingen panik) att undersöka om där finns bilar i en mindre klass som är billigare i drift än volvon men ändå acceptabel komfort.
Citera
2019-03-31, 03:18
Medlem
Om man ska behålla bilen flera år så är en s40/v40 kanon som de är billiga i drift

Men en bil för max 30 ... Ja... de finns massor men frågan är va du tänkt lägga ner i månaden med och bad du har idag i kostnader? Ja bilägande med lån... ink allt ca 6000 kr

Men toyota yaris är en kanon bil däremot så rostar dem på från insidan och när du märkt de kommer va för sent

Vw... skulle inte ens ta i de med tång det är inte skit men finns bättre men kika på en mercedes A klass eller en BMW 1 serie annars de går o få relativt nära en 30
Citera
2019-03-31, 04:49
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Mazda 2 årsm. 04
c:a 9.000 mil
pris 15.500kr

Bekväma stolar, kanske drar man 0,65 (bensin), manuell växellåda. Kan ha lite högt ljus kupeén vid
110-120 km/h. Man kan sätta in lite extra ljuddämpningsplattor (finns på Biltema) i t.ex. dörrarna och få ned ljudet något.
Kan vara en ägare den denna sedan ny. Det står inte men skulle det vara så är det definitivt inget överpris.

https://www.blocket.se/lund/Mazda_2_....htm?ca=11&w=3
Citera
2019-04-01, 08:32
Medlem
ost-e-knarks avatar
Jag har kört en c3 från 2012 en rundtur på 25 mil per väg och jag gillar inte sätena i den, platta utan stöd och dom som inte har en ratt att hålla i sig i lider mer än föraren. I min 9-5 aero så är 80 mil i ett sträck inga större problem.

Spelar verkligen bränsleförbrukningen så stor roll att det inte vore rimligt med en merförbrukning på kanske 0.2 - 0.3 liter milen för att åka bekvämare?
Citera
2019-04-01, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Jag har kört en c3 från 2012 en rundtur på 25 mil per väg och jag gillar inte sätena i den, platta utan stöd och dom som inte har en ratt att hålla i sig i lider mer än föraren. I min 9-5 aero så är 80 mil i ett sträck inga större problem.

Spelar verkligen bränsleförbrukningen så stor roll att det inte vore rimligt med en merförbrukning på kanske 0.2 - 0.3 liter milen för att åka bekvämare?

Syftet med detta inlägg är främst att undersöka om det finns någon bil i storleken mindre som är relativt billig i drift och samtidigt relativt bekväm för många och långa körningar. Anledningen är att det känns rätt onödigt med en större bil och motor när jag ändå kör själv för det mesta.
Citera
2019-04-01, 16:09
Medlem
ost-e-knarks avatar
Okej, då avråder jag från C3 och även från C1, 107,aygo. Jag stod ut ett par mil i en 107a, trångt, bullrigt och eländigt. Men jävligt priseffektivt om man kan står ut.

Edit
Avråder låter lite hårt, c3an är förutom att jag inte gillar sätena en rätt trevlig liten bil men inte den jag väljer för långresor.
Senast redigerad av ost-e-knark 2019-04-01 kl. 16:19.
Citera
2019-04-01, 22:52
Medlem
Audi a3 då ?
Citera
2019-04-04, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Okej, då avråder jag från C3 och även från C1, 107,aygo. Jag stod ut ett par mil i en 107a, trångt, bullrigt och eländigt. Men jävligt priseffektivt om man kan står ut.

Edit
Avråder låter lite hårt, c3an är förutom att jag inte gillar sätena en rätt trevlig liten bil men inte den jag väljer för långresor.

Tänk på säkerheten! Bättre bilar här:
https://www.folksam.se/tester-och-go...saker-ar-bilen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in