Citat:
Ursprungligen postat av
kakan7
Hej!
Det börjar närma sig ett bilbyte då min nuvarande bil (Volvo S40 -01) börjar närma sig slutet av sin livstid (om den inte går till någon händig efter mig som kan fixa lack och rost). Det är ännu inte akut och jag räknar med att den ändå ska kunna gå igenom besiktningen under våren. Sedan jag skaffade volvon har jag börjat arbeta på heltid med en pendling på knappt 3 mil enkel väg. Jag har dessutom en hobby som gör att jag tämligen ofta (flera gånger per månad) kör längre sträckor. Nu börjar det som sagt bli dags att byta bil och då har en fråga börjat rulla runt i huvudet, särskilt sedan sambon skaffat en ny Fiat 500, frågan är som följer:
Finns där någon bil, värde max 15 000 kr som är relativt liten men ändå bekväm att köra långt med?
Liten i storlek max en golf med låg bränsleförbrukning.
Bekväm i form av körkomfort (kunna sitta länge utan träsmak i baken), bra ljus (nattkörningar) alt. enkelt att sätta dit extraljus.
Hoppas på givande diskussioner kring detta!
Med tanke på din budget så blir utbudet väldigt snävt.
Jag själv har ägt några V40 genom åren o det är en bil jag gillat.
Sedan har jag blivit bortskämd med nyare bilar samtidigt som vi alltid haft en extrabil.
Nu blev det aktuellt att byta extrabilen o jag har tröttnat på all skit jag köpt. Därför föll valet på ännu en V40 o nu bliv det intressant.
Då säljaren fick betala skatten så betalade jag 6000kr för själva bilen. Då med en T4-motor.
Nu var tanken att denna bil bara ska avlasta den nyare bilen men jag blev riktigt förvånad just över komforten. Denna bil kan jag med sargad kropp använda till mer än att bara veckohandla med.
Min poäng här är att du redan är van med modellen samt att jag har blivit bortskämd med en V60-14.
Ändå så är V40 en bil jag med min kropp fixar flertalet mil med.
Om jag fick en T4 med 22 000mil för en struntsumma så kan du själv räkna ut vad du får för 15 000kr.
För ditt problem är att hitta en liten bil med komfort för 15 000kr. Det blir inte lätt.
Har du varit nöjd med den du har nu så köp en till fast i bättre skick. Kan du inte sälja den gamla så har du även reservdelar.