Citat:
Ursprungligen postat av
kakelpanna
Ja, blir det någon till stor smäll då eller är det helt meningslöst om universum är fylld med mörk materia?
Finns det något tillstånd som spontant kan uppstå i det föråldrade tomma universummets tillstånd som kan få vårt universum att återgå till det universum vi känner till och starta med ett big bang?
Om jag vänder på frågan: kan universumet spontant bli av med entropi och komma till ett tillstånd där liv som vi känner till det blir möljigt igen när universumet totalt dött ut....
Penrose teori om Conformal Cyclic Cosmology är ett intressant möjligt svar på din fråga. Har redan tagit upp i en annan tråd idag, så nu genar jag lite med en länk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Conformal_cyclic_cosmology
Citat:
eller skulle vad som än uppstår via kvantfluktationer bara slitas isär av en oändligt allt starkare kraft mörk materia som sliter allt itu?
Här måste jag rätta dig om hur mörk energi fungerar, iaf enl den vanligaste modellen där den mörka energin fungerar som en kosmologisk
konstant. Dvs densiteten på mörk energi är konstant oavsett hur mycket universum växer. Resultatet blir att universum växer
exponentiellt, men inte snabbare än så. Mörk energi resulterar INTE nödvändigtvis i
The Big Rip. Eftersom all annan sorts materia tunnas ut ju större universum blir, så innebär det att den mörka energin till slut kommer bli den helt dominerande typen av massa.
Innan mätningar hade visat att universum har mörk energi, väntade man sig att universums expansion skulle sakta ned något med tiden pga den bromsande gravitationen. Istället visar det sig att expansionen (mätt med Hubbleparametern) går mot ett konstant värde. Vilket fungerar ungefär som konstant ränta på ett bankkonto. Räntan är konstant, men med ränta på ränta växer pengarna exponentiellt. Det är DET som man slarvigt skriver om som universums "accelererande expansion". Om man mäter avståndet mellan två avlägsna galaxer A och B så ökar det exponentiellt med tiden, precis som pengarna på ditt konto. Men om man vid varje tidpunkt mäter hastighetsskillnaden mellan galaxer som just då har t ex avståndet 1 miljard ljusår, så kommer detta avstånd alltid att växa med samma fart. Också precis som ditt konto, om du pga t ex uttag har samma mängd pengar där vid de olika tidpunkterna.