2019-04-02, 14:04
Medlem
Vad är mörk energi ?
Materia som inte fångar ljus kan jag va med på för det är ju så det är .
Eller vad menas ?

Kan man jämföra det med luft som inte syns fast i rymden?
Såklart är allt någonting även rymden vakum . Fast väldigt lätt genomskinligt genomtränglig materia.

Väldigt volymkrävande materia skulle jag säga rymden är

Nu har jag bara en bollhjärna men
Senast redigerad av troligengud 2019-04-02 kl. 14:16.
Citera
2019-04-02, 14:31
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
...

Det är alltså alltid avståndet mellan galaxer som avgör mängden mörk materia mellan dem?

Denna mängd avgör galaxers acceleration ifrån varandra?

Mörk materia är alltså helt "enkelt" "inget annat" än en "utvidgning" av rum?

När det gäller iden om ett universumet som vidger ut sig åt alla håll som en bubbla, betyder det ens något utöver det att galaxer kommer allt längre ifrån varandra? Hur kan mörk materia inte dominera redan om universumet ev. är oändligt stort?
Citera
2019-04-02, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Tyder inte formuleringen.. –” sedan skulle tiden stå stilla väldigt länge”, på att vi har att göra med 2 stycken olika tider/klockor, där den ena tiden ”står helt stilla” och den andra tiden/klockan styr hur länge den första tiden ska stå helt stilla vilket den bestämmer ska ske ”väldigt länge”…

För om det bara fanns en tid och den stod stilla så skulle ju inget mera någonsin kunna ske,, om nu ingen yttre kraft som inte är bunden till denna stillastående tid hade förmågan att påverka tiden och sätta den i rörelse på något vis.

Sen är frågan hur man mäter tidens hastighet, för den måste ju jämföras med något som själv inte påverkas av tidens hastighet. En vanlig klocka saktar ju ner lika mycket som tiden saktar ner och är därför oförmögen till att mäta tidens hastighet så det här med att definiera tidens hastighet är något som behöver klargöras helt klart
Det finns onekligen en språklig och begreppsmässig förvirring då det räcker med en sorts tid i den evolutionära miljö som format våra sinnen.

På partikelnivå är tiden en förändringshastighet som kopplas till ljushastigheten osv. Per definition tar det alltid exakt ett år för ljuset att färdas ett ljusår, sedan får resten anpassas efter detta.

Förändringshastigheten kan dock aldrig förklara varför vattnet i ett vattenfall rinner ned istället för upp, då förändringshastigheten saknar riktning. Alla makroskopiska processer är däremot riktade så att de går från låg till hög entropi och utan entropigradient stannar alla processer.

När vattnet faller nedför ett vattenfall så är det en process. När små barn växer och blir stora så är det också en process. Att vi kan minnas vad vi gjorde som barn, men inte vad vi kommer att göra som gamla, beror på att åldrandet är en riktad process.

Om 10^100 år kan man inte längre åldras, om man skall söka efter det positiva i tillvaron. Dessvärre kan man inte heller minnas något.
Citera
2019-04-02, 15:55
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Det är alltså alltid avståndet mellan galaxer som avgör mängden mörk materia mellan dem?
Mörk materia är INTE samma sak som mörk energi, de råkar bara ha liknande namn. Och ja, detta är jättedålig namngivning. Mörk materia är ungefär som vanlig materia, fast bara av en annan sorts partiklar än kvarkar och elektroner. Ffa är inte mörk materia-partiklar elektriskt laddade, och går därför inte att se med ljus eller annan EM-strålning. Mörk energi är något helt annat och mer mystiskt, som vakuumenergi. Mörk energi kan inte spädas ut. När det blir mer vakuum blir det inte tunnare vakuum, vakuumenergin har konstant densitet. Så visst, ju större avstånd mellan oss och en galax, desto mer mörk energi får plats emellan.

I resten av detta inlägg utgår jag ifrån att du menar mörk energi när du skriver mörk materia. (Detta är den snälla tolkningen. Med mörk materia har du bara fel rakt av.)

Citat:
Denna mängd avgör galaxers acceleration ifrån varandra?
Inte helt sant. Mörk energi är bara ett sorts materiaslag som påverkar universums expansion på sitt sätt. Annan sorts materia påverkar på ett annat sätt. Men till slut kommer den mörka energin dominera helt och DÅ är det den ensam som bestämmer expansionstakten. Idag är den dock bara ca 70 % av all materia.

Citat:
Mörk materia är alltså helt "enkelt" "inget annat" än en "utvidgning" av rum?
Nej. Gaspedalen i en bil är inte heller samma sak som körsträcka. De har med varandra att göra men är olika saker. Bilen kan ju t ex vara lastad olika tungt och då blir det ju olika acceleration med samma gaspedaltryck. När det gäller universum är mörk energi gaspedalen, och all annan sorts materia är lasten.

Citat:
När det gäller iden om ett universumet som vidger ut sig åt alla håll som en bubbla, betyder det ens något utöver det att galaxer kommer allt längre ifrån varandra?

Ja, det är en stor skillnad som lättast beskrivs matematiskt. Men då måste vi tala om sånt som krökt rumtid och Friedmann-Lemaître-Robertson-Walker-metriken i den allmänna relativitetsteorin. Nån annan gång kanske.

Citat:
Hur kan mörk materia inte dominera redan om universumet ev. är oändligt stort?
Därför att det fortfarande finns ca 30 % som inte är mörk energi.
Senast redigerad av nerdnerd 2019-04-02 kl. 16:00.
Citera
2019-04-02, 16:41
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag förstår inte riktigt hur du tänker här. Du kan avgöra att du är en vit etnisk svensk så du kan veta att så är fallet även om det i brist på kunskap varit mer sannolik att du vore kines. Dock kan du inte avgöra om du är en "verklig" evolutionär organism eller bara en spontan fluktuation i ett kaotiskt universum som tror sig vara "verklig" under det ögonblick den har medvetande. Därför blir det senare långt troligare.

Nu är i och för sig problemet att om du är en Boltzmannhjärna så är all din kunskap om universum bara en illusion, så hur kan du veta att alla naturlagar, inklusive de som gör Bolzmannhjärnan möjlig, är sanna? Man kan få huvudvärk för mindre när man tänker på sådant här, fast tur i oturen går den snabbt över om vi verkligen är boltzmannhjärnor

Boltzmann hängde sig i en garderob...
Citera
2019-04-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Boltzmann hängde sig i en garderob...
Ett tragiskt öde då han var en utmärkt vetenskapsman före sin tid. Hjärnorna är ett senare tankeexperiment långt efter hans död.
Citera
2019-04-02, 20:15
Medlem
Soterns avatar
Om jag fattat det rätt, så skapas mörk energi när rummet expanderar, eftersom det är en konstant. Då måste väl den mörka energin skapas ur tomma intet?
Citera
2019-04-02, 22:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Om jag fattat det rätt, så skapas mörk energi när rummet expanderar, eftersom det är en konstant. Då måste väl den mörka energin skapas ur tomma intet?
Rent semantiskt, visst. Men fysikaliskt ändå på ett sätt som följer naturlagarna. Med tolkningen att mörk energi = vakuumenergi är det inte konstigt alls egentligen. Hur skulle vakuum kunna spädas ut?

Med tolkningen att mörk energi är en sorts substans, förklaras ickeutspädningen med vakuumenergis väldigt speciella egenskaper: Per definition har det ett negativt tryck som är lika stor som dess energitäthet. För att förstå varför detta förklarar något, så måste vi först förstå hur vanliga gaser med positivt tryck fungerar.

När en volym V med ett positivt tryck P ökar med volymen dV, minskar volymens energi därför den uträttar ett arbete på sin omgivning som är lika med PdV. Dvs volymens energi måste ändras med
dE = -PdV.
(Detta är en av termodynamikens lagar.)

Om volymen V har mörk energi E, dvs energitätheten E/V, och alltså trycket P=-E/V, och volymen ändras med dV, så ändras energin alltså med
dE = -PdV = -(-E/V)dV = EdV/V.
Den nya energin blir alltså
E + dE = E + EdV/V = (E/V)(V+dV)
och den nya energitätheten blir
(E+dE)/(V+dV) = (E/V)(V+dV)/(V+dV) = E/V
dvs samma som förut!

Kan också påtalas att även fotoners (ljus) energi inte späds ut på "normalt" sätt. I en stor kosmologisk volym, som blir större pga rummets expansion, så är visserligen antalet fotoner väsentligen konstant. Några absorberas av materia som de träffar på, och några nya uppstår i stjärnor, men detta kan vi i praktiken bortse helt ifrån eftersom avstånden mellan stjärnorna och ffa mellan galaxerna är så otroligt stora. Rymden är väldigt väldigt tom och mörk, utom på ett fåtal platser nära stjärnor. Så antalet fotoner är konstant, men varje foton tappar energi pga att deras våglängd sträcks med universums expansion. Dvs den totala fotonenergin minskar med universums expansion.

Det är bara "kall" materia (både "vanlig" materia av protoner etc, och mörk materia) som späs ut på ett "normalt" sätt. Där "kall" står för att gaspartiklarnas hastigheter pga värme, är mycket lägre än ljusets.
Citera
2019-04-03, 12:13
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Därför att det fortfarande finns ca 30 % som inte är mörk energi.

Tack för ett bra svar i övrigt, där blev jag av med en massa felaktiga antaganden.

Om 30% av universum inte är mörk materia, är då alltså universum inte oändligt stort? Eller syftar du på synbara universum?
Citera
2019-04-03, 20:23
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Tack för ett bra svar i övrigt, där blev jag av med en massa felaktiga antaganden.

Om 30% av universum inte är mörk materia, är då alltså universum inte oändligt stort? Eller syftar du på synbara universum?
Varsågod.
Men då måste jag tjata lite, om att du blandar ihop mörk materia med mörk energi. Det är helt olika saker, som jag förklarade förut. Det är mörk energi som hänger ihop med accelererad expansion.

När man säger att typ 70 % är mörk energi etc, så handlar det om all materia vi kan observera, med direkta eller indirekta metoder.
Citera
2019-04-04, 00:37
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Varsågod.
Men då måste jag tjata lite, om att du blandar ihop mörk materia med mörk energi. Det är helt olika saker, som jag förklarade förut. Det är mörk energi som hänger ihop med accelererad expansion.

När man säger att typ 70 % är mörk energi etc, så handlar det om all materia vi kan observera, med direkta eller indirekta metoder.

Om mörk energi inte expanderar rummet, hur kan det då förskjuta ljus?
Citera
2019-04-04, 07:21
Medlem
Soterns avatar
Jag är antagligen fel ute men jag kan ändå inte låta bli att undra om den mörka energin behövs. Om man tänker sig två galaxer fördas med samma hastighet från oss i 45 graders vinkel (som ett V). Kommer då inte avståndet mellan galaxerna automatiskt öka exponentiellt? Sett från vårt håll, alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in