Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-03-31, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Skönt att höra. Jag tycker mig, som icke-jurist, också mellan raderna noterat att styrelsen inte riktigt har förtroende för AR, men att hon trots det tillåts sitta kvar perioden ut.

Bra om nytt disciplinärende mot DN startar. Det är väl endast Advokatsamfundet som kan återkalla hennes advokattitel eller hur man nu uttrycker det.

Det hela är obegripligt. Jag vet inte vilket som är värst: att de betalar Akilov 75.000 men glömmer att betala in preliminärskatt och sociala avgifter eller att de tror att de kan komma undan med att betala Akilov 75.000 svart genom en banktransaktion.

Har de glömt att betala skatt och sociala avgifter så är det ju bara att ta sitt straff och betala in de samt 40 % i straffskatt, utan att tjafsa.

Frågan uppstår än en gång, hur mycket har de betalat vitt och ROT:at för och hur mycket kan de tänkas ha betalat svart. De 75.000 är inte ens felräkningspengar i sammanhanget om man uppskattar renoveringarna till mellan 4-6 miljoner.

Det är värt att påpeka att Özz Nujen i den senaste podd-intervjun anför just det faktum att Debbie Nujen och Rickard Damm betalat Akilov svart genom en banköverföring såsom ett "bevis" för att det aldrig har varit deras avsikt att betala Akilov svart! Han menade att så gör ingen brottsling - och så korkad kan ingen vara som har som uppsåt att slippa undan skatt. Özz Nujen har tydligen tagit del av de inlägg i tråden som just påpekar detta - d v s hur korkat det är att använda sig av en bank när man betalar ut lön svart svart till någon. Men Özz Nujens argument är inte mycket värt - att han överhuvudtaget tar upp det som en slags omvänd bevisföring stärker snarare misstanken om brottsligt uppsåt. För Debbie Nujen och Rickard Damm har nog båda kallt räknat med att risken för upptäckt är närmast obefintlig. Det är ju för dem en helt osannolik och olycklig slump att bli avslöjade genom polisens finansiella utredning av terroristen och massmördaren Akilov. Och sannolikt överförs åtskilliga miljarder om året via internetbanker just såsom svarta lönebetalningar. Pengar i ett kuvert vill snart ingen ha - det var vanligt på min tid men det är otidsenligt.
Senast redigerad av medianox 2019-03-31 kl. 19:20.
Citera
2019-03-31, 19:26
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Det är värt att påpeka att Özz Nujen i den senaste podd-intervjun anför just det faktum att Debbie och Rickard Damm betalat Akilov svart genom en banköverföring såsom ett "bevis" för att det aldrig har varit deras avsikt att betala Akilov svart! Han menade att så gör ingen brottsling - och så korkad kan ingen vara som har som uppsåt att slippa undan skatt. Özz Nujen har tydligen tagit del av de inlägg i tråden som just påpekar detta - d v s hur korkat det är att använda sig av en bank när man betalar ut lön svart svart till någon. Men Özz Nujens argument är inte mycket värt - att han överhuvudtaget tar upp det som en slags omvänd bevisföring stärker snarare misstanken om brottsligt uppsåt. För Debbie Nujen och Rickard Damm har nog båda kallt räknat med att risken för upptäckt är närmast obefintlig. Det är ju för dem en helt osannolik och olycklig slump att bli avslöjade genom polisens finansiella utredning av terroristen och massmördaren Akilov. Och sannolikt överförs flera miljarder om året via internetbanker såsom svarta lönebetalningar.

Har inte SKV några ekonomiska kalkylprogram som varnar om oredovisade intäkter över en viss nivå dyker upp på individens privata konto? Som egen företagare kan man väl inte sätta in 75.000,- på sitt privata konto utan att SKV undrar var de pengarna kommer ifrån?

Jo, jag gissar också att den hårige Özz och familj lusläser tråden. Visst får de hjälp att identifiera tankevurpor och misstag de gjort och jag gissar att de varit flitiga att försöka dölja spåren av sina brott, men det här borde vara ett hyfsat stort fall för SKV.
Citera
2019-03-31, 19:36
Medlem
Citat:
Har inte SKV några ekonomiska kalkylprogram som varnar om oredovisade intäkter över en viss nivå dyker upp på individens privata konto? Som egen företagare kan man väl inte sätta in 75.000,- på sitt privata konto utan att SKV undrar var de pengarna kommer ifrån?

Jo, jag gissar också att den hårige Özz och familj lusläser tråden. Visst får de hjälp att identifiera tankevurpor och misstag de gjort och jag gissar att de varit flitiga att försöka dölja spåren av sina brott, men det här borde vara ett hyfsat stort fall för SKV.

Det är i första hand avsikten med den nya penningtvättslagstiftningen att bankerna själva skall fånga upp misstänkta fall av penningtvätt. Och vi har ju under senare tid erfarit hur det står till med den kontrollen. Skatteverket har inte per automatik samma möjligheter att identifiera misstänkta insättningar på privata bankkonton eller företagskonton. Det måste finnas grund för att företa kontroll av enskildas banktransaktioner. Hur SKV förfar med sina reguljära kontroller av löneutbetalningar och skatteinbetalningar nuförtiden känner jag tyvärr inte till. Juridiskt sett är alla svarta löneutbetalningar via bank en form av (försök till) penningtvätt. Att Debbie Nujen till Advokatsamfundets disciplinnämnd - både i skriftliga svar och vid den muntliga förhandlingen - vägrade att uppge till vilka kontonummer och kontoinnehavare som hon och maken skickat pengar under en tremånadersperiod hösten 2015 är dock en tillräcklig grund för SKV att genomföra en revision. SKV har ytterligare ett och ett halvt år på sig innan preskription inträder (för brott på den lägre straffskalan). Fortsatta svarta löneutbetalningar efter oktober 2015 förlänger automatiskt preskriptionstiden. Så det är ingen överhängande fara att Nujens slipper undan på grund av preskriptionsbestämmelserna.
Senast redigerad av medianox 2019-03-31 kl. 20:13.
Citera
2019-03-31, 22:34
Medlem
Citat:
Det är i första hand avsikten med den nya penningtvättslagstiftningen att bankerna själva skall fånga upp misstänkta fall av penningtvätt. Och vi har ju under senare tid erfarit hur det står till med den kontrollen. Skatteverket har inte per automatik samma möjligheter att identifiera misstänkta insättningar på privata bankkonton eller företagskonton. Det måste finnas grund för att företa kontroll av enskildas banktransaktioner. Hur SKV förfar med sina reguljära kontroller av löneutbetalningar och skatteinbetalningar nuförtiden känner jag tyvärr inte till. Juridiskt sett är alla svarta löneutbetalningar via bank en form av (försök till) penningtvätt. Att Debbie Nujen till Advokatsamfundets disciplinnämnd - både i skriftliga svar och vid den muntliga förhandlingen - vägrade att uppge till vilka kontonummer och kontoinnehavare som hon och maken skickat pengar under en tremånadersperiod hösten 2015 är dock en tillräcklig grund för SKV att genomföra en revision. SKV har ytterligare ett och ett halvt år på sig innan preskription inträder (för brott på den lägre straffskalan). Fortsatta svarta löneutbetalningar efter oktober 2015 förlänger automatiskt preskriptionstiden. Så det är ingen överhängande fara att Nujens slipper undan på grund av preskriptionsbestämmelserna.
Det parti i din text jag fetat, gör att jag kommer att kunna somna lättare ikväll. Klanen Nujen skall inte få komma undan utredning för sina svarta ersättningar p g a preskription, det vore minst sagt otillständigt!

Intressant det där du påpekade i ditt föregående inlägg, alltså det med att Özz Nujen förmodligen tar del av vad vi skriver här i tråden. Då känns ju vårt "arbete" ännu mer meningsfullt, nu när vi förstår att huvudpersonerna följer oss. Gissningsvis sker det inte utan en successiv endokrin ökning av stresshormoner. Jag önskar inte sjukdom åt nån människa, men om en hel familj ansätts av accelererande ångest, så ser jag helst att det inte sker helt slumpmässigt. Nujens har dessutom råd att köpa sig terapi och krishantering.

Jag vet att Nujens inte är afghaner, men tillämpar även kurder nån form av loya jirga -alltså ett slags storråd där viktiga beslut fattas i grupp?
Mamoste Nujen borde väl som patriark och klanäldste (åtminstone av dem som befinner sig i Sverige), vara den som i den här krissituationen -med annalkande skatterevision och penningtvättutredning- tar kommandot och bestämmer?
Eller har klanäldste Mamoste Nujen efter sina år i Sverige förvandlats till en sillmjölke, till en man som måste fråga sin fru, alltså Zinnet Nujen, om lov för att få ta beslut?

Varför är det så tyst från Mamoste Nujens håll? Ligger han med oro och ångest? För att han betalat massmördaren Akilov 10 tkr? Eller för att det skall komma fram ännu mer av svarta affärer? Eller för att han, Mamoste Nujen, litade på sin dotter, advokat Debbie Nujen, när denna för ett antal år sen försäkrade lilla pappsen att:

"Det blir inga bekymmer för oss, Pappa. Du kan lita på mig när jag säger att min advokattitel, vårt kurdiska ursprung och Özz' alla scenframträdanden i (S)-regi, det tillsammans kommer att göra att vi för alltid kommer att kunna ta oss fram under radarn.
Svennen är dum, Pappa. Svennen är så genuint dum så han betalar skatt.
Då förstår du, Pappa.
Allt är lugnt."

Sen kom tsunamin. Den som startade på Drottninggatan. Den som inte ännu har nått full kraft. Den vi väntar på.
Citera
2019-03-31, 23:17
Medlem
Angående utbetalning av svart ersättning så pågick det mest troligt till och med januari 2018. Då var balterna fortfarande på plats och jobbade på Villa Zetterling. De försvann av okänd (?) anledning i februari efter att ha hållit till i Tingstäde till och från från 2015 och har inte synts till sen dess (när startades denna tråd?...) Svartjobbarna bodde i den fastighet som ägs av Özz ensam, dvs "teatern" / Gazeligården.

Mamoste må vara klanäldste men troligen sköter Debbie mycket av "affärerna" såsom äldsta barnet och formellt välutbildad. I Tingstäde förefaller han mest agera hustomte som ser till kåkarna under vinterhalvåret.
Citera
2019-03-31, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Angående utbetalning av svart ersättning så pågick det mest troligt till och med januari 2018. Då var balterna fortfarande på plats och jobbade på Villa Zetterling. De försvann av okänd (?) anledning i februari efter att ha hållit till i Tingstäde till och från från 2015 och har inte synts till sen dess (när startades denna tråd?...) Svartjobbarna bodde i den fastighet som ägs av Özz ensam, dvs "teatern" / Gazeligården.

Mamoste må vara klanäldste men troligen sköter Debbie mycket av "affärerna" såsom äldsta barnet och formellt välutbildad. I Tingstäde förefaller han mest agera hustomte som ser till kåkarna under vinterhalvåret.
Du kan säkert ha rätt i att Mamoste Nujen lämnat över ansvaret till (här = blivit övertalad till att lämna över; litat på dottern) Debbie Nujen.
Men menar du att det skulle vara en sorts tradition bland kurder? Att fäder lämnar över familjens finanser till en dotter?
För om inte, har ju Mamoste Nujen börjat bryta is under sin tid i Sverige, minsann!

OffT: Rahmi Sahindal, pappa till Fadime, skulle nog aldrig lämnat skötseln av familjens ekonomi till sin dotter. Rahmi Sahindal ville visa omgivningen vem som bestämmer, inte bara vad gäller ekonomi, utan över liv och död.

OnT: Om mitt scenario stämmer, det om att Mamoste Nujen låtit sig charmas/bländas av sin dotter advokatens examina och övertygelse om att familjen inte skulle kunna riskera utredning för att man under mycket lång tid, flera år!- betalat svarta löner -ja, då kan patriarkens modernisering och anpassning till det svenska, jämställda tänkandet i förlängningen ha lett både honom och resten av familjen till att behöva gå rakt in i fängelset.
Så kan det gå.

Edit: "agera hustomte" aka "ha blivit sillmjölke"
Senast redigerad av Carinah78 2019-04-01 kl. 00:01.
Citera
2019-04-01, 06:13
Medlem
Citat:

2016 skriver Özz Nujen att hans syster är "familjens överhuvud":

Citat:
ozznujen
Lunch med min älskade storasyster.
Familjens överhuvud och vårt ljus i mörkret.
https://www.instagram.com/ozznujen/p/BFvuI4vL8Wx/

Han har beskrivit dagliga samtal med systern per telefon. Antagligen har renoveringarna och hur svartbetalningar ska administereras varit ett frekvent samtalsämne.
Citera
2019-04-01, 15:59
Medlem
Är i Göteborg på ett litet uppdrag och passerade vid lunchtid Järntorget.

Jag vill på intet vis misstänkliggöra det utmärkta, samhällsbevakande UG, men tycker det är lite märkligt att SVT Göteborg väljer att filma avslutningssekvensen till 'Swedbank och amerikanerna' precis utanför biografen Drakens entré.

Programledaren Ali Fegan står direkt under skyltningen 'ÖZZ Världens Historia MÅNS'. Det syns visserligen inte i avsnittet, men nog måste det väl finnas mer neutrala platser än så i Göteborg?
För inte var väl produktionsteamet på väg in för att efter filmandet passa på att köpa biljetter..?
Väl?
Citera
2019-04-01, 17:08
Medlem
Citat:
...

Bra om nytt disciplinärende mot DN startar. Det är väl endast Advokatsamfundet som kan återkalla hennes advokattitel eller hur man nu uttrycker det.

...

Advokat får endast den kalla sig som är ledamot (medlem) i Advokatsamfundet. Enskilda jurister, som uppfyller de krav samfundet har, ansöker om medlemskap. Eller anmäler utträde om de avser arbeta med något annat än som advokat. De kan också uteslutas om de begått brott. Eller varnas.

Det som här på Flashback kallas "slira på sanningen så lamellerna ryker" bör leda till minst en allvarlig varning. Fast det kan det bli för en vårdslös körning eller en rattfylla. Detta att "slira på sanningen" inför nämnden bör leda till uteslutning. Då faller advokattiteln av direkt.
Citera
2019-04-01, 19:05
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Tack för den informationen. Ett och ett halvt år kan gå rasande fort. Enne nedan, påstår att det arbetades så sent som januari 2018 på fastigheterna. Det går väl knappast att bevisa såvida ingen har noterat vilken byggfirma som var involverad eller om Nujens skickat ytterligare svarta betalningar över bankkontona. Tror du din och dins sons anmälan hinner tas upp för utredning inom 18 månader?

När jag får årsredovisningen från banken på mina konton till deklarationen vill jag minnas att det brukar stå hur mycket som satts in under året och hur mycket som finns på kontot 31/12. Det står också har jag för mig att "dessa uppgifter skickas till SKV". Kanske larmas det inte på SKV för 75.000,-, men inte skulle det hålla att få 750.000 in på kontot utan att bank/myndighet undrar var de pengarna kommer ifrån.

Jag har en bekant med eget företag som fick revision för många år sedan just pga att han hade satt in icke skattade pengar på sitt konto. SKV granskade även fruns och barnens konton flera år tillbaka i tiden och tex julklappspengar om 1.000,- från farmor som satts in på kontot behövde han inkomma med ett intyg från farmodern på.

Citat:

Tack för värdefull information.

Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Advokat får endast den kalla sig som är ledamot (medlem) i Advokatsamfundet. Enskilda jurister, som uppfyller de krav samfundet har, ansöker om medlemskap. Eller anmäler utträde om de avser arbeta med något annat än som advokat. De kan också uteslutas om de begått brott. Eller varnas.

Det som här på Flashback kallas "slira på sanningen så lamellerna ryker" bör leda till minst en allvarlig varning. Fast det kan det bli för en vårdslös körning eller en rattfylla. Detta att "slira på sanningen" inför nämnden bör leda till uteslutning. Då faller advokattiteln av direkt.

Har du insyn i procedurerna? Hur kunde nämnden förra gången bara acceptera Debbies svar "gick inte att få tag på från banken"? Har Ramberg sådan dominant ställning att hon kunde köra över nämnden eller består nämnden av individer med Rambergs hållning?

Om man innehar ett förtroendeuppdrag så som att utöva advokatyrket och man ljuger inför de som granskar så känns uteslutning som en rimlig åtgärd. Det är min åsikt som lekman.

Vidare borde nämnden kanske intressera sig för att Debbie som advokat arbetar med asylsökande och att just asylsökande jobbade svart på hennes fastighet. Det tycker jag förefaller vara ett oändligt mycket allvarligare brott än att ha fifflat med 75.000,-.
Citera
2019-04-01, 20:04
Medlem
Citat:
[..]
Om man innehar ett förtroendeuppdrag så som att utöva advokatyrket och man ljuger inför de som granskar så känns uteslutning som en rimlig åtgärd. Det är min åsikt som lekman.

Vidare borde nämnden kanske intressera sig för att Debbie som advokat arbetar med asylsökande och att just asylsökande jobbade svart på hennes fastighet. Det tycker jag förefaller vara ett oändligt mycket allvarligare brott än att ha fifflat med 75.000,-.
Det första, ang skäl för uteslutning ur Advokatsamfundet:
Det håller jag med om och jag hoppas att din och min åsikt delas av folkflertalet!
Att ha advokat-titel innebär ju bl a ett så stort mått av samhälleligt förtroende, så dessa personer, alltså advokater, kan utan att visiteras, få träffa grovt kriminella på häkten och i fängelse. Vi har alltså gemensamt gett advokater ett enormt förtroende, så när nån av dem, t ex Debbie Nujen, inför nämnden sitter och ljuger dem rakt upp i ansiktet för att slingra sig ur en självförvållad, allvarlig belägenhet, så är det ett mycket grovt övertramp!
Nästan fullt i klass med hur nämnden låter sig luras av kollegan, Debbie Nujen..

(det fetade)
Vid ett första påseende: javisst!
Men nu är ju saken, såvitt vi vet, inte utredd av polis/säkerhetspolis, så det kan ju mycket väl hända att de 75 tkr:na faktiskt är en del i en terrorfinansiering.
Inte för att det i nuläget kanske är särskilt sannolikt, men eftersom allt -precis ALLT!- i den här sörjiga smeten stinker korruption, fiffel och genuin ohederlighet, så kan vi inte vara säkra på nånting öht.
Därför måste utredning ske!
Citera
2019-04-01, 20:22
Medlem
En artikel i lokaltidningen idag om ökat antal anmälningar om svartbyggen. Kanske det börjar röra på sig...

Citat:
Anonyma ger tips om svartbyggen
TIPSVÅG (GA) Antalet ärenden om svartbyggen har ökat kraftigt sedan möjligheten att anmäla digitalt skapades. Många som lämnar tips är anonyma.
Per Leino16:57 | 2019-04-01

Förra året gjordes cirka 200 anmälningar, och hittills i år har över 30 ärenden lämnats in med rubriken ”ifrågasatt olovlig åtgärd”. Det gör att högen med ärenden växer, trots att Region Gotland sedan drygt ett år tillbaka satsar extra resurser på tillsyn. Nu finns ett särskilt team med fem tjänster...
...
Allmänheten tipsar om allt möjligt, allt från olovligt byggda hus till byggnader där uthyrning startats utan tillstånd.
...
Tillsynsteamet försöker hinna med både äldre och nyare ärenden, det finns vissa typer av ärenden som måste prioriteras. Överst hamnar tips om sådant som kan vara till fara för liv och hälsa.
– Då åker vi direkt, säger A Z.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in