Citat:
Ursprungligen postat av
medianox
Jag tror inte Advokatsamfundtes styrelse gillar läget allls. De skrivelser som jag har ingivit till samfundet har varit adresserade till styrelsns ordförande personligen. Det finns alltså ingen möjlighet att de passerat generalsekreteraren och gömts undan. Samarbetet mellan styrelsens ordförande och generalsekreteraren har gnisslat ordentligt vid flera tillfällen. Min son har för övrigt begärt att styrelsen beslutar att starta ett nytt disciplinärende mot Debbie Nujen mot bakgrund av den nya information om hennes agerande som inlämnats till samfundet.
Skönt att höra. Jag tycker mig, som icke-jurist, också mellan raderna noterat att styrelsen inte riktigt har förtroende för AR, men att hon
trots det tillåts sitta kvar perioden ut.
Bra om nytt disciplinärende mot DN startar. Det är väl endast Advokatsamfundet som kan återkalla hennes advokattitel eller hur man nu uttrycker det.
Citat:
Ursprungligen postat av
medianox
Jag har också noterat att Özz Nujen börjat slira och slingra sig ordentligt på sistone när han bedyrar sin oskuld. I de senaste uttalandena öppnar han ju för möjligheten att systern och svågern faktiskt kan ha betalat Akilov svart men att det i så fall inte varit avsikten utan skett av misstag. I den senaste intervjun säger han också flera gånger mellan svordomarna att det är mänskligt att fela - eller något åt det hållet. Det är faktiskt svårt att höra vad mannen säger mellan alla vulgära rinkebyuttryck.
Det är helt uteslutet att Debbie Nujen (advokat) och hennes make Rickard Damm (Telia-VD) skulle betala ut 75 408 kronor från sitt gemensamma privatkonto till Rakhmat Akilovs personkonto och sedan "av misstag" underlåtit att betala in preliminärskatt och sociala avgifter till Skatteverket. Båda två har till yttermera visso företagsekonomiska examina och är väl medvetna om vad de får och inte får göra med sina privata pengar. Så att de "av misstag" har begått en olaglig handling (alltså utan uppsåt att undanhålla staten intäkter) i samband med de uppmärksammade penningtransaktionerna till Rakhmat Akilov är uteslutet. Özz Nujen får därför i nästa podd-intervju försöka med någon bättre förklaring till systerns och svågerns agerande.
Det hela är obegripligt. Jag vet inte vilket som är värst: att de betalar Akilov 75.000 men glömmer att betala in preliminärskatt och sociala avgifter eller att de tror att de kan komma undan med att betala Akilov 75.000 svart genom en banktransaktion.
Har de glömt att betala skatt och sociala avgifter så är det ju bara att ta sitt straff och betala in de samt 40 % i straffskatt,
utan att tjafsa.
Frågan uppstår än en gång, hur mycket har de betalat vitt och ROT:at för och hur mycket kan de tänkas ha betalat svart. De 75.000 är inte ens felräkningspengar i sammanhanget om man uppskattar renoveringarna till mellan 4-6 miljoner.