Citat:
Det finns absolut ingen i denna tråd som vet hur MCAS fungerar, Boeing vet, FAA kanske men ingen annan.
Vad man kallar saker för och hur man beskriver dom i termer om vad som kontrolleras är inget man kan läsa sig till via utbildningsmaterial det kan jag säga er, jag vet exakt hur det går till när man skriver dessa manualer.
Vad man kallar saker för och hur man beskriver dom i termer om vad som kontrolleras är inget man kan läsa sig till via utbildningsmaterial det kan jag säga er, jag vet exakt hur det går till när man skriver dessa manualer.
Du menar att kategoriska uttalanden inte är en garanti för att den som gör dom har 100% koll?
Är det inte klarlagt att FAA inte visste att Boeing ändrade trimningen från 0,6° till 2,5° per steg?
En stor förändring IMO.
Vi saknar många detaljer, men vi vet en hel del
Vi vet ju ändå en hel del om MCAS:
– Den ska försöka fixa en aerodynamisk egenhet hos 737 MAX som kan få den att överstegra vid t.ex. konstant drag i spaken efter start.
– Lyftet fram är icke-linjärt, och blir märkbart vid ca 8° AoA.
– MCAS ska motverka egenheten genom att titta på AoA och kanske också på mer information.
– Jag har sett uppgiften att MCAS sparkar in vid AoA = 10°.
– Vi vet att den trimmar stabilisatorn "nos ner" med upp till 2,5° på mindre än 10 sekunder.
– Den avbryter trimningen om den ser att AoA är mindre än 10° (som jag uppfattat det - eventuellt finns hysteres).
– Om villkoret kvarstår efter 5 sekunder så fortsätter den att trimma nos ner med 2,5° på mindre än 10 sekunder.
Stabilisatorns ändläge nos ner är 4,2° från neutralposition.
Vi vet att MCAS har dragit två plan i backen och att 346 människor dog. I onödan.
Det är inte formellt uttalat, eftersom utredningarna inte är klara, men jag har svårt att se vad som skulle kunna ändra på det, utgående från vad vi vet.
Hur lösningen har utformats och hur dom tydliga bristerna i MCAS, som vi nu sett följderna av, har kunnat passera genom Boeing och FAA gör att man måste fråga sig:
1. Hur kunde detta ske?
2. Finns det något som är färändrat och som gör att det är osannolikt att det händer igen?
Boeing's 737 MAX Crisis Is A Leadership IssueDom viktigaste tekniska svagheterna som jag tänker på är:
https://www.forbes.com/sites/danpontefract/2019/03/18/boeings-737-max-crisis-is-a-leadership-issue/#7ac4ec6c6a0a
1. Att MCAS kunde dra stabilisatorn så långt att det inte längre var möjligt för pilot att med styrspaken förhindra en dykning.
2. Att det räckte med fel på den för tillfället aktiva AoA-givaren för att MCAS skulle trimma stabilisatorn till ändläget "nose down".
Vi pratar inte om en källarfirma i Säffle. Vi pratar om en av Världens två stora flygplanstillverkare. Med 153000 anställda, med en omsätttning på 101 miljarder USD och en vinst på 10,5 miljarder USD (båda 2018).
Dom gör inte toapapper. Dom gör flygplan.
Då ställs kraven så pass högt att sådant som det vi sett komma ut i 350 levererade flygplan inte ska kunna passera. Inte över huvud taget och framför allt inte så lätt.
Några programfixar och en provflygning räcker inte.
Det är troligen orsaken till att bolag inte räknar med att kunna flyga med sina 737 MAX innan tidigast juli.
Det gäller bl.a. TUI och Air Canada men fler bolag har plockat bort sina 737 MAX från planerade flygningar för i alla fall några månader framåt.
http://www.mopays.com/2019/03/29/tui-takes-225-million-hit-from-boeing-737-max-grounding-skift/
https://www.theglobeandmail.com/business/article-air-canada-grounds-boeing-737-max-8-jets-until-at-least-july-1-to/
Är det säkert att 737 MAX kommer att flyga igen?
Finns möjligheten att 737 MAX aldrig kommer att flyga med passagerare igen?
Jag tror att det är osannolikt, men det finns dom som inte är övertygade om att 737 MAX kommer att flyga igen.
Is the Boeing 737 Max Worth Saving?–
«As the costs of grounding the fleet of Boeing 737 Max jets mount — earlier this week, Southwest Airlines said the grounding was partially to blame for $150 million in lost revenue in the first quarter — so, too, do doubts about when the plane will manage to get back into the air.»
«Perhaps the question should not be when the 737 Max will return to the sky but whether it should...»
https://www.fliegerfaust.com/boeing-max-news-2633230528.html
Boeing kan smörja inköparna, sänka priset lite osv tom krascha flygplanen och man köper dom ändå, om man tänker efter lite ganska häpnadsväckande.