2019-03-30, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Brytas ner är en sak, att döda sina barn en annan. Det fanns tid att fly för att undvika dödantet av barnen. Ingen skulle komma på tanken att kalla Josefins aktuella pojkvän för ”Ängeln på Dramaten”.
Jodå Maggie. Han har hyllats som ett geni på dramaten i alla år trots att alla visste vad som pågick.
När det gäller morden i Bjärred beror det ju på
om man köper samförståndsteorin eller ej.
Citera
2019-03-30, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Varför skulle hon inte kunna? Jag klarade att få ner (brotta ner) min son när han var 15 och fick för sig att han skulle gå 2,5 mil i vintertid. fick av han alla vinterkläder mm. Så varför skulle inte H kunna då barnen sov. Jag förstår bara inte hur ni kan bara ge O skulden.
Ett sovande barn med kronisk trötthet och lugnande kanske inte ens hinner vakna.

Statistik tror jag inte se tänkte på, Fysiken hade hon bättre än mig. psykologin var säkert i botten och de trodde inte det fanns annan utväg. Så detta är inte direkt något bevis på att H inte kan ha gjort det.

Om barnet inte var dopad in till medvetslöshet så finns det inte en chans att detta barn bara skulle ligga som en trasdocka i sängen och låtit sig strypas eller kvävas ihjäl utan att göra motstånd.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-30 kl. 18:40.
Citera
2019-03-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
😉 Menar inte morden om du nu trodde det?
Långt tidigare.
Flickorna kan mycket väl ha fått en harmonisk småbarnstid.
Om det hände något i Göteborg som främst drabbade Agnes och kanske gjorde en känslig flicka ännu mer sårbar?
Familjen flyttade, Hanna bytte ner sig mht jobb och Agnes bytte skola.
Kan vara så som Kryptogam skrivit: att flickorna -hon använde plural- kan ha varit svåra att få iväg till skolan. Möjligen upplevde Agnes att hon blev mobbad (kränker alla från Region Skåne: men det är inte alltid lätt att komma in i den till synes gemytliga skånska miljön. Lite som i den danska...OT, ursäkta), som furst Myshkin antyder.
Föräldrarna ville skydda henne. Missriktad omsorg?
Därefter tror (ja!) det har skett ting och det nya tåget gick käpprätt åt h-e.
I tillägg har familjen fått lägga ut en massa pengar.
Tillägg: Pythia:
Folk gissar och tror hej vilt. Problem med det? Det går an att byta tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Vet du vilka två områden eller adresser i Göteborg?

Kan det som hände i As skola ligga till grund för hennes mående? Något föräldrarna varit måna om att dölja, tänker psykisk ohälsa. Hade de påbörjad BUP kontakt redan i Göteborg kanske?

Kontakt med socialtjänsten, kanske pga någon orosanmälan? Flyttat ifrån något...?
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja kanske var H det - en mördare...?
Osannolikt med någon som själv blivit mördad och inte påstås klara av att suicidera.
Och mycket,mycket osannolikt att en kvinna dödar två äldre barn.

Men definitivt mycket intressant och ovanligt om det var så. Så varför inte berätta det?

Tror någon att Os familj, som enligt trådsanning inte ens ville tro på avsaknad av utomstående gärningsman, som fortfarande verkar vilja framhålla hans förträfflighet på nätsida - verkligen skulle acceptera att O pekas ut som misstänkt för H’s mord?
Att H’s familj i sin tur inte protesterar har delvis en förklaring som inte behöver komma ut här.

Ser att en annan skribent frågat om varför din kännedom om att H:s
familj inte protesterar, inte behöver komma ut i tråden, men har ej sett
att du svarat ännu. Anar/gissar varifrån din information kommer.

Är det för att det ev på något sätt kan ställa Hanna - eller någon
av döttrarna - i dålig dager om det kom ut i tråden? Eller är det pga
påtryckningar från Oskars familj som Hannas familj inte protesterar?

---------------------------------------------------------------------------
Har länkat några av de inlägg som fanns med tidigt i tråden, att det
ev skulle ha hänt Agnes något i den skola hon var elev i Göteborg,
och att den händelsen kunde ha inverkan på hennes mående.

Har följt tråden från allra första början, men har inte läst någon
förklaring till vad som hände/ om det hände något, eller om det
kanske bara är en s k trådsanning.

(Avser inte att detta kan vara någon förklaring till varför H:s familj
ej protesterar, men att det möjligtvis kan finnas incidenter som rör
Agnes, Moa eller Hanna och som familjen önskar behålla för sig själva
och att det inte ska fläkas ut i en tråd på Flashback.)

Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Vad var det egentligen som hände i Göteborg? Fortfarande ingen som vet?
Citera
2019-03-30, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Tvärtom tror jag de var iskalla, om jag nu får säga emot dig. De var på det klara med att deras framtid inte skulle bli en räkmacka. Det klarade dom inte. Jag tror inte på nån psykisk ohälsa faktiskt. Sorg - absolut. Tycka synd om barnen - ja. Men inte psykisk ohälsa. Men vi får ju tro vad vi vill. Men jag förstår hur du tänker.

Ja, det är ju faktiskt den bilden som ges av polisen.."ingen psykisk sjukdom". Vi borde väl tro på det då, eftersom allt annat som kommer från polisen sägs vara tillförlitligt.

Om inte någon av föräldrarna var psykiskt sjuk så var de definitivt iskalla...
Citera
2019-03-30, 18:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
(Ojojoj)

Men om nu detta hade hänt och han kom hem och såg detta och han var helt frisk - så borde han väl rimligtvis ha ringt polisen?

Men det finns å andra sidan ingenting som är rimligt i bjärredfallet.
Nehej du zilvereko - han är också deprimerad för att han har suttit och funderat på det här sen hösten.
För att lugna ner sin fru som varit extremt självmordsbenägen, full av ångest, så har han sen gått med på att skriva testamente och signerat avskedsbrevet hon skrivit (glöm inte den ovanliga punkten bakom årtalet..). Nu var det spår överallt om deras samförstånd.
Men det värsta av allt var ju att hon kvävt ett barn med en kudde och strypt det andra - för nu hade han ju verkligen ingenting kvar att leva för. Sen var han redan deprimerad också, det har tagit hårt på honom att ta hand om frun och älta detta fram och tillbaka så länge.

Sug på den du!
Har jag spekulerat tillräckligt nu bortom det som intresserar mig mer dvs prevention?
Senast redigerad av develi 2019-03-30 kl. 18:48.
Citera
2019-03-30, 18:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, det är ju faktiskt den bilden som ges av polisen.."ingen psykisk sjukdom". Vi borde väl tro på det då, eftersom allt annat som kommer från polisen sägs vara tillförlitligt.

Om inte någon av föräldrarna var psykiskt sjuk så var de definitivt iskalla...
Ingen dokumenterad psykisk sjukdom är mer korrekt ordval och FuL inleder för övrigt med orden att han inte kan uttala sig om deras psykiska (o)hälsa.

Självklart inte om de inte uppsökt läkare och har till exempel en obehandlad depression.
Citera
2019-03-30, 18:51
Medlem
Citat:
Om barnet inte var dopad in till medvetslöshet så finns det inte en chans att detta barn bara skulle ligga som en trasdocka i sängen och låtit sig strypas eller kvävas ihjäl!

Tar man rätt tar det bara några sekunder innan det blir medvetslös. Har aldrig själv testat men ;-)
Barnet kan ha sprattlat runder det vet vi inget om.
Det jag menar är att H kan visst ha gjort det utan O.
Den ena hade lugnande i sig och H kan ha börjat med den andra. Och det är lite svårt att skrika när man blir strypt.

För mig spelar det ingen roll vem som gjort vad. de är båda lika skyldiga i detta om man får tro polisen. Men att bara utpeka en person som folk tycker ser ut som en aspi utan att veta tycker jag inte är rätt. Han ser ut som många andra skåningar gör så då får vi bli rädda för dem oxå.

"I de lugnaste vatten finns även farliga fiskar"

Här finns tydligen INGEN som träffat familjen under sommaren/hösten/vintern som kan tala om hur de mådde sista halvåret.

Det ända vi vet är att O hängde sig och "ströp" H Men vad som hänt innan det vet ingen utom närstående och polis. (om närstående fått reda på det) De kan se om det är stora eller små händer på barnen men det är ju hemligt
Citera
2019-03-30, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nehej du zilvereko - han är också deprimerad för att han har suttit och funderat på det här sen hösten.
För att lugna ner sin fru som varit extremt självmordsbenägen, full av ångest, så har han sen gått med på att skriva testamente och signerat avskedsbrevet hon skrivit (glöm inte den ovanliga punkten bakom årtalet..). Nu var det spår överallt om deras samförstånd.
Men det värsta av allt var ju att hon kvävt ett barn med en kudde och strypt det andra - för nu hade han ju verkligen ingenting kvar att leva för. Sen var han redan deprimerad också, det har tagit hårt på honom att ta hand om frun och älta detta fram och tillbaka så länge.

Sug på den du!
Har jag spekulerat tillräckligt nu bortom det som intresserar mig mer dvs prevention?

Men hur i hela världen kan du veta att H var självmordsbenägen och full av ångest? Det sk gemensamma brevet? Och att hon dödade barnen? Ja, det hade tydligen tagit hårt på honom att ha en så jobbig fru.....
Citera
2019-03-30, 19:14
Medlem
Citat:
Tar man rätt tar det bara några sekunder innan det blir medvetslös. Har aldrig själv testat men ;-)
Den ena hade lugnande i sig och H kan ha börjat med den andra. Och det är lite svårt att skrika när man blir strypt.

För mig spelar det ingen roll vem som gjort vad. de är båda lika skyldiga i detta om man får tro polisen. Men att bara utpeka en person som folk tycker ser ut som en aspi utan att veta tycker jag inte är rätt. Han ser ut som många andra skåningar gör så då får vi bli rädda för dem oxå.

Här finns tydligen INGEN som träffat familjen under sommaren/hösten/vintern som kan tala om hur de mådde sista halvåret.

Det ända vi vet är att O hängde sig och "ströp" H Men vad som hänt innan det vet ingen utom närstående och polis. (om närstående fått reda på det) De kan se om det är stora eller små händer på barnen men det är ju hemligt

Polisen vet säkert hur det gick till, men det är ju belagt med sekretess. Vi vet inte vad teknikerna såg. Av hänsyn till de anhöriga, som polisen sa,, så är det alltså hemligt och vi lär få spekulera in till dödsdagar. Vad det är för saker de tar sån hänsyn till och varför, det vet jag inte.
Citera
2019-03-30, 19:20
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag har inte sett det!
Några mail i en gemensam dator...väldigt lätt att skicka mail till den andra. Jag har också min laptop öppen hela tiden.

Poliser gör ju ett superjobb i varje brottsfall ..NOT ..Det visades ju på veckans brott att de inte ens tog ett täcke till analys. I ett annat fall!!

Poliser är människor och människor begår misstag.

Så du menar på fullt allvar att i det mest unika fallet i Sverige (jag kan nästa säga världen men det finns ju några stycken liknande händelser) så sjabblar polis och utredare bort fallet?

Tycker inte du att det låter lite konstigt?

Konspirationsteorier i all ära men lite mer substans kanske du kan komma med?
Citera
2019-03-30, 19:20
Medlem
Citat:

Har själv nästan blivit strypt och jag kan lova dig att det längre tid än några sekunder - och man kämpar som ett vilddjur.
Citera
2019-03-30, 19:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Men hur i hela världen kan du veta att H var självmordsbenägen och full av ångest? Det sk gemensamma brevet? Och att hon dödade barnen? Ja, det hade tydligen tagit hårt på honom att ha en så jobbig fru.....
Klart jag vet. Typisk Bjärredskväverska maternal filicide suicide att bete sig så. Jag lutar mig mot statistiken.
Tänk dig själv att försöka hjälpa en fru som ligger och gråter i soffan kväll efter kväll och vill dö och som vägrar gå till doktorn. Full av ångest över sjuka barn som hon inbillar sig ska ligga så hela livet? Vem skulle inte känna sig slut om man ska jobba och ha ansvar för allt nästan?
När Moa får diagnos då är det värre än nånsin och då börjar hon berätta om sina konstiga hemska tankar om att hon vill ta med sig barnen in i döden. Han är ju livrädd att det ska ske och börjar jobba hemifrån mer. Försöker passa henne alltså. Sen köper han sig tid och låtsas gå med på allt. Grubblar som fan hur han ska ta sig ur detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in