Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Uppgifter om Hanna i tråden från före detta kollegor gör gällande att hon pratade om barnen med glädje, kallade Moa för "Tjoa-Moa" och sådär. Jag vet dock inte när i tid detta skall ha varit.
Man kan prata om sina barn på olika sätt. Talande är väl att Oskar hösten 2017 plötsligt finner det nödvändigt att publicera en fem år gammal momssaga om sina "vetgiriga" döttrar där de är fullt friska. Friska barn förtjänar sagor och kärleksförklaringar, sjuka barn är ett bleck om foten.
Jag vet dock inte om vi kommer så mycket längre i just den här diskussionen då det förstås är individuellt hur man tolkar olika saker.
Hanna är skyldig också och jag har ofta stort utbyte av dina tankar kring henne. Jag avhåller mig bara själv från att ha en helt bestämd uppfattning om henne i avsaknad av mer information.
Att båda föräldrarna var djupt tyngda av sina omständigheter tror jag i alla fall vi kan enas kring.
Jag tror säkert hon pratade om barnen i kärleksfulla termer - eftersom jag tror att de var välmående och fungerande innan krisen utvecklar sig och innan depressioner.
Den där momssagan som han uppdaterar säger inte ett dugg annat än att han gör klart nåt han påbörjade 2012 och renskriver på sommaren.
Det säger fortsättningsvis inte ett dugg om han sen läste sagor vid andra tillfällen, brydde sig om sina döttrar. Att han var en engagerad far visar bl.a kopplingen till fotboll tillbaka i tiden.
Jag diskuterar Hanna eftersom hon är en del av familjen, en del av djup kris - en del av att vilja dö, samt enas med sin man om att makabert mörda sina barn.
Hon lär vara lika deprimerad som sin man annars vore det nåt rejält skevt med henne om hon tog det med ett leende och en klackspark.
Oavsett om hon ter sig som en skuggfigur finns det ingen anledning att överfokusera på Oskar för att han antingen är mer extrovert, har ett jobb som gör honom mer synlig alternativt att han får ta ett mer praktiskt ansvar kring barnen utåt sett.
Det är inte ovanligt att fäder får skjutsa, är engagerade i sport eller vad det än må vara.
Gällande skolan är de delaktiga båda två oavsett om O befinner sig på fler möten med A och fortsättningsvis är de är två föräldrar som jagar bot med ljus och lykta.
Återigen - om man nu anser annat - så lär Hanna vara det dummaste och mesigaste i ett par skor om hon ända sen Agnes fick symtom (2012?) och inte gör ett jävla dugg åt saken. Skrivande av testamente, förutom gemensamt avskedsbrev, pekar inte i nån annan riktning än att hon är medspelare.