2019-03-29, 18:31
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pigge2
Fantastiskt klipp på @dyngbaggegalan där Örjan förvirrat förklarar att män är rädda för metoo (ingen med gott samvete behöver vara rädd) och att ingen sagt något ( det kom tydligen som en överraskning att folk inte vill åka på stryk/bli hotade) till honom. Vilket vrak. Kolla på Instagram!

Du ska ha en eloge om du överhuvudtaget lyckades uttyda något från det där klippet
T o m den värsta fyllskalle brukar ju vara betydligt mer stringent och sammanhängande än så.

https://www.instagram.com/p/BvZCByLBPJs/
Citera
2019-03-30, 02:48
Avstängd
karlinges avatar
Nämns i Johan Rehborgs sommarprat 2006:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/362945?programid=2071

Minut: 15.00
Citera
2019-03-30, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Nämns i Johan Rehborgs sommarprat 2006:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/362945?programid=2071

Minut: 15.00

Ja, men han fördömer inte våldet?
Citera
2019-03-30, 09:16
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Med det inlägget får du mig att trycka 'Gilla'.

Det lilla teaterstockholm är litet och det är därför klart att det pratas.
Det är därför helt säkert att SVT redan innan inspelningen mycket väl kände till ÖR:s temperament. Dessutom måste jag säga att av de fem där på slottet, så var det bara ÖR som strålade; de andra blev bleka. Som utfyllnad. Jag vet att jag är orättvis, men så minns jag programmet 2014.

Frågan är vilka försiktighetsmått produktionsenheten vidtog? Fanns det folk i kulisserna med snäckor i öronen som stod beredda att hoppa in om ÖR skulle få en flipp?
Eller är produktionsbolaget så duktigt överblickande så att de redan innan start, diskret viskat till de andra fyra att inte under några omständigheter utsätta ÖR för några frågor han kunde få för sig vara kränkande? Uppmana de fyra till att bara hylla, hylla! Bara förstå honom och stryk honom medhårs!

Ju mer jag tänker på det i såna banor, desto mer tror jag på nåt sånt.
Typ: "Vad ni än gör, så kränk honom inte!"

De visste ju mycket väl vem de hade att göra med. Med det är nog inte svårare än så att även de andra deltagarna har besvärliga personer i sin närhet, kanske sin partner. Blottar man Örjan finns det stor risk att man blottar sig själv också.

Sedan anser jag att hela drevet mot Örjan handlar om att dreva mot män i allmänhet. Det vill säga att lyfta fram teorin om ett strukturellt patriarkalt förtryck mot kvinnor. Bara det att Örjan uppenbarligen lider av någon slags diagnos. Man håller inte på som honom under hela sitt vuxna liv om man inte har något fel. Den som haft en relation med en som har borderline vet vad jag talar om. Det kan räcka med ett par eller tre år så är den andre mentalt slut. Behöver inte innebära misshandel. Eller andra diagnoser. Tänk Bergman. Man kan inte anklaga honom eftersom alla vet att han var störd. Det fick man på köpet.
Citera
2019-03-30, 09:33
Moderator
Schlesiens avatar
Jag rekommenderar starkt Katarina Hahrs radiosamtal med Örjan Ramberg. Det sändes i januari 2016, månaden innan Josefin Nilsson dog. Det är 1½ år efter Rambergs Stjärnorna på slottet och i radioprogrammet berättar han mer om sin barndom och man hör tydligare vad han vill undvika att tala om och vad han vill berätta. Hahr är blind och Ramberg skojar med henne om att han sitter naken framför henne.

Orelaterat:
Tre månader senare dras Katarina Hahrs assistentstöd in. Hon som gjort 120 liknande radiosamtal säger till tidningen "Om jag är och jobbar, ska jag be Örjan Ramberg att hjälpa mig till toaletten?"
Citera
2019-03-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag rekommenderar starkt Katarina Hahrs radiosamtal med Örjan Ramberg. Det sändes i januari 2016, månaden innan Josefin Nilsson dog. Det är 1½ år efter Rambergs Stjärnorna på slottet och i radioprogrammet berättar han mer om sin barndom och man hör tydligare vad han vill undvika att tala om och vad han vill berätta. Hahr är blind och Ramberg skojar med henne om att han sitter naken framför henne.

Orelaterat:
Tre månader senare dras Katarina Hahrs assistentstöd in. Hon som gjort 120 liknande radiosamtal säger till tidningen "Om jag är och jobbar, ska jag be Örjan Ramberg att hjälpa mig till toaletten?"

Det är många som borde fundera på sitt örjanrumpslickande idag!
Citera
2019-03-30, 10:29
Medlem
mymyselfs avatar
Många av våra s.k. skådespelare har och har haft så pass stora problem med sig själva, misshandel, ilska, själva blivit misshandlade, drogproblem och olika diagnoser, så länge man inte tagit tag i sina problem är det mycket troligt att man fortfarande lever ut dem, titta på en människa som Torsten Flink t.e.x. kanske inte det bästa exemplet men ändå, hans sjuka karaktär passar ju till massor av roller, inte så att han behöver göra en större skådespelarprestation direkt, han är bara sig själv, är det inte samma med Örjan Ramberg? behöver Dramaten en skithög kontaktar de en skithög...
Citera
2019-03-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Många av våra s.k. skådespelare har och har haft så pass stora problem med sig själva, misshandel, ilska, själva blivit misshandlade, drogproblem och olika diagnoser, så länge man inte tagit tag i sina problem är det mycket troligt att man fortfarande lever ut dem, titta på en människa som Torsten Flink t.e.x. kanske inte det bästa exemplet men ändå, hans sjuka karaktär passar ju till massor av roller, inte så att han behöver göra en större skådespelarprestation direkt, han är bara sig själv, är det inte samma med Örjan Ramberg? behöver Dramaten en skithög kontaktar de en skithög...
Självklart är det underbart att få leva ut sina inre demoner och dessutom få betalt för det! En stilla undran; vem behöver Dramaten? Gruvisarna i Kiruna? Bönderna på östgötaslätten? Grisfarmarna i Skåne? Fotbollsfantasterna i Göteborg? Fårfarmarna på Gotland? Pensionärerna på alla äldreboenden?
Alla betalar skådisarnas löner via skatten, men hur många har chansen att besöka stället? Hur många bryr sig?
Citera
2019-03-30, 11:58
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Självklart är det underbart att få leva ut sina inre demoner och dessutom få betalt för det! En stilla undran; vem behöver Dramaten? Gruvisarna i Kiruna? Bönderna på östgötaslätten? Grisfarmarna i Skåne? Fotbollsfantasterna i Göteborg? Fårfarmarna på Gotland? Pensionärerna på alla äldreboenden?
Alla betalar skådisarnas löner via skatten, men hur många har chansen att besöka stället? Hur många bryr sig?

Jag, jag har ingen lust att betala "överklassens" löner, ännu mindre nu när de fått media-tid för att utveckla sina tankegångar som några slags professionella i alla möjliga frågor gällande samhällsdebatten, frågor de inte har några sakliga begrepp om, men ändå blir hyllade för av någon slags pöbel som begriper ännu mindre. Skådespelare och politiker har blivit den nya adeln, väldigt många av dom saknar dessutom både utbildning och sunt förnuft, något som bidragit till att vårt samhället ser ut som det gör idag och kommer att krackelera totalt inom kort.
Citera
2019-03-30, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Jag, jag har ingen lust att betala "överklassens" löner, ännu mindre nu när de fått media-tid för att utveckla sina tankegångar som några slags professionella i alla möjliga frågor gällande samhällsdebatten, frågor de inte har några sakliga begrepp om, men ändå blir hyllade för av någon slags pöbel som begriper ännu mindre. Skådespelare och politiker har blivit den nya adeln, väldigt många av dom saknar dessutom både utbildning och sunt förnuft, något som bidragit till att vårt samhället ser ut som det gör idag och kommer att krackelera totalt inom kort.
Håller helt med dig. Har överhuvudtaget ÖR och hans yngre kollegor någon framtid? Hur länge kommer vårt behov av skådespelare IRL att finnas kvar? De flesta får väl sitt teaterbehov tillfredsställt via det som internetburna medier erbjuder.
ÖR representerar på något sätt en en kulturhistorisk epok, som kämpar för att överleva i det massmediala landskapet. Tror att första spiken i den kistan slogs i när Bergman försvann från scenen.
Citera
2019-03-30, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pigge2
Det är många som borde fundera på sitt örjanrumpslickande idag!
Varför det? Han har ju problem precis som de kvinnor som han varit med som trodde dom kunde göra något för honom, älska honom frisk eller hel tex. Han är en man med en hel del demoner och dessutom missbruk och nu vill ni krossa honom då han är över 70 år, ni är så förbannat ynkliga! Det kan inte vara enkelt att vara honom och jag förstår inte de kvinnor som valt att bo med mannen, dom visste vem han är. Samma sak med gänget på dramaten, inte lätt att samarbeta med människor som har dessa demoner men dom är ofta talangfulla, Strindberg, Bergman ...

Ska det statueras någon form av exempel och då väljer man en gubbe som snart är död och solkar ner hans minne för evigt? Han kommer aldrig få tid att göra bot och kommer att dö mer olycklig och ensam än han borde och förtjänar och man får väl hoppas att din och många andras far eller farfar fick ett bättre öde. Nu är ju Örjan Ramberg ingen jag skulle vilja umgås med men ändå, man bör se vad det hela gäller och försöka förstå, hämnd och straff gör bara sjuka människor lyckliga.

Ta en titt i EU och se ett riktigt gammalt patriarkaliskt samhälle men ni ligger väl bara på stranden och jäser eller spatserar i statskärnan då ni reser och släpper ut CO2. Om ni i framtiden lyfter blicken så ser ni att vi kommit långt i detta land vad det gäller jämlikhet.

Vem blir nästa manliga offer för mobben för ni är väl inte färdig än va?
Citera
2019-03-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ska det statueras någon form av exempel och då väljer man en gubbe som snart är död och solkar ner hans minne för evigt?

Problemet är inte så mycket Örjan som medias godtycke kring hur man hanterar olika kändisar. Varför har just Örjan fått sådan skonsam behandling medan andra hängs ut utan betänkligheter? Det är uppenbarligen skillnad på folk och folk. Örjan verkar tillhöra någon slags media-kulturadel där alla känner varandra/har legat med varandra. Det är inte sunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in