Josefin mådde så otroligt dåligt så hon gav inga intervjuer på över 6 år.
Här bröt hon tystnaden 2014 i en en lång intervju.
Josefin bröt till slut tystnaden
Den här intervjun med Magnus Ihreskog publicerades i december 2014 och var den första intervjun som Josefin Nilsson gjorde på över sex år.
– ...jag hade mått dåligt så jävla länge så till slut orkade jag inte mer, ingenting var roligt. Inte ens det jag älskar mest av allt, att sjunga och stå på scen, var kul. Psykiskt var jag helt slut. Så jag lämnade allt, människan Josefin Nilsson blev mitt stora projekt, att ta hand om den person jag faktiskt är.
2008 deltog gruppen Ainbusk i Melodifestivalen med låten ”Jag saknar dig ibland”.
Då var allting på upphällningen, den mask hon bar höll på att krackelera.
I tio års tid hade hon känt otillräckligheten. Gruppen med barndomsvännerna från När (Ainbusk) hölls vid liv parallellt med en solokarriär och framgångar på vita duken, med filmer som ”Adam och Eva” och ”Det blir aldrig som man tänkt sig”.
Hon tar mig med till den tiden, där vi sitter på Almedalsbiblioteket.
Till ångesten, till tungsinnet, till känslan av att allt var fel, trots att det utåt sett kunde te sig så lyckligt. Alla fina recensioner, samarbetet med Abba-Benny, hits som ”Heaven and hell” och Totta Näslund-duetten ”Alltid inom mig”.
Men sådant är ju bara kosmetika när det värker inuti.
– Jag och min dåvarande hade just köpt hus vid Mälaren, jag hade hund och bonusbarn…men inuti var jag var bara tom, helt slut.
Varför?
– Jag hade jobbat sen jag var 13, alltid bedömts och vuxit upp i det offentliga och så hade jag gått igenom en del ganska heavy saker privat. Jag föll igenom, kan man säga. Jag höll på med en platta, tre låtar kvar att spela in, men…nej. Jag bröt upp, lämnade allt och flyttade hem till mamma och pappa i När.
Livet har gått hårt åt Josefin Nilsson från Allvare gård i När. Hon är via två operationer stelopererad i en del av ryggen, spår av en destruktiv relation, hon har sitt nedkörda psyke och hon har problem med håret, vilket gör att hon bär hatt. Orsaken är något läkarna ännu inte kommit till klarhet med.
https://www.helagotland.se/kulturnoje/josefin-brot-till-slut-tystnaden-12556052.aspx