2019-03-29, 19:59
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det finns inga pengar i böcker. Inte förrän de säljer i storleksordningen 50 000 ex skulle jag tro. Har det någonsin funnits cynism i Marie N-L's beteende menar du?

De gör inte den explicita kopplingen i dokumentären. Den sitter i tittarens ögon. Däremot gör de kopplingen mellan Josefins psykiska mående under och efter relationen jämfört med innan den. Alla tre i Ainbusk står för det. Nämnde Benny det också?

Läs gärna även artikeln i Dagens Nyheter 23/3 om filmen. Marie säger några ord om hur Josefin uppträdde mot henne under relationen.
Jag kan inte hitta den artikeln i DN. Är den låst för och enbart för prenumeranter?
Men denna hittar jag.

Josefin hade fått en sådan scenskräck och posttraumatisk stress, tappat håret och kom liksom inte vidare i livet.
I dokumentären framgår det också att Josefin Nilssons förflutna – med svåra fysiska och psykiska spår från en destruktiv relation hon levde i – hann i kapp henne.

– När det inte funkade att försöka jobba ihjäl sig för att döva allt så gick hon i terapi. Men hon hade fått en sådan scenskräck och posttraumatisk stress, tappat håret och kom liksom inte vidare i livet. Hon hade svårt med tillit i förhållanden så klart.
Josefin Nilsson var enligt Marie från början en tjej full av liv och självförtroende, alltid med full fart framåt.

– Men hon tappade självkänslan, självklarheten och grubblade mycket över hur hon kunde hamna i en sådan relation och varför det hade varit så svårt för henne att lämna den. Många tycker att det ”bara är att gå vid första slaget”, men det är mycket mer komplicerat än så. Josa började skriva en bok om vad hon varit med om, i förhoppning att andra som är i sådana relationer skulle se att de inte var ensamma och att det gick att bryta.
https://www.expressen.se/noje/josefi...-svara-kampen/

Och nu börjar strax dokumentären i SVT2 kl 20.
Citera
2019-03-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Det blir de. Men den här handlar om Josefin Nilsson och det hon utsattes för och, tycker jag, i förlängningen om våld mot kvinnor.

Ett första steg kan ju vara att inte skuldbelägga offret. Ja venne, bara en tanke. Inget rättfärdigar att en starkare misshandlar en svagare sönder och samman.

I dag känner folk till om dom har psykiatriska diagnoser , det gjorde dom inte för
20 år sedan.

En kompis flickvän sökte konflikt och bråkade i 2 timmar när vi festade med min polare.
Till slut klickade han och tryckte upp henne mot väggen.

Partners som grälar och slåss när dom festar måste sluta att dricka till sammans.

Dom som verkligen har problem är dom utrikesfödda , kan jag säga.
När jag var liten var lätt våld mot barn aksepterat.
Som ofta gick överstyr.

Ingen vet hur allvarlig misshandeln var , trams.
Hon var tydligen med om en bilolycka också.
Ett maktmissbruk utfört av media feminister.
Citera
2019-03-29, 20:52
Medlem
GoEks avatar
"Dokumentären" är ganska uppenbart en partsinlaga, och tårdrypen som sådan. Att ÖR är/var en redig skitstövel är väl ganska klarlagt men att detta, 20 år senare, ska bli en mediecirkus är väl ganska talande för hur liten denna sektnation är.
Citera
2019-03-29, 20:56
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Ganska magstarkt att nu nästan alla unisont anklagar en före detta partner, från en annan tidsålder, för Josefins frånfälle.

Folk måste vara blinda och faktaresistenta? Ser ni inte hur påtagligt risigt skick hon är i på scenklippen i dokumentären. Fet och uppsvälld, sannolikt till följd av läkemedelsmissbruk, håret nästan borta, rör sig på scen som en stapplig åldring. En kropp som tycks ha en medicinsk ålder av 75-80 istället för 47

Utan tvekan finns det mindre långsökta förklaringar till hjärtstoppet och dödsfallet än knuffen in i en vägg 20 år tidigare.
Citera
2019-03-29, 21:01
Medlem
ziracorns avatar
Såg SVT-dok precis. Förvånasvärt lite om misshandeln som Örjan åsamkade. Mest om hennes karriär. WTF!
Citera
2019-03-29, 21:13
Medlem
Kasuarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Ganska magstarkt att nu nästan alla unisont anklagar en före detta partner, från en annan tidsålder, för Josefins frånfälle.

Folk måste vara blinda och faktaresistenta? Ser ni inte hur påtagligt risigt skick hon är i på scenklippen i dokumentären. Fet och uppsvälld, sannolikt till följd av läkemedelsmissbruk, håret nästan borta, rör sig på scen som en stapplig åldring. En kropp som tycks ha en medicinsk ålder av 75-80 istället för 47

Utan tvekan finns det mindre långsökta förklaringar till hjärtstoppet och dödsfallet än knuffen in i en vägg 20 år tidigare.

Det är väl få som försöker leda i bevis att Örjan Rambergs handlingar orsakade Josefins död? Grejen är att han är ett ärkesvin och förtjänar bajs i ansiktet. Man kan och bör alltid propagera för att rättsystemet ska hantera sådant här men det finns ju gränser. Alla förtjänar en andra/tredje chans men inte i bästa sändningstid på tv. Han hade kunnat göra rätt för sig som brevbärare eller något annat yrke med låg profil.

Rent kausalt kan man ändå hävda att han orsakades hennes död men det är naturligtvis för krångligt att leda i bevis.

Media blåser alldeles för ofta upp fel saker men denna gång tycker jag att de gör rätt, om än för sent.

Varför i helvete tilläts han vara med i solsidan? Felix Herngren och Mia Skäringer som annars är så korrekta, varför i helvete jobbar de med grisen?
Citera
2019-03-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Men även om en kvinna slår, så nog kan väl en man ta emot en örfil, utan att han ska börja misshandla kvinnan.
Konstigt resonemang, att om hon slår först så, så ska han slå tillbaka ?
om inte paret befinner sig i boxningsringen
så är det aldrig ok att spöa flickvännen, älskarinnan el frun. Mannen är en liten skit om han slår.
Det finns många konstiga pojkar/ män, som tror att våld mot kvinnor är en rättighet, alla mogna trygga män vet att det är sjukt, att slå kvinnor. Vill man slåss så sök rill boxningsringen, slåss mot en jämbördig.
...
Men vad är det med dig, hur kan du inte förstå vad jag skriver.
Jag tolkar det som att du har svårt att faktiskt förstå svenska.
Eller så läser du "snett" av känslomässiga skäl.

Jag fördömer all kvinnomisshandel, faktiskt är jag så övertygande i det ställningstagandet att båda mina inlägg i tråden häromdan togs bort eftersom jag inte skrädde orden, var för hård mot män.

Jo, det förekommer en normaliseringsprocess men för de allra flesta svenskar är att underordna sig en sådan lika främmande som att låta sig bli slagen.

Skälet till att man nu trycker så hårt på normaliseringsprocessen, använder Josefin Nilsson som nyttig idiot, är att man vill utplåna svenska kvinnors särart, ta ifrån oss den lilla stolthet vi har kvar.
Vi ska normaliseras till att tro att vi egentligen är den underordnade stryk-sökande kvinnan.

Det här är Josefins tråd så jag vill avsluta med att berätta att jag mötte henne en gång.
Det var innan hon blev känd, damrummet, en av dåvarande innekrogarna här på Södermalm.
Och nej, vi befann oss inte där i drogsammanhang, jag är lika övertygande i mitt ställningstagande mot droger som mot misshandel. Den gången jag satte min fot i det delforumet kastades jag omedelbart ut med en varning.
Kanske bytte vi några ord, eller inte, men jag lade märke till hennes utstrålning, tänkte att hon hade just det, utstrålning, karisma.

Den där Ramberg har jag sett i timtal, återkommande, under många år.
Min mamma fick biljetter till Dramaten, till Stadsteatern också, men mest till Dramaten. Nån enstaka gång gick hon själv men oftast skickade hon mig och sen rapporterade jag.
De senaste 20 åren har ett flertal personer pekat på Ramberg och påpekat att där går han, svinet som slår kvinnor.

Några månader efter min skymt av Nilsson slog Ainbusk igenom och jag kände omedelbart igen henne.
Den där Ramberg har invaderat min näthinna otaliga gånger men jag kan ändå inte minnas hur han ser ut, skulle säkerligen inte känna igen honom.

Självklart är det för mig som vanlig svensk kvinna fullständigt obegripligt att Josefin Nilsson kunde välja en man som Ramberg.
Obegripligt och ett stort svek.
Citera
2019-03-29, 21:15
Medlem
Kan Josefin ha haft EDS? EDS är en bindvävssjukdom som påverkar stora delar av kroppen. Den förekommer även ihop med skolios. Om Josefin hade denna försvagning i kroppen blev därför misshandelns effekter större. Man kan t ex få håravfall och påverkan på hjärtat. Här är en artikel om en drabbad kvinna. Många går med detta länge utan diagnos.

http://www.ystadsallehanda.se/familj...om-hjalpt-mig/
Citera
2019-03-29, 21:17
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Mina fetningar. Om du såg dokumentären så borde det inte vara något problem att koppla ihop de båda sakerna. Hon led alltså av kroniska smärtor sedan misshandeln och var tvungen att medicinera för att lindra smärtorna. För övrigt så bestod ju misshandeln av mer än "knuffen in en vägg" - som var betydligt våldsammare än en "knuff" att döma av resultatet både på väggen och Josefin.

Du verkar onekligen ha sett dokumentären med lite speciell blick - du framstår rentav som en smula blind och faktaresistent. Att du ömmar för ett praktsvin och brottsling som ÖR och tycker att man borde lägga locket på eftersom misshandeln och hoten skedde "i en annan tidsålder" är inte direkt smickrande för dig heller.
Citera
2019-03-29, 21:24
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Såg SVT-dok precis. Förvånasvärt lite om misshandeln som Örjan åsamkade. Mest om hennes karriär. WTF!
Vad ville du se för dokumentär?
Film från rättegången, se alla sjuka brev Ramberg skrev, höra alla sjuka meddelanden han lämnade på telefonsvararen, se bilder på dörren som han högg sönder troligen med en yxa när han försökte ta sig in i hennes lägenhet, bilder på Josefin när hon fick ha livvakt osv?

Det här var en dokumentär om Ainbusk och Josefin och hon var ju frontfiguren i Ainbusk.
Som dom beskriver dokumentären på SVT Play.
"Älska mig för den jag är, filmer, Melodifestivaler, skivor, shower och 25 år med gruppen Ainbusk.
Hon hann med mycket, sångerskan och skådespelaren Josefin Nilsson från Gotland.
Men hon hann inte berätta sin historia innan hon oväntat dog i februari 2016. Josefin skrev på en bok, på låttexter och egen musik, för att hjälpa andra och för att själv bli fri."
https://www.svtplay.se/video/2154918...for-den-jag-ar

I den dokumentären är en stor del dom sista 20 åren av hennes liv när hon fick kämpa mot PTSD och dom andra psykiska och fysiska skadorna hon fick efter förhållandet med Ramberg.
Kampen för att komma igen som artist, kampen mot smärtorna, framtidstron hon ändå hade och hennes planer för framtiden.
I dom planerna ingick att skriva en bok om det hon var med om i misshandelsförhållandet för att sätta ljus på alla misshandlade kvinnor och med den boken förhoppningsvis hjälpa andra kvinnor i samma situation. Hon hann inte skriva den klart och nu hoppas jag hennes syster orkar slutföra den.
Citera
2019-03-29, 21:35
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldspade
https://minfil.com/Y4pdM4T5m0/Svea_h..._2154-98_1_pdf

Varsågod här är 1997 års dom från Hovrätt och Tingsrätt i ett och samma dokument rörande Örjans brott mot Josefin.

Några punkter jag finner intressanta;
1. En nämndeman var skiljaktig i Hovrätten och ville fastställa Tingsrättens dom.
2. Örjan frias i Hovrätten för två misshandlar som han dömdes för i tingsrätten. Det jag finner intressant är att i domskälen för dessa misshandlar i Hovrätten framkommer att Örjan ”tillagt följande”. Detta innebär alltså att han i Hovrätten kommit med nya uppgifter, vilket enligt mig inte ger särskilt mycket trovärdighet. För mig framstår det snarare som att Örjan och hans advokat Tomas Martinsson analyserat tingsrättens dom och sedan ”rättat” historien för att passa Örjans ändamål... En av dessa misshandlar var dessutom exta allvarlig (knivskäring)
3. Under ”Påföljd” i Hovrätten finner man resonemangen som förs för att han inte ska dömas till fängelse trots att det rör sig om artbrott. Där framkommer att det varit stor medial uppmärksamhet som orsakat honom stora problem (buhu snyft å så synd om dig...), bl.a. demonstrationer utanför Dramaten (som nu) samt mordhot som gör att inga kollegor vågar stå på scen med honom. Därför får han inte fängelse och det jag blir mest konfunderad över är;
- Var kan man läsa om dessa demonstrationer?
- Skälen att han lidit problem på jobbet tycks ha försvunnit förvånande fort då han sedan dess stått på scen på Dramaten tämligen obehindrat. Min analys efter att ha läst domen är att Dramaten och media givetvis måste ha haft kännedom om domen (m a a demonstrationer). Jag hoppas att dessa personer nu rannsakar sig själva hårt som lät det rinna ut i sanden och låta Josefin stå så ensam som hon var.

Då domen inte fanns i digitala register fick jag pynta ut en hundring, men jag bidrar så gärna till att detta kommer upp till ytan. Så ta del! Gör vad ni vill, läs för er själva eller sprid till media.
Då det inte framkommer så mycket i domen om Rambergs brev och meddelanden och annat han har gjort, går det att få fram en FUP också?
Citera
2019-03-29, 21:48
Medlem
Citat:

Håller med. Hon led av andra problem. Kan hon lidit av EDS? Ger en massa symptom t ex blåmärken, som flera vittnat om att hon ofta hade. Uppsvälld antagligen av cortisonbruk som är antiinflammatoriskt och sätts in vid smärtor t ex vid olika ledsjukdomar.
EDS kan även ge svåra rygg- och nackproblem.

https://www.expressen.se/debatt/ovan...r-inte-varden/
Senast redigerad av Artefakta 2019-03-29 kl. 21:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in