Resultat: Tror du MJ är skyldig?
Ja
57,68%
830 röster
Nej
19,53%
281 röster
Är osäker
15,64%
225 röster
Bryr mig inte
7,16%
103 röster
2019-03-29, 12:43
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
James pekade specifikt ut flera platser på Neverland och tågstationen var en av brottsplatserna men han blev ju utnyttjad innan bygget av stationen hade påbörjats
Hur ska han förklara detta?? En brottsplats glömmer man inte, särskilt inte så som James har sagt.

Inte tyckte James det var en brottsplats på den tiden, han upplevde inte att han blev utsatt för nåt brott.

Ska jag jämföra med nåt ur egen erfarenhet kommer leka doktor, ryska posten eller sanning och konka närmast. Jag vet att jag lekt det och i stora drag men detaljerna kommer jag inte ihåg. Vem lägger sånt på minnet och kan redovisa efter 30 år eller mer?

Inte står och faller MJs skuld med den här lilla detaljen, vi får invänta vad James säger.
Citera
2019-03-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Jag har inte heller slutat tro att MJ var en pedofil men efter det här med tågstationens vara eller icke vara börjar man såklart tvivla på huruvida James talar sanning. Hade gärna velat höra honom kommentera det hela.

Ja, jag håller med.
Citera
2019-03-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnytltosen
Man kan ju se tågstationen i det här klippet från Brandos bröllop 1994, och om man googlar flygfoton från 2000-talet så finns det inget byggt ovan "Neverland" och rälsen går förbi den platsen. Sen säger inte James Safechuck att de hade sex där varje dag utan han pratar om de veckor de spenderade tillsammans på Neverland, att det är som när man börjar dejta någon, man har sex hela tiden. Jag tror på dem 100%. Om han minns en detalj fel, av alla rum på övervåningar, hemliga rum, så är jag fortfarande 100% övertygad. Man kan inte fejka trauma så här, det finns inte en skådespelare i världen som kan förmedla det James Safechuck har visat. Michael har ljugit om så mycket i sitt liv och man behöver bara lyssna och se hur han uppfört sig med de här småpojkarna för att förstå vad han var för något och gillade sexuellt. De såg ju för fan ut som förälskade par. Alla vittnesmål gör mig bara ännu mer övertygad, men det är Michael som fäller sig själv. Och allt de hittade på Neverland som försöker förklaras bort, det är så sjukt om man endast fokuserar på Michael. Det är både lustigt och skrämmande när man hör så många säga att Michael var en naiv 9-åring i en vuxen mans kropp som behövde sova med pojkar natt efter natt för att han inte hade en barndom, hur det ens skulle vara logiskt, men samtidigt var han också en otroligt smart, intelligent och hänsynslös person för att få sin vilja igenom, och många känner väl målmedvetna och ambitiösa människor, tänk då på den här nivån. Folk klagar på "hollywood-musiken" och alla drones shots, med det fick man mer förståelse för hur familjer kunde förföras av drömmen och det drömlika livet de fick uppleva, samtidigt som att de inte kan anknyta till personerna som upplevde det, för då känns det bra och i perspektiv har de ingen förståelse för det gamla jaget, och har svårt att förlåta sig själva efter så många år.

Och han kunde inte sluta, det är ett av de största bevisen.

När i klippet kan du se tågstationen?
Citera
2019-03-29, 13:52
Medlem
James tidslinje är svajig inte bara gällande tågstationen. Hur förklaras mammans spontandans 2009 när MJ dör!? James Safechuck förstod först 2013 att han skulle ha blivit utnyttjad av MJ. Hur kan då mamman dansa ”moowalk” redan 2009?

Nej, familjerna i dokumentären känns inte alls trovärdiga och tittar man på den fakta som finns så finns det heller ingen anledning att tro på vare sig männen eller deras familjer. På allvar, tror ni verkligen deras case skulle hålla i en rättegång?
Senast redigerad av Stillking 2019-03-29 kl. 13:55.
Citera
2019-03-29, 14:04
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
James tidslinje är svajig inte bara gällande tågstationen. Hur förklaras mammans spontandans 2009 när MJ dör!? James Safechuck förstod först 2013 att han skulle ha blivit utnyttjad av MJ. Hur kan då mamman dansa ”moowalk” redan 2009?

Nej, familjerna i dokumentären känns inte alls trovärdiga och tittar man på den fakta som finns så finns det heller ingen anledning att tro på vare sig männen eller deras familjer. På allvar, tror ni verkligen deras case skulle hålla i en rättegång?

Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Bläddra bak i tråden, det finns förklarat.

Såklart detta inte skulle hålla i rätten! Domaren med över 30 års erfarenhet kastade ut stämningsansökan med all rätt. Om James skrev domare ”I cant get a hold of this”.

James förklaring är skev och han har ändrat sig.

I stämningsansökan skriver han att han ska ha sagt till sin mamma 2005 att MJ var en ”bad guy” och att han hade blivit utnyttjad (”briefest statements about abuse”). OM detta nu stämmer vad är det för morsa som då inte ser till att hennes son förgripare åker dit (i samband med rättegången 2005)??

Det problematiska med att påstå att James redan 2005 visste att det var övergrepp är att domaren med stor sannolikhet skulle kasta ut stämningsansökan direkt eftersom i USA har man 60 dagar på sig efter att någon dörvatt kräva in skulder mm från ett dödsbo. Därför kom han senare upp med att han först förstod att det var övergrepp 2013 när han såg Wade på tv. Men det säger han inte initialt så vilket stämmer?
Senast redigerad av Xfiles 2019-03-29 kl. 14:06.
Citera
2019-03-29, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking

Jag tror att mysteriet med tåget är löst. Här är en intervju med Brad Sundberg som arbetade där vid tidpunkten. Nästan längst ner på sidan visas insidan på "garaget" där det lilla tåget parkerade. Det tåget som började rulla 30:e oktober 1990:

https://dancingwiththeelephant.wordpress.com/tag/rob-swinson/

Direktlänk till bilden:

https://dancingwiththeelephant.files.wordpress.com/2016/05/screen-shot-2016-05-02-at-1-40-22-pm.png

Byggnaden:

http://www.lacortedelreydelpop.com/neverland1148.jpg
http://www.lacortedelreydelpop.com/neverland1147.jpg

Såhär skriver de om byggnaden:

Citat:
Brad: At the very, very far end of the ranch – past the giraffes and everything – was the train barn. And I don’t think anybody really went there. There was nothing to see. But that’s where the little train would go at night for repairs and things like that. And that was about as far back as the ranch was developed.

Det här vart alltså en byggnad som kallades "the train barn" av folk som arbetade på Neverland vid tidpunkten. Som låg avsides i utkanten av parken dit ingen gick. För att ta sig till byggnaden åkte man det enda tåget som fanns på parken. Byggnaden hade övervåning/loft, som mycket väl kan ha hyst ett litet sovrum eller en säng.

Det här är med andra ord ett optimalt ställe att begå övergrepp, utan att riskera att bli sedd eller hörd även om det är mitt på ljusa dagen. Till skillnad från den nya stationen som låg mycket mer utsatt till, och där det inte finns några sängar (uppgift från intervjun ovan).

En person som kommer ihåg att den blivit utsatt för sexuella övergrepp när den var 12 år, på övervåningen av en tågstation, på Neverland, år 1990, refererar ju med all sannolikhet till den här byggnaden.
Citera
2019-03-29, 15:03
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror att mysteriet med tåget är löst. Här är en intervju med Brad Sundberg som arbetade där vid tidpunkten. Nästan längst ner på sidan visas insidan på "garaget" där det lilla tåget parkerade. Det tåget som började rulla 30:e oktober 1990:

Direktlänk till bilden:

https://dancingwiththeelephant.files.wordpress.com/2016/05/screen-shot-2016-05-02-at-1-40-22-pm.png

Byggnaden:

Det här vart alltså en byggnad som kallades "the train barn" av folk som arbetade på Neverland vid tidpunkten. Som låg avsides i utkanten av parken dit ingen gick. För att ta sig till byggnaden åkte man det enda tåget som fanns på parken. Byggnaden hade övervåning/loft, som mycket väl kan ha hyst ett litet sovrum eller en säng.

Det här är med andra ord ett optimalt ställe att begå övergrepp, utan att riskera att bli sedd eller hörd även om det är mitt på ljusa dagen. Till skillnad från den nya stationen som låg mycket mer utsatt till, och där det inte finns några sängar (uppgift från intervjun ovan).

En person som kommer ihåg att den blivit utsatt för sexuella övergrepp när den var 12 år, på övervåningen av en tågstation, på Neverland, år 1990, refererar ju med all sannolikhet till den här byggnaden.

Brad Sundberg är INTE någon anställd på Neverland. Han var MJs ljudtekniker/mixer i 30 år plus.

Var någonstans i den artikeln står det om ett tåg som rullade Oktober 1990? Säger inte emot just nu men är nyfiken varifrån du har fått det datumet ifrån?

Brad Sundberg har i dagarna bekräftat Allan Scanlans historia, dvs den operativa managern på Neverland skrev att tågstationen var inte påbörjad förrän i mitten av 1993 och klar först 1994 när tåget kom. Brad Sundberg svarar: "Brad Sundberg: That's how I remember it also".

https://www.facebook.com/allan.scanlan.7
Senast redigerad av Xfiles 2019-03-29 kl. 15:23.
Citera
2019-03-29, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Jag har funderat lite här, någon som vet hur mycket killarna fått betalt för att göra filmen? Eller har dom ställt upp gratis? Sen en grej till som jag reagerade på, det var i slutet på filmen, där sitter han Wade på stranden och eldar upp alla grejer han fått av MJ. Om han nu behövde pengar hade han ju kunnat sälja grejerna, samlare hade ju betalat rejält för att t e x få köpa ”Thriller jackan” och även handsken, jag får inte riktigt ihop det hela här *?*

Ingen gör nåt gratis fast det går bra att säga att man gör det gratis.

Det var kopior och eventuellt sånt han inte fick sålt när han sålde av allt han hade fått av MJ.
Citera
2019-03-29, 16:24
Medlem
Citat:
Brad Sundberg är INTE någon anställd på Neverland. Han var MJs ljudtekniker/mixer i 30 år plus.

Var någonstans i den artikeln står det om ett tåg som rullade Oktober 1990? Säger inte emot just nu men är nyfiken varifrån du har fått det datumet ifrån?

Brad Sundberg har i dagarna bekräftat Allan Scanlans historia, dvs den operativa managern på Neverland skrev att tågstationen var inte påbörjad förrän i mitten av 1993 och klar först 1994 när tåget kom. Brad Sundberg svarar: "Brad Sundberg: That's how I remember it also".

https://www.facebook.com/allan.scanlan.7
För oss som inte är insatta är ”anställd av MJ eller Neverland” samma sak, så jag tvivlar inte på det du säger.

Datumet kommer härifrån (sidan är på spanska):

http://www.lacortedelreydelpop.com/neverland15.htm

Längst ner på sidan beskriver Rob Swinson dagen han premiärkörde lilla tåget med Michael Jackson, som blev alldeles till sig när han förstod att han fick köra tåget själv. Det var 30:e oktober 1990.

Du har ju rätt i sak, men Allan Scanlan verkar här beskriva det nya tåget, den nya tågbanan och den nya tågstationen. Det är bebyggelse som har visat sig inte fanns när Safechuck var på Neverland.

Utan att ha kollat upp det öht så killgissar jag att det spanska utdraget, och sedermera datumet, kommer från Rob Swinsons bok om bygget av Neverland:

https://www.amazon.com/Maker-Dreams-Creating-Jacksons-Neverland-ebook/dp/B00SZ83MYA
Citera
2019-03-29, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Man kanske inte kan skylla på Jackson för att en girig familj tar emot en halv miljard när han erbjuder dom det. Men det är inte konstigt.

Att Michael ville ut och turnera är inte ett bevis på att Jordan sagt att Michael var omskuren, vilket var vad vi diskuterade.

Det är ändå Chandlers som har strävat efter att få pengar från början. Även innan de anmälde MJ, så försökte de få pengar från honom. Och det var de som ville ha det civila målet innan det brottsliga.
Det är väldigt udda tycker jag.

Citat:
Nej, han säger att Michael fotades och att det var ”the 300 pound gorilla in the room”.

Från allt det där så kan jag bara dra slutsatsen att beskrivningen stämde delvis, men inte tillräckligt mycket för att åtala MJ. Även om Jordan inte vittnade så presenterades bevisen inför två grand jury.

Citat:
The criminal case was convened before two Grand Juries (one in Los Angeles and one in Santa Barbara) in February-April of 1994. After seven months of investigation,[...] both Grand Juries determined that they had not seen sufficient evidence to indict Jackson.

Enligt Sneddon så handlar det om en missfärgning som befann sig ungefär var Jordan beskrev det.
Något annat tar han inte upp så det kan inte varit mycket mer än det. Det var allmänt känt att MJ hade vitiligo, och det är vanligt med missfärgningar vid just könsorganet så man kan undra om det var en ren gissning. Det är kanske det som MJs försvarsadvokat kallar för en 300 pound gorilla.
Det vore märkligt annars för en försvarsadvokat att uttrycka sig på det viset.
Citera
2019-03-29, 17:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azzabrazza
Jag är ledsen men inget du säger har någon substans.

Mj är död sedan länge, så jag utgår från att Scott Ross inte får en krona av honom.

Var det inte enligt Safechuck själv MJ som pressade honom att ställa upp som vittne?

Eller är som Scott Ross säger att rätten långt innan de påstådda påtryckningarna bedömde Safechuck vara en " non entity".

Tja, man ska ju gärna en den mån det går kunna verifiera att något är sant innan kommer med allvarliga anklagser. MJ är friad från misstanke av både domstol och polisväsende. Att enbart utgå från två tveksamma vittnesmål med uppenbara ekonomiska intressen är rätt tunt.

Grundanledningen till att tro på anklagelserna mot MJ är att han uppträdde som en pedofil som gillade unga pojkar, vilket möjligtvis bara givit anledning till misstankar om ingen av dessa hade något graverande att säga om honom.

Nu har inte mindre än fyra av dessa pojkar vittnat om att MJ förgrep sig på dem, samt det finns ett antal andra besvärande vittnesmål.

Bevis i domstol är en sak, så många tungt vägande skäl och tydliga tecken på att MJ ägnade sig åt övergrepp på pojkar är en annan.
Citera
2019-03-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Direktlänk till bilden:

Byggnaden:

Logiskt. Och Michael försvann iväg långt bort på ranchen med sin pojke, som t.ex. James Safechuck sagt när han haft med sig en vän, att de försvann för att få vara själva. Sedan hade Stephanie Safechuck broschyr boken och det fanns inte mycket på Neverland när de som fösta gäster började vara där. Regissören har sagt att han och hans team gick över alla uppgifter flera gånger, skulle de inte ha märkt att ritningar över parken inte stämde överens med vittnesmålet?

Citat:
Det handlar inte om antal ggr. Det handlar enbart om James egna tidslinje.

Han hävdar ju att han blev utnyttjad fram till slutet av 1992 och att tågstationen var en av platserna.

Då fanns ingen tågstation på plats. Tågstationen började att byggas i mitten av 1993 och var klar på slutet av 1993. Miko Brandos bröllop var 1994 och då var ju redan allt klart.

James pekade specifikt ut flera platser på Neverland och tågstationen var en av brottsplatserna men han blev ju utnyttjad innan bygget av stationen hade påbörjats
Hur ska han förklara detta?? En brottsplats glömmer man inte, särskilt inte så som James har sagt.

Varför har det klippet varit länkat när det inte ens är rätt del av Neverland som diskuterats som bevis? Det kommer finnas en förklaring i slutänden. Det kan vara "1990 train" med "garaget", han kan ha hittat på alltihop och har då utsatt hela sin familj för otrolig smärta och ska också ha cred för bästa skådespelare genom tiderna. Han kan ha kommit ihåg fel eftersom han var ett barn och förälskad och trodde vad de gjorde med varandra var att visa sin kärlek, men det betyder inte att resten inte är sanning. Det finns såklart bevis, ritningar, kvitton, foton på bygget någonstans och när exakt det började. James Safechuck intervjuades i två dagar under många timmar så det finns säkert mer information om vilken "train station" han specifikt pratade om eller inte pratade om.

Citat:
I stämningsansökan skriver han att han ska ha sagt till sin mamma 2005 att MJ var en ”bad guy” och att han hade blivit utnyttjad (”briefest statements about abuse”). OM detta nu stämmer vad är det för morsa som då inte ser till att hennes son förgripare åker dit (i samband med rättegången 2005)??

En morsa som ser sin son i panik och ber henne att inte säga något, och en morsa som fortfarande vill leva i förnekelse. Den här dokumentären har verkligen öppnat upp ögonen för allmänheten om hur det ofta går till, hur och varför det kan ta årtionden innan man inser vad det i själva verket var för "kärlek och omsorg." Och det kan ta en livstid att acceptera. Att börja förstå är inte det samma som att kunna sammankoppla självhatets uppkomst. Varför får folk panik när de håller på att bli påkomna med något? Varför säger många att det var obehagligt, man var rädd, men att man känner lättnad av att ha erkänt? Varför kan folk bli triggade av en fysisk beröring på ett speciellt sätt och få ett sammanbrott, eller bli triggad och slåss för något som lät oskyldigt? Jag trodde folk skulle börja förstå efter Patrik Sjöberg, Christian Skaar Thomassen och Yannick Tregaro, men den totala chocken jag hört när jag har pratat om LN så har flera sagt med förskräck "herregud de tyckte om det, de var kära i honom!! varför var han hemma hos familjen? men...var det samtycke eller inte, jag förstår inte hur de fortfarande kan ha känslor, för det låter ju som det? varför gråter de inte eller skriker hur mycket de hatar honom? hur kan man behålla ringar efter någon som våldtog dig som barn? hur kunde de inte förstå som barn att det är obehagligt och inte rätt om en vuxen man börjar ta på dig?" Folk var verkligen tvungna att se steg för steg, se mönstret och se varenda detalj hur det går till för att ens börja kunna greppa hur grooming fungerar. Man märker också väldigt snabbt vilka som satt och lyssnade de fyra timmarna och vilka som satt och pratade eller med näsan i mobilen under tiden.

Och som jag skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av fnytltosen
Man kan inte fejka trauma så här, det finns inte en skådespelare i världen som kan förmedla det James Safechuck har visat. Michael har ljugit om så mycket i sitt liv och man behöver bara lyssna och se hur han uppfört sig med de här småpojkarna för att förstå vad han var för något och gillade sexuellt. De såg ju för fan ut som förälskade par. Alla vittnesmål gör mig bara ännu mer övertygad, men det är Michael som fäller sig själv. Och allt de hittade på Neverland som försöker förklaras bort, det är så sjukt om man endast fokuserar på Michael. Det är både lustigt och skrämmande när man hör så många säga att Michael var en naiv 9-åring i en vuxen mans kropp som behövde sova med pojkar natt efter natt för att han inte hade en barndom, hur det ens skulle vara logiskt, men samtidigt var han också en otroligt smart, intelligent och hänsynslös person för att få sin vilja igenom, och många känner väl målmedvetna och ambitiösa människor, tänk då på den här nivån. Folk klagar på "hollywood-musiken" och alla drones shots, med det fick man mer förståelse för hur familjer kunde förföras av drömmen och det drömlika livet de fick uppleva, samtidigt som att de inte kan anknyta till personerna som upplevde det, för då känns det bra och i perspektiv har de ingen förståelse för det gamla jaget, och har svårt att förlåta sig själva efter så många år.

Och han kunde inte sluta, det är ett av de största bevisen.

Hur mycket måste man blunda, hålla för öronen och kasta all logik för mänskligt beteende? Michael var en ACT, han var sedan barn uppvuxen med att underhålla och vara en person på scen. Men alla människor är det till en grad, vi anpassar oss och beter oss inte samma utåt inför alla. Kolla på det Paul Anka sa om Michael, låter det som någon som bara ville barn väl att ha i den miljön? Michael borde ha blivit omyndighetsförklarad istället för att sova med småpojkar och kräva tillbaka en förlorad barndom genom deras kroppsliga närhet. Varje ursäkt och argument för Michael Jacksons beteende borde börja med "I den här berättelsen är det de här reglerna som gäller. Håller sig berättelsen inom de ramarna så är det bara att acceptera."

Och om Michael hade levt idag och inte varit en död martyr sedan 10 år tillbaka, så hade han fått det jävligt svårt att klara sig ur det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in