2019-03-28, 10:46
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinhofland
Har du metallic färg eller inte? Min jobbil har inte metallic och tvättas i biltvätt en gång i veckan och syns inte alls att den tvättas på macken. Metallic färg kan vara lite mer känslig. Tvätta på en nyare anläggning om du hittar. Eller googla fram vart du kan få den handtvättad. Brukar inte vara allt för dyrt.

Jag lämnade in bilen för både utvändig och invändig manuell tvätt/rengöring igår och det kostade bara 300kr.
Behöver man bara utvändigt så tror jag dom tog 199kr. Blir något dyrare om det är en större bil, men ändå rätt billigt måste jag säga.
Citera
2019-03-28, 10:55
  #26
Medlem
Tryckkokarens avatar
Automattvättar gör rent men inget man kör in sin nya bil i.
Samtidigt så är tvättreporna man får i dem lätt att polera bort med maskin.

Under sommarhalvåret så brukar jag tvätta bilen i borstlösa automattvättar, om jag inte orkar åka till en GDS-station.
Citera
2019-03-28, 11:07
  #27
Medlem
Om du vill nörda ner dig TS, hur man professionellt tvättar en bil ,se denna videon!
FB är inget bra forum för denna fråga, den slutsatsen drar jag av de svar Ts har fått i denna tråd.

https://www.youtube.com/watch?v=uWmtLSQYbys

Ps.
Åk aldrig till en 100kr tvätt. dom vet inte vad dom sysslar med!!!
Jag åkte med en kollega för ett par veckor sedan, hen fick ett infall att tvätta sin splitter nya bil i en av dessa 100kr tvättar ,efter tvätten rann rostskyddsmedel längs Bildörrströsklarna , avfettningsmedlet som tvätten använde löste alltså upp rostskyddet, katastrof!
__________________
Senast redigerad av givemeyourmoney 2019-03-28 kl. 11:15.
Citera
2019-03-28, 11:41
  #28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Finns väl en hel tråd om hur man ska tvätta bilen? Läs den,många bra tips där!👍
Det är ju inte så svårt. Felet var ju att TS inte orkar tvätta bilen.
Citera
2019-03-28, 23:39
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Hej alla. Jag har en ny och fin Volvo V90 Cross Country. Jag har haft den ett tag osv. , men grejen är det att jag har aldrig tvättat den ordentligt. Jag har bara sköljt bilen med högtrycksvatten på OK eller så. Och jag har inte tvättat den själv ordentligt för att för det första är jag inte säker hur jag ska göra, och för det andra är jag kanske lite lat. Så vad tror ni? Borde jag köra in bilen i "autotvätt"? Och kanske skita i om det kommer lite repor på bilen som alla säger det kan göra? Kanske det inte alltid kommer repor?

Vågar jag göra det?? Skulle ni göra det?

Mvh

Absolut inte, jag handtvättar alltid mina bilar förutom en gång nu i december.. Bara för att relatera så är det en 1år gammal XC90, lacken var i mycket gott skick pga noggrant handtvätt sedan ny, de är ganska hårda i lacken. Sen hade jag några månader under mitt husbygge, småbarn och eget företag där det bara inte gick att få tiden till en ordentlig handtvätt. Tillslut tänkte ja, äh skitsamma jag testar. 150spänn automattvätt blev 5000 plus moms för att återställa klarlacken. Polerar för det mesta mina bilar själv men pga tidsbrist fick jag lämna in den. Den såg FÖRJÄVLIG ut, jag fick fan i mig panik. Fick liknade resultat som i klippet "gördetmedrw" piskrepor och små virvlar av all skit/grus som åkt runt.
Citera
2019-03-29, 07:59
  #30
Medlem
kevinhoflands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag lämnade in bilen för både utvändig och invändig manuell tvätt/rengöring igår och det kostade bara 300kr.
Behöver man bara utvändigt så tror jag dom tog 199kr. Blir något dyrare om det är en större bil, men ändå rätt billigt måste jag säga.
Ja betydligt billigare och bättre än dyraste tvätten på en mack.
Citera
2019-03-29, 09:07
  #31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Absolut inte, jag handtvättar alltid mina bilar förutom en gång nu i december.. Bara för att relatera så är det en 1år gammal XC90, lacken var i mycket gott skick pga noggrant handtvätt sedan ny, de är ganska hårda i lacken. Sen hade jag några månader under mitt husbygge, småbarn och eget företag där det bara inte gick att få tiden till en ordentlig handtvätt. Tillslut tänkte ja, äh skitsamma jag testar. 150spänn automattvätt blev 5000 plus moms för att återställa klarlacken. Polerar för det mesta mina bilar själv men pga tidsbrist fick jag lämna in den. Den såg FÖRJÄVLIG ut, jag fick fan i mig panik. Fick liknade resultat som i klippet "gördetmedrw" piskrepor och små virvlar av all skit/grus som åkt runt.
Haha kan informera och glädja min herre med att det snart är april..... :-)

Lärde mej av en som jobbar på lackverkstad att INTE tvätta bilen mellan dec-mars. Detta pga att saltet lättare kommer åt lacken på en nytvättad bil. Smutslagret lägger sej som ett skydd mot salt.
Citera
2019-03-29, 09:36
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmxmail67
Haha kan informera och glädja min herre med att det snart är april..... :-)

Lärde mej av en som jobbar på lackverkstad att INTE tvätta bilen mellan dec-mars. Detta pga att saltet lättare kommer åt lacken på en nytvättad bil. Smutslagret lägger sej som ett skydd mot salt.

Det där jävla saltet alltså! Tycker dom ska sluta med det. Jag växte upp i Jämtland och när jag tog körkort så var det förbud mot saltning i Jämtland. Osäker på om dom har släppt på det förbudet nu eller inte, men i alla fall så lärde man ju sig att köra på snöiga och isiga vägar och det var aldrig något problem eftersom man var van med det och anpassade farten osv.

Körde man dessutom sällan utanför Jämtland så höll sig bilarna rostfria också.
Rent idioti att vi saltar vägarna när bilarna förstörs av det. Bättre att folk lär sig köra på vintervägar istället.
Citera
2019-03-29, 11:38
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Moderna biltvättar repar inte lacken, tvätta på du.
De som handtvättar sina bilar har nån form av libidostörning.

Vad snackar du om? Det blir absolut repor av moderna biltvättar. Men ljug för dig själv och andra, gör det
De som inte orkar offra 20-30 min för att få en renare och fräshare bil både utvändigt och invändigt är lata soffpotatisar.
Citera
2019-03-29, 12:07
  #34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shelton666
Vad snackar du om? Det blir absolut repor av moderna biltvättar. Men ljug för dig själv och andra, gör det
De som inte orkar offra 20-30 min för att få en renare och fräshare bil både utvändigt och invändigt är lata soffpotatisar.
Ja du, det kanske finns de som tycker att det finns viktigare saker i livet än bögputsa på en biljävel! Det har absolut inte något med lathet att göra. Jag vet ingen som har mer än 24 timmar per dygn att tillgå, så de allra flesta måste prioritera vad de ska lägga sin tid på. Vad väljer du bort när du lägger tid på att tvätta bilen? Tid med nära och kära? Laga riktig mat istället för att ta en rullkorv på macken när du tvättat? Ett träningspass på 30 minuter?

Vem med alla hästar i kanoten ligger med näsan tio centimeter över lacken för att se om det framträder några små repor i motljus? På en dussinbil? Sjukt beteende!
Citera
2019-03-29, 12:14
  #35
Medlem
Kissar-Publikts avatar
Jag skulle aldrig automattvätta eller ens tvätta den i det kommunala vattnet. Just rent vatten är nyckeln till att hålla bilen snygg i många år. Därför brukar jag köra den till ett närliggande naturreservat, och tvätta den där det finns en liten sjö med kristallklart och rent vatten.
Citera
2019-03-29, 12:25
  #36
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinhofland
Har du metallic färg eller inte? Min jobbil har inte metallic och tvättas i biltvätt en gång i veckan och syns inte alls att den tvättas på macken. Metallic färg kan vara lite mer känslig. Tvätta på en nyare anläggning om du hittar. Eller googla fram vart du kan få den handtvättad. Brukar inte vara allt för dyrt.
Fast är det verkligen så?
Klarlack ligger ju på enfärgade bilar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in