2019-03-27, 18:31
  #1
Medlem
Hej alla. Jag har en ny och fin Volvo V90 Cross Country. Jag har haft den ett tag osv. , men grejen är det att jag har aldrig tvättat den ordentligt. Jag har bara sköljt bilen med högtrycksvatten på OK eller så. Och jag har inte tvättat den själv ordentligt för att för det första är jag inte säker hur jag ska göra, och för det andra är jag kanske lite lat. Så vad tror ni? Borde jag köra in bilen i "autotvätt"? Och kanske skita i om det kommer lite repor på bilen som alla säger det kan göra? Kanske det inte alltid kommer repor?

Vågar jag göra det?? Skulle ni göra det?

Mvh
Citera
2019-03-27, 18:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Hej alla. Jag har en ny och fin Volvo V90 Cross Country. Jag har haft den ett tag osv. , men grejen är det att jag har aldrig tvättat den ordentligt. Jag har bara sköljt bilen med högtrycksvatten på OK eller så. Och jag har inte tvättat den själv ordentligt för att för det första är jag inte säker hur jag ska göra, och för det andra är jag kanske lite lat. Så vad tror ni? Borde jag köra in bilen i "autotvätt"? Och kanske skita i om det kommer lite repor på bilen som alla säger det kan göra? Kanske det inte alltid kommer repor?

Vågar jag göra det?? Skulle ni göra det?

Mvh

Bara att välja....

Är du för lat, så kör automattvättar, många tusen bilar (även nya) automattvättar varje dag. Det går för det allra mesta bra och blir vanligtvis rent. Risken för repor är liten men finns.

Är du mer rädd om din bil, så läser du på lite om hur man gör en ok handtvätt själv, i t ex en gör det själv hall. Det blir ofta bättre tvättat och renare, med mindre risk för repor, men är du klantig så kan du få repor ändå (men det beror ju mest på dig själv, hur energisk och noga du är)
Citera
2019-03-27, 18:40
  #3
Medlem
orvarens avatar
Finns väl en hel tråd om hur man ska tvätta bilen? Läs den,många bra tips där!👍
Citera
2019-03-27, 18:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Finns väl en hel tråd om hur man ska tvätta bilen? Läs den,många bra tips där!👍

Ok tack. Men jag vill veta hur ni skulle göra i min situation. Skulle ni själva våga ta den risken att tvätta bilen i autotvätt.
Citera
2019-03-27, 18:58
  #5
Medlem
Finska Pinnens avatar
Din bil har redan tvättats i automattvätt säkert en två till fyra ggr förrän du har fått den. Nutidens biltvättar repar inte lacken om det inte kommer något otillbehörligt föremål i borstarna. Större risk med repor är det om tvättar själv och är oaktsam. En hink med vatten som blir smutsig fort, svampen du använder samlar grus. Kul och skrubba den mot lacken då.
Citera
2019-03-27, 18:59
  #6
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Ok tack. Men jag vill veta hur ni skulle göra i min situation. Skulle ni själva våga ta den risken att tvätta bilen i autotvätt.
Varför har du bil? För att du behöver ett transportmedel eller för att skryta för grannarna? Visst kan det bli mikroskopiska repor i lacken som syns i en viss vinkel i solljus, men det är inget som påverkar funktionen och knappast andrahandsvärdet i någon större utsträckning heller.

Förr i tiden, innan det började byggas in airbags i stolarna, så var det vanligt att den som köpte en ny bil direkt satte in överdragsklädsel. Varför då kan man undra? Var det för att andra och tredje ägaren skulle ha en fräsch klädsel? Likadant skulle jag säga att frågan om lacken är, varför ska du spara på lacken till kommande ägare?
Citera
2019-03-27, 19:39
  #7
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Hej alla. Jag har en ny och fin Volvo V90 Cross Country. Jag har haft den ett tag osv. , men grejen är det att jag har aldrig tvättat den ordentligt. Jag har bara sköljt bilen med högtrycksvatten på OK eller så. Och jag har inte tvättat den själv ordentligt för att för det första är jag inte säker hur jag ska göra, och för det andra är jag kanske lite lat. Så vad tror ni? Borde jag köra in bilen i "autotvätt"? Och kanske skita i om det kommer lite repor på bilen som alla säger det kan göra? Kanske det inte alltid kommer repor?

Vågar jag göra det?? Skulle ni göra det?

Mvh

Automattvätt är dyrt och ineffektivt, bilen blir inte helt ren och priserna är löjligt höga.

Tvätta i ett gör-det-själv bås med borste och högtryck, gör följande:
1. Spola av bilen noga med 1 till 2 poletter.

2. Känn igenom borsten med din hand så att det inte är gruskorn i borsten, om så är fallet - byt tvättbås. Spola också igenom bosten med högtryck under några sekunder för försäkra dig om att den är helt fri från grus och sandkorn.

3. Tryck på knappen för borsttvätt och tvätta med borsten med 2 poletter, och se till att det rinner rikligt med schampoo ur borsten när du tvättar med den.
Tvätta uppifrån och ner, utsatta nederkanter och fälgar sist.

4. Spola av bilen med "vax", 1 till 2 poletter.

5. Spola av bilen med "högglans", 1 polett.

Och glöm inte att bilen bör tvättas noga varje vecka!
Citera
2019-03-27, 19:56
  #8
Medlem
Moderna biltvättar repar inte lacken, tvätta på du.
De som handtvättar sina bilar har nån form av libidostörning.
Citera
2019-03-27, 19:58
  #9
Medlem
Jag skulle aldrig någonsin automattvätta en bil som jag är rädd om.
Citera
2019-03-27, 20:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Moderna biltvättar repar inte lacken, tvätta på du.
De som handtvättar sina bilar har nån form av libidostörning.

Tack för svaret! Och tack till alla andra också som svarat!

Mvh
Citera
2019-03-27, 20:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Automattvätt är dyrt och ineffektivt, bilen blir inte helt ren och priserna är löjligt höga.

Tvätta i ett gör-det-själv bås med borste och högtryck, gör följande:
1. Spola av bilen noga med 1 till 2 poletter.

2. Känn igenom borsten med din hand så att det inte är gruskorn i borsten, om så är fallet - byt tvättbås. Spola också igenom bosten med högtryck under några sekunder för försäkra dig om att den är helt fri från grus och sandkorn.

3. Tryck på knappen för borsttvätt och tvätta med borsten med 2 poletter, och se till att det rinner rikligt med schampoo ur borsten när du tvättar med den.
Tvätta uppifrån och ner, utsatta nederkanter och fälgar sist.

4. Spola av bilen med "vax", 1 till 2 poletter.

5. Spola av bilen med "högglans", 1 polett.

Och glöm inte att bilen bör tvättas noga varje vecka!


Tack för detta riktigt bra svaret!!

Mvh
Citera
2019-03-27, 20:58
  #12
Medlem
Prostreet32s avatar
Ingen kommer gråta över lite lackrepor på en V90 om 15 år. Om den ens finns kvar på vägen då...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in