Citat:
Ursprungligen postat av
WoWMeister
Hej alla. Jag har en ny och fin Volvo V90 Cross Country. Jag har haft den ett tag osv. , men grejen är det att jag har aldrig tvättat den ordentligt. Jag har bara sköljt bilen med högtrycksvatten på OK eller så. Och jag har inte tvättat den själv ordentligt för att för det första är jag inte säker hur jag ska göra, och för det andra är jag kanske lite lat. Så vad tror ni? Borde jag köra in bilen i "autotvätt"? Och kanske skita i om det kommer lite repor på bilen som alla säger det kan göra? Kanske det inte alltid kommer repor?
Vågar jag göra det?? Skulle ni göra det?
Mvh
Automattvätt är dyrt och ineffektivt, bilen blir inte helt ren och priserna är löjligt höga.
Tvätta i ett gör-det-själv bås med borste och högtryck, gör följande:
1. Spola av bilen noga med 1 till 2 poletter.
2. Känn igenom borsten med din hand så att det inte är gruskorn i borsten, om så är fallet - byt tvättbås. Spola också igenom bosten med högtryck under några sekunder för försäkra dig om att den är helt fri från grus och sandkorn.
3. Tryck på knappen för borsttvätt och tvätta med borsten med 2 poletter, och se till att det rinner rikligt med schampoo ur borsten när du tvättar med den.
Tvätta uppifrån och ner, utsatta nederkanter och fälgar sist.
4. Spola av bilen med "vax", 1 till 2 poletter.
5. Spola av bilen med "högglans", 1 polett.
Och glöm inte att bilen bör tvättas noga varje vecka!