2019-03-30, 13:49
Medlem
Kissar-Publikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark2
Köpte en ny BMW i November. Den har tvättats i maskintvätt i snitt tre gånger i veckan sen dess. Inga problem med repor i lacken, men då har jag koll på vilka biltvättar som är skonsamma. Sen blir det iofs mindre repor då jag la en ceramiccoating på bilen direkt efter jag hämtat den. Tar ett tag för en maskintvätt att nöta igenom den.
När jag säljer bilen om tre och ett halvt år så kommer den körts i maskin minst 4000 gånger och jag kan lova att köparen inte kommer märka det.

Du är ju fan inte klok. Du säljer din nya bil efter att ha runkat i den i fyra år. Med tre tvättar i veckan blir det 4*3*50 = 600 tvättar. Antar att du får lite rabbat på dina tvättar, så om det kostar 300 kronor tvätten blir det alltså 18 000 kronor, bara för att tvätta utsidan. Antar att du lägger några kronor på insidan också, och vi är uppe i kanske 25 000? !!!

Detta för att vaska av den i gammalt tvättvatten de just kört på en gammal Volvo 240!!!!!!

Jag tvättar den ute i naturen. Mycket trevligare och obegränsad tillgång till rent sjövatten.
Citera
2019-03-30, 14:39
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
"Män" som har ett sjukligt behov av att "vårda" prylar är oftast singel.

Det är en sak att vårda och vara rädd om saker, en helt annan sak när det går till sjuklig överdrift.
Att som BAB7 tvätta bilen 4-5 ggr i veckan är inte riktigt friskt och går klart över gränsen för vad som är att "vårda". Nu har jag ingen direkt koll på vad tvättpoletter kostar, men kommer man under 100 kr för att tvätta en bil? Fem gånger i veckan? Det är alltså i runda slängar 2000 kr/månad eller över 20 000 per år som det kostar att "vårda".

Är det någon som på riktigt tror att de efter tre år kommer att få 60 000 mer för en bil som är handtvättad? Även om de skulle få det så har de ju ändå fått lägga dessa 60 000 på tvättpoletter, plus tiden de kunde gjort något roligare med.

Kör man som jag 15-20 mil om dagen, så krävs det att bilen tvättas några gånger i veckan för att hålla den i pefekt skick, ren och blank.
Folk är olika, och jag vägrar köra runt i en smutsig bil.
Citera
2019-03-30, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Som sagt, en lättare störning alltså. Jag gissar att alla dina kryddburkar står med etiketten utåt, ev. också i bokstavsordning? Dina fjärrkontroller ligger i en bestämd ordning på soffbordet?

Det handlar alltså inte om att vara "rädd om" eller att behålla värdet, utan ett tvångsbeteende. Att skylla på "tvättrepor" är bara en bortförklaring av ett sjukt beteende man inte riktigt vill stå för.

Och hos dig ser det ut som ett zigenarläger? Jag tycker det är rätt uppenbart att du projicerar dina egna tillkortakommanden mot bättre folk som har ordning och reda i tillvaron. Håll käften och jobba med dina egna brister och lathet istället för att förespråka kaoskultur.

Det handlar om att vara rädd om sina grejer i allra högsta grad. Det här är grundläggande saker som man lär sig från barnsben och som inte annat cementeras under värnplikten där ordning och reda samt materialvård är A och O.
Citera
2019-03-30, 14:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Kör man som jag 15-20 mil om dagen, så krävs det att bilen tvättas några gånger i veckan för att hålla den i pefekt skick, ren och blank.
Ja visst, mår du bra av att ha en ren bil och tycker att det är värt 15-20 000 per år så är det ju ditt val. Jag kan själv leva med att bilen är smutsig och lägger hellre samma pengar på en resa.

Återigen kommer det fram att det egentligen inte är automattvätten eller tvättrepor som är grundproblemet, det är något helt annat som framkallar det här beteendet.
Citera
2019-03-30, 15:08
Medlem
endymions avatar
In med skiten i maskin!

Folk grinar över "tvättrepor", ja, det kommer man få ändå.
Citera
2019-03-30, 15:27
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Och hos dig ser det ut som ett zigenarläger? Jag tycker det är rätt uppenbart att du projicerar dina egna tillkortakommanden mot bättre folk som har ordning och reda i tillvaron. Håll käften och jobba med dina egna brister och lathet istället för att förespråka kaoskultur.

Det handlar om att vara rädd om sina grejer i allra högsta grad. Det här är grundläggande saker som man lär sig från barnsben och som inte annat cementeras under värnplikten där ordning och reda samt materialvård är A och O.
Jag skulle nog säga att min analys var ganska mitt i prick och du vill inte kännas vid att du har en störning, därför blir du aggressiv.

Du kanske har svårt att föreställa dig detta, men allt som inte är i preussisk ordning behöver inte vara zigenarläger eller kaoskultur. I dina ögon kanske det är en "brist" att inte sortera böcker i bokstavsordning, storleksordning eller färgordning, hur de är sorterade är oväsentligt, det viktiga är att de är sorterade, annars är det "kaos". Som för de flesta andra så kommer du att möta tillfällen där du blir tvungen att välja vad som är viktigt, vad som kan vänta, eller inte behövs alls.

Vad gäller värnplikt, materielvård, ordning och reda så försvann det för drygt 15-20 år sedan när de gamla fanjunkarna med järnkoll på allt skickades hem med förtida pension och ersattes av karriär- och materielkåta stridspittar. Soldaten idag kan inte ens vårda sina kängor, eller vet varför det är viktigt.
Citera
2019-03-30, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Ok tack. Men jag vill veta hur ni skulle göra i min situation. Skulle ni själva våga ta den risken att tvätta bilen i autotvätt.

Jag hade tvättat själv med handtvätt har alltid gjort det med min bil.

Jag hade aldrig kört in min bil i en autotvätt
man får räkna med repor.

Bilen blir renare när du tvättar själv
lycka till.
Citera
2019-03-30, 16:17
Medlem
Kissar-Publikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Vad kostar det att hålla den snygg på insidan?

Vad gör du när du får en parkeringsbuckla?

Hur känns det att skölja av din bil med vatten som just använts för att skölja en gammal Volvo?
Citera
2019-03-30, 17:17
Medlem
erpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Ingen kommer gråta över lite lackrepor på en V90 om 15 år. Om den ens finns kvar på vägen då...
Trög du är.
Citera
2019-03-30, 22:31
Medlem
Jag har aldrig tvättat bilen i en automattvätt utan alltid med högtryck. Bilen är utrustad med ett speciellt sorts tackräcke som ev. kan skapa problem i automattvätten. Jag tycker det fungerar väldigt bra att spola av bilen med högtryck men periodvis krävs det mer.

- Jag kör vanligtvis högtryck med två poletter och då blir bilen väldigt ren. Finns dock inte tid att stå att fundera utan det är fokus hela tiden. Vid varje tvätt använder jag avfettning som sprejas på fälgar och ev. andra utsatta platser

- Periodvis tar jag med en hink och en tvättsvamp. Sköljer snabbt av bilen med en polett ch fyller på hinken. Vaskar av hela bilen med tvättsvamp vilket inte tar mer än några minuter. Sköljer sedan av med vatten, vax, etc. vilket tar en polett. Kan bli totalt tre polletter när det är vinter och mycket slask.

- Periodvis tar jag ut gummimattorna i bilen och sköljer även dessa. Jag vet att det inte är så snyggt med gummimattor men orkar inte med att få den (dyrbara) inredningen smutsig.

- Periodvis, mer sällan än jag vill erkänna, dammsuger jag även bilen. Tar ca tio minuter.

Som summering tycker jag det är värt att bara använda högtryck. Bättre resultat, billigare, inga repor och det tar inte längre tid. Jag tycker inte TS ska köra automattvätt med sina nya och fräscha Volvo.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in