2019-03-28, 22:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Men i det här fallet ska vi jo alla anta att båda verkligen vill dö. Eller hur. Inget indirekt rop på hjälp. Och inget där man bara vräker i sig det man har hemma - vad det nu är. Men en mycket väl planerad mord och självmord över månader. Då skulle man kunna anta att man hade några minuter att fundera hur man skulle dö. Och jag tror nog att man hade det och då fanns inte förgiftning med - i alla fall inte hos en av föräldrarna. Jag kan inte förklara mig det annars.
?

JA - en hel polisutredning som kallas förundersökning visar via föräldrarnas efterlämnade material att båda ville dö.

NEJ - det är inte ett rop på hjälp eftersom dom snarare allierar sig i klass med en självmordspakt.

JA - de påstår att de fattat beslutet på hösten. Om de sen ältat, tvekat, våndats, funderat, vägt fram och tillbaka vet vi inte. Den 3 Januari verkar det dock vara fattat beslut iom testamente samt daterat avskeds/förklaringsbrev.

JA - det finns planerade mycket allvarliga su-försök som dock misslyckas för att det är en större risk för överlevnad än vid vad som kallas våldsamma metoder. För att de givetvis tror att de beräknat rätt.
Citera
2019-03-28, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det går bra att arbeta med depression - det tar sig många olika uttryck beroende på att det är individuellt. En del håller skenet uppe tills de dör; spelar rollspel och håller fasader utåt.

Ja, det kan ge nästintill katatoni i sin värsta form (psykomotorisk). Däremot är det risk för självmord på väg ner i en djup depression eller på väg upp ur. Däri finns faran för där är det handlingskraft.

Trådsanning eller inte så är depression den enskilt vanligaste markören vid självmord som då familicide/murder-suicide även innefattar.

Men mår man så dåligt så tror jag att man normaltt sjukskriver sig först och främst. Men det verkar inte som att det här paret ens tänkte så. Vad vi vet.

Fast ok: människor tänker olika. Kanske ville man visa ända in i det sista att man gjorde ett bra jobb på jobbet och ville bli ihågkommen för just det? Vet inte, men bara tanken får mig att rysa och tänka på hur sneda tankar paret kan ha haft.

Plikten framför allt. Men att man i stället missade själva livet.
Citera
2019-03-28, 22:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Inte jag heller. Vill man VERKLIGEN dö så kastar man sig troligen framför ett tåg eller utför att stup. Eller - ok - hänger sig.

Många metoder tex med tabletter verkar mera vara ett rop på hjälp. Vilket jag inte tror att det handlade om i det här fallet alls.
Jobbar du med de här personerna? Har du koll på vad de tagit och vad de avslutat tillvaron med? Brukar du prata med förtvivlade anhöriga som letat efter dom? Läst många avskedsbrev eller sms?

Det är just sådana spekulanter som dig som talar i generella termer att det är rop på hjälp som är ett problem. För att man riskerar tolka dem som "bara" rop på hjälp. Det är snarare den här gruppen man kan fånga upp men som är i en stor riskzon för att de misslyckades.
Citera
2019-03-28, 23:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Men mår man så dåligt så tror jag att man normaltt sjukskriver sig först och främst. Men det verkar inte som att det här paret ens tänkte så. Vad vi vet.

Fast ok: människor tänker olika. Kanske ville man visa ända in i det sista att man gjorde ett bra jobb på jobbet och ville bli ihågkommen för just det? Vet inte, men bara tanken får mig att rysa och tänka på hur sneda tankar paret kan ha haft.

Plikten framför allt. Men att man i stället missade själva livet.
Livet som inte hade någon mening.
Citera
2019-03-28, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Funderar mycket på varför familjen hittades döda var för sig i egna rum. Varför inte tillsammans i samma säng eftersom det var en tajt familj?

Skulle aldrig mörda någon och i synnerhet inte mina egna barn. Men om jag hade gjort det av barmhärtighet så hade jag velat vara barnen nära in i döden

Därför att morden begicks inte av barmhärtighet. Morden begicks för att någon ansåg att de inte kunde leva ett liv i egentlig mening. Den grova sanningen.
Citera
2019-03-28, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalops84
All cred till de båda. Framförallt att han klarade berätta det i tv. Man slungades med i huset i hans berättelse. Usch så hemskt!

De var inte i mordhuset, utan ett helt annat hus. Familjens ytterdörr var mörkbrun... med en oklädd krans.
Citera
2019-03-28, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag har träffat på flera som haft djup depression och dom jag träffat har knappt pratat o inte velat ha mat utan bara vill ligga i sängen . Mycket ångest så klart.

Hur kunde de arbeta i en djup depression?
Är det inte en trådsanning att Hanna hade depression? Hon var med i MIND på facebook och där brukar man vara med om man själv mår dåligt ELLER om en anhörig mår dåligt psykiskt och man kan även vara med om man arbetar med psykiskt sjuka personer.

Finns grader av depression, räckte med en mild släng för att föräldrarna skulle mörda. Nej, det är något annat som hänt här. Metoo i Bjärred tror jag mer på.
Citera
2019-03-29, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Du har säkerligen inte missuppfattat vad Niklas Långström
sa och att han pratade i generella termer. (Jag var tvungen
att ta emot telefonsamtalet så jag kunde ej lyssna så aktivt
på intervjun.)

Tur att möjligheten att se programmet i efterhand finns.

Meningslöst snack eftersom det fanns så speciella omständigheter runt familjen.

Var det någon som tänkte på att polisen som var inne i huset hejdade sig när han beskrev hur O hängde?
Det var något han tänkt beskriva, men som det var locket på.
Citera
2019-03-29, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Finns grader av depression, räckte med en mild släng för att föräldrarna skulle mörda. Nej, det är något annat som hänt här. Metoo i Bjärred tror jag mer på.

Jag tror nu att de dödade sina barn av barmhärtighet, ett äkta barmhärtighetsmord!
Citera
2019-03-29, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det går bra att arbeta med depression - det tar sig många olika uttryck beroende på att det är individuellt. En del håller skenet uppe tills de dör; spelar rollspel och håller fasader utåt.

Ja, det kan ge nästintill katatoni i sin värsta form (psykomotorisk). Däremot är det risk för självmord på väg ner i en djup depression eller på väg upp ur. Däri finns faran för där är det handlingskraft.

Trådsanning eller inte så är depression den enskilt vanligaste markören vid självmord som då familicide/murder-suicide även innefattar.

Trådsanning!!! O berättade på jobbet och skolan visste att familjen var i kris sedan många år. "Veckans brott" var veckans bottennapp när de skulle beskriva ett specifikt fall och missade varenda fakta runt just detta brott. Offren blev statistik bara.
Citera
2019-03-29, 00:04
Medlem
develis avatar
Niklas Långström i Veckans brott om Bjärredfallet.
Citat:
- Hur ska man förstå att dom här föräldrarna kunde göra nåt sånt här?

"Det vi har en hel del kunskap om ändå det är att när föräldrar dödat sina barn så finns det ofta inslag av svårt psykiskt lidande så att säga och det kan då handla oftast om depressionssjukdomar - en bild av världen som handlar om att de finns inget hopp för oss, vi orkar inte - de finns inget hopp för oss och i det här fallet så utvidgas det att även omfatta dom barn som finns i familjen.

- Du menar då att det är en depression eller en psykisk sjukdom eller?

"Ja, och man får vara försiktig här för vi känner inte, jag känner inte som läkare till det här specifika fallet men jag bygger på vad vi vet om dom dom här fallen i Sverige och då vet man att om man jämför med personer som begår andra typer av dödligt våld t.ex. dödar nån, det kan vara en partner eller det kan vara en kompis på nåt sätt eller en annan kriminell person - då finns det mycket mer av missbruk, personlighetsstörningar, tidigare våldsbrott alltså sånt som utmärker en våldsam och kriminell livsstil.

Men när människor dödar sina barn då finns det ofta mycket tydligare komponenter av antingen psykossjukdom, depressions eller psykoser med depressionsinslag - men också depressioner av den här typen som kan komma senare i livet hos personer som i övrigt är rätt välfungerande.
Det här var ju en familj som hade jobb och som i många avseenden var en välfungerande övre medelklassfamilj. Då känner man inte igen dom här vanliga sårbarhetsfaktorerna som oftast finns hos personer som begår allvarliga brott.

- Men att båda föräldrarna då gör det här i samförstånd, det måste ju vara väldigt ovanligt?

" Ja, jag känner inte till nåt liknande och vi ska komma ihåg att den här typen av ärenden där barn dödas av sina föräldrar det kanske är 5-6 sådana fall per år i Sverige så det är som tur är väldigt ovanligt och historiskt lågt kan man säga från hur det sett ut i tidigare århundraden.
Men just det där samförståndet, att man delar upplevelsen av depressiv, att den är en sorts samsyn i det är ovanligt, jag har inte hört talas om det i den här typen av ärenden.

- Vad kan man göra för att förhindra den här typen av mord?

"Ja, som alltid är det väldigt svårt att förhindra väldigt ovanliga företeelser. Dom allra flesta som lider av en depression är ju inte närheten av att skada sina andra så utmaningen blir ju när blir vanlig depressionssjukdom som vid vanlig psykisk ohälsa så allvarlig därför den riskerar leda till att man helt enkelt gör det här självdestruktiva som också drabbar dom andra? Man dödar hela sin familj.

- Och hur ska läkare, psykologer, psykiatriker ta reda på det då?

" Ja, det här är ju också känsligt förstås för det är kanske inte första frågan man vill höra när man kommer till sin distriktsläkare - hur mår du för övrigt i din depression, har du funderat på att ta livet av dina barn?
Alltså det handlar ju mer om känns det som att du inte orkar, det handlar om hur vi frågar kring dom, försöka få upp frågor kring livsleda, känsla av att man inte orkar längre fast det är svårt och det är en knepig avvägning mellan respekt för patienter och att åstadkomma en eventuell skillnad där."
Avskrift:
https://www.svtplay.se/video/21663130/veckans-brott/veckans-brott-avsnitt-8

Citera
2019-03-29, 00:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Trådsanning!!! O berättade på jobbet och skolan visste att familjen var i kris sedan många år. "Veckans brott" var veckans bottennapp när de skulle beskriva ett specifikt fall och missade varenda fakta runt just detta brott. Offren blev statistik bara.
Föräldrarna håller givetvis upp fasaden vad det gäller att ta livet av sig och döda barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in