2019-03-28, 17:42
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tagen rätt ur luften?
Med tanke på att både ÅK likaväl som polis inte kan stå och gissa i den frågan så är det mer troligt att
frågan ställts till rättläkaren i förhållande till medvetandegrad och mängd som ses i urin via toxilologiskt svar.

Absolut. Men vi är olika känsliga för gifter. För mig är en "stor dos" 3-4 tabletter Imovane 7,5 mg. Och jag kan nog lova att jag däckar fullständigt 45 min efter intag. Fullständigt. Och jag lär inte vakna av nån väckarklocka. Kanske DET är en stor dos för en toxikolog? Jag vet faktiskt inte. De sa att det inte var en dödlig dos. Och kanske är det så att de bara kände att de behövde bli dövade, så O kunde strypa H, och därefter ta sitt eget liv? Det kan ju vara så. Efter 3-4 piller (enligt min dos då) så skulle inte H kunna hålla sig vaken en längre tid ens med vilja. Inte O heller.
Citera
2019-03-28, 17:43
Medlem
S.k projektion är inte ovanligt här tråden och det är inte svårt att se hur vissa hela tiden använder sig av den typen av försvarsmekanism för att nedvärdera de som har en annan inställning / åsikt. Tycker det är glasklart!

Projektion är en metod att tillskriva andra de mindre önskvärda egenskaperna hos sig själv, helt enkelt.

Det är märkligt att man inte får ha en egen åsikt utan att hånas, som många här tvingas utstå. Nedvärderingar och huvudskakningar.

Hur många i tråden vet egentligen vad som har hänt i bjärredfallet? Ingen vet mer än någon annan såvida man inte är släkt till offren och mördarna. Eller som professionell inblandad i fallet, typ polis, tekniker osv.
Citera
2019-03-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Vad ni inte håller i tanken, är att bara ett par tabletter med hyfsad styrka, är otroligt svår att vara uppe på benen med ens efter en timme. Tio-femton tabletter ska vi inte ens snacka om. Det går inte ens med vilja. Om vi nu inte pratar sockerpiller. Medveten kan du vara, men din kropp kommer inte lyda dig. Tro mig - jag vet vad jag talar om.

Tror säkert du vet vad du talar om. Men allt beror på hur stor dos de petade i sig. Det vet vi inte. Men uppenbarligen tillräckligt för att göra slut på allihop. Sig själva på slutet.
Citera
2019-03-28, 17:51
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack. Det borde finnas andra, reellt lugnande medel, gör det inte det?

Om O är svår att föreställa sig som kund rörande dödliga och illegalt narkotiska preparat oavsett plattform så är han väl troligare för inköp av milt rogivande eller nervositetshämmande. Från primärt skånska läkare då.

Lugnande (orosdämpande) läkemedel kan vara allt från atarax till benzo till barbiturater (det senare hade de antagligen inte tillgång till dock för då skulle de inte behövt hålla på och strypa sig igenom familjemedlemmarna en efter en).

Jag kan äta säkert tio atarax utan att märka något annat än muntorrhet och möjligen att det surrar lite i kroppen men däremot kan jag bara ta en enkel dos lergigan eller benadryl (jag har ätit båda mot åksjuka) innan jag blir både flummig och såsig. Men om jag är tvungen att skärpa mig kan jag säkert pilla i mig fler innan jag däckar fullständigt.

Benadryl kan man för övrigt lätt få tag i utan recept i många europeiska länder (allergi/åksjukemedicin).

"Stora doser" men "kunde agera" låter inte som om det går ihop alls för några mer effektiva sömnmedel.
Citera
2019-03-28, 17:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Absolut. Men vi är olika känsliga för gifter. För mig är en "stor dos" 3-4 tabletter Imovane 7,5 mg. Och jag kan nog lova att jag däckar fullständigt 45 min efter intag. Fullständigt. Och jag lär inte vakna av nån väckarklocka. Kanske DET är en stor dos för en toxikolog? Jag vet faktiskt inte. De sa att det inte var en dödlig dos. Och kanske är det så att de bara kände att de behövde bli dövade, så O kunde strypa H, och därefter ta sitt eget liv? Det kan ju vara så. Efter 3-4 piller (enligt min dos då) så skulle inte H kunna hålla sig vaken en längre tid ens med vilja. Inte O heller.
Jag har redan skrivit att det är helt individuellt beroende på tolerans. Så vad du upplever är vad en med betydligt större mängd kan gå sömnlös på.
Vi vet inte ett dugg vad de tagit, Stilnoct har en halveringstid på 0.3-3.2 timmar.
Citera
2019-03-28, 17:52
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror säkert du vet vad du talar om. Men allt beror på hur stor dos de petade i sig. Det vet vi inte. Men uppenbarligen tillräckligt för att göra slut på allihop. Sig själva på slutet.
Nu dog de ju inte pga intaget av sömnmedel. Och tar det 30-45 min innan den "stora dos sömnmedel de hade i sig" kickat in, så är 30 min ganska mycket för att göra det de planerat: att ta livet av barnen och sig själva. Om de nu inte tagit livet av barnen innan, och först därefter intagit sömnmedel, dödat H och O hängt sig själv.
Citera
2019-03-28, 17:57
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jag har redan skrivit att det är helt individuellt beroende på tolerans. Så vad du upplever är vad en med betydligt större mängd kan gå sömnlös på.
Vi vet inte ett dugg vad de tagit, Stilnoct har en halveringstid på 0.3-3.2 timmar.
Begriper vad du säger. Jag har ingen aning om andra sömnmedel än Imovane och Propavan (det senare fullständigt verkningslöst på mig). Så det är enbart ur den erfarenheten jag skriver. Halveringstiden tror jag inte har nån betydelse här faktiskt. Men det låter jag vara osagt. Har noll koll där.
Citera
2019-03-28, 18:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Lugnande (orosdämpande) läkemedel kan vara allt från atarax till benzo till barbiturater (det senare hade de antagligen inte tillgång till dock för då skulle de inte behövt hålla på och strypa sig igenom familjemedlemmarna en efter en).

Jag kan äta säkert tio atarax utan att märka något annat än muntorrhet och möjligen att det surrar lite i kroppen men däremot kan jag bara ta en enkel dos lergigan eller benadryl (jag har ätit båda mot åksjuka) innan jag blir både flummig och såsig. Men om jag är tvungen att skärpa mig kan jag säkert pilla i mig fler innan jag däckar fullständigt.

Benadryl kan man för övrigt lätt få tag i utan recept i många europeiska länder (allergi/åksjukemedicin).

"Stora doser" men "kunde agera" låter inte som om det går ihop alls för några mer effektiva sömnmedel.
Klart det skiljer sig. Du kommer ha stor mängd i kroppen relaterat till mer normalt intag men ändå kunna agera. Atarax är dock milt som antihistamin.

Nån som suger i sig Oxcand titt som tätt har höjt toleransen och vi snackar inte sådana som sitter under brofästet och delar på lådvin. Ångestfylllda människor kan skena iväg i dos.
Sömnmedel lär knappast tas i lugnande syfte om det är för att kunna mörda barn. Det är likaså något konstigt att Oskar som tänkt hänga sig har det i kroppen. Med risk att somna alltså.
Benso hade jag mer begripit.
Citera
2019-03-28, 18:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Om O hade (haft) någon form av scenskräck som akademiker och tog/tagit preparat exv för att kunna hantera nervositet så kan man tänka sig att de hade både erfarenhet av och tillgång till piller som redan låg hemmavid.

Det säger sig självt att sådana inte däckar, men de borde kunna hämma kraftig nervositet och kanske ångest.

Kan det ha rört sig om ngn variant av anti-depressiva?
Citera
2019-03-28, 18:05
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Klart det skiljer sig. Du kommer ha stor mängd i kroppen relaterat till mer normalt intag men ändå kunna agera. Atarax är dock milt som antihistamin.

Nån som suger i sig Oxcand titt som tätt har höjt toleransen och vi snackar inte sådana som sitter under brofästet och delar på lådvin.
Sömnmedel lär knappast tas i lugnande syfte om det är för att kunna mörda barn. Det är likaså något konstigt att Oskar som tänkt hänga sig har det i kroppen. Med risk att somna alltså.
Benso hade jag mer begripit.
Tror du att dessa föräldrar begrep lika mycket som du? Med bensodiazepiner och sånt menar jag? JAG har lite grand koll på sånt, men just det hade då inte jag fattat. Kanske tog dom sömnmedel bara för att döva och inte visste bättre? Bäst hade varit att skaffa preparat som dövade lustcentrat som då gjorde att man var likgiltig. Är det benso? Jag svamlar här, försöker bara förstå.

Jag tror att föräldrarna helt enkelt tog vad som råkade finnas till hands. De pluggade inte på, läste inte in sig, trots beslut och planering. Det tyder på att de hade noll koll på droger.
Citera
2019-03-28, 18:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Tror du att dessa föräldrar begrep lika mycket som du? Med bensodiazepiner och sånt menar jag? JAG har lite grand koll på sånt, men just det hade då inte jag fattat. Kanske tog dom sömnmedel bara för att döva och inte visste bättre? Bäst hade varit att skaffa preparat som dövade lustcentrat som då gjorde att man var likgiltig. Är det benso? Jag svamlar här, försöker bara förstå.

Jag tror att föräldrarna helt enkelt tog vad som råkade finnas till hands. De pluggade inte på, läste inte in sig, trots beslut och planering. Det tyder på att de hade noll koll på droger.
Nej, det är jag väldigt säker på att de inte gjorde med tanke på deras utbildning och min. Högutbildad rent generellt är inte det samma som att ha koll på läget. Det visar su-försöken.

..och det är exakt vad jag skriver hela tiden om. Att jag tror inte att de hade koll på doser och sorter alls och så har jag lagt till kräkningar som käpp i hjulet. Det verkar heller inte suiciderande personer räkna med risken för.
Citera
2019-03-28, 18:15
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Nej, det är jag väldigt säker på att de inte gjorde med tanke på deras utbildning och min. Högutbildad rent generellt är inte det samma som att ha koll på läget. Det visar su-försöken.

..och det är exakt vad jag skriver hela tiden om. Att jag tror inte att de hade koll på doser och sorter alls och så har jag lagt till kräkningar som käpp i hjulet. Det verkar heller inte suiciderande personer räkna med risken för.
Jag tror inte de kräktes. Tar man det lugnt vid intaget så är det lugnt. Men petade de i sig alkohol också, DÅ hade de kräkts.
Ja du. Detta blir inte lätt att sy ihop när man inte har toxikologirapport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in