Du menar att om det inte står i Koranen att Muhammed hade tio fruar, så hade han inte tio fruar?
När jag läste Koranen, så tyckte jag mig se att det stod i någon av surorna ungefär så här: Profet, det är dig förvisso tillåtet att ta (...antal fruar).
Din diskussion om islam handlar enbart om Koranen. För mig som ateist handlar all religion om de religiösa människorna själva och deras sedvänjor och regler. För de heliga böckerna är för mig bara gamla böcker vars sanningsinnehåll jag inte har någon som helst möjlighet att kontrollera. Att Muhammed som person existerade är jag förstås övertygad om (dummare än så är jag faktiskt inte), och givetvis uppträdde han också som profet, som hävdade att han tog emot meddelanden från Gud. Givetvis fick han också snabbt många supporters och följare, som trodde på honom.
En detalj som gjorde Muhammed så framgångsrik är att han också var en stor krigarkung, som snabbt la under sig stora landområden, där han införde sin religion. De flesta människorna i de landområdena blev muslimer därför att det var bäst för dem själva att underkasta sig den nya religionen, för annars riskerade de nog att bli dödade.
Den här kartan visar att Muhammed la under sig hela den arabiska halvön under sin egen livstid. Sedan fortsatte expansionen under hans efterträdare.
För mig är det de jordiska detaljerna som är viktiga när det gäller religionen. Vilka krig utkämpades? Vem vann? Vilka regler infördes? Hur bestraffades de som bröt mot reglerna?
För mig är islam och muslimer lika med slöjor, moskéer, böneutrop, ramadan, Eid al fitr, koranskolor, fläskförbud, hederskultur, könsapartheid, polygami, barnäktenskap och klaner. Det mesta av det här tycker jag inte om. Så om du ber mig respektera din gud och din religion, så tolkar jag det som att du ber mig respektera slöjor, moskéer, böneutrop, ramadan, Eid al fitr, koranskolor, fläskförbud, hederskultur, könsapartheid, polygami, barnäktenskap och klaner.
Visst kan jag förstå att ni vill fira era religiösa högtider, så därför måste jag respektera ramadan och Eid al fitr på samma sätt som jag respekterar julafton. Men det mesta av det andra som jag förknippar med islam tycker jag inte om, och det respekterar jag inte.