2019-03-28, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
För mig känns det konstigt att promenera på motorvägen om man mördat någon. Snacka om att väcka uppmärksamhet och risken att bli sedd (av många) nära mordplatsen vid tidpunkten för mordet.

Såg att Champagneoclock redan svarat men jag funderade också på det här. Vi har hört att trafiken var gles och GM ville ha minst antal ögon på sig. Tänkte han dessutom svänga in på samma sida efter en stund så var det en lämplig väg. Han räknade nog inte med att en bilist skulle ringa 112.
Citera
2019-03-28, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
För att trovärdigheten ökar utan att röja källan vilket jag inte kommer göra
Precis det jag anade var grunden för ditt beslut för att ange bilföraren mer specifikt, så bra där.

Det andra: Helt rätt! Källor skall inte röjas, de skall vårdas.
Citera
2019-03-28, 07:51
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Precis det jag anade var grunden för ditt beslut för att ange bilföraren mer specifikt, så bra där.

Det andra: Helt rätt! Källor skall inte röjas, de skall vårdas.
Samtidigt ska källor röjas om det inte finns risk att du själv blir röjd. Annars kan det lätt bli pladdertrådar som denna.
Citera
2019-03-28, 07:52
Medlem
Citat:
Alternativet hade varit att gå på gatan vid husen där SD är igenkänd. Hade nog inte varit angenämt om Greta 68 sagt till polisen vid dörrknackningen att hon såg SD gå på gatan runt 23 tiden i raskt tempo... så att smyga tillbaka hem via motorvägsrenen var nog ett bättre alternativ.

Vet ju inte exakt hur det ser ut där men kunde inte personen gått längre från
själva vägrenen å bara lagt sig ner när det kommer en bil?
Citera
2019-03-28, 07:52
Medlem
Någon som har en uppfattning om hur lång sträcka på motorvägen MGM har att gå från MP för att ta närmsta vägen hem?
På den tiden jag hade polisradio (innan Rakel) var dom väldigt snabba på att åka ut när någon var ute och promenerade på motorvägen.
Citera
2019-03-28, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Men eftersom föraren av bärgningsbilen uppenbarligen inte har kunnat ge ett tillräckligt säkert signalement borde polisen väl rimligtvis gå ut och efterlysa fler bilförare som färdades på motorvägen samma tidpunkt och kan dra sig till minnes att de observerat samme man som gick längs vägen. En sådan efterlysning skulle definitivt kunna generera fler vittnen. T.ex. via Efterlyst eller rikstäckande media.

Bärgningskillen var väl troligtvis inte den ende som körde på motorvägen vid den aktuella tidpunkten. Som det är nu kan det mycket väl finnas andra trafikanter som gjort viktiga iakttagelser gällande denne gående man (eller kvinna), men som inte ens vet att det kan ha varit viktigt. Kanske långväga förare på genomresa, boende på annan ort etc. och som hittills inte förstått värdet av sina iakttagelser.

Så varför tiger polisen om detta? Vill de ens lösa fallet? Här finns ju ett ypperligt tillfälle att faktiskt ta hjälp av allmänheten. De sökte ju med ljus och lykta efter diverse gråhåriga tanter och cykelledande tonårstjejer, så problemet ligger uppenbarligen inte i att efterlysa vittnen. Förundersökningssekretess i all ära, men utredarna gör onekligen väldigt märkliga prioriteringar

Håller med om vikten av att efterlysa fler vittnen från motorvägen. Vi har fått höra att trafiken var gles och jag antar att GM snart svängde in mot sitt område, men ändå. Två ögon till kan ha sett mer.
Citera
2019-03-28, 07:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Alternativet hade varit att gå på gatan vid husen där SD är igenkänd. Hade nog inte varit angenämt om Greta 68 sagt till polisen vid dörrknackningen att hon såg SD gå på gatan runt 23 tiden i raskt tempo... så att smyga tillbaka hem via motorvägsrenen var nog ett bättre alternativ.
Hur som helst blir det ju befängt att ens antyda att den här (eventuella) vittnesuppgiften skulle vara ett indicium som pekar mot SD. Det måste ju bo tusentals örebroare i det bostadsområde som du menar att mannen på motorvägen var på väg till, dvs. Nya Hjärsta. Dessutom kan ju promenaden lika gärna ha gått till Gamla Hjärsta. Eller varför inte till Vivalla, som vad jag förstår är det område som ligger i promenadens riktning.
Citera
2019-03-28, 07:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Så där har jag också tänkt, personen kanske är i chocktillstånd och
vill bara därifrån, eller hem.
Med tanke på intervallvis skrikande i kanske upp emot 5min så hade
mördaren det troligtvis inte så lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Såg att Champagneoclock redan svarat men jag funderade också på det här. Vi har hört att trafiken var gles och GM ville ha minst antal ögon på sig. Tänkte han dessutom svänga in på samma sida efter en stund så var det en lämplig väg. Han räknade nog inte med att en bilist skulle ringa 112.
Ja det är klart, man behöver nog en viss lokalkännedom för att bedöma vad som kan vara ett rationellt beslut i rådande läge. Jag lyssnar en del på Radio Stockholm och där får trafikredaktionen ofta detaljerade påringningar från bilister som sett någon promenera på motorvägen.
Citera
2019-03-28, 07:58
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Någon som har en uppfattning om hur lång sträcka på motorvägen MGM har att gå från MP för att ta närmsta vägen hem?
På den tiden jag hade polisradio (innan Rakel) var dom väldigt snabba på att åka ut när någon var ute och promenerade på motorvägen.
Skulle uppskatta någon minut i raskt tempo innan han viker vänster upp på Färdemansgatan
Citera
2019-03-28, 07:59
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Hur som helst blir det ju befängt att ens antyda att den här (eventuella) vittnesuppgiften skulle vara ett indicium som pekar mot SD. Det måste ju bo tusentals örebroare i det bostadsområde som du menar att mannen på motorvägen var på väg till, dvs. Nya Hjärsta. Dessutom kan ju promenaden lika gärna ha gått till Gamla Hjärsta. Eller varför inte till Vivalla, som vad jag förstår är det område som ligger i promenadens riktning.
Det är inte så befängt tycker jag, särskilt då SD är misstänkt för mord.
Citera
2019-03-28, 08:00
Medlem
Citat:
Samtidigt ska källor röjas om det inte finns risk att du själv blir röjd. Annars kan det lätt bli pladdertrådar som denna.
Självklart bör man, så långt som möjligt, i sina inlägg visa var ens uppgifter kommer ifrån. Utan att därigenom outa sig eller att oavsiktligt skada nån annan.

Pladdertråd, ja -en träffande beskrivning på denna.
Nu har iofs de där långa, på flödig fantasi baserade utläggningarna om hur mordet "bör" ha gått till, minskat kraftigt.
Så visst har åtminstone nåt blivit bättre under tiden vi väntar på att fallet löses, vilket det ju inte finns så mycket som talar för.
Tyvärr.
Senast redigerad av Carinah78 2019-03-28 kl. 08:10.
Citera
2019-03-28, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Håller med om vikten av att efterlysa fler vittnen från motorvägen. Vi har fått höra att trafiken var gles och jag antar att GM snart svängde in mot sitt område, men ändå. Två ögon till kan ha sett mer.
Jag tror att det var på Ekersvägen (där Daalan bor på andra sidan vägen) som vi fått höra att det var gles trafik. Hur det var på motorvägen vet vi inte men kanske inte så mycket trafik där heller med tanke på tiden.
(Blandade själv ihop vägarna igår när jag inte fick ihop väderstrecken).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in