2019-03-27, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag tycker man kan se en mycket tydlig trend i Sthlm med svenskar som, p.g.a. ekonomiska begränsningar, flyttar till fritidshus som är vinterbonade och som enkelt kan renoveras upp från fritidshus till hus. Kommunalt vatten och avlopp dras ut till fler och fler områden vilket förenklar, men avsaknaden är inget hinder för att fly utanförskapsområden.

Precis, och tittar man på Värmdö och utåt så har det permanenta boendet exploderat sista 10 åren..

Det byggs och köera är brutala i jämförelse med för 10 år sedan(har sommarstuga där ute) man får åka väldigt sent på söndagskvällen om man inte vill sitta i köerna.
2019-03-27, 07:38
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Only in Göteborg

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/grönt-ljus-för-parkeringshus-på-heden-1.14206710

Tack för detta men när du länkar på detta sätt. Kan du inte citera lite ur texten? En länk till en betalvägg är inte särskilt intressant för de flesta av oss.

// CC
2019-03-27, 09:20
Medlem
Finansinspektionen presenterar rapporten Den svenska bolånemarknaden 2019.

Kan ses kl 10 här.

https://www.youtube.com/watch?v=dUkauJ-ozZ8

Ur pressmeddelandet.

Nya bolånetagare amorterar, lånar mindre och köper billigare bostäder, men många har fortsatt stora skulder. Det konstaterar FI i årets bolånerapport. Samtidigt presenteras en FI-analys som visar att det skärpta amorteringskravet har minskat andelen låntagare med stora skulder i förhållande till sin inkomst.

– Allt fler hushåll amorterar. Det är en förändring som har skett de senaste fem åren. Vi ser tecken på en ny amorteringskultur. Det innebär att hushållens motståndskraft ökar, säger FI:s generaldirektör Erik Thedéen.

FI-analysen Färre sårbara hushåll efter skärpt amorteringskrav visar att det skärpta amorteringskravet som infördes den 1 mars förra året har haft avsedd effekt. Andelen nya bolånetagare med stora skulder i förhållande till sin inkomst har minskat.
2019-03-27, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Apropå Majorna och Slottsdkogen med omnejd. Detta är områden för vänster- pk-eliten ned extremt NIMBY-beteende. Titta på gnället när Godhemsgatan skulle bebyggas. Dom som bor där snackar om downsizing och hårdexploatering för andra, men själva vill de bo i en pittoresk småstad.

Fast så är det i princip överallt, min observation är att det hänger ihop en hel del med utbildningsnivå, man vet hur systemet fungerar och vilka rättigheter man har, och hur man kan påverka. Planrisken minskar i områden där samma kunskap förmodligen är lägre.

Edit: Här fanns en artikel...

Citat:
Byggföretagen: För många får överklaga

Publicerat onsdag 21 september 2016 kl 06.00

För många får överklaga bostadsplanerna i Göteborg. Det tycker både fastighetsägarna och byggföretagen.

P4 Göteborg kunde igår rapportera att två tredjedelar av alla bostadsplaner i Göteborg överklagas. I Östra Göteborg så överklagas endast 20 procent av byggplanerna, medans det i Örgryte-Härlanda är omvända siffror. Mikael, boende i Härlanda kan förstå varför det överklagas i hans område.

[...]
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6521044

Edit #2: Utöver detta finns ju även Länsstyrelsen som kan överpröva planer och sätta käppar i hjulen på byggnation.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-03-27 kl. 10:04.
2019-03-27, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Finansinspektionen presenterar rapporten Den svenska bolånemarknaden 2019.

Kan ses kl 10 här.

https://www.youtube.com/watch?v=dUkauJ-ozZ8

Ur pressmeddelandet.

Nya bolånetagare amorterar, lånar mindre och köper billigare bostäder, men många har fortsatt stora skulder. Det konstaterar FI i årets bolånerapport. Samtidigt presenteras en FI-analys som visar att det skärpta amorteringskravet har minskat andelen låntagare med stora skulder i förhållande till sin inkomst.

– Allt fler hushåll amorterar. Det är en förändring som har skett de senaste fem åren. Vi ser tecken på en ny amorteringskultur. Det innebär att hushållens motståndskraft ökar, säger FI:s generaldirektör Erik Thedéen.

FI-analysen Färre sårbara hushåll efter skärpt amorteringskrav visar att det skärpta amorteringskravet som infördes den 1 mars förra året har haft avsedd effekt. Andelen nya bolånetagare med stora skulder i förhållande till sin inkomst har minskat.

Och här kan man läsa bolånerapporten och bilagor.

https://fi.se/sv/publicerat/rapporter/bolanerapporter/den-svenska-bolanemarknaden-2019/
2019-03-27, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Fast så är det i princip överallt, min observation är att det hänger ihop en hel del med utbildningsnivå, man vet hur systemet fungerar och vilka rättigheter man har, och hur man kan påverka. Planrisken minskar i områden där samma kunskap förmodligen är lägre.

Är inte detta jävligt självmotsägelsefullt då "folk" generellt vill ha befolkningstäthet (om man tittar på prisbilderna, är ju inte sällan priset högst i täta områden)? Tänker dessa "bildade" individer ett steg längre, borde de inse att förtätningen gynnar dem. Annars har Sverige hur mkt glesbefolkad lands- och skogsbygd som helst som de kan bosätta sig i.

Tes: "Folk" vill flytta in i färdigbyggda, täta områden men tål inte att bo i områden med byggen "in progress"/som förändras?

En bra/lyckad förtätning torde vara de nya "landshövdingehusen" vid Vagnhallen Majorna. De smälter in skitbra, tom en extra våning "lite diskret" utan att det "stör". Fixfabriken ska bli intressant.

Kan dock tycka att det är lite onödigt att slakta Slottsskogeskolonin när det finns massvis med öde grusplaner och andra "skitplatser" som borde bebyggas (först).

Skrivet från mobil om stavningen är kass.
2019-03-27, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Är inte detta jävligt självmotsägelsefullt då "folk" generellt vill ha befolkningstäthet (om man tittar på prisbilderna, är ju inte sällan priset högst i täta områden)? Tänker dessa "bildade" individer ett steg längre, borde de inse att förtätningen gynnar dem. Annars har Sverige hur mkt glesbefolkad lands- och skogsbygd som helst som de kan bosätta sig i.

Tes: "Folk" vill flytta in i färdigbyggda, täta områden men tål inte att bo i områden med byggen "in progress"/som förändras?

En bra/lyckad förtätning torde vara de nya "landshövdingehusen" vid Vagnhallen Majorna. De smälter in skitbra, tom en extra våning "lite diskret" utan att det "stör". Fixfabriken ska bli intressant.

Kan dock tycka att det är lite onödigt att slakta Slottsskogeskolonin när det finns massvis med öde grusplaner och andra "skitplatser" som borde bebyggas (först).

Det finns såklart olika preferenser, men sedan är ju också den stora majoritet helt omedveten om vad som är värdeskapande, dom har inte en susning. Ett intressant exempel i den där radioinspelningen, Kemal som driver pizzeria någonstans i Härlanda är emot för mycket nybyggen i området när han rimligen borde vara för att det adderas kunder och köpkraft till det område han bedriver sin verksamhet i då hans affärsverksamhet högst troligen skulle gynnas av det genom ökad omsättning.

Sedan får man såklart ha i åtanke att det egentligen bara behövs en individ för att överklaga en detaljplan, det som krävs är lite ideal tid.

Skummar man igenom samrådshandlingar så är några av de vanligaste argumenten i samrådshandlingarna mot nybyggnation exempelvis att ens utsikt hotas, skuggning och solljus, sämre trafiksituation, att byggnadsvolymerna är för stora, att byggnaderna påverkar karaktären på området etc, även rätt vanligt att dom är medvetna om att det finns ett behov av fler bostäder, men på klassiskt NIMBY manér så kan man väl bygga det någon annanstans, oftast så finns det ingen rimlig grund för överklagandena, utan det avslås, så det enda dom egentligen åstadkommer är tidsförskjutningar och kostnadsökningar.

Personligen stör jag mig mer på Länsstyrelsen, tjänstemännen där är fruktansvärt destruktiva. Privatpersoner har jag större överseende med.

Idrottsplatser tycker jag är viktiga, dessutom finns det grönområden i överflöd, men fotbollsplaner etc finns det ett begränsat antal av. Markparkering/asfaltsöken är dock en annan femma, det var verkligen på tiden att en detaljplan togs fram för Masthugget till exempel.
2019-03-27, 16:28
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
White flight från hyresrätt i ett marginaliserat område till fritidshus?

https://sv.wikipedia.org/wiki/White_flight

White flight förutsätter väl att du flyttar dit andra likasinnade flyttat. Fritidshusägare faller nog utanför den kategorin.
Nej, en allmän flykt från mer tättbefolkade samhällen till hus i en mer pastoral miljö. Där bilbränder, skolstök och personen är mer ovanliga.
2019-03-27, 16:57
Medlem
Citat:

Angående de där nya husen, ja jag har varit förbi och dom ser väl ganska bra ut.

Alban Herlitz(Ola Sernekes gamla vapendragare) har även ganska intressanta planer för parkeringsplatsen vid Gröna Vallen, vet inte exakt status på det, men det är i ett extremt tidigt skede, tredimensionell fastighetsbildning med en idrottshall och bostäder. Det var aldrig tänkt att det skulle vara en asfalterad yta där i den ursprungliga stadsplanen, så good find, finns nog en hel del intressant i arkiven. Ett annat exempel på en gammal byggrätt är Castellums pågående bygge vid Amerikahuset, det fanns en oanvänd byggrätt där och den gällande detaljplanen togs fram av 1919 av Lloyd/Amerika linjen, så 100 år gammal detaljplan som dom har fått tolka. hehe

Detaljplan för Fixfabriken är ganska bra tycker jag, hyfsat hög densitet, riktiga kvarter och gårdar, men även lite blandat innehåll, t ex stadsradhus, äldreboende, ny skola, idrottshall osv, lite synd bara att vagnhallen inte ingick i planarbetet men den lär väl ryka så småningom(får man hoppas). Planen blev såklart överklagad, har för mig att det var utsikten...

Planerna har nog HSB och Balder haft rätt länge då dom köpte fastigheten 2012 men nu har dom påbörjat rivningsarbete, tror även de arkeologiska undersökningarna är avslutade, det är en känd stenåldersboplats. Sanering gjordes för länge sedan som jag förstått det. Det finns fortfarande en hel del mark som kommunen äger inom planområdet och som skall markanvisas och jag har för mig att staden faktiskt(för en gångs skull) har en positiv exploateringskalkyl.

Det som verkligen hade varit bra för staden och det området specifikt är såklart om man kunde gräva ner och däcka över Oscarsleden, det kostar en del. När Tysklandsterminalen flyttas ut till ytterhamnarna och all den marken frigörs för stadsutveckling hoppas jag att man även kollar på möjligheten att gräva ner en del av leden.
2019-03-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det finns såklart olika preferenser, men sedan är ju också den stora majoritet helt omedveten om vad som är värdeskapande, dom har inte en susning. Ett intressant exempel i den där radioinspelningen, Kemal som driver pizzeria någonstans i Härlanda är emot för mycket nybyggen i området när han rimligen borde vara för att det adderas kunder och köpkraft till det område han bedriver sin verksamhet i då hans affärsverksamhet högst troligen skulle gynnas av det genom ökad omsättning.

Sedan får man såklart ha i åtanke att det egentligen bara behövs en individ för att överklaga en detaljplan, det som krävs är lite ideal tid.

Skummar man igenom samrådshandlingar så är några av de vanligaste argumenten i samrådshandlingarna mot nybyggnation exempelvis att ens utsikt hotas, skuggning och solljus, sämre trafiksituation, att byggnadsvolymerna är för stora, att byggnaderna påverkar karaktären på området etc, även rätt vanligt att dom är medvetna om att det finns ett behov av fler bostäder, men på klassiskt NIMBY manér så kan man väl bygga det någon annanstans, oftast så finns det ingen rimlig grund för överklagandena, utan det avslås, så det enda dom egentligen åstadkommer är tidsförskjutningar och kostnadsökningar.

Personligen stör jag mig mer på Länsstyrelsen, tjänstemännen där är fruktansvärt destruktiva. Privatpersoner har jag större överseende med.

Idrottsplatser tycker jag är viktiga, dessutom finns det grönområden i överflöd, men fotbollsplaner etc finns det ett begränsat antal av. Markparkering/asfaltsöken är dock en annan femma, det var verkligen på tiden att en detaljplan togs fram för Masthugget till exempel.

Håller inte du med om att Heden/Ullevi nya eller gamla(välj nån av dom) och området vid Valhalla i nuläget är kasst planerat? Nog för att man vill ha fotbollsplaner men lite yteffektiv borde man vara imo då det rör sig om bra lägen som kan utnyttjas bättre.
2019-03-27, 18:18
Medlem
Citat:

Många hyresrätter med bittra människor i Majorna som har det som deltidssysselsättning jämte sjukskrivningen som klagar är min tes.
2019-03-27, 20:45
Medlem
Tulliuss avatar
OP verkar ha haft en plan om att rita om Unité till företagsbostäder. Sthlms stad hade andra tankar. Aktien föll ytterligare. Nu står den i 10 kr.

Nyheten är någon dag gammal och kanske redan har avhandlats här i tråden, i så fall har jag missat det.

Citat:
Diarienr 2019-03809
Ärendegrupp Byggärende
Fastighetsbeteckning Backåkra 7
Diarieplansbeteckning 575 Byggärende
Adress Spanielgatan 2
Ärendemening Ändring från lägenheter till företagsbostäder
Stadsdel Hjorthagen
Ärendestart 2019-03-11
Ärendeavslut
Handläggare Mansour Baghchesara
Senaste beslut
Tillhörande dokument
Dokumenttyp Kategori Beskrivning Datum
Skrivelse Ut Kontorets bedömning: Ansökan kan ej beviljas 2019-03-26
Skrivelse Ut Kontorets bedömning till sökande 2019-03-26
Skrivelse Ut Information till fastighetsägare 2019-03-12
Skrivelse Ut Bekräftelsebrev till sökande 2019-03-12
Ansökan In Ansökan om bygglov med anmälan om kontrollansvarig 2019-03-11
Ritning In Planritning Planritningar, 16 st 2019-03-11
Skrivelse In Planritning Utlåtande tillgänglighet 2019-03-11

http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/Arenden/Aktuellt-arende/?JournalNumber=2019-03809&DataSource=1&SortBy=&SortDirection=1
Senast redigerad av Tullius 2019-03-27 kl. 20:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in