Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
En bra/lyckad förtätning torde vara de nya "landshövdingehusen" vid Vagnhallen Majorna. De smälter in skitbra, tom en extra våning "lite diskret" utan att det "stör". Fixfabriken ska bli intressant.
Angående de där nya husen, ja jag har varit förbi och dom ser väl ganska bra ut.
Alban Herlitz(Ola Sernekes gamla vapendragare) har även ganska intressanta planer för parkeringsplatsen vid Gröna Vallen, vet inte exakt status på det, men det är i ett extremt tidigt skede, tredimensionell fastighetsbildning med en idrottshall och bostäder. Det var aldrig tänkt att det skulle vara en asfalterad yta där i den ursprungliga stadsplanen, så good find, finns nog en hel del intressant i arkiven. Ett annat exempel på en gammal byggrätt är Castellums pågående bygge vid Amerikahuset, det fanns en oanvänd byggrätt där och den gällande detaljplanen togs fram av 1919 av Lloyd/Amerika linjen, så 100 år gammal detaljplan som dom har fått tolka. hehe
Detaljplan för Fixfabriken är ganska bra tycker jag, hyfsat hög densitet, riktiga kvarter och gårdar, men även lite blandat innehåll, t ex stadsradhus, äldreboende, ny skola, idrottshall osv, lite synd bara att vagnhallen inte ingick i planarbetet men den lär väl ryka så småningom(får man hoppas). Planen blev såklart överklagad, har för mig att det var utsikten...
Planerna har nog HSB och Balder haft rätt länge då dom köpte fastigheten 2012 men nu har dom påbörjat rivningsarbete, tror även de arkeologiska undersökningarna är avslutade, det är en känd stenåldersboplats. Sanering gjordes för länge sedan som jag förstått det. Det finns fortfarande en hel del mark som kommunen äger inom planområdet och som skall markanvisas och jag har för mig att staden faktiskt(för en gångs skull) har en positiv exploateringskalkyl.
Det som verkligen hade varit bra för staden och det området specifikt är såklart om man kunde gräva ner och däcka över Oscarsleden, det kostar en del. När Tysklandsterminalen flyttas ut till ytterhamnarna och all den marken frigörs för stadsutveckling hoppas jag att man även kollar på möjligheten att gräva ner en del av leden.