2019-03-27, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nåväl: Var har du hittat belägg för att man kan accelerera upp till över ljushastigheten i relativitetsteorin. Den som i min bok säger att man absolut inte kan det. Och det där med att hastigheten skulle vara relativ, vad menar du med det?

Jag vet inte vad du menar med belägg. Jag säger att den beskrivning vi har av universum och big bang förutsätter att universum expanderar i accelererande fart. Det är inget vi kan förklara med vanliga fysiska lagar, det är vad som händer i universums yttersta kant där rumtiden inte existerar än och följer de vanliga lagarna.
Om man kan acceptera big bang som en teori, trots att den förutsätter ständig acceleration som vi inte kan beskriva med de vanliga modellerna, så kan vi inte förkasta en annan teori som också har förutsättningar som vi inte helt kan förklara med de modeller vi har idag.
Citera
2019-03-27, 00:15
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
"solen" går upp och ner även i Flat Earth teorin. Det är en lampa som går upp och ner vertikalt, samtidigt som disken snurrar, vilket gör att olika delar belyses vid olika tidpunkter och det blir en "solnedgång".
Det stämmer inte med vad jag själv ser. Om solen alltid är ovanför marken någonstas i världen så skulle den synas överallt. Det jag ser är en sol som inte ändrar storlek var den än befinner sig från uppgång till nedgång. Den enkla observationen kan inte plattjordare förklara på ett trovärdigt sätt, de störtlöjliga ad hoc till "förklaringar" jag sett från plattjordshåll stämmer inte alls med vad vi kan se.

Alldeles bortsett från existensen av midnattssol över Antarktis enlgt den larviga modellen av jorden som plattjordarna menar är hur den ser ut. Vidare bortsett från att ljuset från solen är parallellt vilket är omöjligt enligt samma tramsmodell.
Citera
2019-03-27, 00:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag vet inte vad du menar med belägg. Jag säger att den beskrivning vi har av universum och big bang förutsätter att universum expanderar i accelererande fart. Det är inget vi kan förklara med vanliga fysiska lagar, det är vad som händer i universums yttersta kant där rumtiden inte existerar än och följer de vanliga lagarna.
Visst finns det saker man inte kan förklara, men att man inte vet allt betyder inte att det skulle vara något evidens för en platt jord.

Du påstår att jorden accelererar konstant med gravitationskonstanten 9.82 m/s, Med vilken hastighet skulle då jorden röra sig nu om vi räknar med att den funnits sedan big bang?[/quote]
Citera
2019-03-27, 00:32
Medlem
Citat:
Visst finns det saker man inte kan förklara, men att man inte vet allt betyder inte att det skulle vara något evidens för en platt jord.

Du påstår att jorden accelererar konstant med gravitationskonstanten 9.82 m/s, Med vilken hastighet skulle då jorden röra sig nu om vi räknar med att den funnits sedan big bang?
[/quote]

Som sagt, det beror sig på vad du jämför med. Jorden roterar i 460m/s, har du svårt att hålla fast när du är ute och promenerar, eller upplever du att du befinner dig i ett referenssystem där rotationen är 0 och inte påverkar dig? Universum och jorden expanderar faktiskt, vare sig du vill eller inte. Vilken hastighet jorden har nu? Ingen aning, beror sig på vilken modell du använder och vad du relaterar till, räkna från big bang om du vill och se vad du kommer fram till.

Vi har två modeller där ingen av oss kan förklara allt. Ska vi singla slant om vem som vinner? Jorden ser platt ut när jag är ute och promenerar iaf.
Senast redigerad av Dogmatix 2019-03-27 kl. 00:35.
Citera
2019-03-27, 00:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Som sagt, det beror sig på vad du jämför med. Jorden roterar i 460m/s, har du svårt att hålla fast när du är ute och promenerar, eller upplever du att du befinner dig i ett referenssystem där rotationen är 0 och inte påverkar dig? Universum och jorden expanderar faktiskt, vare sig du vill eller inte. Vilken hastighet jorden har nu? Ingen aning, beror sig på vilken modell du använder och vad du relaterar till, räkna från big bang om du vill och se vad du kommer fram till.
Jag tolkade det du skrev som att det vi normala kallar gravitation enligt dig handlar om att jorden accelererar istället accelererar med gravitationskonstanten konstant, så att det är därför vi kan stå på marken. Men jag kanske missförstod dig?

Med vilken hastighet rör sig jorden nu om jag förstod dig rätt?
Citera
2019-03-27, 00:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Vi har två modeller där ingen av oss kan förklara allt. Ska vi singla slant om vem som vinner? Jorden ser platt ut när jag är ute och promenerar iaf.
Det kan du roa dig med om du vill.

Jag har ingen som helst anledning att betvivla konsensus.

Btw: Har lite svårt att se någon som inte ens kan citera korrekt som den som uppfinner hjulet.
Citera
2019-03-27, 01:00
Medlem
Lugnochros avatar
Jorden ser platt ut när jag är ute och promenerar iaf.[/quote]
Efersom du ignorerade vad jag skrev tidigare om att uppsöka en sjö.
Senast redigerad av Lugnochro 2019-03-27 kl. 01:03.
Citera
2019-03-27, 01:12
Medlem
Citat:
Det kan du roa dig med om du vill.

Jag har ingen som helst anledning att betvivla konsensus.

Btw: Har lite svårt att se någon som inte ens kan citera korrekt som den som uppfinner hjulet.

Vad är det jag inte citerar korrekt?
Jag har för övrigt svårt att se någon som inte ens kan besvära sig med att läsa mina inlägg som någon framstående vetenskapsman. Jag har tydligt skrivit att jag så klart inte tror att jorden är platt i de senaste sidorna. Men av artighet tramsar jag ändå med på dina frågor eftersom du fortsätter ändå.
Citera
2019-03-27, 15:07
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Hej.
Jag har tittat litet på alla argument för en platt jord.
Mycket är långt över mitt kunnande, så jag kan inte argumentera för eller emot.

Men jag har kollat med egen zoom kamera Nikon P900.
Vattenytan döljer det man tittar på enligt en rund jord i den storlek vi "vet" att den är.
Jag har försökt många gånger på många platser, med samma resultat varje gång, då jag haft ett bra mål att mäta mot.
Som höga byggnader ute i vattnet. Fyrar och sådant.

Sedan har vi det här med sjöfarare och piloter.
Om man ska dra slutsatsen att alla dom är idioter eller bedragare, då är det betydligt lättare att tro att platta jord rörelsen är ett väl förberett bedrägeri.
Jag kan tro att NASA är inblandade i det här. Att frimurare och kyrkan mfl sysslar med att skapa och mata konspirationsteorier.

Och det av anledningen att håna folk till att börja tänka själva litet. Mänskligheten måste bli bättre, men den vill inte.

Men vad anser ni plattskallar om folk som reser från Sydafrika-Australien-Argentina ??
Skulle alla vara demonbesatta? Vilken tjomme som helst kan ta ett flyg och kolla själv.
Har ni funderat på detta?
Tänk bara på alla piloter och sjöfarare genom tiderna. Skulle dom hemlighålla jorden form?
Allihopa? Är inte det litet väl långsökt?
Då är det betydligt lättare att tro att vissa religiösa organisationer sysslar med att dra litet i trådarna för att få igång prat om livets mening mm.
Citera
2019-03-27, 16:47
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Hej.
Jag har tittat litet på alla argument för en platt jord.
Mycket är långt över mitt kunnande, så jag kan inte argumentera för eller emot.

Men jag har kollat med egen zoom kamera Nikon P900.
Vattenytan döljer det man tittar på enligt en rund jord i den storlek vi "vet" att den är.
Jag har försökt många gånger på många platser, med samma resultat varje gång, då jag haft ett bra mål att mäta mot.
Som höga byggnader ute i vattnet. Fyrar och sådant.

Sedan har vi det här med sjöfarare och piloter.
Om man ska dra slutsatsen att alla dom är idioter eller bedragare, då är det betydligt lättare att tro att platta jord rörelsen är ett väl förberett bedrägeri.
Jag kan tro att NASA är inblandade i det här. Att frimurare och kyrkan mfl sysslar med att skapa och mata konspirationsteorier.

Och det av anledningen att håna folk till att börja tänka själva litet. Mänskligheten måste bli bättre, men den vill inte.

Men vad anser ni plattskallar om folk som reser från Sydafrika-Australien-Argentina ??
Skulle alla vara demonbesatta? Vilken tjomme som helst kan ta ett flyg och kolla själv.
Har ni funderat på detta?
Tänk bara på alla piloter och sjöfarare genom tiderna. Skulle dom hemlighålla jorden form?
Allihopa? Är inte det litet väl långsökt?
Då är det betydligt lättare att tro att vissa religiösa organisationer sysslar med att dra litet i trådarna för att få igång prat om livets mening mm.

Det handlar ju inte bara om "sjöfarare och pilot" som behöver vara "idioter och bedragare". Du måste även räkna in en hel uppsjö med andra människor, allt från fysiker via parabol-tv installatörer till tillverkare av GPS-navigatorer. Och hela Australiens befolkning eftersom de kan studera att stjärnhimlen roterar runt den södra polstjärnan. Man bör nog även räkna in dig i kategorin "idioter och bedragare" eftersom du sett saker försvinna bakom rundningen.

Citat:
Hej.

Att det ligger religiösa fundamentalister bakom dårskapen vet vi.
Citera
2019-03-27, 17:55
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det handlar ju inte bara om "sjöfarare och pilot" som behöver vara "idioter och bedragare". Du måste även räkna in en hel uppsjö med andra människor, allt från fysiker via parabol-tv installatörer till tillverkare av GPS-navigatorer. Och hela Australiens befolkning eftersom de kan studera att stjärnhimlen roterar runt den södra polstjärnan. .
Men du som pratat med alla plattskallar här.
Hur går snacket om flyg och båtresor mellan dom södra landområdena?
Det verkar vara något dom undviker. Har dom något att komma med?
Citera
2019-03-27, 18:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men du som pratat med alla plattskallar här.
Hur går snacket om flyg och båtresor mellan dom södra landområdena?
Det verkar vara något dom undviker. Har dom något att komma med?

Många säger samma sak som de gör om allt som visar att jorden inte är platt:
Flygresorna är fejk. Båtresorna är fejk. Allt är fejk.

Fast det mest utmärkande för en plattskalle är nog förträngning. Dvs man blundar helt enkelt för alla fakta som visar att jorden inte är platt. Man väljer, omedvetet eller medvetet, att filtrera bort obehagliga fakta såsom att vi kan flyga direkt från Sydney till Johannesburg.

De väljer ju till och med att "glömma bort" ett av de absolut tydligaste bevisen på jordens form:
Våra kartor, som bygger på en sfärisk jord, stämmer överens med verkligheten. De sfäriska modellerna över jorden fungerar i praktiken. WGS84 är en på metern när fungerande modell över hur jorden ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in