2019-03-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Har du sett att jorden är rund med egna ögon?
Ja, varje gång jag flyger.
Citera
2019-03-26, 16:29
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Varenda gång jag njuter av en solnedgång vid stranden.
Citera
2019-03-26, 17:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Varenda gång jag sett solen belysa moln underifrån
Citera
2019-03-26, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Tack! Den var klockren! Såg en film om idioterna på Netflix, rekommenderas!
Citera
2019-03-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Ja, varje gång jag flyger.

Ah nej, Vid en vanlig flygtur ser man inte någon tydlig krökning av jorden. Den ser fortfarande platt ut från ett flygplan.

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Varenda gång jag njuter av en solnedgång vid stranden.

"solen" går upp och ner även i Flat Earth teorin. Det är en lampa som går upp och ner vertikalt, samtidigt som disken snurrar, vilket gör att olika delar belyses vid olika tidpunkter och det blir en "solnedgång".

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Har jag aldrig sett. Fake news
Citera
2019-03-26, 21:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ah nej, Vid en vanlig flygtur ser man inte någon tydlig krökning av jorden. Den ser fortfarande platt ut från ett flygplan.

"solen" går upp och ner även i Flat Earth teorin. Det är en lampa som går upp och ner vertikalt, samtidigt som disken snurrar, vilket gör att olika delar belyses vid olika tidpunkter och det blir en "solnedgång".
Skulle den gå ner vertikalt så skulle det ju bli mörkt i hela världen på en platt disk så den teorin stämmer inte.
Citat:
Påstår du att du aldrig sett moln upplysta från undersidan så trollar du definitivt. Jag ser ofta moln upplysta på undersidan.
Citera
2019-03-26, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skulle den gå ner vertikalt så skulle det ju bli mörkt i hela världen på en platt disk så den teorin stämmer inte.

https://cdn.disclose.tv/sites/default/files/styles/article_image/public/img/post/2015/10/05/video_youtube_GDaiw-G1VGE.jpg?itok=Lk3DAsM_

Här har du en bild som visar hur det fungerar.
Citera
2019-03-26, 21:18
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Mhm. Du tror att solen fysiskt kommer närmare jordytan vid solnedgång. Lustigt då att solen alltid är i zenit nånstans på jorden varenda sekund av dygnet och ingen någonsin observerat solen plötsligt göra en störtdykning mot de. När det är midnatt här i Sverige är solen i zenit i närheten av Hawaii. Ring någon där vettja och fråga. Fast hela Hawaii kanske är fäjknjuus i din lilla sorgliga platta fantasi.

Citat:

Om din mamma lät dig gå ut så sent så att du faktiskt kunde se en äkta solnedgång så skulle du se det.
Senast redigerad av Sadoman 2019-03-26 kl. 21:20.
Citera
2019-03-26, 21:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
https://cdn.disclose.tv/sites/default/files/styles/article_image/public/img/post/2015/10/05/video_youtube_GDaiw-G1VGE.jpg?itok=Lk3DAsM_

Så fungerar det dock inte i verkligheten. Om det funkade som på bilden skulle solen krympa ihop och aldrig gå ner under horisonten utan snarare krympa ihop till en liten prick. Vi vet att den inte kryper ihop men att den faktiskt försvinner ner under horisonten. Tvärtom mot hur det skulle fungera om det funkade som på din bild.
Citera
2019-03-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Så fungerar det dock inte i verkligheten. Om det funkade som på bilden skulle solen krympa ihop och aldrig gå ner under horisonten utan snarare krympa ihop till en liten prick. Vi vet att den inte kryper ihop men att den faktiskt försvinner ner under horisonten. Tvärtom mot hur det skulle fungera om det funkade som på din bild.

Det är både rotation, men också att den rör sig vertikalt upp och ner. När den går ner närmare disken så kan det se ut som en synvilla att den går ner i horisonten.
Citera
2019-03-26, 21:44
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nej solen går aldrig ned under horisonten på en platt jord.
Som i den här bilden:
http://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg

Citat:

Att du aldrig har sett solen belysa moln underifrån är i sammanhanget ointressant.
Jag och många andra har sett det massor med gånger.
Citera
2019-03-26, 21:50
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nej din bild förklarar inte våra observationer.

Några saker din bild inte förklarar:
- att solen går ned under horisonten
- att solens storlek är oförändrad över dygnet
- att solen går upp rakt i öster på vårdagjämningen
- långa dagar på södra halvklotet under deras sommar
- att solen går upp i sydöst när du befinner dig söder om södra vänkretsen.

Citat:
När den går ner närmare disken så kan det se ut som en synvilla att den går ner i horisonten.

Förklara hur "synvillan" uppkommer.
Senast redigerad av madtop 2019-03-26 kl. 21:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in