2019-03-26, 23:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Gravitationsteorin går ju inte riktigt att bevisa.
Självklart kan man inte bevisa att det finns gravitation, hur tänkte du där?

Däremot visar alla evidens på att det finns gravitation. Kan du ge mig ett enda seriöst exempel på evidens mot en sådan kraft?
Citat:
Anledningen till att vi trycks ner mot ytan är att disken konstant accelererar uppåt.
Hur länge skulle det då ha pågått, och hur stor skulle hastigheten i dag vara?
Citera
2019-03-26, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur länge skulle det då ha pågått, och hur stor skulle hastigheten i dag vara?

Relativitetsteori.
Relativt till oss är hastigheten 0. Hur hög hastigheten är för någon annan beror sig vem observatören är.
Citera
2019-03-26, 23:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Relativitetsteori.
Relativt till oss är hastigheten 0. Hur hög hastigheten är för någon annan beror sig vem observatören är.
Hur får du till det om du menar att vi accelererar?

Och gällande relativitetsteorin så borde väl den snarare visa att det du säger inte stämmer, då vi med hjälp av den inte kan accelerera konstant hur länge som helst.
Citera
2019-03-26, 23:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur hög hastigheten är för någon annan beror sig vem observatören är.
Vad har du för belägg för det?
Citera
2019-03-26, 23:40
Medlem
Citat:
Hur får du till det om du menar att vi accelererar?

Och gällande relativitetsteorin så borde väl den snarare visa att det du säger inte stämmer, då vi med hjälp av den inte kan accelerera konstant hur länge som helst.

Du tycker det är orimligt med konstant acceleration.
Då kan vi skrota Round Earthers big bang teori samtidigt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Accelerating_expansion_of_the_universe
Citera
2019-03-26, 23:42
Medlem
Citat:
Vad har du för belägg för det?

Eeh va. Det är allmänt känt att hastighet är relativt. Tidsdilatation, längdkontraktion och andra effekter som är en konsekvens av relativitetsteorin.
Citera
2019-03-26, 23:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Du tycker det är orimligt med konstant acceleration.
Då kan vi skrota Round Earthers big bang teori samtidigt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Accelerating_expansion_of_the_universe
Om du vill berätta någonting, så får du gärna göra det. Men skicka mig inte vidare med länkar.

Berätta med egna ord om varför konstant acceleration upp till över ljushastigheten är rimlig och på vilket sätt det står i relation till relativitetsteorin.
Citera
2019-03-26, 23:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Eeh va. Det är allmänt känt att hastighet är relativt. Tidsdilatation, längdkontraktion och andra effekter som är en konsekvens av relativitetsteorin.
Hastighet är inget relativt, däremot tid.
Citera
2019-03-26, 23:46
Medlem
Citat:
Om du vill berätta någonting, så får du gärna göra det. Men skicka mig inte vidare med länkar.

Berätta med egna ord om varför konstant acceleration upp till över ljushastigheten är rimlig och på vilket sätt det står i relation till relativitetsteorin.

Jag är inte en privatlärare som kan lägga hur mycket tid som helst på att utbilda dig om allt möjligt. Enligt big bang accelererar universums expansion. Det är fundamentalt i teorin och du kan läsa mer om det i länken om du är intresserad.
Citera
2019-03-26, 23:47
Medlem
Citat:
Hastighet är inget relativt, däremot tid.

Hastighet är så klart relativ. Om du står på ett tåg och rullar en boll så har den en hastighet i förhållande till tåget och en i förhållande till marken utanför. Sluta larva dig.
Citera
2019-03-26, 23:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag är inte en privatlärare som kan lägga hur mycket tid som helst på att utbilda dig om allt möjligt. Enligt big bang accelererar universums expansion. Det är fundamentalt i teorin och du kan läsa mer om det i länken om du är intresserad.
Du behöver absolut inte utbilda mig, lägg istället tid på att utbilda dig själv.

Jag endast ifrågasätter de påståenden du kommer med. Om du inte kan förklara vad du menar när du blir ifrågasatt kanske du inte ska vara här.

Nåväl: Var har du hittat belägg för att man kan accelerera upp till över ljushastigheten i relativitetsteorin. Den som i min bok säger att man absolut inte kan det. Och det där med att hastigheten skulle vara relativ, vad menar du med det?
Citera
2019-03-26, 23:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Hastighet är så klart relativ. Om du står på ett tåg och rullar en boll så har den en hastighet i förhållande till tåget och en i förhållande till marken utanför. Sluta larva dig.
Och det var det du ville få fram med att jorden kan accelerera i all oändlighet för att vi på jorden inte anser att det går fortare än gravitationskonstanten?

Men hur fick du ihop det med att vi enligt relativitetsteorin kan accelerera konstant i evighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in