Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-03-23, 22:08
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Skämtar du nu eller? Mig veterligen har jag aldrig hört talats om den boken. Fick googla fram svaret. Varför skulle denna fråga höra till allmänbildningen?

Är man allmänt naturvetenskapligt intresserad eller tex. gått naturvetenskapligt program/linje på gymnasiet så känner man till den. Den och vad exoterm betyder är grundläggande kunskaper i det fallet. Innehåller bland annat Newtons rörelselagar, klassisk mekanik och gravitationslagen.
Citera
2019-03-24, 09:18
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsaklart
Hon har ju en lång karriär bakom sig på SVT Nöje så hon känner naturligtvis teamet på TV4 sedan tidigare. Större än så är inte tv-branschen i stockholm.

Läst det också och det spelade säkerligen in. Oavsett det så är det alltid lättare när det är välgörenhets-avsnitt eller som i detta fall någon som lovat bort en stor del till just välgörenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Du menar vilka? Den skrevs av Alfred North Whitehead och Bertrand Russel.

Den du nämner kom betydligt senare och är rent namnmässigt då "kopian". Den som det frågades efter hade enbart en författare.
Citera
2019-03-24, 09:19
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Är man allmänt naturvetenskapligt intresserad eller tex. gått naturvetenskapligt program/linje på gymnasiet så känner man till den. Den och vad exoterm betyder är grundläggande kunskaper i det fallet. Innehåller bland annat Newtons rörelselagar, klassisk mekanik och gravitationslagen.

Jag skulle inte ens säga att jag är speciellt naturvetenskaplig intresserad men det är en såpass känd bok att man självklart snappat upp det ändå.
Citera
2019-03-24, 12:51
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag skulle inte ens säga att jag är speciellt naturvetenskaplig intresserad men det är en såpass känd bok att man självklart snappat upp det ändå.

Ja, det tillhör allmänbildningen. Den och The Origin of Species av Darwin känner de flesta till.
Citera
2019-03-24, 13:06
Medlem
Soterns avatar
Först sa att nu är det "helt blankt" eller något och sedan säger hon utan något försnack bara: jag tar Isaac Newton.
Man chansar knappast på den nivån.

Det osar fusk lång väg här. Det fanns andra frågor också innan där hon inte visste men ändå landade i rätt svar.
Citera
2019-03-27, 16:19
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Läst det också och det spelade säkerligen in. Oavsett det så är det alltid lättare när det är välgörenhets-avsnitt eller som i detta fall någon som lovat bort en stor del till just välgörenhet.

Den du nämner kom betydligt senare och är rent namnmässigt då "kopian". Den som det frågades efter hade enbart en författare.
Var det den av Isaac Newton de eftersökte?
Citera
2019-03-27, 16:46
Medlem
Citat:

Frågan innehöll årtalet då boken gavs ut. Och då finns det bara ett känt alternativ.
Citera
2019-03-27, 17:18
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Frågan innehöll årtalet då boken gavs ut. Och då finns det bara ett känt alternativ.
Jag såg inte avsnittet.
Citera
2019-03-28, 08:53
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Så var det.
Citera
2019-03-28, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Först sa att nu är det "helt blankt" eller något och sedan säger hon utan något försnack bara: jag tar Isaac Newton.
Man chansar knappast på den nivån.

Det osar fusk lång väg här. Det fanns andra frågor också innan där hon inte visste men ändå landade i rätt svar.
Eller så råkar hon helt enkelt vara otroligt allmänbildad och vågar chansa fastän hon inte är helt säker? Såklart någon ska bröla om fusk så fort någon går riktigt långt
Citera
2019-03-28, 16:01
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Eller så råkar hon helt enkelt vara otroligt allmänbildad och vågar chansa fastän hon inte är helt säker? Såklart någon ska bröla om fusk så fort någon går riktigt långt

Jag påstår inte att hon fuskar, bara att det osar fusk. Det är något med hennes beteende som inte stämmer.
Citera
2019-03-28, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag påstår inte att hon fuskar, bara att det osar fusk. Det är något med hennes beteende som inte stämmer.
Seriöst, det där snacket om fusk är otroligt tröttsamt vid det här laget. Hon har uppenbarligen sett programmet förut, vet hur hon spela spelet, använda livlinorna, plus att hon har gambling i sig. Det är precis dom egenskaperna som brukar krävas för att gå långt. Det är uppenbart att du vill förminska hennes prestation. Att du är avundsjuk för att hon går långt i ett frågesportprogram genom grundlösa konspirationsteorier är det ingen som lyssnar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in