2019-03-27, 00:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Troligen föräldrarnas personliga meddelande till resp familj. Därav högsta integritet.
Det är intressant att det sammanfaller med "planerat länge" i artikeln - för det är väl vad som skulle kunna tänkas handla om som förklaring till anhöriga.
Det är nog av väldigt privat karaktär om det skulle vara så, högsta integritet som du säger.
Citera
2019-03-27, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Troligen föräldrarnas personliga meddelande till resp familj. Därav högsta integritet.

Så kan det naturligtvis vara. Har det inte med själva barnamorden att göra så vill iaf inte jag veta vad de förmedlade via usb-sticka till sina anhöriga.

Frågar mig däremot hur det kommer sig att barnen, som ändå var 11 och 14 år, inte lämnade några varningssignaler och/eller spår efter sig till kompisar eller släkt. Att någonting kändes fel för dem måste ha varit klart, barn känner av stämningar, men de förstod inte hur allvarligt läget var? Men kanske de blev lurade och lugnade av föräldrar med ansiktsuttryck och ett vokabulär som inte visade nånting av det som skulle komma?

Av alla de ca 50 personer som hördes av polis som vittnen vet jag inte om någon av dem har skrivit här på FB och försökt förmedla nåt, men de har väl i så fall blivit utjagade härifrån väldigt snabbt...av såna som anser sig veta bättre. Utan att egentligen veta ett enda dugg.
Citera
2019-03-27, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vart kommer hoten ifrån? Hoten som skrämmer Hs anhöriga?

Jag har skrivit med frågetecken som du ser om du läser mitt inlägg igen.
Det påstås med sån kraft att Hannas familj är helt nöjda med den officiella sanningen.
Men det vet vi ingenting om.
Därav min frågeställning.

Solglitter nämner i trådinlägg #54854 att flera användare tidigare fått pm med information som sedan gått över till att ha en hotfull ton.
Intressant nog så går då Flashig78 på Missan27 och påminner henne om att det är förtal av avliden att tala så om Oskar. Inlägg #54886
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Du gör dig skyldig till förtal av avliden person. Inte ok nånstans. Framförallt inte när polisens arbete visar på anat. Förtal av avliden är ett brott och är straffbart. Det du sysslar med är fel och obehagligt. Det finns bevis för att H är medskyldig i gärningen.
Citera
2019-03-27, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Så kan det naturligtvis vara. Har det inte med själva barnamorden att göra så vill iaf inte jag veta vad de förmedlade via usb-sticka till sina anhöriga.

Frågar mig däremot hur det kommer sig att barnen, som ändå var 11 och 14 år, inte lämnade några varningssignaler och/eller spår efter sig till kompisar eller släkt. Att någonting kändes fel för dem måste ha varit klart, barn känner av stämningar, men de förstod inte hur allvarligt läget var? Men kanske de blev lurade och lugnade av föräldrar med ansiktsuttryck och ett vokabulär som inte visade nånting av det som skulle komma?

Av alla de ca 50 personer som hördes av polis som vittnen vet jag inte om någon av dem har skrivit här på FB och försökt förmedla nåt, men de har väl i så fall blivit utjagade härifrån väldigt snabbt...av såna som anser sig veta bättre. Utan att egentligen veta ett enda dugg.

Jag har varit med från start och de som ev blev utjagade var snarast de som kom med faktiska uppgifter från brottsplats eller närområdet, märkligt nog. Inga anhöriga.

EDIT. T.ex. Sheele
Senast redigerad av Remark 2019-03-27 kl. 01:24.
Citera
2019-03-27, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Letade idag efter polisens beskrivning i deras sajt www.blåljus.se av vad de här första poliserna såg när de klev in i huset i Bjärred. För att verkligen lusläsa för 3e eller om det är 4e gången vad det egenetligen stod, vad de såg - men nu är artikeln borttagen. Iaf kan jag inte hitta den igen. Undrar varför den är borta i så fall.

(Ska leta efter den igen, men inte ens i deras sökruta kan jag få upp artikeln. Kanske nån annan kan hitta de eller har den sparad?)

Varsågod: https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2019/nr-1-2019/vad-fan-ar-det-vi-har-sett/
Senast redigerad av AnnaChiara 2019-03-27 kl. 01:13.
Citera
2019-03-27, 04:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag har skrivit med frågetecken som du ser om du läser mitt inlägg igen.
Det påstås med sån kraft att Hannas familj är helt nöjda med den officiella sanningen.
Men det vet vi ingenting om.
Därav min frågeställning.

Solglitter nämner i trådinlägg #54854 att flera användare tidigare fått pm med information som sedan gått över till att ha en hotfull ton.
Intressant nog så går då Flashig78 på Missan27 och påminner henne om att det är förtal av avliden att tala så om Oskar. Inlägg #54886
Menar du det här duala svamlet?
Ska tas med en väldigt stor nypa salt.. trådsanning ... flerhövdat trollmonster.. overifierat... rena troll..... hörsägen...

men utifall att... man vet inte... kanske... ponera...tänk om....
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vi var några som tidigare fick buntar med pm från postare som påstod sig vara närstående, insatta och också anhöriga. I något fall skickades också dokument som egentligen bara borde delgetts en anhörig.

Hurvida detta var rena troll eller inte vet i alla fall inte jag idag. Jag valde att fråga efter fler dokument och bevis innan jag ville tro på uppgifterna. Dessa bevis kom aldrig. I stället blev tonen grov, hotfull och hatisk.

Men en av de saker som flera gånger nämndes från den person som skickade dokumenten och som uppgav sig vara anhörig, var att det framförts hot om förtalsåtal mot anhöriga och mot polisen om dessa skulle gå ut med fakta kring vad man hittat och vad som faktiskt skett i villan.
Personen ställde flera gånger frågor i pm om det verkligen kunde gå till åtal och innebära konsekvenser om anhörig till i det här fallet H skulle gått ut med mer information. Eller om polisen skulle göra det.

Jag vet som sagt inte om detta stämmer, det kan vara rena påhitt av ett flerhövdat trollmonster som bara ville spela ett spel. Det bör i vart fall tas med en väldigt stor nypa salt.
Citat:
Hög tid för övrigt att dessa påståenden som cirkulerar nu läggs ut som de ännu inte verifierade uppgifter de är, men väl värda att studera och begrunda:

Inget av detta är ännu bekräftat, finns inga källhänvisningar som kan läggas ut.
Man får ta det för vad det är och fundera över vad detta skulle kunna betyda om det är sant.
Skulle vi, om detta bekräftas, kanske alla egentligen tycka att det nog bara finns en skyldig person som verkligen iscensatte hela tragedin?
Citat:
Det finns betydligt mer fakta. Dock finns det personer som inte vill att deras dokument, foton mm läggs ut i en tråd på FB.
Utan verifierbara källhänvisningar får det därför tills vidare tas som hörsägen och trådsanning.

Men ponera att detta verkligen är sant - skulle du då verkligen tycka att det finns två som är förövare i denna tragedi?
Citat:
Det finns närstående och anhöriga av olika närhet som har uppgivit att det gått till på annat sätt än den bild som polisens PT förmedlade. Inget om det fetade sas på PT.
Dessa personer har mailat (inte enbart via pm på FB) och även delgett dokument som visar att de har tillgång till betydligt mer än det som allmänheten fått ta del av.
De borde således kunna vara de de utger sig för.

Vi är några som med bomullsvantar försökt att så försiktigt som möjligt få fram mer verifierade uppgifter om detta stämmer. Det är många personer i detta som fortfarande inte kommit tillbaka till sitt normala liv utan som mår extremt dåligt, har inte varit så lätt att pressa på om utlovade handlingar. Det har varit allt mellan uppgivna sjukhusvistelser, operationer och dåligt mående som kommit emellan.

Än så länge har vi inte fått några handfasta bevis, allt är overifierade uppgifter.
Men just därför vore det ju bra om polisen avfärdade eller verifierade dessa påståenden.
För dessa närstående verkar inte vilja lägga locket på, de uppger att de vill att detta utreds och såvitt jag kan bedöma kommer de blir mer högljudda ju mer kraft de får tillbaka.

Om de fått allt om bakfoten, om det verkligen är som polisen uppgivit vore det ju för framtiden och för oss alla som fått ta del av dessa andra uppgifter väldigt skönt om detta kunde avfärdas.
Senast redigerad av develi 2019-03-27 kl. 04:21.
Citera
2019-03-27, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Menar du det här duala svamlet?
Ska tas med en väldigt stor nypa salt.. trådsanning ... flerhövdat trollmonster.. overifierat... rena troll..... hörsägen...

men utifall att... man vet inte... kanske... ponera...tänk om....
Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att Solglittret har trollat sönder hela denna tråd med insinuationer, en hittepåtitel för att framstå som expertobducent som kan allt om forensiska bevis och med personlig koppling och inflytande nog att få den ickeexisterande åklagaren i fallet att ringa upp och berätta om information som aldrig offentliggjorts. Sedan dessa obekräftade rövarhistorier om hotfulla eller faktafulla buntar av PM.

Det har förekommit PM som varit uppenbara falsarier där det relaterats till kontakter med arbetskamrater och andra i offrens närhet.

Det har även varit ett oreserverat hyllande av andra uppenbara troll som Rockkungen, bara trollen har stämt in i kören som har sjungit ut sina anklagelser mot pappan. Då har det applåderats och hyllats oreserverat. Oavsett om anklagelserna har handlat om förfalskade läkarintyg, misshandel, spelskulder, svarta mössor eller försäkringsbedrägerier så har applåderna rungat. Allt som har kunnat användas i agendan att fria mamman har förgyllts och lyfts fram till allmän beskådan.

Att man sen har mage att försöka framställa sig som offer och förföljda i sin kamp för sanning och rättvisa när polisutredningen visar att man hade fullständigt fel är bara ytterligare en strategi i det man har hållit på med i över ett år. Att få tråden att ensidigt handla om bara den ena av förövarna och flytta bort fokus från hur det kan vara möjligt att föräldrar landar i ett så märkligt beslut. Tillsammans och i samförstånd.
Citera
2019-03-27, 06:18
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att Solglittret har trollat sönder hela denna tråd med insinuationer, en hittepåtitel för att framstå som expertobducent som kan allt om forensiska bevis och med personlig koppling och inflytande nog att få den ickeexisterande åklagaren i fallet att ringa upp och berätta om information som aldrig offentliggjorts. Sedan dessa obekräftade rövarhistorier om hotfulla eller faktafulla buntar av PM.

Det har förekommit PM som varit uppenbara falsarier där det relaterats till kontakter med arbetskamrater och andra i offrens närhet.

Det har även varit ett oreserverat hyllande av andra uppenbara troll som Rockkungen, bara trollen har stämt in i kören som har sjungit ut sina anklagelser mot pappan. Då har det applåderats och hyllats oreserverat. Oavsett om anklagelserna har handlat om förfalskade läkarintyg, misshandel, spelskulder, svarta mössor eller försäkringsbedrägerier så har applåderna rungat. Allt som har kunnat användas i agendan att fria mamman har förgyllts och lyfts fram till allmän beskådan.

Att man sen har mage att försöka framställa sig som offer och förföljda i sin kamp för sanning och rättvisa när polisutredningen visar att man hade fullständigt fel är bara ytterligare en strategi i det man har hållit på med i över ett år. Att få tråden att ensidigt handla om bara den ena av förövarna och flytta bort fokus från hur det kan vara möjligt att föräldrar landar i ett så märkligt beslut. Tillsammans och i samförstånd.
Amen. Vilken fantastisk skribent du är. Allt du skriver är så riktigt. Nånstans försvann objektiviteten på fallet. O kastades till vargarna och H sattes på piedestal, trots att vi bara känner till 0,5% av utredningen. Frågan är varför...
Citera
2019-03-27, 07:15
Bannlyst
Citat:

Om inte Solglittret är välkommen här med sina alternativa teorier, så är hon hjärtligt välkommen till tråden där alternativa teorier till den av polisen etablerade sanningen kan diskuteras fritt.
Familjemordet i Bjärred
Citera
2019-03-27, 08:43
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:

Jag är en av de som tror på en förövare. Om det dock är bevisat att två planerat är båda lika skyldiga. Det vet vi ju inte då allt är luddigt. Tills dess är en skyldig.

När Solglittret som kommer med intressant info från sina kontakter är guld värt. Vi är inte alla som får PM. Det är väldigt tråkigt när de som lägger ut fakta i tråden blir halshuggna. Att sådana PM med info inte läggs ut i tråden kan jag förstå. Dock är det väldigt tråkigt för de snälla som också undrar hur det här kunde ske. De får gå ovetandes och tro på det de tror. Även om det kanske inte är sant. Nu ska jag sluta svamla.

För övrigt är Rockkungen saknad i denna tråd. Troll eller inte. Välj själva.
Citera
2019-03-27, 09:01
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Tycker det är märkligt med polisen och A-C:s mörkläggning.
Tror ändå att "nån" här har hela omaskade fupen o att sanningen kommer fram förr eller senare,,,

Det får vi hoppas. Två oskyldiga liv ska inte glömmas bort. Eller tre. Hoppas sanningen når ljuset en dag.
Citera
2019-03-27, 09:06
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att Solglittret har trollat sönder hela denna tråd.
Det har även varit ett oreserverat hyllande av andra uppenbara troll som Rockkungen,

Om du tror att den här tråden har överlevt tack vare Solglittret eller en Rockkung så har du fel. Den här tråden har bara kretsat några varv runt jorden och inte ens kommit halvvägs. Det finns många som inte orkar bemöta bl.a. dina tvärsäkra påståenden men läser tråden. De beklagar sig bara inte hos dig. Intresset är enormt och jag vill tacka alla som ändå vågar vända på stenar för ingenting är osannolikt i det här fallet. Det är många fler än de i tråden som ifrågasätter polisens ymniga maskningar och lika många som oroas över att polisen inte oroas över mordet på mamman. Bara ett självklart konstaterande från polisen att mamman är strypt. Kavla upp ärmarna för om du skall försvara polisens rapportering så måste du vara stark länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in