2019-03-26, 22:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
"Solens" ljusexponering på jorden ändras med två variabler. Dels av rotationen, och dels av att den ändrar höjd. Så solljuset kan försvinna både när den är på sitt högsta och lägsta vertikala läge.

Du menar att ’solen’ blinkar?
Citera
2019-03-26, 22:52
Medlem
constants avatar
Citat:
"Solens" ljusexponering på jorden ändras med två variabler. Dels av rotationen, och dels av att den ändrar höjd. Så solljuset kan försvinna både när den är på sitt högsta och lägsta vertikala läge.
Har du något exempel på när solen slutar att lysa när den är i sitt högsta läge (zenit)?
Citera
2019-03-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det var inte mycket till förklaring, det är bara tomma påståenden.

Hur går det till?
Vad är det som hindrar fotonerna att färdas framåt? Hur kan ljus helt plötsligt försvinna?

Man kan hålla på med den här typen av bagateller hur länge som helst och gå in på kvantmekanik för att bryta ner varenda detalj i hur det fungerar. Det finns ju flera anledningar till att man förstår att en rund jord är orimlig. Hur kan du t.ex stå på andra sidan utan att ramla av? Vad händer när du seglar mot horisonten och marken helt plötsligt kröker sig och du seglar vertikalt.
Citera
2019-03-26, 22:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur kan du t.ex stå på andra sidan utan att ramla av? Vad händer när du seglar mot horisonten och marken helt plötsligt kröker sig och du seglar vertikalt.
Om du seglar är du inte på marken, men bortsett från det: Det är inget som sker plötsligt. Hur har du fått för dig det?

Att vi inte trillar av beror på gravitation.
Citera
2019-03-26, 22:59
Medlem
madtops avatar
Citat:
Man kan hålla på med den här typen av bagateller hur länge som helst ...

Det du kallar bagateller är i själva verket kunskap om jordens form

Citat:
Det finns ju flera anledningar till att man förstår att en rund jord är orimlig.

Nja, för de som har kunskap om ämnet så finns det faktiskt inga sådan anledningar. Att du inte begriper hur saker funkar är faktiskt inte något bevis för vare sig det ena eller det andra.

Citat:
Hur kan du t.ex stå på andra sidan utan att ramla av?

Därför att ned är inåt. Tyngdkraften verkar ned mot jorden - inte mot rymden.

Du får gärna förklara din syn på det hela, varför man skulle trilla av. Vad är det för kraft som drar ut folk i rymden?

Citat:
Vad händer när du seglar mot horisonten och marken helt plötsligt kröker sig och du seglar vertikalt.

Som sagt, ned är inåt.
Senast redigerad av madtop 2019-03-26 kl. 23:05.
Citera
2019-03-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om du seglar är du inte på marken, men bortsett från det: Det är inget som sker plötsligt. Hur har du fått för dig det?

Att vi inte trillar av beror på gravitation.

Gravitationsteorin går ju inte riktigt att bevisa. Man pratar om gravitoner och krökt rumtid, men det är aldrig någon som lyckas bevisa något, om något är galet och osammanhängande i det här så är det gravitationsteorin.
Anledningen till att vi trycks ner mot ytan är att disken konstant accelererar uppåt.
Citera
2019-03-26, 23:06
Medlem
madtops avatar
Citat:
Gravitationsteorin går ju inte riktigt att bevisa.

Jodå, det är just därför den är en vetenskaplig teori och inte bara en hypotes.

Faktum är att det finns massor med bevis för gravitation.
Citera
2019-03-26, 23:13
Medlem
Citat:
Fast helst vill jag att du förklarar varför man skulle trilla av jorden. Vad är det för mystisk kraft som får människor i Australien att sugas ut i rymden?

Eeh. Jorden är platt. Människorna i Australien är säkra i min värld.
Citera
2019-03-26, 23:15
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej det är lugnt. Uppåt är neråt, höger är vänster. Inga problem.

Nu fjantar du dig bara. Om du ska trolla kan du väl åtminstone anstränga dig lite.

Du ville ha en förklaring till varför människor i Australien inte sugs ut i rymden. Och du fick en förklaring: Nedåt är inåt. Tyngdkraften verkar inåt, ned i Australien är inåt jordens mitt.

Vad är din förklaring till att de skulle sugas ut i rymden? Vilken mystisk kraft får Australiensare att accelerera ut i rymden?
Citera
2019-03-26, 23:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Eeh. Jorden är platt. Människorna i Australien är säkra i min värld.

Du påstod att ett av skälen till att du vet att jorden är platt är att Australiensare inte trillar av jorden.
För att det resonemanget ska vara giltigt måste det finnas något som får Australiensarna att trilla av den runda jorden. Vad är det för kraft?

Förklara varför Australiensare måste trilla av jorden om den är rund.
Citera
2019-03-26, 23:20
Medlem
Citat:
Nu fjantar du dig bara. Om du ska trolla kan du väl åtminstone anstränga dig lite.

Du ville ha en förklaring till varför människor i Australien inte sugs ut i rymden. Och du fick en förklaring: Nedåt är inåt. Tyngdkraften verkar inåt, ned i Australien är inåt jordens mitt.

Vad är din förklaring till att de skulle sugas ut i rymden? Vilken mystisk kraft får Australiensare att accelerera ut i rymden?

Citat:
Jag är helt fascinerad av det här och dessa människor. Är detta på riktigt, eller trollar de bara?
Av en slump såg jag dokumentären som ligger på SVT, sen gick jag med i en facebookgrupp för FlatEarthh-svenskar, men blev så klart utslängd lika snabbt för att jag spred "fake news" när jag svarade på frågor.

Jag har svårt att bestämma mig om detta är på riktigt eller om de bara driver med oss, men jag stöttar det fullt ut. Fan så mycket roligare att det finns såna här grupperingar än IS och annat trams, och detta är ju inte sämre än någon annan religion. Nu blir jag sugen på att gå med i rörelsen, varför inte liksom. Såna här friska fläktar är precis vad världen behöver som en motvikt till all annan skit som finns.

Jag får tacka för visat intresse. Jag vet inte hur jag hamnade i denna diskussion, men folk fortsätter ställa frågor så då får jag väl svara. Hade man läst mitt första inlägg lika intresserat som man läser mina andra inlägg så hade det nog blivit lite enklare.
Citera
2019-03-26, 23:32
Medlem
PixelGuys avatar
Jag har försökt att få tag i bilder på en platt jord, men det verkar vara lögn i helvete att hitta.

Vilken effektivitet av dem som hinner med att photoshoppa och videoredigera allt material som produceras. Redan på 60-talet så var det full aktivitet med att göra jorden rund. Undrar vad det fanns för typ av datorer på den tiden som klarade detta?

När astronauterna använde en sextant för att navigera, så ligger inte korset platt mot horisonten. Videon längre ned som sändes live i TV på den tiden, visar också en rund planet.

https://history.nasa.gov/afj/ap11fj/04nav-housekeep.html

Videon som direktsändes i TV.

https://www.youtube.com/watch?v=U4xHac7df-U

https://history.nasa.gov/afj/ap11fj/video/a11-0103236tv.mp4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här