2019-03-26, 21:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
https://cdn.disclose.tv/sites/default/files/styles/article_image/public/img/post/2015/10/05/video_youtube_GDaiw-G1VGE.jpg?itok=Lk3DAsM_

Här har du en bild som visar hur det fungerar.
Så när solen står i zenit är hela jorden belyst?

Om du tittar runt lite kan du finna webbkameror från världens alla hörn, och enkelt själv kontrollera för att se att det inte stämmer.

Eller menar du att solen bara åker runt diagonalt längst kanten, så att mitten på kartan aldrig blir belyst?
Citera
2019-03-26, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej din bild förklarar inte våra observationer.

Några saker din bild inte förklarar:
- att solen går ned under horisonten
- att solens storlek är oförändrad över dygnet
- att solen går upp rakt i öster på vårdagjämningen
- långa dygn på södra halvklotet under deras sommar
- att solen går upp i sydöst när du befinner dig söder om södra vänkretsen.

Det är inte riktigt relevant att diskutera begrepp som att solen går ner under en horisont på en platt jord. Det gör den ju uppenbarligen inte. Solen försvinner ur synfältet gradvis och det kan se ut som den försvinner bakom olika saker är inget konstigt. Heller inget konstigt att man kan photoshoppa en bild med havet och en sol, det är ju sånt NASA håller på med hela dagarna.
Citera
2019-03-26, 22:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det är inte riktigt relevant att diskutera begrepp som att solen går ner under en horisont på en platt jord. Det gör den ju uppenbarligen inte.

Och eftersom vi kan observera att solen faktiskt försvinner ned under horisonten så vet vi att jorden inte är platt.

Citat:
Solen försvinner ur synfältet gradvis ...

Nej det gör den inte. Både du och jag kan observera att den försvinner ned under horisonten.

Citat:
... det kan se ut som den försvinner bakom olika saker är inget konstigt....

Jo det är jättekonstigt. Rent ut sagt magiskt.

Citat:
Heller inget konstigt att man kan photoshoppa en bild med havet och en sol...

Det är heller inget konstigt med att jag massor med gånger har sett solen försvinna ned under horisonten. Helt utan photoshop.
Senast redigerad av madtop 2019-03-26 kl. 22:06.
Citera
2019-03-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Och eftersom vi kan observera att solen faktiskt försvinner ned under horisonten så vet vi att jorden inte är platt.

Nej det gör den inte. Både du och jag kan observera att den försvinner ned under horisonten.

Det är heller inget konstigt med att jag massor med gånger har sett solen försvinna ned under horisonten. Helt utan photoshop.

Du kan inte blanda in mig i dina observationer. Då kan jag lika bra svara med att eftersom vi båda är överens om att det är helt orimligt att jorden rund eftersom man hade ramlat av om man var på "andra sidan", så vet vi att jorden är platt.
Citera
2019-03-26, 22:10
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Har du sett att jorden är rund med egna ögon?
Var inte mig du frågade men svara ändå. Åk till en sjö som är över fem km, gå mer till stranden, ställ dig på knä, böj ner huvudet så får du se att när du är under kurvaturen försvinner den andra sidan och det enda du ser är böljan av vatten.
Så enkelt är det. sen hur rund den är kan man fråga sig eftersom ISS och Nasa är väldigt opålitliga och verkar ha svårt att ge vanliga människor korrekta bilder.
Citera
2019-03-26, 22:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Har du sett att jorden är rund med egna ögon?
Citat:
Du kan inte blanda in mig i dina observationer...

Då kanske du inte ska fråga efter våra observationer?

Ja jag har sett att jorden är rund med egna ögon. Massor med gånger och på massor med olika sett.
Citera
2019-03-26, 22:12
Medlem
nerdnerds avatar
I förrgår (om jag minns rätt) var det ett vackert exempel på detta över Stockholm, med moln upplysta på undersidan i en vackert röd nyans. Minns det eftersom min hustru pekade ut det och sa "red sky in the night, sailors delight, red sky in the morning, sailors take warning". Det må vara hur det vill med sanningshalten i det väderpåståendet, men det är iaf därför jag minns det så väl.
Citera
2019-03-26, 22:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är både rotation, men också att den rör sig vertikalt upp och ner. När den går ner närmare disken så kan det se ut som en synvilla att den går ner i horisonten.
Hur funkar det då den går högre upp från disken? Även då är det ju natt någonstans på jorden?
Citera
2019-03-26, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hur funkar det då den går högre upp från disken? Även då är det ju natt någonstans på jorden?

Förstår inte frågan
Citera
2019-03-26, 22:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Förstår inte frågan
Du skriver själv att solen ser ut att gå ner för att den går närmare skivan. Men den är ju alltid på väg att gå ner någonstans även då den enligt dig ligger högt upp från skivan.
Citera
2019-03-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du skriver själv att solen ser ut att gå ner för att den går närmare skivan. Men den är ju alltid på väg att gå ner någonstans även då den enligt dig ligger högt upp från skivan.

"Solens" ljusexponering på jorden ändras med två variabler. Dels av rotationen, och dels av att den ändrar höjd. Så solljuset kan försvinna både när den är på sitt högsta och lägsta vertikala läge.
Citera
2019-03-26, 22:43
Medlem
madtops avatar
Citat:
"Solens" ljusexponering på jorden ändras med två variabler. Dels av rotationen, och dels av att den ändrar höjd. Så solljuset kan försvinna både när den är på sitt högsta och lägsta vertikala läge.

Det var inte mycket till förklaring, det är bara tomma påståenden. En knasig ad hoc som strider mot all kunskap vi har om ljus.

Hur går det till?
Vad är det som hindrar fotonerna att färdas framåt? Hur kan ljus helt plötsligt försvinna?
Senast redigerad av madtop 2019-03-26 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in