Citat:
Har aldrig sett media skriva om någon rättegång mot ÖR, visste inte ens att han hade misshandlat henne. Vilka är det som svansat runt honom? Var har detta kunnat läsas eller är det mun till mun?
Nej, jag har inte sett det programmet. Kollar mycket lite på SVT. Nu när du beskriver det hela som nedtystning o.s.v., så kanske det inte är så konstigt att folk inte haft en aning om detta?!?
Nej, jag har inte sett det programmet. Kollar mycket lite på SVT. Nu när du beskriver det hela som nedtystning o.s.v., så kanske det inte är så konstigt att folk inte haft en aning om detta?!?
Citat:
Nej det var inte allmänt känt att det var Josefin och Örjan det handlade om för tidningarna skrev aldrig ut deras namn. Så fick man inte göra då.Självklart visste några eller listade ut det men den stora massan visste inget.
Josefin Nilssons ord i rätten: ”Jag vet inte vem du är”
Kerstin Weigl bevakade rättegången mot ex-pojkvännen
Publicerad 26 mars 2019
Jag minns att hon hade färgat håret mörkt inför rättegången.
I min artikel var hon “filmstjärnan”.
Det skulle gå tjugo år innan jag kunde skriva ut hennes namn: Josefin Nilsson.
Men jag kommer ihåg att den åtalade kom för sent, han hade försovit sig. I mitt minne var han bekväm, avspänd, vagt bekymrad: han såg på sin förra flickvän som man betraktar ett besvärligt barn.
I hans version handlade allt vi hade hört i tingsrätten om ”fyllesvammel” och hans ”häftiga temperament” men – tillstod han – han ”kan behöva en tankeställare om hur jag behandlar människor”. Han ursäktade sig: ”Du, förlåt mig”. Hon svarade inte.
Josefin Nilsson ville absolut inte tala öppet om våldet då. När hon dog hade hon börjat skriva en bok för att hon ville berätta vad misshandeln hade gjort med henne, en MeToo-insats innan rörelsen var påtänkt.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/nayQkx/josefin-nilssons-ord-i-ratten-jag-vet-inte-vem-du-ar