2019-03-26, 19:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Har aldrig sett media skriva om någon rättegång mot ÖR, visste inte ens att han hade misshandlat henne. Vilka är det som svansat runt honom? Var har detta kunnat läsas eller är det mun till mun?

Nej, jag har inte sett det programmet. Kollar mycket lite på SVT. Nu när du beskriver det hela som nedtystning o.s.v., så kanske det inte är så konstigt att folk inte haft en aning om detta?!?
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Att det var Josefin Nilsson han misshandlat...?
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jodå det var känt redan när han fälldes vem det var frågan om ... dvs helt utan någon flashback där det kunde skrikas ut.
Nej det var inte allmänt känt att det var Josefin och Örjan det handlade om för tidningarna skrev aldrig ut deras namn. Så fick man inte göra då.
Självklart visste några eller listade ut det men den stora massan visste inget.

Josefin Nilssons ord i rätten: ”Jag vet inte vem du är”
Kerstin Weigl bevakade rättegången mot ex-pojkvännen

Publicerad 26 mars 2019

Jag minns att hon hade färgat håret mörkt inför rättegången.
I min artikel var hon “filmstjärnan”.
Det skulle gå tjugo år innan jag kunde skriva ut hennes namn: Josefin Nilsson.

Men jag kommer ihåg att den åtalade kom för sent, han hade försovit sig. I mitt minne var han bekväm, avspänd, vagt bekymrad: han såg på sin förra flickvän som man betraktar ett besvärligt barn.

I hans version handlade allt vi hade hört i tingsrätten om ”fyllesvammel” och hans ”häftiga temperament” men – tillstod han – han ”kan behöva en tankeställare om hur jag behandlar människor”. Han ursäktade sig: ”Du, förlåt mig”. Hon svarade inte.

Josefin Nilsson ville absolut inte tala öppet om våldet då. När hon dog hade hon börjat skriva en bok för att hon ville berätta vad misshandeln hade gjort med henne, en MeToo-insats innan rörelsen var påtänkt.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/nayQkx/josefin-nilssons-ord-i-ratten-jag-vet-inte-vem-du-ar
Citera
2019-03-26, 19:27
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilket är korrekt eftersom han för länge sedan är dömd för brottet och har avtjänat sitt straff (villkorlig dom)

Att så här många år senare kräva åtgärder mot honom för det som hände då är bara sjukt. När det gäller kulturministerns inblandning måste man ju undra om hon inte vet att ministerstyre är förbjudet i vår demokrati.

Många anser, med all rätt, att han kom undan på tok för lättvindigt. Det är därför detta nu är högaktuellt. Han har sannerligen inte avtjänat det straff han borde haft. Man kan inte tro att allvarliga brott som grovt skadat andra människor bara ska glömmas bort. Det är verkligen inte att bara vända blad & gå vidare. Allvarliga brott måste få diskuteras även flera decennier efteråt.
Citera
2019-03-26, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nej det var inte allmänt känt att det var Josefin och Örjan det handlade om för tidningarna skrev aldrig ut deras namn. Så fick man inte göra då.

Det är det jag försökt skriva flera gånger, men många användare här har minsann hävdat att de bådas namn skrivits ut och att det är allmänt känt i Sverige. Skulle så vara fallet, så skulle den stora massan känna till detta och det skulle stå mängder på nätet och i bloggar om det, inte minst i samband med #Metoo (även om det är 20 år sedan), vilket inte är fallet. Några få spekulationer har jag sett, bland annat i denna tråd. Någon verkar dock inte begärt ut domen, vilken är offentlig, eller helt kunnat bekräfta det.

Inte en enda jag pratat med (varierande åldrar) hade någon aning om det här, inte ens att han är dömd för ett brott och vilket.

Namn får väl inte publiceras i dag heller normalt sett.
Senast redigerad av kattemaks 2019-03-26 kl. 19:41.
Citera
2019-03-26, 20:01
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:

Josefin Nilssons ord i rätten: ”Jag vet inte vem du är”
Kerstin Weigl bevakade rättegången mot ex-pojkvännen

Publicerad 26 mars 2019

Jag minns att hon hade färgat håret mörkt inför rättegången.
I min artikel var hon “filmstjärnan”.
Det skulle gå tjugo år innan jag kunde skriva ut hennes namn: Josefin Nilsson.

Men jag kommer ihåg att den åtalade kom för sent, han hade försovit sig. I mitt minne var han bekväm, avspänd, vagt bekymrad: han såg på sin förra flickvän som man betraktar ett besvärligt barn.

I hans version handlade allt vi hade hört i tingsrätten om ”fyllesvammel” och hans ”häftiga temperament” men – tillstod han – han ”kan behöva en tankeställare om hur jag behandlar människor”. Han ursäktade sig: ”Du, förlåt mig”. Hon svarade inte.

Josefin Nilsson ville absolut inte tala öppet om våldet då. När hon dog hade hon börjat skriva en bok för att hon ville berätta vad misshandeln hade gjort med henne, en MeToo-insats innan rörelsen var påtänkt.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/nayQkx/josefin-nilssons-ord-i-ratten-jag-vet-inte-vem-du-ar
Jodå, det var känt på den tiden vilka parterna var. Jag var själv närvarande som åhörare och minns allt väldigt väl. Det stämmer att ÖR kom för sent, han skyllde på att han sovit dåligt för han var nybliven pappa och barnet skrek på nätterna. Han hade nog väntat sig ett stort pressuppbåd men intresset var rätt ljummet. Få åhörare, några fotografer och någon enstaka journalist. Jag var där i syfte att skriva en avhandling om två olika rättegångar men med samma tema. DVS kvinnomisshandel. Jag valde en rättegång med en kändis samt en rättegång med en "vanlig" kvinna och det var stor skillnad på bemötande och tålamod mellan de olika rättegångarna.
Jag kan säga att Josefine fick en mycket varsam behandling av rätten med stor sympati och fick tala och gråta till punkt vilket inte gällde den andra kvinnan.
Citera
2019-03-26, 20:04
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Många anser, med all rätt, att han kom undan på tok för lättvindigt. Det är därför detta nu är högaktuellt. Han har sannerligen inte avtjänat det straff han borde haft. Man kan inte tro att allvarliga brott som grovt skadat andra människor bara ska glömmas bort. Det är verkligen inte att bara vända blad & gå vidare. Allvarliga brott måste få diskuteras även flera decennier efteråt.
Jag bevittnade denna rättegång samt en annan rättegång med samma tema, fast då mot en vanlig kvinna som blivit misshandlad med hantlar etc av sin man.Han blev friad och hela rättegången var en stor kränkning. Örjan däremot fick ett hårdare straff i tingsrätten.
Citera
2019-03-26, 20:14
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Jodå, det var känt på den tiden vilka parterna var. Jag var själv närvarande som åhörare och minns allt väldigt väl. Det stämmer att ÖR kom för sent, han skyllde på att han sovit dåligt för han var nybliven pappa och barnet skrek på nätterna. Han hade nog väntat sig ett stort pressuppbåd men intresset var rätt ljummet. Få åhörare, några fotografer och någon enstaka journalist. Jag var där i syfte att skriva en avhandling om två olika rättegångar men med samma tema. DVS kvinnomisshandel. Jag valde en rättegång med en kändis samt en rättegång med en "vanlig" kvinna och det var stor skillnad på bemötande och tålamod mellan de olika rättegångarna.
Jag kan säga att Josefine fick en mycket varsam behandling av rätten med stor sympati och fick tala och gråta till punkt vilket inte gällde den andra kvinnan.
Ja du kände till vilka det var men nu var det tal om den stora "massan" alltså om invånarna i Sverige kände till vilka det handlade om och det gjorde dom inte.
Inga namn fick skrivas ut och det fanns heller inga allmänt kända sajter där namnen skrevs ut.
Dom omnämndes bara som skådespelarna.

Hade det här hänt i dag hade det varit helt annorlunda. Folk hade rotat och droppat namnen och så har ju fram för allt Flashback blivit känt för väldigt många. Här kommer ingen undan.
Dessutom hade säkert Örjan Ramberg gråtit ut i någon tidning över hur orättvist han blev dömd och då hade hans namn blivit publicerat och resten hade kommit ut också.
Han har ju fortfarande inte förstått vad han har gjort när man läser senaste artikeln där han uttalar sig utan att ens ha sett hela dokumentären.

Det ska bli intressant att se vad som händer när SVT2 nu på fredag, söndag och måndag sänder dokumentären på TV. Många ser ju aldrig på SVT play och då når den ännu fler.
Citera
2019-03-26, 20:24
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det där var så stora ord från vår senaste kulturminister, så det kommer jag att bevaka mycket noggrannt.

Vilka är de sanktioner Amanda Lind tänker slita fram ur ärmen, nån som vet?
Rådbråkning?
Stegling?
Väntar med spänning.

Indragna anslag är väl en rimlig gissning?
Citera
2019-03-26, 20:43
Medlem
bringeroflights avatar
Jag vill inte riktigt gå så lång som att säga journalister och kulturfolk är medskyldiga till Josefins tragiska slut men de i branschen och de journalister som bevakade rättegången som visste att det var Örjan som misshandlat henne. Trots detta höll de tyst om detta i alla åren och fortsatte stödja och hans arbete. Känns väldigt genomskinligt nu när hela kultureliten ska agera när Josefin sedan länge är död. Kultureliten är verkligen genomrutten och de borde skämmas rejält nu.
Citera
2019-03-26, 20:45
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ja du kände till vilka det var men nu var det tal om den stora "massan" alltså om invånarna i Sverige kände till vilka det handlade om och det gjorde dom inte.
Inga namn fick skrivas ut och det fanns heller inga allmänt kända sajter där namnen skrevs ut.
Dom omnämndes bara som skådespelarna.

Hade det här hänt i dag hade det varit helt annorlunda. Folk hade rotat och droppat namnen och så har ju fram för allt Flashback blivit känt för väldigt många. Här kommer ingen undan.
Dessutom hade säkert Örjan Ramberg gråtit ut i någon tidning över hur orättvist han blev dömd och då hade hans namn blivit publicerat och resten hade kommit ut också.
Han har ju fortfarande inte förstått vad han har gjort när man läser senaste artikeln där han uttalar sig utan att ens ha sett hela dokumentären.

Det ska bli intressant att se vad som händer när SVT2 nu på fredag, söndag och måndag sänder dokumentären på TV. Många ser ju aldrig på SVT play och då når den ännu fler.
Jodå, det var känt även på den tiden vilka de inblandade var, även för den stora massan.
Tycker detta är Sverige i ett nötskal, en riktig ankdamm! Detta skedde för 20 år sedan inte igår.Rättegången har redan varit. Rättegången var 1997.

Att ÖR är/var en stor skit betvivlar ingen. Han hade ju även en relation och barn med Lena Ohlin och det var även där allmänt känt att det förekom våld i relationen. Detta var betydligt tidigare än JN.

Förekommer kvinnomisshandel dagligen som ingen bryr sig om. Besök lite rättegångar istället och stötta dessa kvinnor och se till att domarna gör sitt jobb på riktigt, vilket tyvärr inte alltid är fallet.
Citera
2019-03-26, 20:56
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Svea hovrätt meddelade sin dom, DB68, mot Örjan Ramberg den 5 maj 1999. Den överklagade domen från Stockholms tingsrätt meddelades 15 alt 16 september 1998.
Citera
2019-03-26, 20:58
Medlem
Akvariumfiskarns avatar
Detta är sjukt.
ÖR., skitstöveln har gjort och dömts för sitt straff och dåd. Ingen skall behöva dömas 2 gånger, detta med tillägg en häxjakt utav MSM, vidaremera utav en händelse som typ skedde..En jävla massa år sedan.😠

Att man kan tycka med avsmak vad han sysslade då med... skall han fan inte behöva ta en vända till med nu. Den lag som gällde då får vi snällt acceptera. Oavsett vad vi tycker idag.
Citera
2019-03-26, 21:31
Medlem
tigerrakets avatar
ÖR kom undan för lättvindigt, korrekt. Men! Nu har vi ett system som dömer och som sedan vi ska följa. Jag gillar inte beslutet, men jag respekterar det. Det som nu utspelar sig är en komedi på hög nivå, där röster från höger och vänster börjar gala. Sen tittar helt plötsligt kulturministern fram och ska börja ställa Dramaten till "svars". Ungefär lika mycket till svars kommer hon kunna ställa till dem, så som regeringen försökte ställa Findus till svars när de flyttade ifrån Sverige för att spara pengar (hint: Inget hände, Löfvén kallade upp ägarna, han sa väl något om käbbel och att han inte tyckte om ärtorna. Sen gick ägarna hem och fortsatte flytten).

Snart ska väl justitieministern börja spinga på alla rättegångar som folk anser har blivit felbedömda. Vem vet, justitieministern kommer kanske och ska börja ställa frågor i rättegången med Timell som snart börjar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in