Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Kan du hävda att mördarna som hänvisar till Koranen inte har läst den?
Det vore ju som att jag skulle hävda att de andliga mördarna bland bibelläsare aldrig har läst Bibeln. De hämtar ju tvärtom vad de gör från texten. Låt gå att de inte läser det jag hör, de tror på det de själva läser.
Det kanske går lättare om jag gör en liknelse?
Ni menar att IS, al qaida, Rakhmat Akilov och självmordsbombare inspireras av våld i Koranen. Så Islam är skyldig för vad dessa gör?
Det går att likna vid det korkade påståendet att Bibeln är våldsbejakande eftersom Helge Fossmo och KKK hämtat inspiration därur.
Jag skulle snarare säga att de förmodligen läst väldigt slarvigt, vissa skippar helt vissa delar av skrifter och tycker de kan plocka russin här och där och göra egna tolkningar och då är det fel att säga att någon är insatt i religionen eller som många hävdar med enfas, att IS är Koran-enliga och att det är de som följer det riktiga Islam.
Tror du verkligen att profeten Muhammed saw skulle ha varnat för Khawarij (IS mfl) upprepade gånger om det är dessa grupper som kan Koranen? Han kallade dem för unga och dumma, helvetets hundar.
Resten kan du kanske räkna ut.