2019-03-25, 03:36
Medlem
Snacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Du har ju heller inte förstått någonting alls.
TS som är Abrahamit talar förstås om den Gud som dessa tror på i relation till dessa trosystem.
Det är mest du som har fördomar och icke-substantiella föreställningar om ”Gud”.
Poängen är att föga antal personer kommer att bry sig för alla har redan definierat sin bild av gud och hur mycket du än trycker en bok i ansiktet på dem så kommer de oftast inte vilja fatta. Tyvärr men så är det!
Citera
2019-03-25, 03:43
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snack
Poängen är att föga antal personer kommer att bry sig för alla har redan definierat sin bild av gud och hur mycket du än trycker en bok i ansiktet på dem så kommer de oftast inte vilja fatta. Tyvärr men så är det!
Jag är helt med.
Men skulle aldrig komma med ”bok”.
Jag föreslår alltid ”böcker”, helst allihop.
Att faktiskt Läsa och Leva samt till slut Lära och alltid försöka växla mellan dessa är något jag eftersträvar.
”Kunskap är inte tung att bära” sade en lärare i grundskolan, det gillade jag så mycket att jag tänker det dagligen tom idag.
Citera
2019-03-25, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
fel! Ingenstans i koranen står det att de som vägrar gå med eller går ur isalm ska mördas. detta har du hittat på.

Du säger att de som lämnar islam inte får mordhot?
Du menar att islamister som följer sharia och koranen inte har icke muslimska sexslavar?
Muslimer äcklar mig och jag blir alltid skitnödig när jag tänker på en muslim. Sa jag att jag brukar använda koranen som toapapper och ibland köper jag muslimska flaggor och använder dem som toapapper och lägger ut det på internet. Folk hatar ju muslimer.
Citera
2019-03-25, 05:21
Medlem
SnilleFixs avatar
Eftersom alla inte är muslimer på denna planet så stämmer det ju inte, tacka gud för det. Gud kan bli fler än en om han vill.
Citera
2019-03-25, 06:05
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ser inte som du?

Nej, jag ser betydligt bättre Tack.
ut**
Citera
2019-03-25, 06:09
Medlem
Citat:
Mitt första inlägg innehåller inga budskap från koranen

Läs trådens första inlägg igen om du känner dig osäker.
Citera
2019-03-25, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej, Judendom, Kristendom och Islam kommer i stort sett att försvinna i framtiden då människor blir mer och mer upplysta. Det är uråldriga texter som inte har någon relevans för dagens moderna samhällen. Texterna är skrivna av människor som ville kontrolera den stora rädda och okunniga massan och inte av någon gud. Dessa "profeter" som säger att dom pratat med gud hittar man idag på mentalsjukhusen eller som en galen diktator i något fattigt land. Inte en enda profet på två tusen år som fått ordet säger väl en hel del om att det inte längre går att lura eller underhålla människor med det.

Judarnas galenskap, jihad och korståg, död, smärta och elände i trons namn och en sådan gud kan inte existera för det skulle vara helt sjukt att guden då inte stoppat det.

Finns det en gud så är det naturen, livet och känslan för det är beundran och kärlek. Det behöver inte beskrivas i texter men det som kommer närmast är nog buddhism och hinduism.

Jag skulle önska att du hade rätt i att religionerna kommer att försvinna, men jag tror tyvärr inte det.

Religionerna är extremt starka kollektiva identitetsmarkörer. Grupper hålls samman, ibland stenhårt, därför att medlemmarna har gått med på att det finns en gud som de kallar för något namn, och den guden har välsignat just deras grupp, och den guden har skapat universum, och den guden har gett gruppen regler som alla gruppmedlemmarna måste följa, annars kommer de att brinna i helvetet i evighet.

Här följer exempel på regler som gruppmedlemmarna i en viss grupp kan anse att de måste följa:

• Kvinnor ska bära slöja
  • Kvinnor ska gå klädda som svarta tält
  • Döttrar ska hållas inlåsta tills de kan giftas bort i 14-årsåldern
  • Söner bör släppas ut på gatan och lära sig slåss och bli starka från tre års ålder
  • Män får ta sig en andra hustru eller gå till prostituerade, men en kvinna som har sex utanför äktenskapet ska avrättas
  • En våldtagen flicka ska avrättas. Hon har ju varit otrogen
  • En könsmogen flicka som rör sig utomhus får skylla sig själv om hon blir våldtagen
  • En man ska inte tillåta sin hustru att använda preventivmedel. Han vill ju ha så många barn som möjligt
  • Män och kvinnor bör inte umgås, förutom när mannen har sex med sin(a) hustru(r) eller med prostituerade
  • Flickor bör inte gå i skolan, men pojkar ska gå i Koranskola och lära sig rabbla upp Koranen

Är allt det här typiskt för muslimska grupper? Nej, det vill jag inte påstå, för det finns många olika muslimska grupper som håller sig med olika regler. Ganska många muslimer i t.ex. Egypten tycker att det är okej att deras döttrar studerar på universitetet, till exempel. Och andra, ganska många, tycker att det är okej att deras döttrar jobbar tills de gifter sig.

Olika grupper har olika regler. Men reglerna knyts väldigt ofta till religionen, och den som bryter mot reglerna kan bli utstött ur hela sin grupp, och den personen kan bli väldigt ensam.

Det var därför Fadime Sahindal återvände till sin familj, fastän hon visste att pappan eller bröderna kanske skulle döda henne. Men hon längtade för mycket efter sin mamma, så hon återvände.

Då dödade pappan henne.

EDIT: Jag glömde den kanske viktigaste muslimska regeln av alla:

• Den som avfaller från islam och säger att han eller hon inte är muslim längre ska dö.
Senast redigerad av Egnatankar 2019-03-25 kl. 06:15.
Citera
2019-03-25, 06:54
Medlem
dunderhokens avatar
Det finns runt omkring 3000 (tretusen) religioner i världen! Varje religion påstår att dennes gud är den rätta guden!
Citera
2019-03-25, 06:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du kan inte tänka dig att det är människor som kan vara hemska?
Religionen är väl inte så hemsk? Har du studerat koranen alls?

Jämför med Bibeln. Är den bättre?

Jag är inte den du diskuterar med men jag har läst bägge. Bibeln gör inte anspråk på att vara Guds ord. Islam hävdar att Koranen är det perfekta ordet av den perfekta guden. Vilket innebär att "Gud" påstår att Jorden är platt, att månen är ett ljus som Allah delade i två och sätter ihop igen, att solen färdas över den platta jorden och vilar på sin långa resa osv.

Att det finns kvinnor som försvarar islam är för mig helt jävla orimligt. Allah skapade kvinnan att vara mindre inteligent än mannen, och p.g.a att hon är mindre intelligent skall hon straffas i helvetet för evigt.
Citera
2019-03-25, 06:58
Medlem
Citat:
Du kan inte tänka dig att det är människor som kan vara hemska?
Religionen är väl inte så hemsk? Har du studerat koranen alls?

Jämför med Bibeln. Är den bättre? Namn några anledningar så lovar jag att dem som faktiskt är muslimer (vilket inte jag är, vill jag vara tydlig med) kan krossa dig på de punkterna.

Länge leve friheten att tänka vad man vill!

Läste du mitt inlägg?

Det jag talade om i mitt inlägg var vad människor tror och säger om sin religion, inte vad det står i de heliga böckerna.

All religion utövas av människor. Därför är det människornas tolkning av sin religion som är det viktiga.

Islam har tolkats på många olika rätt fruktansvärda sätt av olika muslimska grupper. Kvinnoförtrycket har i många fall varit totalt. Orsakerna till detta är många, men man kan konstatera att vi i Sverige aldrig har haft någon motsvarande hederskultur av ett slag som har krävt att familjer måste döda sina döttrar eller andra kvinnliga anhöriga för att upprätta sin heder.

Jag gissar att kvinnorna har varit för värdefulla för att bara kunna kastas bort i det karga svenska klimatet i det fattiga svenska bondesamhället. Vi har också ända sedan 1200-talet haft någonting som heter kvinnofrid i Sverige. Det var kung Magnus Ladulås på 1200-talet som sa att kvinnor hade rätt till sin frid, och om en man överföll en försvarslös kvinna, så var det ett nidingsdåd. En man som begick ett sådant nidingsdåd var fredlös, och vem som helst fick döda honom.

Därför har det varit självklart att unga kvinnor har fått röra sig fritt i samhället i det äldre Sverige. De unga kvinnorna har fått söka sig bort från hemmet och ta arbete långt hemifrån. Ifall kvinnorna då blev med barn, så drabbade skammen kvinnorna själva, inte i någon hög grad deras familjer. Familjerna hade ingenting att vinna på att straffa döttrarna.

Därför känner så många svenskar en så stark motvilja mot muslimska familjer och unga muslimska män som inte kan respektera unga kvinnors rörelsefrihet.

Och därför är det så obegripligt för många av oss när muslimer talar om hur bra det är med islam.
Senast redigerad av Egnatankar 2019-03-25 kl. 07:04.
Citera
2019-03-25, 07:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Islam har den rimligaste synen på Gud.

Det kan diskuteras.

Citat:
Till skillnad från kristendomen som påstår att Gud är tre och att Gud blev till genom kvinnans vagina, bland blod och var, som sedan dessutom dog på korset, menar Islam att Gud är unik, en allena, finns inget som kan linas vid honom. Låter rimligt eftersom ursprunget till alltet ska vara unikt, orimligt om skaparens attribut helt och hållet återfanns i skapelsen också. Skaparen måste stå över skapelsen, vilket är den ärligaste bilden.

Trinitarianism är faktisk mera "rimlig" än unitarianism. Trinitarianism liggar närmare en korrekt verklighets-beskrivning än unitarianism.

Citat:
Kristendomens syn är felaktig eftersom den säger att döden hade makt över Gud över om Gud i slutändan besegrar döden, låter hela berättelsen orimlig. Döden kan inte ha makt över Gud.

Vart/hur säger kristendomen det?

Citat:
Islam är inkluderande.

Och det är därför att muslimer dödar muslimer?

Citat:
Avgudadyrkare vilket omfattar buddhismen, hinduismen, soldyrkare, elddyrkare osv låter orimligt eftersom dessa finns i tid och rum och påverkas av yttre omständigheter därför kan de inte vara Gud.

Cirkelargument.

Citat:
Islam innehåller alla andra religioner inklusive kristendomen och judendomen men också avgudadyrkarnas religioner och tro.
(1)

Förtydligande och belägg, tack.

Citat:
Islam uppmanar muslimer att tro på alla profeter från Adam till Muhammed inklusive Jesus, Moses men också innehåller Islam och uppmanar muslimer att hålla avstånd från avgudadyrkare tex buddhismen, hinduismen osv.

Nu säger du emot dig själv. Se (1).

Citat:
Med Islam skulle frågor om rasism, etnicitet, sociala, kulturella, ekonomiska, militära frågor lösas enkelt. Vi skulle få en betydligt fredligare värld och säkra en evighet i lycksaligheter.

Osannolikt. Islam är involverat i massor av konflikter ... bl.a. med islam.

Citat:
Gud den vise säger i koranen:

Säg: ”Han är Gud – En, Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror. Han har inte avlat och inte blivit avlad, och ingen finns som kan liknas vid Honom.”1

Er Gud är en Gud – det finns ingen annan gud än Han och Han omfattar allt med Sin kunskap!2
Det är Gud som har skapat himlarna och jorden och som låter regn falla från skyn för att därmed frambringa frukter för er försörjning; [det är Han] som har gett er skepp, som seglar över haven på Hans befallning, och som har skapat floderna till er nytta, och [det är Han] som har gett er solen och månen, som löper [i sina banor] utan att förtröttas, och [Han] som har gett er natten och dagen för era behov.3
Gud är himlarnas och jordens ljus. Hans ljus kan liknas vid en nisch där en lykta står. Lyktan är [omsluten] av glas och glaset lyser med en stjärnas glans. [Det är en lykta] tänd [med olja] från ett välsignat träd, ett olivträd som varken tillhör öst eller väst och vars olja nästan lyser utan att eld har rört vid den. Ljus över ljus! Gud leder till Sitt ljus den Han vill och därför framställer Han liknelser för människorna. Gud har kunskap om allt.4
Gud skapar er i ett tillstånd av svaghet; därefter låter Han svagheten följas av styrka [och] därefter låter Han styrkan följas av svaghet och gråa hår. Han skapar vad Han vill – Han är Den som har kunskap om allt, Den som är mäktig allt.5
Han är Gud; ingen gudom finns utom Han! Han känner allt det som är dolt för människor liksom det som de kan bevittna – Han, den Nåderike, den Barmhärtige.6
Han är Gud, det finns ingen gud utom Han. Honom tillkommer allt lov och pris i denna värld och i evigheten. Domen är Hans och till Honom skall ni föras åter.7

Citat:
Vad hindrar människan att ta detta enkla och lättförståeliga budskap till sig?

Att koran-rabblande inte gör något "rimligt".
Citera
2019-03-25, 07:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad ser du som orimligt i Islam?

Vi kan ju börja med att koranen felbeskriver verkligheten och att islams apologetik är undermålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in