2019-03-14, 22:41
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Använder du ”vanligt” smör eller ghee (klarifierat smör)?
Du får aldrig den rätta smaken på din butter chicken om du inte använder dig av ovanstående.

Båda är ju ovanstående!
Citera
2019-03-14, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Jag tycker receptet verkar uselt. Har inte gjort exakt den här rätten själv, men andra indiska rätter av liknande stuk.

Jag tror att man för den här rätten bör steka finskuren lök ganska långsamt så att den blir både brynt och lätt karamelliserad. Det ger en större komplexitet till rätten, och en liten sötma vilket en sån här sås kräver, i mitt tycke. Hade också skippat chilipulvret och haft i ett par, tre gröna chillies. Smaka på den före för att bedöma hetta. Chilipulver ger en lite grynig textur till såsen. Sedan är det också en fördel att puttra såsen minst 30 minuter för att kryddorna får gå ihop bättre med såsen. Brist på fett har rätten verkligen inte. Jag tror snarare att det är för mycket vätska i förhållande till övriga ingredienser. Dra ner på grädden och eventuellt öka smöret om det inte är fylligt nog. Alternativt reducerar man ner såsen före kycklingen ska gå ner.

Jag hade letat upp ett annat recept från exempelvis Food and Wine, Bon Appetit, Guardian eller New York Times. Många recept som ges som första förslag på Google är fullkomligt skit. Alternativt om du är intresserad av indisk matlagning så skulle jag köpt mig "An invitation to indian cooking" eller "Indian cookery" av Madhur Jaffrey.

Receptet är faktiskt inte så uselt för hemmabruk.
Chilipulver ska absolut användas, såsen ska vara grynig.
Löken får inte få färg överhuvudtaget, i en butterchicken ska löken vara svettad och glansig.
Citera
2019-03-14, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Båda är ju ovanstående!

Det stämmer.
My bad.
Skönt att TS såg igenom mitt misstag.
Citera
2019-03-14, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Du måste använda ghee, det ger en helt annan smak. Vanligt smör funkar inte riktigt. Lågg i en matsked vanligt socker också.
Fanns på Ica nät jag bodde i orten, så åk ut till npgon förort då lär du hitta ghee typ varsomhelst.

Ghee är ”vanligt” separerat smör.
Citera
2019-03-14, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Båda är ju ovanstående!

Han menar ghee. Klarat smör smakar mindre än vanligt smör, men klarar att hettas upp till mycket högre temperatur. Ghee har en nötig och komplex smak som är ganska signifikant till en del indiska rätter. Hur det än är så räddar det inte ett i övrigt dåligt recept.
Citera
2019-03-14, 23:46
Medlem
grungewhores avatar
Ghee. Som redan nämnts.
Citera
2019-03-15, 00:05
Medlem
Asså vill inte gola nån här men testa experiment med e621 aka glutamat och socker
O få in balansen så e du hemma
Citera
2019-03-15, 07:26
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Ghee är ”vanligt” separerat smör.

Ja men de smakar helt annorlunda. Kan känna direkt på bara doften om man använt ghee i maten. Det kan man inte göra med vanligt smör.

Ghee har en väldigt koncentrerad smörsmak.
Citera
2019-03-15, 16:47
Medlem
På en bra restaurang har de dessutom marinerat kycklingen i ett dygn i en yoghurtmarinad och sen grillat det i en tandoori innan den går i grytan. En tandoori är så het att kycklingen får en fin yta utan att överstekas.
Citera
2019-03-15, 21:42
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
På en bra restaurang har de dessutom marinerat kycklingen i ett dygn i en yoghurtmarinad och sen grillat det i en tandoori innan den går i grytan. En tandoori är så het att kycklingen får en fin yta utan att överstekas.
Yes, på första receptet jag gjorde tidigare i veckan så marinerade jag kycklingen i yoghurt, garam masala och lime och hade i ugnen på 225 grader i grilläge i 20-25 minuter. Det gav kycklingen smak helt klart, men det var, likt nu senast, såsen jag inte fick så smakfull som jag ville.
Citera
2019-03-16, 14:15
Medlem
Prova Chetnas recept. Jättegott recept.
https://www.youtube.com/watch?v=PR1VIqMk7fI
Citera
2019-03-24, 17:20
Medlem
glyos avatar
Får man fråga vart du får kryddorna ifrån? Santa Maria är nog inte att rekommendera. Kolla kryddtorget och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in