Citat:
Ursprungligen postat av
danneln
Jag tycker receptet verkar uselt. Har inte gjort exakt den här rätten själv, men andra indiska rätter av liknande stuk.
Jag tror att man för den här rätten bör steka finskuren lök ganska långsamt så att den blir både brynt och lätt karamelliserad. Det ger en större komplexitet till rätten, och en liten sötma vilket en sån här sås kräver, i mitt tycke. Hade också skippat chilipulvret och haft i ett par, tre gröna chillies. Smaka på den före för att bedöma hetta. Chilipulver ger en lite grynig textur till såsen. Sedan är det också en fördel att puttra såsen minst 30 minuter för att kryddorna får gå ihop bättre med såsen. Brist på fett har rätten verkligen inte. Jag tror snarare att det är för mycket vätska i förhållande till övriga ingredienser. Dra ner på grädden och eventuellt öka smöret om det inte är fylligt nog. Alternativt reducerar man ner såsen före kycklingen ska gå ner.
Jag hade letat upp ett annat recept från exempelvis Food and Wine, Bon Appetit, Guardian eller New York Times. Många recept som ges som första förslag på Google är fullkomligt skit. Alternativt om du är intresserad av indisk matlagning så skulle jag köpt mig "An invitation to indian cooking" eller "Indian cookery" av Madhur Jaffrey.
Receptet är faktiskt inte så uselt för hemmabruk.
Chilipulver ska absolut användas, såsen ska vara grynig.
Löken får inte få färg överhuvudtaget, i en butterchicken ska löken vara svettad och glansig.