• 2
  • 3
2019-03-25, 19:56
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Får man fråga vart du får kryddorna ifrån? Santa Maria är nog inte att rekommendera. Kolla kryddtorget och liknande.

En blandning. En del santa maria, men köpte grejer också på ett curryställe i stan.

Hur som, tredje gången gillt!

Hittade ett jättebra recept, så nu smakade det precis som på restaurang!

Recept:

Citat:
Ingredients
For the chicken
300 gms Chicken breast boneless
1 tbsp Ginger garlic paste
1 tbsp Red chilli powder
Salt to taste
Oil to pan fry

For the gravy
500 gms roughly slit tomatoes
100 gms roughly cut onions
1 tbsp garlic paste
50 gms cashew
1 tsp bockhornsklöver
1/2 tsp garam masala
4 tbsp sugar
2 tbsp kashmiri chilli powder
5 tbsp butter
3 tbsp cream
2 tbsp malt vinegar / 1.5 tbsp White Vinegar
Salt to taste

Method
- Marinate the chicken with ginger paste, garlic paste, red chilli powder and salt and keep it aside for 15 to 20 minutes
- In a pan heat some oil then fry the marinated chicken pieces in it,once done place it into a bowl.
- In the same pan add onion, oil, spoonful of butter and once the onions are cooked add tomatoes and cashew nuts
- Add some water and garlic paste, salt, malt vinegar, sugar, garam masala powder and chilli powder. Evenly mix it and let it simmer for 15-20 minutes
- Churn the mixture into fine puree.
- Strain it back into the same pan make sure there is minimal wastage.
- Add butter, cream, chicken and bockhornsklöver and let it simmer for 5-7 minutes.
- Garnish it with cream and kasoori meethi
Butter Chicken is ready to be served!

http://imgur.com/a/X42Spmg - tyvärr hann det skära sig lite med dekorationsgrädden då jag inte tajmade in riset helt perfekt
Citera
2021-11-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
En blandning. En del santa maria, men köpte grejer också på ett curryställe i stan.

Hur som, tredje gången gillt!

Hittade ett jättebra recept, så nu smakade det precis som på restaurang!

Recept:

http://imgur.com/a/X42Spmg - tyvärr hann det skära sig lite med dekorationsgrädden då jag inte tajmade in riset helt perfekt

Väcker upp denna igen. Gör du fortfarande ovanstående recept eller kör du något annat? Noterar att det är väldigt få kryddor egentligen
Citera
2021-11-15, 15:13
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Väcker upp denna igen. Gör du fortfarande ovanstående recept eller kör du något annat? Noterar att det är väldigt få kryddor egentligen
Inte gjort på kanske ett år nu men ja, jag har väl gjort den en 3-4 gånger totalt och blivit lika nöjd varje gång.

Man kan säkert variera och ha i mer, men detta receptet är fortfarande det som jag tycker närmast kommer den på restaurang.
Citera
2021-11-15, 19:44
Medlem
Bertil85s avatar
De gånger man ätit butter chicken har det varit massor med smör och sedan krydda.

Ta en indisk krydda ts och stek rikligt i smör så ska du se att det blir gott!
Citera
2021-11-16, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
De gånger man ätit butter chicken har det varit massor med smör och sedan krydda.

Ta en indisk krydda ts och stek rikligt i smör så ska du se att det blir gott!

Receptet till ts blev alldeles för sött. Fanns något där. Men sötman och fettet gjorde det nästan oätligt. Det kunde påminna lite om restaurangvarianten. Men då tror jag det räcker med hälften av sockret.
Läser att den lokala restaurangen som har en jävulskt god Butter, toppar sin med Paneer… Kan det vara något?
Citera
2021-11-16, 01:35
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Receptet till ts blev alldeles för sött. Fanns något där. Men sötman och fettet gjorde det nästan oätligt. Det kunde påminna lite om restaurangvarianten. Men då tror jag det räcker med hälften av sockret.
Läser att den lokala restaurangen som har en jävulskt god Butter, toppar sin med Paneer… Kan det vara något?

För att det ska vara butterchicken så skall den tillagas i mycket smör.

Paneer är det ingen typ av ost ?
Citera
2021-11-16, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
För att det ska vara butterchicken så skall den tillagas i mycket smör.

Paneer är det ingen typ av ost ?

Jo
Citera
2021-11-16, 10:24
Medlem
UngeHerrProms avatar
Man behöver inte så mycket socker i.
Viktigt att man använder hela kryddor som man rostar och sen maler.
Kashmiri chili powder är key
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in