Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-03-14, 19:16
Medlem
Nihennas avatar
Gjort butter chicken två gånger nu hemma, då det är min absoluta favoriträtt i det indiska köket.

Jag får det att bli rätt gott, men aldrig SÅ gott och smakfullt som när man äter det på en indisk restaurang, och jag undrar vad jag gör för fel :/

Här är exempelvis receptet jag använde sist. Ursäkta de blandade språken, jag översatte bara ingredienserna till mig själv för att få en enkel överblick på måtten. Amerikanska mått är ju "lite" speciella:

Citat:
6 matskedar smör, separerat
900 gram kyckling
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 matsked garam masala
1 matsked riven ingefära
1 matsked chilipulver
1 matsked spiskummin
1 halv matsked cayennepeppar
3,4 dl tomatsås
4,5 dl grädde
salt o peppar

1. Using 2 matskedar of butter in a large skillet over medium-high heat, brown the pieces of the chicken so each side is browned. They do not need to be fully cooked all the way through. Work in batches, and set aside when you’re done.
2. Melt another 2 matskedar of butter in the pan over medium heat. Add the onion, and cook until beginning to soften — about three minutes. Add the garlic, garam masala, ginger, chili powder, cumin, and cayenne. Stir to combine, and cook for about 45 seconds before adding the tomato sauce.
3. Bring the mixture to a simmer and let cook for five minutes before adding the cream. Bring the mixture back to a simmer, add the browned chicken, and let simmer for 10-15 minutes. Keep the heat low here — not a rolling boil.
4. Stir in the remaining 2 Tbsp of butter, and season with salt and pepper, to taste.
5. Serve garnished with lime and cilantro, alongside rice and naan.
Tomatsåsen köpte jag en burk krossade tomater för.

Utöver detta så hade jag i några gröna kardemummakapslar och två kanelstänger som jag slängde i på steg 2 tillsammans med alla andra kryddor. Kanelstängerna slängde jag efter "3. Bring the mixture to a simmer and let cook for five minutes", varav jag sedan slängde allt i min mixer för att få en puré, som jag sedan slängde tillbaka i kastrullen, i med grädden och fortsatte med receptet. Jag använde även spiskumminfrön, istället för färdigmald från Santa Maria.

Detta var ett lite speciellt recept dock, då jag personligen aldrig ätit en butter chicken med chili i, men tyckte det verkade spännande så lät det vara kvar.

Vad kan man göra för att det ska smaka mer som på restaurang? Är det någon som är kunnig inom indisk matlagning som genast ser om något saknas?
Senast redigerad av Nihenna 2019-03-14 kl. 19:19.
Citera
2019-03-14, 19:25
Medlem
Gabagols avatar
Den största anledningen till att maten på restauranger är godare är pga den stora mängd socker och framför allt smör de har i maten. Så ha i mer smör. Tex potatismos brukar innehålla 25% smör.
Citera
2019-03-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Gjort butter chicken två gånger nu hemma, då det är min absoluta favoriträtt i det indiska köket.

Jag får det att bli rätt gott, men aldrig SÅ gott och smakfullt som när man äter det på en indisk restaurang, och jag undrar vad jag gör för fel :/

Här är exempelvis receptet jag använde sist. Ursäkta de blandade språken, jag översatte bara ingredienserna till mig själv för att få en enkel överblick på måtten. Amerikanska mått är ju "lite" speciella:

Utöver detta så hade jag i några gröna kardemummakapslar och två kanelstänger som jag slängde i på steg 2 tillsammans med alla andra kryddor. Kanelstängerna slängde jag efter "3. Bring the mixture to a simmer and let cook for five minutes", varav jag sedan slängde allt i min mixer för att få en puré, som jag sedan slängde tillbaka i kastrullen, i med grädden och fortsatte med receptet. Jag använde även spiskumminfrön, istället för färdigmald från Santa Maria.

Detta var ett lite speciellt recept dock, då jag personligen aldrig ätit en butter chicken med chili i, men tyckte det verkade spännande så lät det vara kvar.

Vad kan man göra för att det ska smaka mer som på restaurang? Är det någon som är kunnig inom indisk matlagning som genast ser om något saknas?
Ska man va petnoga koka tomatsåsen typ 30 minuter.
Citera
2019-03-14, 19:57
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabagol
Den största anledningen till att maten på restauranger är godare är pga den stora mängd socker och framför allt smör de har i maten. Så ha i mer smör. Tex potatismos brukar innehålla 25% smör.
Wtf? på riktigt? Där ser man. Får prova mer smör nästa gång. Menar du socker som i faktiskt strösocker, eller bara produkter med socker i sig?
Citera
2019-03-14, 20:15
Medlem
Gabagols avatar
Citat:
Wtf? på riktigt? Där ser man. Får prova mer smör nästa gång. Menar du socker som i faktiskt strösocker, eller bara produkter med socker i sig?

Faktiskt strösocker. Finns potatismos på vissa restauranger där de har hälften smör och hälften potatis, visserligen ett extremfall men 25% smör är väldigt vanligt.

Mer information här. https://www.youtube.com/watch?v=EGbRwUojtcw
https://www.youtube.com/watch?v=Fnb33-073dY
Senast redigerad av Gabagol 2019-03-14 kl. 20:21.
Citera
2019-03-14, 21:27
Bannlyst
Citat:

Använder du ”vanligt” smör eller ghee (klarifierat smör)?
Du får aldrig den rätta smaken på din butter chicken om du inte använder dig av ovanstående.
Citera
2019-03-14, 21:37
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Använder du ”vanligt” smör eller ghee (klarifierat smör)?
Du får aldrig den rätta smaken på din butter chicken om du inte använder dig av ovanstående.

Helt vanligt svenskt smör. Aldrig hört talats om sistnämnda, köper man det i asiatiska butiker som finns lite här och där i Göteborg och andra storstäder?
Citera
2019-03-14, 21:46
Bannlyst
Citat:
Helt vanligt svenskt smör. Aldrig hört talats om sistnämnda, köper man det i asiatiska butiker som finns lite här och där i Göteborg och andra storstäder?

Det finns i asiatiska butiker men går lätt att göra själv.
Skirat, avsvalnat smör helt enkelt.
Citera
2019-03-14, 21:54
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det finns i asiatiska butiker men går lätt att göra själv.
Skirat, avsvalnat smör helt enkelt.
I see, tack! Så det kommer ge en jättestor smakskillnad, alltså?
Nu är man nästan sugen på att prova det igen nästa vecka när man har gått igenom matlådorna av denna högen
Citera
2019-03-14, 21:56
Medlem
Jag tycker receptet verkar uselt. Har inte gjort exakt den här rätten själv, men andra indiska rätter av liknande stuk.

Jag tror att man för den här rätten bör steka finskuren lök ganska långsamt så att den blir både brynt och lätt karamelliserad. Det ger en större komplexitet till rätten, och en liten sötma vilket en sån här sås kräver, i mitt tycke. Hade också skippat chilipulvret och haft i ett par, tre gröna chillies. Smaka på den före för att bedöma hetta. Chilipulver ger en lite grynig textur till såsen. Sedan är det också en fördel att puttra såsen minst 30 minuter för att kryddorna får gå ihop bättre med såsen. Brist på fett har rätten verkligen inte. Jag tror snarare att det är för mycket vätska i förhållande till övriga ingredienser. Dra ner på grädden och eventuellt öka smöret om det inte är fylligt nog. Alternativt reducerar man ner såsen före kycklingen ska gå ner.

Jag hade letat upp ett annat recept från exempelvis Food and Wine, Bon Appetit, Guardian eller New York Times. Många recept som ges som första förslag på Google är fullkomligt skit. Alternativt om du är intresserad av indisk matlagning så skulle jag köpt mig "An invitation to indian cooking" eller "Indian cookery" av Madhur Jaffrey.
Senast redigerad av danneln 2019-03-14 kl. 21:59.
Citera
2019-03-14, 22:25
Bannlyst
Citat:
I see, tack! Så det kommer ge en jättestor smakskillnad, alltså?
Nu är man nästan sugen på att prova det igen nästa vecka när man har gått igenom matlådorna av denna högen

Ja, du kommer märka stor skillnad.
Citera
2019-03-14, 22:26
Medlem
Heauxms avatar
Du måste använda ghee, det ger en helt annan smak. Vanligt smör funkar inte riktigt. Lågg i en matsked vanligt socker också.
Fanns på Ica nät jag bodde i orten, så åk ut till npgon förort då lär du hitta ghee typ varsomhelst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in