2019-03-24, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Samma i text har Dramaten skrivit på sin Facebook. Massor med kommenterar där också 😩

Klantigt av dom.

Över 500 bajskommentarer på ett par timmar hehe..

Den medieansvarig hade ju lärt sig på högskolan att man ska ”kommunicera” på det här viset, och så blir människor ännu argare?

Citera
2019-03-24, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
"Men de lagar och förordningar som finns på andra arbetsplatser… Jag tycker inte att vi ska ha dem på Dramaten." Örjan Ramberg i tidningen Café.

https://www.cafe.se/orjan-ramberg/

Undrar om Fredrik Wikingsson kände till misshandelsdomen när han gjorde intervjun?
Citat:
I slutet av 1995 fick Örjan Ramberg en Guldmask för sin huvudroll i Gökboet (på Folkan i Stockholm), men i takt med att hans kunnande och arbetsbörda ökade kom också problemen. I början av 1997 hade han huvudrollen i tre parallella Dramatenproduktioner (Tre år kvar, Medea och Så tuktas en argbigga). I en intervju med Göteborgs-Posten gjord i april 1997 sa han: ”Tre roller är inte nådigt.

Det blir ingen vila i vare sig kropp eller själ. Det är risk för allvarlig kollision i systemet, fysisk och psykisk nötning.”
Inte bara risk, skulle det visa sig, utan också verklighet. Den här perioden av produktivitet sammanföll nämligen med en kaotisk tid i Örjan Rambergs privatliv, då hans förhållande med artisten Josefin Nilsson tog slut på Sveriges löpsedlar. Den cyniska kvällstidningsvärld som Ramberg är med och skildrar i Sprängaren och Paradiset kryddade under 1996 och 1997 gång efter annan sin lösnummerförsäljning med rubriker som ”Dramatenskådis slagen blodig i krogbråk”. Jobbade man på en kvällstidning vid den här tiden blev man ständigt uppringd av vänner som undrade: ”Vem är ’Dramatenskådisen’ den här gången? Persbrandt, Ramberg eller Flinck?”
Citera
2019-03-24, 13:22
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Ytterst smidigt.
https://www.instagram.com/p/BvYtmuJHwk-/
Man brukar få knappt 10-15 kommentarer per inlägg men det näst senaste har fått 846...
En detalj i sammanhanget är att Sara Danius som sitter i Dramatens styrelse är syster till Felicia Feldt, Josefin Nilssons barndomsvän. Felicia Feldt medverkade också i SVT-dokumentären.
Citera
2019-03-24, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Fast "tvungna"? Känns liggandet som ett övergrepp så kan man säga -"Tack, men jag har ett jobb på gång på ICA också, hejdå". Ligger man med en äcklig gubbe för att få en roll så tycker jag man får skylla sig själv! Tycka vad man vill men i den trånga kulturvärlden så är det ofta sängvägen som gäller och har säkert alltid varit och det ser säkert likadant ut i hela världen. Kan man ändra på det? Knappast för det kommer alltid nya unga kvinnor som gör vad som helst för att bli kända.
Det förekommer i många yrken,inte bara skådespelarens. De män som beter sig så har mest makt just i yrken med stort engagemang, trång anställningssektor och tuff karriärväg. Det skulle vara tvärtom, de kvinnor som frivilligt väljer sängvägen (jodå, det finns) skulle inte gynnas av det. Men det är väl en utopi?
Citera
2019-03-24, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Undrar om Fredrik Wikingsson kände till misshandelsdomen när han gjorde intervjun?
Klart han gjorde!
Citera
2019-03-24, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Jag tror inte Josefine "tog" det hårdare än exempelvis Lena Olin. Olin hade röta och fick läkbara skador och blåmärken medan Josefine hade otur och fick skador i uppbärande skelettdelar. Sådana skador brukar ju bli värre med åren. Olin hade tur och träffade Lasse Hallsträm som precis slagit igenom i USA med "Gilbert Grape", hon fick ju hjälp av honom att fly landet och lyckades även rädda undan sin son från Ramberg. Josefine hade väl inte samma tur. Dessutom hade hon ju en väldigt stark koppling till sin familj, sina barndomsvänner och till Gotland så för henne skulle väl inte landsflykt ha varit en lösning.

Kort sagt: jag tror inte Josefine var skörare än andra misshandlade personer, men skadorna (fysiska och psykiska) som ÖR tillfogade henne var av så allvarligt slag att det oundvikligen skulle leda till fysisk och psykisk kollaps i sinom tid. Artistyrket ställer höga krav på stark kropp och starka nerver. Josefine hade båda sakerna fram till hon träffade ÖR.

Josefin tog ivf sitt eget liv, om du inte tycker det är hårdare än t ex Lena Olin som levt ett lyxliv i Hollywood så finns inget mera att diskutera med dej i detta ämne.
Citera
2019-03-24, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Hur gick det ?
Riktigt bra. Något hundratal kvinnor OCH MÄN kom för att manifestera och hylla Josefin. Kvinnomisshandlaren dök dock inte upp på jobbet. Han ställde in 'på grund av sjukdom'.

Dramaten har gått ut och sagt att de tar avstånd från alla kränkningar och våld. De arbetar förebyggande och har noll tolerans mot trakasserier och kommenterar inga enskilda medarbetare.
Samtidigt fortsätter staten att finansiera verksamheten med våra skattepengar - och kvinnomisshandlaren/mördaren har fortsatt anställning.

På #brinnförjosefin finns massor av filmer och inlägg från kvällen.
Citera
2019-03-24, 14:18
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Det är ju det hon menar. Hon försvarar väl inte Ramberg alls, hon menar att det under hennes tid på Dramaten är 8-9 män som tillåtits härja runt i många många år. Att Ramberg råkar vara dömd betyder inte att det inte finns odömda som är precis lika illa...

Hela institutionen skulle behöva utvädring.

Marie Göranzon, Lena Endre, Thomas Hanzon och all andra kända skådespelare hade kunnat gå samman och vägrat arbeta ihop med Örjan Ramberg men de valde att vara tysta.

Om alla manliga skådespelare på Dramaten är kvinnomisshandlare så kunde alla kvinnliga skådespelare gått samman men de valde att vara tysta.

Marie Louise Ekman valde sida och stödde på så sätt en kvinnomisshandlare.

Och nej, detta förekommer inte på alla arbetsplatser.
Citera
2019-03-24, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Å andra sidan kan kvinnorna känt sig tvungna att ligga med honom för att överhuvudtaget få vara kvar som skädespelare.

Det var inte så det förklarades utan det samma gamla vanliga:

"Han blev djävulsk mot mig. Men då var jag så kär att jag inte kunde ta mig loss."
Citera
2019-03-24, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var inte så det förklarades utan det samma gamla vanliga:

"Han blev djävulsk mot mig. Men då var jag så kär att jag inte kunde ta mig loss."

TYVÄRR så är det ju så att många kvinnor dras till riktiga mansgrisar/svin. Läste att dansken som styckmördade Kim Wall får mängder av kärleksbrev från heta kvinnor. En psykologi som är svår att förstå men har antagligen med djupa instinkter från grottiden att göra.
Citera
2019-03-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Fullständigt struntprat förstås. Dramaten tar inte avstånd från våld, kränkningar eller trakasserier, gör inte och har aldrig gjort. De har skyddat män som Ramberg, Berggren, Bergman i decennier.

Helt rätt! Dimridån lurar ingen trots att Dramaten tycks tro det.
Stellan Skarsgård har sagt att Bergman borde ha örfilats tills han slutade med svinerierna. Tror inte det hade hjälpt - men det skulle ha känts skönt ;-)Det som skulle ha hjälpt hade varit att ta ifrån honom plattformen som lockade dessa frivilliga. Lättare sagt än gjort när det gäller en världsberömd regissör/skådis, men åskådarna skulle ha solidariskt kunna avstå att titta på deras verk.

Dock säger även Skarsgård att han är glad att #METOO inte kunnat stoppa Bergmans karriär.

Det är detta som är det svåra. Dvs. att man förlåter privata svinerier pga att personen ifråga är duktig i sitt yrke.
Citera
2019-03-24, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
TYVÄRR så är det ju så att många kvinnor dras till riktiga mansgrisar/svin. Läste att dansken som styckmördade Kim Wall får mängder av kärleksbrev från heta kvinnor. En psykologi som är svår att förstå men har antagligen med djupa instinkter från grottiden att göra.

Dels har vi knäppgökarna som "förälskar sig" i styckmördare.
Sen har vi dessa som vill göra karriär sängvägen.. och som är beredda att betala ett högt pris för den "kärleken" - trots lagstiftning som skyddar kvinnor i vårt land.

Tydligen var det viktigare att vara en av Bergmans/Rambergs/Persbrandts kvinnor - än behålla sin värdighet och skita i karln..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in