2019-03-24, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Det var just därför du skulle fundera över betydelsen av Kausalitet

Tror du verkligen att CSH skulle tagit detta beslut om "Korvgubbepakten" inte först valt att bryta den inledande överenskommelsen (att hålla gruppen stark inför tävlingarna) och därmed rösta bort Anna inför tävlingen och sedan medvetet valt att öppna uppdragsbrevet och dessutom ta beslutet att utse Chewbacca att representera laget utan att inkludera CSH och Anna i detta. Har sett de flesta säsonger av Robinson tidigare. Jag vågar säga att jag aldrig tidigare sett ett lag som både öppnar ett uppdragsbrev och än värre ta ett beslut som berör alla deltagare (dvs vem som skall representera dem i en viktig tävling), utan att först inkludera samtliga i beslutet.

Faktum, även om jag förstår att du inte greppat detta, så handlade CSH på det enda rationella sätt han kunde i den situation som uppstått. Även om de i stort sätt borde vara omöjligt att vinna hela Robinson med den valda taktiken.

Om CSH valt att ge allt i Robinsontävlingen och laget ändå förlorade så skulle han och Anna vara de två första personerna som röstades bort av laget.

Om han valt att ge allt, och laget vann Robinsontävlingen, så skulle detta stärka grundpakten i laget, och CSH och Anna skulle oavsett röstas bort vid ett senare tillfälle, när laget därefter förlorade en tävling.

Kvar fanns egentligen endast det val som CSH gjorde, även om detta borde vara en nästan omöjlig väg mot att vinna hela tävlingen, dvs att inte göra sitt bästa och på så sätt försvaga laget och därefter vinna immunitetstävlingen. På detta sätt tvingades han "offra" Anna, men skulle själv bli kvar fram emot en sammanslagning med Lag Nord och de individuella tävlingarna.

Jag säger inte att CSH gjorde rätt val, utan att han faktiskt gjorde det enda rationella valet som stod honom till buds i den uppkomna situationen, om han ville vinna Robinson 2019. Han kommer som sagt inte att kunna vinna med denna taktik, men han tar själv kontroll och styr därmed händelserna efter sitt eget huvud. I stället för att sitta lugnt i båten och vänta på att pakten plockade bort honom.

Håller inte med dig i ditt resonemang.
Så länge det är två lag som tävlar mot varandra måste a och o vara att hålla laget så starkt som möjligt för att maximera vinstchanserna. Ju fler Robinsontävlingar laget vinner, desto större chans för så många deltagare som möjligt att ta sig till sammanslagningen.

Om man socialt lyckas hålla ihop sitt lag och dessutom vinna flest tävlingar kommer man dessutom ha en stor fördel efter sammanslagningen då man ju är nummerärt fler och kan rösta ut det andra lagets deltagare efterhand som möjligheterna ges. En intelligent människa borde ha rätt bra förutsättningar att argumentera framgångsrikt i sitt lag för den strategin.

Blev imponerad av "den korta tjocka" som klarade av att äta larver frivilligt. Det bör vara en bra egenskap om man kommer långt i Robinson.

Har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska tycka om originalen i Gränslandet. Ena stunden uppträder de som egoistiska skitstövlar för att sedan se ut som att det är "rått men hjärtligt" En miljö som jag vet att många med mig gillar. Ett par avsnitt till behövs där innan jag bestämmer mig
Citera
2019-03-24, 11:27
Medlem
bagarn29s avatar
I Expressen läste jag att inspelningen pågick i sex veckor under aug-sept -18. Ett svenskt gäng hade den 6/8 sett bl.a. "arga snickaren" och insett att det var Robinson-gänget. Detta var ju inte på inspelningsöarna.

Säg att det tar 10 dagar att rigga allt på öarna så anländer Robinson-gänget till ön ca den 16/8.
51 avsnitt delat på 42 dygn ger ~ 1 avsnitt är 30 timmar. Till dagens avsett har det ~ 7½ halv dag, det är den 24/8. Den som förlorar i ö-rådet lämnar och kommer till gränslandet den 25/8. Den 27/8 blir det fight och en får lämna tävlingen för gott och anländer 28-29/8 till hotellet.

Så om ett konto i FB öppnas då så är man antingen utslagen eller så har man tillgång till internet på ön.
Citera
2019-03-24, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Det var just därför du skulle fundera över betydelsen av Kausalitet

Tror du verkligen att CSH skulle tagit detta beslut om "Korvgubbepakten" inte först valt att bryta den inledande överenskommelsen (att hålla gruppen stark inför tävlingarna) och därmed rösta bort Anna inför tävlingen och sedan medvetet valt att öppna uppdragsbrevet och dessutom ta beslutet att utse Chewbacca att representera laget utan att inkludera CSH och Anna i detta. Har sett de flesta säsonger av Robinson tidigare. Jag vågar säga att jag aldrig tidigare sett ett lag som både öppnar ett uppdragsbrev och än värre ta ett beslut som berör alla deltagare (dvs vem som skall representera dem i en viktig tävling), utan att först inkludera samtliga i beslutet.

Faktum, även om jag förstår att du inte greppat detta, så handlade CSH på det enda rationella sätt han kunde i den situation som uppstått. Även om de i stort sätt borde vara omöjligt att vinna hela Robinson med den valda taktiken.

Om CSH valt att ge allt i Robinsontävlingen och laget ändå förlorade så skulle han och Anna vara de två första personerna som röstades bort av laget.

Om han valt att ge allt, och laget vann Robinsontävlingen, så skulle detta stärka grundpakten i laget, och CSH och Anna skulle oavsett röstas bort vid ett senare tillfälle, när laget därefter förlorade en tävling.

Kvar fanns egentligen endast det val som CSH gjorde, även om detta borde vara en nästan omöjlig väg mot att vinna hela tävlingen, dvs att inte göra sitt bästa och på så sätt försvaga laget och därefter vinna immunitetstävlingen. På detta sätt tvingades han "offra" Anna, men skulle själv bli kvar fram emot en sammanslagning med Lag Nord och de individuella tävlingarna.

Jag säger inte att CSH gjorde rätt val, utan att han faktiskt gjorde det enda rationella valet som stod honom till buds i den uppkomna situationen, om han ville vinna Robinson 2019. Han kommer som sagt inte att kunna vinna med denna taktik, men han tar själv kontroll och styr därmed händelserna efter sitt eget huvud. I stället för att sitta lugnt i båten och vänta på att pakten plockade bort honom.

Håller med fullständigt, du vet vad du snackar om. Övriga i tråden som hela tiden anfaller Carl går inte att övertala, dom kommer hata Carl oavsett vad han gör eller säger. Visst, alla får tycka som dom vill men det kvittar hur man vrider och vänder på det, analysen av situationen leder till samma begrundade beslut.

För de som är blinda så kan jag återigen påminna er om att korvgubbarna redan hade skapat en pakt med övriga får innan starten. Denna enväldiga pakt var inte taktiska eller logiska i deras utröstning av en fysiskt och psykiskt starkare individ jämfört med korta-tjocka. Uppdraget var således att skapa misär i gruppen så att pakten kan lösas upp inifrån. Förluster leder till misär, vilket är det enda vapnet som Carl har då han saknar röstkraft. När hunger, irritation och misstro har börjat gro så splittras pakten på egen hand, det ligger i människans natur. Jag kan lova er att gulli-gull stämningen kommer att raseras efter ett antal förluster.
Citera
2019-03-24, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
I Expressen läste jag att inspelningen pågick i sex veckor under aug-sept -18. Ett svenskt gäng hade den 6/8 sett bl.a. "arga snickaren" och insett att det var Robinson-gänget. Detta var ju inte på inspelningsöarna.

Säg att det tar 10 dagar att rigga allt på öarna så anländer Robinson-gänget till ön ca den 16/8.
51 avsnitt delat på 42 dygn ger ~ 1 avsnitt är 30 timmar. Till dagens avsett har det ~ 7½ halv dag, det är den 24/8. Den som förlorar i ö-rådet lämnar och kommer till gränslandet den 25/8. Den 27/8 blir det fight och en får lämna tävlingen för gott och anländer 28-29/8 till hotellet.

Så om ett konto i FB öppnas då så är man antingen utslagen eller så har man tillgång till internet på ön.

Det var ju lite spännande...
Citera
2019-03-24, 11:50
Medlem
carl måste ju spela.
Citera
2019-03-24, 11:58
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrep
Håller inte med dig i ditt resonemang.
Så länge det är två lag som tävlar mot varandra måste a och o vara att hålla laget så starkt som möjligt för att maximera vinstchanserna. Ju fler Robinsontävlingar laget vinner, desto större chans för så många deltagare som möjligt att ta sig till sammanslagningen.........

Precis! Du måste ha missat avsnitt i årets Robinson. Du argumenterar nämligen precis som CSH gjorde innan laget satte kniven i ryggen på honom och skickade Anna till elimineringstävling. Varefter dessa inte heller inkluderade CSH eller Anna i öppnande av uppdragsbrevet eller beslutet om att skicka Chewbacca till pristävlingen med ett mycket magert resultat.

Hade valet i stället fallit på att skicka en lämplig person till pristävlingen, som vunnit fördelen och därmed också haft kvar CSH på sin sida och han gett allt i tävlingarna, hade ju Lag Syd haft betydligt större chans att vinna Robinson tävlingen. Nu krossade ju Korvgubbspakten en sådan möjlighet redan från start.

Ber dig återigen att fundera på betydelsen av kausalitet! Om detta är svårt får du en synonym "orsakssamband".
Senast redigerad av Skallmeja-Zorro 2019-03-24 kl. 12:02.
Citera
2019-03-24, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Varför kan det inte varit skapat innan han anlände ön? Du skriver ju själv att inspelningarna började efter den 1 augusti så din logik haltar väl en aning?
Citera
2019-03-24, 13:26
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beautilfulLoser
Varför kan det inte varit skapat innan han anlände ön? Du skriver ju själv att inspelningarna började efter den 1 augusti så din logik haltar väl en aning?

Kontot är skapat den 29/8 2018. Det kan du själv kolla om du vill. 6/8 var de inte ute på ön. Det tar lite tid att iordningställa öarna inför tävlingarna. Hindertävlingen om tändstålen fixar man inte på en kafferast.
Citera
2019-03-24, 13:27
Medlem
peterZiipens avatar
Hur går det till med byggnationen av hinderbanor och andra tävlingsmoment? Byggs de av TV4s produktion, eller är de flesta byggnationer redan på plats och används av andra länders tv-produktioner?
Citera
2019-03-24, 15:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av akrep
Vad tror ni det var som Mathias, lappen alltså, började att tillverka senast?
En ram med tre sidor som han trocklade fast någon form av duk i....
Själv tror jag på någon form av fälla men kan inte förstå hur den skulle fungera?

En tänkbar lätt tillverkad fälla skulle kunna vara en vit duk som kanske kunde locka till sig insekter som sedan kunde kokas till en soppa?
Nån typ av fiskeredskap, håvliknande.
Citera
2019-03-24, 15:36
Medlem
Hej!
Kul med engagemanget kring robinson, tycker själv att "Surviver-konceptet" är fantastiskt, och det finns så mycket spännande strategier, taktiker, och moment. Kan dock tycka att framförallt sveriges robbinson har gått lite väl långt ifrån detta grundlöst genialiska koncept av kombinationen mellan prestation, socialt spel, och överlevnad i förmån för "bra tv".
Som genuint survivor-fan kan man bli lite besviken på detta då "bra tv" för mig är när bästa deltagaren, med bäst strategi vinner då den faktiskt har spelat det bästa spelet. Nu handlar det snarare om att skapa onödiga konflikter och "Oväntade twister" som inte tillför, och till och med förstör spelet.
Här är några exempel på vart robinson-produktionen misslyckades att skapa ett rättvist spelfält i förmån för "Bra tv"

1. Att de tre första i varje lag fick välja lagkamrater var ett intressant och tillförande moment, men det hela skedde på ett oorganiserat sett där laget "kom överens" om vem som skulle väljas. Detta är ett markant steg i spelstrategin och bör inte soppas över. Alternativ lösning, de tre första får i turordning välja lagmedlämmar. Detta skulle kunna ge uphov till frågor som, varför valde du den men inte den osv.
De starka deltagarna skulle åka på en social press som skulle välta spelet på ett intressant sätt.

2. Att lagen lite sporadiskt får "Komma överens" om en deltagare som de kan "avvara" Det handlade trots allt om en tävling där det var 50/50 att åka ut. Detta skulle skett mer kontrolerat i form av en omröstning.

3. Catrines och Nicks förutsättningar i spelet blev helt annorlunda då de började i gränslandet. Om detta är en för eller nackdel för dem vet jag inte, men jag misstänker att nick kan soppa banan med de flesta deltagarna i "en mot en tävlingar" vilket ger honnom möjlighet att entra spelet från en annan vinkel. En orättvis och oförtjänad fördel.

4. Hyddsystemet i gränslandet verkar bara förvirrande och jag har inte kommit på någon rimlig lösning på detta. Får se hur de knyter ihopp det.

Kommer nog publicera dessa sammanfattningar någon gång då och då för att belysa de problem som fins i svenska robinson. Många andra länder har lyckats mycket bättre med sina produktioner.
Citera
2019-03-24, 15:58
Medlem
IQpizzasallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Börjar bli alldeles för gammal för dokusåpor, ändå fastnar man för skräpet konstant.

Nu får Nick se till att vinna detta en gång för alla!!!

Jag blev rätt förvånad den förra säsongen då han rykte, å att man därefter decimerade sitt lag alltmera rent tävlingsmässigt, men Pappscall blev ju glad då han ville framstå som den starkaste i sitt lag. Den taktiken har väl kommit till på senare år, att man tänker "oj, den här personen är farlig för MIN egen del, den vill JAG ha ut", utan en tanke på LAGET så går EGOT före och då kommer förlusterna därefter,
baserat på vad för tävlingar det brukar vara.

Den sociala biten är ju dock grymt viktig i den situation de nu befinner sig i - med hunger och låg blodsockernivå kommer ofta irritation - och saker man skulle knipa käft över hemma är ting som bubblar upp rätt snart där de är nu.

Med allt svammel sagt så blev jag ännu mer förvånad hur i perkeles hälsingland inget av lagen valde renskötaren som sin lagmedlem i draftingen? "Nämen han kan vi ju inte ta, han var en av de sista (sist?) att simma in ju...!!". (Som att utesluta en aborigin för att hen inte kunde åka skridskor i Robinson Antarktis..) Makalöst intelligensbefriat i min bok. Visst visst, det är inte hans normala element att befinna sig i men utöver det... hmmm..ja kanske en tillgång..?
Senast redigerad av IQpizzasallad 2019-03-24 kl. 16:24. Anledning: Ändring bara för att
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in