2019-03-21, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Vid straffmätningen blev det 3 år för de grova skattebrotten och 2 år för de grova bokföringsbrotten samt 6 mån för medhjälp till grov osann försäkran, efter diverse rabatter blev det 5 år för 23-åringen o lite mer för brodern.

Småsummor vet jag inte om det var, det var flertals miljoner i omlopp o dom dömdes betala mellan 1-2 miljoner kronor till staten. Sedan tycker jag personligen att medhjälpsbrottet är värre än det andra. Det handlar om att underminera hela högskoleväsendet och i slutändan avgör det vilka som får sy i din kropp, döma dig i domstol och flyga dig till mallis.

Ja du pratar småsummor här.
Du menar att människor har betalat pengar och väljer att ägna sina viktigaste år i livet till att bli dåliga läkare?
Citera
2019-03-21, 15:12
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vagassistans
Ja du pratar småsummor här.
Du menar att människor har betalat pengar och väljer att ägna sina viktigaste år i livet till att bli dåliga läkare?
Ja fast gånger hundratals människor. Själv har jag endast en förhoppning till hovrättens dom och det är att dessa ska få 14 dagars fängelse, i enlighet med åklagarens överklagan. Brotten kan ge upp till 2 år i fängelse även fast brottet i sig inte är ett artbrott. Det skulle dock vara överraskande, tidigare rättegångar mot fuskare har ansett att brottet inte ens ska rubriceras som grovt, dessa har kommit undan väldigt lätt. Men man får hoppas
Citera
2019-03-21, 16:48
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ja fast gånger hundratals människor. Själv har jag endast en förhoppning till hovrättens dom och det är att dessa ska få 14 dagars fängelse, i enlighet med åklagarens överklagan. Brotten kan ge upp till 2 år i fängelse även fast brottet i sig inte är ett artbrott. Det skulle dock vara överraskande, tidigare rättegångar mot fuskare har ansett att brottet inte ens ska rubriceras som grovt, dessa har kommit undan väldigt lätt. Men man får hoppas

Det enda sättet att kunna sätta dem i fängelse är att klassa det som artbrott, vilket inte kan ske i Hovrätten. Domen kommer således inte ändras gällande den biten.
Citera
2019-03-21, 17:34
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Det enda sättet att kunna sätta dem i fängelse är att klassa det som artbrott, vilket inte kan ske i Hovrätten. Domen kommer således inte ändras gällande den biten.
Du kan räkna med att den här rättegången går upp i HD. För lite praxis ang medhjälp t grov osann försäkran och målet innefattar även en för våra domstolar helt ny och ökande typ av brottslighet där HD kan sätta ner foten o tala om vad som gäller
Citera
2019-03-21, 17:39
Medlem
firemires avatar
Citat:
Du kan räkna med att den här rättegången går upp i HD. För lite praxis ang medhjälp t grov osann försäkran och målet innefattar även en för våra domstolar helt ny och ökande typ av brottslighet där HD kan sätta ner foten o tala om vad som gäller

Såklart, det har jag räknat med sedan jag uppmärksammades på fallet. Men du skulle bli besviken om din förhoppning ligger i HRs dom, var vad jag ville säga
Citera
2019-03-21, 23:53
Medlem
Citat:

Jag tror inte att fuskarna kommer få fängelse straff. Låter inte rimligt.
Citera
2019-03-21, 23:55
Medlem
Citat:
Såklart, det har jag räknat med sedan jag uppmärksammades på fallet. Men du skulle bli besviken om din förhoppning ligger i HRs dom, var vad jag ville säga

Tror verkligen inte HD kommer döma någon fuskare till fängelse faktiskt.
Citera
2019-03-22, 01:28
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakkatb
Tror verkligen inte HD kommer döma någon fuskare till fängelse faktiskt.

Det har jag aldirg påstått heller, ser inte det som någon reell möjlighet.
Citera
2019-03-23, 10:35
Medlem
Citat:
Det har jag aldirg påstått heller, ser inte det som någon reell möjlighet.

Avstängd? In med dig i tråden innan den förpestas igen.
Citera
2019-03-23, 18:19
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraktaz
Intressanta kommentarer från LGL i artiklarna.

Vad vill du ha sagt med det andra? Vi har ju ett skyddsnät i rättssystemet som du inte har använt fullt ut. Om domstolen nu gjort så fel i häktningarna, så kunde du ha överklagat till hovrätten...
Jo men det var inte direkt så att jag var insatt i rättssystemet, jag hade hög tilltro och litade på att åklagaren jobbade för att jag skulle få komma ut så fort som möjligt.

Jag tycker också det jag berättat styrker anklagelserna mot domaren. I en skrivelse till hovrätten påstår han att han inte känner igen språkbruket som advokaten vittnar om att han haft. Jag känner igen språkbruket från både häktningsförhandlingarna och tingsrätten. Flera personer har berättat för mig att de aldrig hört en domare med en sådan attityd. Det finns ju inspelat på band i tingsrätten så jag tror nog att det går att bekräfta ganska enkelt. Vore kul om första häktningen finns på band.. Den var katastrofal.

Både åklagare och domare sitter lite illa till nu. Känns trots allt skönt efter att alla stått i media och skrutit om hur duktiga dom varit och hur robust bevisning dom har. Domaren har dessutom sagt att den var närmast perfekt, trots det finns det inte någon som kan motivera domen eller bevisningen.

Jag fick inte ens delta i tingsrätten under förhör som hölls med andra medmisstänkta då domaren tyckte det var för dyrt, trots att jag anser att de personerna sagt väldigt mycket som talar till min fördel i förundersökningen så fick jag inte ens höra vad dom sa eller ställa frågor till dom.
Citera
2019-03-23, 19:01
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Jo men det var inte direkt så att jag var insatt i rättssystemet, jag hade hög tilltro och litade på att åklagaren jobbade för att jag skulle få komma ut så fort som möjligt.

Jag tycker också det jag berättat styrker anklagelserna mot domaren. I en skrivelse till hovrätten påstår han att han inte känner igen språkbruket som advokaten vittnar om att han haft. Jag känner igen språkbruket från både häktningsförhandlingarna och tingsrätten. Flera personer har berättat för mig att de aldrig hört en domare med en sådan attityd. Det finns ju inspelat på band i tingsrätten så jag tror nog att det går att bekräfta ganska enkelt. Vore kul om första häktningen finns på band.. Den var katastrofal.

Både åklagare och domare sitter lite illa till nu. Känns trots allt skönt efter att alla stått i media och skrutit om hur duktiga dom varit och hur robust bevisning dom har. Domaren har dessutom sagt att den var närmast perfekt, trots det finns det inte någon som kan motivera domen eller bevisningen.

Jag fick inte ens delta i tingsrätten under förhör som hölls med andra medmisstänkta då domaren tyckte det var för dyrt, trots att jag anser att de personerna sagt väldigt mycket som talar till min fördel i förundersökningen så fick jag inte ens höra vad dom sa eller ställa frågor till dom.
Hjälper inte att ta bort inlägget när personen över har det fångat på citat. Du ska inte påstå någonting om mig och jag tänker inte heller bemöta dina påståenden om att domaren är min far mer än att NEJ han är inte min far, men jag har en koppling till honom på ett annat vis som jag inte tänker tala om. Med tanke på hur du beter dig här så kan du inte räkna med någon strafflindring från hovrätten. Det är lätt för åklagare och tingsdomare att se till att det inte sker, särskilt i detta mål, det kommer du säkert inse så fort rättegången är igång, än mer när domen kommer.
Citera
2019-03-23, 19:38
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Hjälper inte att ta bort inlägget när personen över har det fångat på citat. Du ska inte påstå någonting om mig och jag tänker inte heller bemöta dina påståenden om att domaren är min far mer än att NEJ han är inte min far, men jag har en koppling till honom på ett annat vis som jag inte tänker tala om. Med tanke på hur du beter dig här så kan du inte räkna med någon strafflindring från hovrätten. Det är lätt för åklagare och tingsdomare att se till att det inte sker, särskilt i detta mål, det kommer du säkert inse så fort rättegången är igång, än mer när domen kommer.
Det är inte jag som tagit bort inlägget pucko, det är FB som inte gillade att jag nämnde ”gavle” eftersom dom ansåg att det kunde bindas till dig. Dom sa att jag fick posta inlägget igen utan sista stycket men eftersom det redan finns citerat kände jag inte något behov av det.
Jag står för vad jag säger, jag har inget behov av strafflindring i hovrätten eftersom nästa instans är tingsrätten. Jag har dessutom inte begått något brott utan bara blivit utsatt för en stor j*vla myndighetsutövning bara för att folk har åsikter om att folk fuskar.
Alla myndigheter har med extremt stor sannolikhet gjort sig skyldiga till tjänstefel, dataintrång, mened mm. Hur man kan försvara sådant beteende är för mig helt obegripligt. Man står i media och pratar om att fusket sänker trovärdigheten för intagningssysystemet, men vad gör denna utredningen då? Sänker trovärdigheten för hela rättsväsendet.
Vilken sida tror du hovrätten står på? De som kämpar för ett rättssäkert samhälle eller de som kämpar för att skrämma bort fuskare i media?

På vilket sett menar du att jag inte skulle få strafflindring för att jag berättar hur verkligheten ser ut?
Jag hade ett bokat möte med SVT men valde att boka av det för det var lite för nära inpå domen och jag nyligen hade kommit ut ur häktet.
Med hänvisning till den tidigare domen om våldtäckt så tror jag inte att hovrätten kommer stå på hans sida, speciellt inte när han dömt till brott som inte finns. Att du tror att hovrätten också kommer döma till brott som inte ens existerar visar väl lite på att du kanske inte använder ditt huvud. Som du själv påstår så har ni någon koppling på något sätt, ni verkar vara ganska lika... Att han dessutom är gift med riksåklagaren är rent utsagt pinsamt, hon har trots allt ett väldigt gott rykte vad jag hört. På tal om henne så såg jag henne på tv för några dagar sedan där hon säger ”man ska tänka på att en förhandling kan vara den värsta dagen i någons liv, då gäller det att man visar hänsyn och respekt”. Det kanske riksåklagaren och domaren skulle ta sig ett snack om vid matbordet. Hänsyn och respekt har han inte visat någon gång.

Jag hade tänkt ta med mig domen till skatteverket och säga ”här ser ni tydligt att kag inte varit en näringsidkare” så att den processen skulle gå lite snabbare men den idén gick ju sådär..

Jag har i hela förundersökningen erbjudit mig att visa hur precis allting gått till som jag varit delaktig i bara jag kunde få följa med till EBM så dom kunde filma allt jag gjorde. Att bjuda till och vara trevlig mot åklagaren fungerade uppenbarligen inte, jag har skickat massvis med brev till åklagaren men dom har bara vägrat svara.. När myndigheterna tar alla mina pengar, struntar i att jag måste betala hyran mm så finns det ingen möjlighet att delta i utredningen eftreom man måste fokusera på att lösa andra problem som egentligen EBM ska hjälpa mig med. Droppen rann över när åklagaren började ljuga i sin plädering, då kände jag verkligen att allt ska fram, det här har gått för långt.
Senast redigerad av 23-aringen 2019-03-23 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in