2019-03-23, 13:21
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det finns en del som tyder på ett opportunistiskt mord med några timmars planering.
Precis. En liten grupp som passade på när tillfället gavs. En grupp som rentav redan var där i ett annat ärende.

Problemet är att kunna komma vidare utifrån den insikten.

Den enda gruppen som bevisligen fanns på plats mordkvällen är narkotikaspaningen. Andra grupper är mest spekulationer. Bevis saknas.

Vi har en SB-grupp. Säpos övervaknings-PM som vi inte har tillgång till. Holmers eventuella närvaro med sina mannar. SAs säpotrio. Moelvs operation Olof. Osv.
Citera
2019-03-23, 15:10
Medlem
Lördags-fantasier:

Alt1: När OP avsäger sig livvaktsskyddet och uppger att han ska vara hemma, då drar en operation igång. Genom tele-avlyssning så vet bevakarna att OP ska på bio, det var mer bestämt än vad det senare vill ge sken av. Bara de exakta detaljerna saknades. De undrar givetvis om han ska träffa någon av sina KGB kontakter och drar igång en övervakning. Här är det mycket möjligt att övervakning maskeras i en övning för att ge alibi och att kunna dränka alla frågor i "rikets säkerhet". Det förklarar alla övertidsarbetande poliser denna kväll och den stora WT aktiviteten.

Alt2: Journalisten Bjarne Moelv med goda kontakter inom underrättelsetjänsten får tidigt veta att att OP sköts av en "spanare som sinnet rann över på". Han skulle alltså bara bevaka honom men hatet tog över. Moelv har även spekulerat om att OP tvingas till distansskydd mot sin vilja. Det inkom som bekant ett mordhot mot OP ifrån "den galne österrikaren" tidigare under samma dag. Det ska vara därför som OP är helt ifrån sig på regeringslunchen samma dag. Moelv hade god kontakt med polisläkaren Nils Beijerot som ska ha sagt "det var partiet som dödade Palme". Man kanske inte ska göra för mycket av ett sånt uttalande men det skulle passa bra in på ett scenario där beskyddarna blir fienden.

Alt3: WT folket tillhör knarkspan (även om det ej stämmer med var de ska befinna sig). Kvällens spaningar är pågående och någon därifrån tar tillfället när det dyker upp eller ser något som de ej ska se.

Man kan fortsätta med liknande scenario. Men oavsett vad man tror så tycker åtminstone jag att mycket talar för att det finns folk i rörelse som inte är ute på ett morduppdrag. Det kan vara någon som ej kan stå emot frestelsen att skjuta eller några stycken som mitt i allt bestämmer sig för att ha en egen agenda (på egen hand eller med hjälp från utsidan). Att det skissades på ett övningsscenario där statsministern blir mördad är ett faktum, och det vet vi genom GRK. Sen finns det väldigt många egna uppslag om att det var någon övning under kvällen. Sigges polare Fernberg hör kodspråk över polisradion fram till mordet, men han hör även panik efteråt som inte stämmer med ett hit-team.

Tror man på att någon tar tillfället i flykten så bör man fråga sig hur troligt det är att han springer runt med en 30 cm Magnum på sig. Däremot så är det flera som bär kortpipiga vapen i tjänsten med samma kaliber. Det stämmer även med vittne att vapnet kan stoppats ner i ett axelhölster. Inga kortpipiga vapen har provskjutits. Motiveringar till att vapnet är långpipigt är väldigt tveksamma och de tekniska undersökningarna lämnar mycket att önska. Vapnet kan även vara valt utifrån man tager vad man haver. Vapnet går ej att spåra och då är det troligen långpipigt.

Eller så var det SE
Citera
2019-03-23, 15:16
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Håller med. Som med IM.

-Han gjorde mig nyfiken.

-Ska det bli en narkotikaaffär. Frågetecken.

Det skulle då finnas en tidsperiod där GM hann väcka
funderingar innan skjutandet började. Det borde då
svara mot någon minut i Dekorimahörnan och en
förstärkning av SEs alibi.
Citera
2019-03-23, 15:23
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Som jag uppfattat det var SW 357 den vapentyp det fanns mest av, att man försökte begränsa urvalet på något sätt.

Det finns andra tänkbara vapen också.

https://www.youtube.com/watch?v=d0Cbo0ZrSuI&t=220s

Palmemordet : Palmegruppens Pressträff 25/2 2016

"En annan central fråga är också den omdiskuterad: mordvapnet.

Hans Holmér drog snabbt slutsatsen att mordvapnet var en Magnumrevolver kaliber .357 av fabrikatet Smith&Wesson eftersom den typen av Magnumrevolver vid tiden för mordet var vanligast förekommande på vapenmarknaden.

Det är högst osäkert om den slutsatsen är korrekt. Senare analyser har visat att den aktuella ammunitionen – om de upphittade kulorna är de rätta – även kan skjutas ut ur en revolver med kaliber .38.

Dessutom finns flera vapenfabrikat som kan vara aktuella – Ruger, Lllama, Taurus, Escodin m fl. Det stod klart redan från början."

http://utsikterinsikter.blogg.se/2019/january/brottsanalys-palmemordet.html

Så, istället för att spendera 30 år på att spekulera i otaliga teorier och gärningsmän, varför inte satsa alla resurser på att kontrollera SAMTLIGA vapen i Sverige som kan skjuta .357?

Jag fattar det inte, borde det inte gått upp för utredarna att de KANSKE borde överväga lägga alla teorier åt sidan eftersom de inte har något konkret bevis, och istället finna beviset först innan de pratar teori?

Jag vill såklart inte lova att mordet skulle blivit löst, men under dessa 33 år så har man haft GOD TID på sig att kontrollera samtliga vapen som kunnat avlossa .357 i Sverige.

Finner man inte mordvapnet efter att ha kontrollerat samtliga .357 och .38, då kan man lika gärna lägga ned hela utredningen för då kommer det aldrig gå att koppla mördare med vapnet.
Senast redigerad av kato85 2019-03-23 kl. 15:26.
Citera
2019-03-23, 15:56
Medlem
PeoFallmos avatar
Sven Anér hävdade att Ulf Karlsson tog Lisbet-fotot 23.42.

Det är orimligt.

I en artikel i tidningen NU 1988 intervjuas Ulf Karlsson om ett foto som han, enligt sig själv, tog på mordplatsen 23.40
Citera
2019-03-23, 16:06
Medlem
Citat:
Sven Anér hävdade att Ulf Karlsson tog Lisbet-fotot 23.42.

Det är orimligt.

I en artikel i tidningen NU 1988 intervjuas Ulf Karlsson om ett foto som han, enligt sig själv, tog på mordplatsen 23.40

Ja svårt att vara på två platser samtidigt. Men ett foto på Lisbeth på väg till sjukhuset kanske gav en fin slant.
Citera
2019-03-23, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Förhör med Claes Brewitz 1987-03-13.
Claes går längs Döbelnsgatan på vänster sida, söderut i riktning mot Johannes k:a. Claes känner mycket väl till området där han går ca 3 gånger/dag. På den upplysta gatan möter man sällan fotgängare vid den tidpunkten. Gatan var folktom. Claes ser plötsligt en man som springer på Döbelnsgatan i riktning mot honom och på samma sida. Avståndet mellan dem var ca 50-100 meter. Mannen verkade uppjagad och liksom haltade eller "linkade" med vänstra benet. Claes reagerade eftersom mannen inte var förföljd. Där fanns ingen busslinje eller T-banenät som han hade bråttom till. Claes iakttog mannen hela tiden. Mannen som sprang vek av från Döbelnsgatan till Rensgatan och sprang vidare mot Birger Jarlsgatan. Mannen vek av ca 3-4 meter framför Claes i korsningen Döbelnsgatan/Rensgatan. Claes fortsatte därefter mot videobutiken längs Döbelnsgatan.
Gatan närmast efter Rehnsgatan i den springandes färdriktning är Markvardsgatan. Om han
på Rehnsgatan viker vänster i första korsning så kommer han direkt till Markvardsgatan, där
Dennis Carlsson och hans flickvän hittade en grov revolver i en fönsterbrunn.
Citera
2019-03-23, 17:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Inte riktigt korrekt.

Jag har fått en utförlig och detaljerad beskrivning.
Till skillnad från alla teorier om att GM stannat här o där för att få det att gå ihop, vilket de inte gör då, så går denna helt att räkna in i det vi vet hände.
Jag har för mig att du har beskrivit det just så. Varför så hemlighetsfull? Håller du på och skriver en bok?
Citera
2019-03-23, 17:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Gatan närmast efter Rehnsgatan i den springandes färdriktning är Markvardsgatan. Om han
på Rehnsgatan viker vänster i första korsning så kommer han direkt till Markvardsgatan, där
Dennis Carlsson och hans flickvän hittade en grov revolver i en fönsterbrunn.
Ja, han kan ha svängt västerut på Markvardsgatan och eventuellt gömt en revolver. Eller så var det någon på svartklubben på Markvardsgatan som gömde en revolver där när det kommit fram att Palme mördats i närheten.
Citera
2019-03-23, 17:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har för mig att du har beskrivit det just så. Varför så hemlighetsfull? Håller du på och skriver en bok?

Nej haha, jag skriver ingen bok.

GM har i detta fall inte observerats i trappan, men vid räcket.

Ett problem här, som jag är väl medveten om, är att det inte går att bevisa. Är ingen idé att gå in här i detalj då, men har man som jag hört detta i sin helhet, råder inte för mig, några som helst tvivel om när och vem som har observerats.

Jag vet att det är kontroversiellt att göra sådana här påståenden utan att ge något som stödjer det, men det går inte.

Däremot är det detaljerat berättat och en hel del av det går ännu att "rekonstruera" på platsen.

Man får förkasta det om man vill, men jag litar till 100% på min "källa".
Senast redigerad av PeoFallmo 2019-03-23 kl. 17:56.
Citera
2019-03-23, 18:05
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Nej haha, jag skriver ingen bok.

GM har i detta fall inte observerats i trappan, men vid räcket.

Ett problem här, som jag är väl medveten om, är att det inte går att bevisa. Är ingen idé att gå in här i detalj då, men har man som jag hört detta i sin helhet, råder inte för mig, några som helst tvivel om när och vem som har observerats.

Jag vet att det är kontroversiellt att göra sådana här påståenden utan att ge något som stödjer det, men det går inte.

Däremot är det detaljerat berättat och en hel del av det går ännu att "rekonstruera" på platsen.

Man får förkasta det om man vill, men jag litar till 100% på min "källa".

Ah du har t o m en vem. Kan man få första bokstaven i efternamnet?
Citera
2019-03-23, 18:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ah du har t o m en vem. Kan man få första bokstaven i efternamnet?

Nej jag menar att det är klart för mig att det är GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in