Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Du behöver inte kasta skit alls.
Behöver?.. Det är så jävla tråkigt att endast leva efter nödtvång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Då var det alltså du som var oförmögen? Dags för lite ödmjukhet
Har jag påtalat att jag skulle vara totalt oförmögen till att feltolka?
Har jag inte tvärtom upprepat otaliga gånger att jag också är en idiot?
(1)
Och att Dumhet och Idioti är en förutsättning för kunskapsutveckling?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Ursäkta, jag menade dess effekt. Effekten av saker vi senare upptäckt har observerats innan. Vi har ännu ingen observation av något som är "ingenting" och vet inte om något kan vara i ett sådant tillstånd.
Har vi inte möjligtvis upptäckt effekten både av "Gud" och "ingenting" också då?
Kanske är Livet och Alltet en effekt av just dessa två? Det är många som förespråkar det iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Vakuum existerar på samma vis som kyla gör där kyla bara är avsaknad av värme där värme är rörelsenergi. Det är ett begrepp gjort för lättare förståelse. En bekvämlighet.
Nyttig liknelse! Kyla är frånvaro av värme. Vi observerar och har definierat nollpunkten för rörelseenergi (0°K).
Vakuum är dock frånvaro av annan energi öht. Vakuum är så nära "ingenting" vi kan komma.
Detta är antingen "något" som >99,9% av universum utgörs av, eller så existerar det inte alls i universum.
Beroende på vilken vy man väljer att ha.
Observerar vi Vakuum? Existerar det alls eller är det endast ett "bekvämt begrepp"?
Att kyla existerar har vi alla erfarit bevisning för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Nej, det är en platsangivelse eller hänvisning till någonstans. Det som finns i området det hänvisar till finns såklart men måttet finns inte annat än som referens. Det är beskrivande.
Jag tror inte riktigt du förstår vad jag menar.. Om du talar om "en plats" så hänvisar du till ett specifikt "ställe".
Men "Plats" som sådant är en specifik objektiv del av rumtiden/verkligheten.
Plats innefattar som jag ser det inte endast här/där utan även då/nu/sen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Fast du gjorde det ändå.
Det är precis vad jag säger. Förhållandena är inte variabler. Därför hävdar jag att tärningar och slump är irrelevant. Därför tycker jag inte det behövs någon gud som lösning för att förklara att förhållandena är på det sättet det är. Det kunde inte vara annorlunda.
Hur ofta sker förändring i universum?
Jag säger inte heller att "Gud" är nödvändig. Men enligt mig eventuellt trolig.
Om förhållandena vore annorlunda blev utfallet det också!
(2)
Vill du argumentera för "att förhållandena finns" eller vill du diskutera "Hur förhållandena är."?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Och?
Och Det sker enligt förutfattade rationella lagar/handlingar.
Och Kaosteori är en ytterst intressant del av vetenskapen.
Och Du verkar inte ha uppfattat min mening?
Och.....
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Vilken sanning försöker jag förändra?
Det har jag inte sagt att du försöker. Jag påpekade bara att ditt tyckande inte inverkar på Sanningen..
Min poäng är att Du verkar bortse från en massa sanning när du formulerar dina postulat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Nej, det är inte ett icke-påstående.
Njao. Precis som mitt exempel med älgen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Det jag försöker beskriva för dig är att förhållandena inte är variabla. Det är inget mirakel som måste bortförklaras med någon gud att saker är som det är för att det är så "osannolikt".
Har jag sagt att det måste vara ett mirakel? Jag har möjligtvis sagt att det verkar mirakulöst.
Sannolikheten för att universum skulle utvecklas till rådande tillstånd är näst intill 1 på oändligheten.
Att universum existerar och utvecklas är ingen sannolikhet, det är Sanningen.
En Sanning jag gärna vill ifrågasätta och lära förstå.
Att förhållandena är variabla är Sanningen. Du verkar inte förstå Relativitet? Se (2)
En ljuspartikel(foton)s hastighet beror på dess relationer/förhållanden, den är
aldrig konstant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Gillar du falska dikotomier eller är du en idiot?

Gillar och gillar.., Jag uppskattar så sanningsenliga påståenden som förmås föreställas.
Att jag är en idiot har jag redan erkänt otaliga gånger. Se (1). Jag är inte rädd för att inte veta och vill försöka förstå.
Det är väldigt mycket mer än man kan säga om dig. Som är en idiot utan att våga erkänna det.
Att ha fel är något jag försöker sluta med att vara rädd för.
Det gör inte så ont och leder som sagt mest till kunskapsutveckling.
Är du rädd för frågor eller väljer du att inte svara på dem av andra anledningar?
Har du uppfattat att jag vill påstå att "objektiva bevis för guds existens" är en omöjlighet?
Dock i allra högsta grad värda en diskussion ändå. Subjektiva gudsbevis finns uppenbart och Bör diskuteras.