2019-03-21, 19:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är norwegian blue över hela diskussionen. Barnen är dödade, mördade, tagna av daga, dräpta, bragta om livet, tagna ihjäl, handgripligt hjälpta från denna värld, vad du vill. Du kan använda vilket uttryck du önskar, men att barnen mördats är likaväl helt korrekt uttryckt.
Nej. Korrekt ordval snarare. Hoppas du lärde dig nåt.
....och om barnen råder inget tvivel, de vill inte dö, de blir brutalt överfallna.

Om självmordsugna Hanna som lämnar brev osv efter sig är det inte lika tydligt serru.
Citera
2019-03-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vet inte exakt varför ni undrar om apotek och hur de sitter ihop men jag hämtar gärna ut hos ett apotek för det ligger närmre än det andra. Det får inte mitt elektroniska recept permautomatik om inte läkaren har markerat det särskilt. Enligt apotekets uppgifter så beror det på nåt åt det hållet. Lloyds och Hjärtat handlar det om. Sen tror jag inte att det ena apoteket ser vad jag hämtar ut hos det andra. Kanske beror på preparat? Kanske narkotikaklassade, dvs inte sömnmedel, gäller annorlunda.

Ju fler olika typer av privata apoteksföretag desto sämre kontroll blir det. Gillade bättre hur apotken funkade förut. När det hette Apoteket. Men det har ingenting med mina politiska åsikter att göra, om nu nån skulle tro det, bara att det numera är svårt att kolla alla aktörer och undvika felaktigheter.
Citera
2019-03-21, 19:59
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Orden i avskedsbrevet är för mig typiskt Oskars.
Folk har olika sätt att uttrycka sig. Hanna var väldigt olik Oskar. Hon uttryckte sig inte så opersonligt som han. Hon skulle gjort som majoriteten och inte lämnat nåt brev om hon skulle begå självmord. Det skulle vara det sista hon skulle planera/ tänka. Jag var ensam med båda Oskar och Hanna. Min uppfattning är att det var Oskar som var författaren till olika dokument som lämnades efter. Även pedantaktiga beteendet att överhuvudtaget vara så noggrann att t o m efter sin död ge folk instruktioner var inte direkt Hannas starka sida

Kul att du är tillbaka.

Några "förklarande" dokument har "lämnats" / planterats efter dåden i Bjärredsvillan. En hel familj, två barn och två vuxna är döda. Mördade. Polisen uppger att nån eller båda gärningsmännen efterlämnat dokument som påvisar vad som hänt och varför. Dokumentens äkthet går att verifiera påstås det. Inte varför och hur.
Varför skulle inte O eller för den delen H, kunnat mörda barnen och respektive, utan att efterlämna någon förklaring ?
Det tycks mig, som om, dokumenten lämnats pga av någon sorts tvångstanke... att gärningsmannen inte helt och fullt velat stå för vad denne gjort. Varför ?
Hur sannolikt är det att båda var samspelta i mördandet av döttrarna ?
Tillspetsade frågor. Osammanhängande karaktärsbeskrivningar i tråden - du har ändå träffat familjen - det är värdefullt.
Svara om du vill - annars - strunta ba´. Invektiven, du vet....
Citera
2019-03-21, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är klart att de är samma datasystem.

Nej, de är kopplade till en databas hos ehm men har inte nödvändigtvis samma system i alla kedjor.
Citera
2019-03-21, 20:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Inte uttömmande, men det är för den sakens skull av allt att döma ett korrekt påstående. Det måste gå att acceptera. Han dödade, och mördade därmed, i samförstånd med sin fru de två barnen och dödade sedan sin fru, av allt att döma i enlighet med vad hon önskade, men icke desto mindre med direkt våld som gör det till mördande, med den sannolika brottsrubriceringen i händelse av rättegång mord eller dråp.

Jag är ute efter en rättvis helhetsbedömning av vad som hänt, kanske man kan säga. Inte vad som står i lagboken om enskildheter som inträffat på vägen, eller normbildningstrender i olika delar av samhället. O kommer sannolikt inte beskrivas som Bjärredstrippelmördaren i historieböckerna. Samförståndet kring dödandet av döttrarna och dem själva, eller utplånandet av hela familjen, är överordnat, det är den överordnade händelsen. Förutan vilken enskildheterna blir obegripliga och utan sin rättsliga kontext.

Rättvisa är ett ord på åtta bokstäver, långt innan det är en väldig samhällsapparat som ska framkalla fruktan och bävan.

Dessutom: som jag varit inne på förr, och apropå dina förslag, så skulle jag utgå ifrån att rättvisan i nuvarande läge inte skulle betrakta O som flickornas mördare. O är inte gärningsmannen. Vilket sammanhänger med att gärningsmannaskapet är gemensamt, och att O endast är GM i den utsträckning som H är det samtidigt. I praktiken bleve skillnaden liten vad rör påföljd etc. men det hindrar honom tekniskt från titeln trippelmördare, som det ser ut. I just det perspektivet har han mördat en, och har två med delat GM-skap.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-21 kl. 20:16.
Citera
2019-03-21, 20:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Nej, de är kopplade till en databas hos ehm men har inte nödvändigtvis samma system i alla kedjor.
Jo, jag svarade sen rapytt att jag trodde de diskuterade annat.
Citera
2019-03-21, 20:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej. Korrekt ordval snarare. Hoppas du lärde dig nåt.
....och om barnen råder inget tvivel, de vill inte dö, de blir brutalt överfallna.

Om självmordsugna Hanna som lämnar brev osv efter sig är det inte lika tydligt serru.

Vad barnen ville vet vi inte. Jag håller iofs för troligt att de inte önskade dö, men säkerställt är det ju inte och oförsvarligt av deras föräldrar är det i alla händelser.

Är det viktigt för dig av väja för ordet mord? Jag tycker det liknar det där med att man vill rubricera den här typen av händelser som familjetragedier istället för mord/självmord.
Citera
2019-03-21, 20:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Orden i avskedsbrevet är för mig typiskt Oskars.
Folk har olika sätt att uttrycka sig. Hanna var väldigt olik Oskar. Hon uttryckte sig inte så opersonligt som han. Hon skulle gjort som majoriteten och inte lämnat nåt brev om hon skulle begå självmord. Det skulle vara det sista hon skulle planera/ tänka. Jag var ensam med båda Oskar och Hanna. Min uppfattning är att det var Oskar som var författaren till olika dokument som lämnades efter. Även pedantaktiga beteendet att överhuvudtaget vara så noggrann att t o m efter sin död ge folk instruktioner var inte direkt Hannas starka sida

Vad trevligt att se dig igen här!
Rubriken i avskedsbrevet är snustorr. Nästan lite hånfull, ”till den som nu bryr sig, typ”.

Det som förvånar är att inte föräldrarna skrev varsitt handskrivet förklarings/avskedsbrev där de kort beskrev varför och tog avsked från sina respektive familjer.

Då hade det varit betydligt lättare att se och förstå att de var för sig agerade helt frivilligt och var och en hade kunnat formulera sig och rikta sig till vem denne ville på det sätt denne önskade.

Om huvudorsaken med ett gemensamt maskintryckt avskeds/förklaringsbrev var tänkt att fungera som bevis på två aktörer, varför då inte filma med mobilkameran istället...?
Citera
2019-03-21, 20:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag är ute efter en rättvis helhetsbedömning av vad som hänt, kanske man kan säga. Inte vad som står i lagboken om enskildheter som inträffat på vägen, eller normbildningstrender i olika delar av samhället. O kommer sannolikt inte beskrivas som Bjärredstrippelmördaren i historieböckerna. Samförståndet kring dödandet av döttrarna och dem själva, eller utplånandet av hela familjen, är överordnat, det är den överordnade händelsen. Förutan vilken enskildheterna blir obegripliga och utan sin rättsliga kontext.

Rättvisa är ett ord på åtta bokstäver, långt innan det är en väldig samhällsapparat som ska framkalla fruktan och bävan.

Dessutom: som jag varit inne på förr, och apropå dina förslag, så skulle jag utgå ifrån att rättvisan i nuvarande läge inte skulle betrakta O som flickornas mördare. O är inte gärningsmannen. Vilket sammanhänger med att gärningsmannaskapet är gemensamt, och att O endast är GM i den utsträckning som H är det samtidigt. I praktiken bleve skillnaden liten vad rör påföljd etc. men det hindrar honom tekniskt från titeln trippelmördare, som det ser ut. I just det perspektivet har han mördat en, och har två med delat GM-skap.

Jag gjorde ett tillägg (sista stycket). Det kanske kan tillföra ngt.
Citera
2019-03-21, 20:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad barnen ville vet vi inte. Jag håller iofs för troligt att de inte önskade dö, men säkerställt är det ju inte och oförsvarligt av deras föräldrar är det i alla händelser.

Är det viktigt för dig av väja för ordet mord? Jag tycker det liknar det där med att man vill rubricera den här typen av händelser som familjetragedier istället för mord/självmord.
Och du påtalar Belgian blue?

Enligt pressträffen finns det ingenting om att barnen visste nåt enligt Fu:s utredning och jag tror nog inte två töser vill brutalt strypas el kvävas av sina föräldrar.

Om det är viktigt?
Ja, om det förekommer i en viss agenda som förstärkningsord och är rent felaktigt är det viktigt.
Det kan ju bli trådsanningar och det är ju onödigt.
Citera
2019-03-21, 20:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag tror att båda föräldrarna hade svårt att hantera barnens sjukdomar och att de var engagerade i att hitta en lösning på skolgång, lindring och då helst botemedel, men när Agnes inte verkade bli bättre och när/om Moa också blev sjuk tappade de hoppet. Den ene drog ned den andre. Båda var slutkörda och hade utvecklat en depression. På redan sköra personer kan det gå väldigt fort. Agnes hade haft symptom i flera år och man hittade ingenting som kunde hjälpa henne att må bättre. Gissar att även Agnes var deprimerad.

Kan mycket väl vara Hanna som till slut gav upp och tappade hoppet helt, vilket till slut fick även Oskar att släppa taget. De har vid någon tidpunkt diskuterat vad de skall göra för att lösa den situation familjen hamnat i varpå de gemensamt fattat ett beslut.
De kanske gav planen/beslutet lite mer tid att växa fram samt göra en omvärdering av den i slutet av året.
Något sådant tror jag på. De orkade och ville inte se sina barn lida.

Det du skriver är troligen det händelseförlopp som tragedin i Bjärred hade, när A inte blev bättre trots parets alla ansträngningar blev det för mycket när M insjuknade i samma sjukdom, allt blev nattsvart helt enkelt, de som skulle ha kraften och viljan att fortsätta kampen för sina döttrar körde helt enkelt slut på sig själva och varandra.

Tror inte att H var helt kurant psykiskt efter sin cancer och döttrarnas mående blev för mycket för henne, hon gav upp och drog O med sig i fallet.
Citera
2019-03-21, 20:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag gjorde ett tillägg (sista stycket). Det kanske kan tillföra ngt.
Han kan inte tolkas som trippelmördare om Hanna använt en kudde på ett barn och strypt det andra med inslag av kvävning.
Mvh pain in the ass
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in