2019-03-21, 14:31
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tidigare fanns Rohypnol (den s.k våldtäktsdrogen). Nu finns Flunitrazepam som skrivs ut på s.k särskild blankett. Båda sorterna är/var högt skattade hos missbrukare. En vanlig biverkning är aggressivt beteende. Läs särskilt under avsnittet "biverkningar".

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19880205000146

Tack, det var precis dom jag tänkte på
Citera
2019-03-21, 14:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Fel ordval av mig men tyvärr så kan det bli fel när man inte är så insatt i juridikens fantastiska värld gällande mord, dråp mm

Jag tror O fick lova H att hjälpa henne om hennes försök skulle misslyckas. Hon hade verkligen inte velat vakna upp till 2 döda barn och en död man.
Ingen fara alls. Däremot är det som sagt missvisande om man upprepat skriver strypmördad.
Citera
2019-03-21, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack, det var precis dom jag tänkte på

Även psykos är en, om än ganska ovanlig, biverkning av Flunitrazepam...

I kriminella kretsar brukar de användas som mer eller mindre påtvingat påtryckningsmedel på individer man tvingar begå vissa typer av grova brott.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-21 kl. 14:42.
Citera
2019-03-21, 14:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Svårt att säga, men tror du, att Hanna och Oskar trodde att den mängden? lugnande de hade i kroppen skulle ta livet av dom?
Vanskligt att säga. Det finns ju de som slänger i sig små mängder (jämfört med vad både FASS och Gic tycker...) eller fel sort.
Och det är inte bara rop på hjälp el desperat uppmärksamhet (tolkas som allvarligt) som många tyvärr tror om de överlever läkemedel/drog intox, men det är inte ovanligt att de missbedömer kan jag väl konstatera.
Därför är det farligt med upprepade försök, tillvänjning döden (spärren) och att övning tyvärr ger färdighet..
Citera
2019-03-21, 14:41
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja. Över normal konsumtion/ordination.

Polis lär utgå från toxikologisk rapport där resp preparat beskrivs via bl.a analys urin (mikrogram per) i tabell.
Polisen tycker inte, de samtalar med med rättsläkaren som ger utlåtande på hur deras tillstånd var i förhållande till prep och mängd i kroppen.
Blir väl ungefär som gradskala som på levande skulle jag tro (RLS, medvetandegrad, Glasgow etc). Hur mycket de kan agera alltså relaterat till intag, kroppsvikt, kön. Sen interagerar och förstärker ju samtida intag av annat. Från alert till snudd på död i andra änden på spektrat. Typ.

Tack. Arsenik och gamla spetsar går alltså bort. Ett intag utöver det vanliga - det har ju resultatet av den toxikologiska rapporten, ställt - otvivelaktigt. Det tror jag också. Frivillighet väger väl då över till skillnad från tvång.
Var tanken att dö eller mörda ? ... blir då min frågeställning. Ville H, kanske lämna ? Vad ville O - han som blev sittandes med "Svartepetter" ?
Citera
2019-03-21, 14:43
Medlem
Kemi och läkemedel är inte mitt område som sagt, men googlade lite snabbt och fann följande;

Läkare delar grovt in mediciner för sömnproblematik i "sömnmedel" och "insomningsmedel". I rapporten i FUP har man angivit ordet "sömnmedel" vilket skall ge en mer långdragen effekt.

Det jag far efter är om man utifrån "sömnmedel" kan identifiera ett ordinärt ämne som läkare brukar skriva ut vid vanliga sömnsvårigheter?

Kan man få olika effekter vid högt intag mellan dessa?
Hur hög dos behöver man ta för att dö alternativt bli medvetslös?

Någon som kan svara?
Citera
2019-03-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Tack. Arsenik och gamla spetsar går alltså bort. Ett intag utöver det vanliga - det har ju resultatet av den toxikologiska rapporten, ställt - otvivelaktigt. Det tror jag också. Frivillighet väger väl då över till skillnad från tvång.
Var tanken att dö eller mörda ? ... blir då min frågeställning. Ville H, kanske lämna ? Vad ville O - han som blev sittandes med "Svartepetter" ?

Det kan jag föreställa mig. Hon kanske inte bara ville överge mord/självmordsplanerna - eventuellt ville hon också skiljas?
Citera
2019-03-21, 14:49
Medlem
Citat:
Kemi och läkemedel är inte mitt område som sagt, men googlade lite snabbt och fann följande;

Läkare delar grovt in mediciner för sömnproblematik i "sömnmedel" och "insomningsmedel". I rapporten i FUP har man angivit ordet "sömnmedel" vilket skall ge en mer långdragen effekt.

Det jag far efter är om man utifrån "sömnmedel" kan identifiera ett ordinärt ämne som läkare brukar skriva ut vid vanliga sömnsvårigheter?

Någon som kan svara?

Läs ett par kommentarer bakåt. Jag föreslår Flunitrazepam, det starkaste och farligaste sömnmedel som finns i Sverige. En riktigt otäck medicin!

Ur Fass:

"Har raporterats (förekommer hos ett okänt antal användare): Överkänslighetsreaktioner såsom hudutslag, lågt blodtryck. Förändringar i sexuallusten, mardrömmar, uppjagat sinnestillstånd, aggressivitet, hallucinationer, sömnlöshet, rastlöshet, irritabilitet, vanföreställningar, ilska, psykos, känslomässig störning, depression, olika förändringar i uppträdandet, beroende (behov av att fortsätta medicineringen åtföljt av obehagliga symtom när behandlingen plötsligt avbryts), sänkt medvetandegrad, minnesstörningar, hjärtsvikt, hjärtstillestånd, nedsatt andningsfunktion, dubbelseende, mag- tarmbesvär, hudreaktioner, trötthet, fallolyckor och frakturer, missbruk, förhöjda levervärden"

Med en sån medicin i kroppen skulle även en mjukis som H kunna mörda.....
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-21 kl. 14:55.
Citera
2019-03-21, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Inget i det som lämnats ut tyder på att de efterlämnat brev till de anhöriga. Det verkar som att det bara är "Till den det berör"-brevet som är det enda efterlämnade förutom testamente och olika dokument med "praktisk information". Just ingressen "Till den det berör" är på något sätt så oerhört känslomässigt distanserad. Även om man inte är en såpass varm person att man skriver "Älskade släkt och vänner," så vore det så mycket mer adekvat att åtminstone skriva något som "Kära anöriga" eller "Till familj, släkt och vänner," eller dylikt.

Jag vet att en majoritet av de som tar självmord inte efterlämnar ett brev eller förklaring. Men det finns en kategori, vilka O och H faller under, som till exempel lämnar information om det praktiska och de lämnar nästan alltid också ett brev. Det som är så udda här och som sticker ut i statistiken är (bland mycket annat) att de vinnlagt sig som både testamente och praktisk info. Men det brev de efterlämnar är till skillnad från "normen" i liknande fall, helt opersonligt av titeln att döma.
Orden i avskedsbrevet är för mig typiskt Oskars.
Folk har olika sätt att uttrycka sig. Hanna var väldigt olik Oskar. Hon uttryckte sig inte så opersonligt som han. Hon skulle gjort som majoriteten och inte lämnat nåt brev om hon skulle begå självmord. Det skulle vara det sista hon skulle planera/ tänka. Jag var ensam med båda Oskar och Hanna. Min uppfattning är att det var Oskar som var författaren till olika dokument som lämnades efter. Även pedantaktiga beteendet att överhuvudtaget vara så noggrann att t o m efter sin död ge folk instruktioner var inte direkt Hannas starka sida
Citera
2019-03-21, 14:52
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det kan jag föreställa mig. Hon kanske inte bara ville överge mord/självmordsplanerna - eventuellt ville hon också skiljas?

Jag förstår inte varför du tror att det kan vara så. Finns inget som tyder på det. Flera postare vill gärna komma med argumentet att H ångrade sig (tänker inte speciellt på dig) varför tror ni det?
Citera
2019-03-21, 14:54
Medlem
Man kan m.a.o. inte utifrån begreppet "sömnmedel" säga/gissa vilken grupp mediciner eller vilket ämne de döda intagit?

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vanskligt att säga. Det finns ju de som slänger i sig små mängder (jämfört med vad både FASS och Gic tycker...) eller fel sort.
Och det är inte bara rop på hjälp el desperat uppmärksamhet (tolkas som allvarligt) som många tyvärr tror om de överlever läkemedel/drog intox, men det är inte ovanligt att de missbedömer kan jag väl konstatera.
Därför är det farligt med upprepade försök, tillvänjning döden (spärren) och att övning tyvärr ger färdighet..
Citera
2019-03-21, 14:56
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Någon som kan svara?

Att inta en "vanlig" förpackning ordinerade medikamenter i ett svep resulterar väl i "nåt" - men inte dör du.
Exv. en rimlig risk att avlida av zolpidemintox sker först vid doser över 30000mg (30 gram!).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in